Recursos TIC a l'educació infantil

Personalització d'icones
L'entrada als diferents programes es pot fer per dos camins diferents: o bé a partir de la icona que es troba a l'escriptori, o bé per l'opció anomenada de menú, és a dir, a partir del botó Inici | Programes | ...

Un dels aspectes que es treballa en l'educació infantil és l'autonomia de l'alumne/a en tots els sentits. Per tant, també s'ha de potenciar aquesta autonomia pel que fa al treball amb l'ordinador. Per afavorir aquesta autonomia, són molt útils les dreceres que hi ha a l'escriptori, que faciliten, així, que l'alumne/a pugui per ell sol entrar a les diferents opcions sense la intervenció del mestre/a. En aquesta pràctica, veureu com crear una d'aquestes dreceres, i fins i i tot, personalitzar la icona pertinent.

Recordeu que, en les pràctiques anteriors (JClic de la tardor, postal de Nadal, presentació del Carnestoltes, conte de Sant Jordi), s'han generat arxius que l'alumne/a podria executar quan ell ho desitgés si tingués un accés directe a l'escriptori que així li ho permetés.

Per a l'elaboració d'aquesta pràctica, necessiteu disposar d'un dibuix que convertireu en icona. Són molts els llocs on es poden trobar bancs d'imatges. Per a aquesta pràctica, però, fareu servir el Magatzen d'Icones Catalanes (MIC), que consisteix en un material que sorgí al Centre Pilot de Paràlisi Cerebral Arcàngel Sant Gabriel de Barcelona. Tot i que és un material pensat per facilitar la comunicació a partir d'icones, és també un bon recurs per als mestres d'educació infantil, i que podeu aprofitar en l'elaboració de materials per als alumnes. Es pot trobar al web de la XTEC.

Aquest material també està disponible al CD Sinera 2000 a la carpeta Sinera\ Prg_educ\| especial\mic\mic2000.exe. Per a aquesta pràctica, us adreçareu al web de la XTEC.

En aquesta pràctica, personalitzareu la icona d'un accés directe, que creareu per facilitar l'entrada dels nens a una activitat concreta que haureu creat amb anterioritat.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• Els navegadors Internet Explorer i/o Firefox
  • Una imatge que trobareu a la web de la XTEC, al MIC
  • El programa GIMP
  • Els recursos propis del Windows

Prąctica Creació d'una icona personalitzada

Connecteu-vos a Internet i, des de la pantalla inicial de la XTEC, feu clic sobre l'opció Escola Oberta: accedireu a una selecció de matèries i temes. Feu clic sobre l'opció Necessitats Educatives Especials i accediu a l'apartat MIC. Trobareu les icones classificades per diferents temes. Entreu a l'apartat Ensenyament i, posteriorment, a l'apartat Objectes.

A la part superior dreta de la pantalla, trobareu la icona d'un disquet. Feu-hi clic a sobre i es descarregarà l'arxiu que conté tots els gràfics corresponents a tot aquest grup temàtic.

Deseu l'arxiu anomenat enobjec.exe. En executar-lo, començarà la instal·lació, que us proposa els diferents formats amb què voleu instal·lar els arxius (podeu optar entre instal·lar un, dos o tots tres formats BMP, GIF i WMF), i us proposarà fer-ho en la carpeta C:\MIC.

Obriu el programa GIMP i, a partir de l'opció Fitxer | Obre, obriu l'arxiu fotog99.bmp, que trobareu dins la carpeta C:\MIC. Observeu que la mida del dibuix és:

Aquesta informació la tindreu a l'abast, a la part superior de la finestra de la imatge.

Ara redefinireu les mides de l'arxiu. Obriu el menú Imatge | Mode | RGB i, seguidament, obriu el menú Imatge | Escala la imatge. Desenllaceu les mides d'alçada i amplada de la imatge clicant a la icona de la cadena: visualment quedarà trencada. Poseu els valors d'amplada i alçada a 35 i accepteu.

Obriu el menú Fitxer | Anomena i desa... i anomeneu la imatge com a postal.

Cerqueu la carpeta D114\treballs\modul4\_practiques4 clicant a Navega per unes altres carpetes.

Seleccioneu el tipus de fitxer icona de microsoft Windows obrint Selecciona tipus de fitxer (Per extensió), i, a continuació, cliqueu al botó Desa.

Amb això ja teniu l'arxiu de la icona creat.

Creació d'una drecera

Ara, el pas següent serà crear la drecera per poder executar les activitats/programa que s'han redefinit.

Feu clic amb el botó dret a sobre de l'escriptori i trieu l'opció Nuevo | Acceso directo (Crea | Drecera) :

Feu clic al botó Examinar i navegueu fins a trobar l'arxiu sjordi.mov, que correspon a l'auca de Sant Jordi que vau fer a la pràctica 4 d'aquest mateix mòdul i que vau desar dins la carpeta D114\treballs\modul4\_practiques4.

Feu clic al botó Siguiente i ara us demanarà que poseu un nom que identifiqui la vostra drecera: poseu-hi Auca de Sant Jordi i premeu el botó Finalizar.

Fins ara, el que heu fet és crear la drecera a l'escriptori que us permetrà entrar a l'aplicació. Observeu que la icona que posa per defecte no és la que desitgeu. Ara, el pas següent serà incorporar la icona que heu preparat per personalitzar l'entrada. Feu clic amb el botó dret sobre la drecera que acabeu de crear i trieu l'opció Propietats del menú contextual.

Feu clic sobre el botó Cambiar icono (Canvi d'icona...) i, mitjançant el botó Examinar, navegueu fins a trobar el dibuix postal.ico dins la carpeta D114\treballs\modul4\_practiques4.

Després de confirmar totes les pantalles, la icona que heu creat us apareixerà incorporada a l'escriptori i, quan hi feu doble clic a sobre, s'executarà l'acció que li heu demanat.

Fent servir la càmera de fotos (m5: p1), també podeu fer una fotografia d'un objecte o d'una persona i reduir-la posteriorment a la mida adient.

Recordeu que en aquestes webs, podeu obtenir imatges i dibuixos de lliure utilització: