Recursos TIC a l'educació infantil

És Nadal: fem felicitacions

Per Nadal, una activitat possible és crear targetes nadalenques. D'entre les nombrosses possibilitats que ofereixen els recursos TIC, s'ha escollit el programa KidPix per preparar aquesta activitat. Es tracta d'una targeta feta pel mestre o la mestra. Després, coneixent els recursos, es poden adaptar per fer que la targeta la facin els alumnes.

Creació de dibuixos amb animació i so amb el programa KidPix.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• El programa KidPix 4

En els dos mòduls anteriors, heu treballat ja amb el programa KidPix. En aquesta ocasió, tornareu a treballar-hi, però ara veureu altres opcions que ofereix aquest programa, bàsicament les que fan fa referència al moviment i al so.

Tot i que ja s'ha vist la manera de fer els dibuixos, aquest programa compta amb la possibilitat, també, d'incorporar dibuixos de fons ja predissenyats per ser pintats.

Obriu el KidPix i, desprès de triar l'usuari infantil, premeu el botó Entra. Seleccioneu l'eina imatge de fons , trieu la categoria de dibuixos anomenada Pinta i seleccioneu el cinquè dibuix que correspon a la Casa de caramel: Arrossegue-lo fins a l'àrea de treball i observeu que queda incorporat com a fons de dibuix.

Fent servir les eines del programa que heu vist al mòdul 2: pràctica 4, pinteu el dibuix.

Podeu completar el dibuix incorporant més elements ja predissenyats. Feu clic sobre l'eina segells de goma i trieu la categoria Celebració: aquí trobareu un ventall de segells referents al Nadal. Podeu triar la mida (gran, mitjà, petit) seleccionant cada una de les tres rodones que hi ha a la dreta dels segells. Ara, només caldrà anar incorporant els elements al dibuix que tenieu pintat amb anterioritat.

El resultat pot ser similar a aquest:

Escenari només pintat
Escenari pintat i amb segells

Ara feu un altre tipus de postal: aquesta incorporarà moviment i so.

Amb l'eina dibuixa, feu una ratlla, de manera que dibuixeu una muntanya que transformareu amb una muntanya de regals. A continuació, feu clic sobre la eina de la galleda , que està a l'esquerra de la pantalla. Aleshores, de les tres galledes que apareixen a la part baixa de la pantalla, trieu la galleda de la dreta. Amb la fletxa que mira cap avall, aneu passant les diferents pantalles amb les propostes d'ompliment fins a trobar la que correspon a regals. Feu clic dins la zona que havíeu definit que seria una muntanya de regals.

Seguidament, feu clic sobre l'eina animacions , trieu, a la part inferior de la pantalla, la categoria Alfabet i confegiu la frase: "Bon Nadal". Podeu redefinir la mida de cada una de les lletres amb les fletxes que apareixen al vèrtex superior esquerre i inferior dret. També podeu observar el moviment que farà si feu clic a sobre del triangle verd que hi ha al vèrtex inferior esquerre.

Canvieu a la categoria Celebració i trieu el dibuix de l'animació del Pare Noël. Igual com heu fet amb les lletres, podeu redimensionar i veure el moviment amb les fletxes i el botó verd que apareix als vèrtexs quan està seleccionat.

Finalment, trieu l'eina sons i cerqueu, a la part inferior, la categoria Cançons de Nadal. Seleccioneu la música de "Fum, fum, fum", que està situada a l'última opció. Arrosegueu-la fins a l'àrea de treball.

El resultat pot ser similar a aquest:

Vegeu-ho fet

Ara, només us cal desar el treball. Si ho feu a partir de l'opció Desa del menú Fitxer, ho fareu amb extensió KPX, per la qual cosa, només ho podreu recuperar amb el programa KidPix i no serà visible el moviment del dibuix. De totes maneres, deseu-ho en aquest format amb el nom postal.kpx, ja que podreu fer servir aquest arxiu per a la pràctica 4 d'aquest mateix mòdul. Deseu-ho a: D114\treballs\modul4\_practiques4

Si ho feu mitjançant l'opció Exporta del menú Fitxer, tindreu la possibilitat de desar en diferents formats: JPG, PIC, BMP, SWF, EXE i MOV.

Els formats SWF, EXE i MOV us permeten fer presentacions automàtiques que es podran veure de forma independent en un altre ordinador, encara que no disposi del programa KidPix.

Proveu, també, de desar en un d'aquests formats automàtics (SWF, EXE o MOV) per veure'n el resultat. Deseu a: D114\treballs\modul4\_practiques4.