Enrera
Mòdul 6
Recursos TIC a l'educació infantil
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
Explorar CD-ROM educatius (III)

Finalment, en aquesta pràctica, veureu els CD-ROM Pingu i Els tres porquets.

Prąctica
Desenvolupament de la pràctica
 

1. Pingu

Es tracta d'un joc que té diferents nivells de dificultat, cosa que el fa accessible a un gran ventall d'usuaris. Les instruccions són orals i en català. Té una estructura de pantalla comuna en tots els jocs. Aquest joc pot ajudar els més petits a controlar el funcionament del ratolí i del teclat.

La seva proposta de treball es basa en jocs de trencaclosques o d'habilitat.

Poseu el CD-ROM al lector del vostre ordinador i, automàticament, us apareixerà una pantalla que us convida a instal·lar. Accepteu els missatges que us vagin sortint.

Un cop instal·lat, entreu al programa pel botó Inici | Programes | BBC Pingu | Pingu CD-ROM: us proposa tres possibilitats:

Sempre disposareu en pantalla d'un botó a la part inferior esquerra per regular el volum del so. A la part inferior dreta, hi ha un botó per retornar al menú principal i un altre botó que us portarà a l'ajuda.

El botó Ball és per fer ballar en Pingu amb diferents moviments i posicions. S'ha de fer clic a cada opció perquè faci el moviment desitjat. Si es manté premut, fa l'acció de forma continuada.

  • Trencaclosques: amb aquesta opció, triareu cinc possibilitats de trencaclosques: de colors, de figures, de números, de lletres o de so.

Feu clic sobre el botó verd per iniciar l'activitat. Si necessiteu més ajuda, premeu el botó groc; si desitgeu canviar el nivell de dificultat, feu clic al botó rosa; per tornar enrere, el botó taronja. Si voleu aturar la partida sense arribar al final, cal que premeu el botó vermell.

Reconeixement i associació de colors.
Reconeixement de formes.
Treball de concepte de nombre associat al reconeixement de la grafia.
Reconeixement de lletres.
Discriminació auditiva i aparellament de sons iguals.

A l'apartat de jocs, podeu triar entre:

  • Jocs: tennis de peix, passa gel, l'hora de la música, blocs en construcció i laberint de neu.

Feu clic sobre el botó verd per iniciar l'activitat. Si necessiteu més ajuda, premeu el botó groc; si desitgeu canviar el nivell de dificultat, feu clic al botó rosa; per tornar enrere, el botó taronja.

Tennis de peix

Es pot configurar el nombre de jugadors (1 o 2) amb el botó lila.

S'han de fer servir les teclesen el cas d'haver triat un sol jugador.

 

Passa gel

S'activa amb les tecles .

L'hora de la música

Es poden sentir quatre cançons en karaoke, escoltar sons, o enregistrar una petita melodia.

Blocs en construcció

Es tracta de construir una forma amb les peces donades.

Laberint de neu

Dirigireu en Pingu amb les tecles; quan acabeu el laberint, amb les peces recollides podreu muntar un dibuix.

 

  • Estalvi de pantalla: la caça del peix, pluja d'objectes, en Pingu acròbata, guerra de neu i el temps d'en Pingu. Són els cinc estalvis de pantalla d'entre els quals podreu triar-ne un que s'executarà la propera vegada que reinicieu l'ordinador.

 

 

2. Els tres porquets

L'explicació de contes constitueix un bloc d'activitats fonamentals en el procés d'aprenentatge de la llengua. Escoltar contes i rondalles, a més d'entretenir i desvetllar la imaginació, desenvolupa les habilitats de comprensió, augmenta el vocabulari dels infants i enriqueix l'expressió del seu llenguatge.

Tradicionalment, s'han utilitzat imatges, sons i titelles per donar vida a les narracions. L'ordinador i la seva capacitat interacitiva i multimèdia ha generat un producte nou a cavall entre els contes i els dibuixos animats.

Per una banda, cal considerar la interactivitat de l'usuari/ària davant el conte multimèdia. La selecció de les seves seqüències, dels seus personatges i, fins i tot, de les accions, permet exercitar habilitats noves.

Per altra banda, caldrà considerar l'aspecte social i el treball en grup. Quan s'explica un conte davant un grup, els alumnes hi intervenen i, de vegades, representen determinades escenes del conte.

Els tres porquets és un conte clàssic dins l'etapa d'educació infantil, i aquest CD us pot ajudar a reforçar el vocabulari del conte ja explicat anteriorment a l'aula.

Per executar el CD, inseriu-lo a la unitat lectora corresponent del vostre ordinador, premeu el botó Inici | Explorador de Windows, localitzeu la unitat de CD i executeu el fitxer cuento95.exe.

En executar-lo, us presenta la pantalla següent:

Aquest conte està preparat per usar-lo en cinc idiomes diferents. Amb les icones de l'esquerra, podeu escollir l'idioma escrit i parlat, mentre que, amb les icones de la dreta, només s'executa per escrit (pot ser un idioma diferent de l'escollit a l'esquerra). Escolliu, en aquest cas, l'idioma català als dos costats.

Feu clic sobre els tres porquets de la dreta i per passar de pàgina.

A la segona pantalla, us demana quina de les dues modalitats d'execució del programa voleu seguir: Vull llegir-lo o bé Vull llegir-lo i jugar. Aquesta última opció és més completa.

El conte té deu escenes i la narració de les diferents escenes no es pot aturar. Quan s'acaba la narració, els diàlegs i l'animació de cada escena, tot s'atura i queda una pantalla per explorar diferents objectes amb el ratolí. A alguns objectes o personatges de les escenes, si se'ls fa un clic a sobre, fan una animació, un so... Quan es fa un clic a sobre d'un dels personatges centrals del conte, es dóna pas a una pantalla nova amb un joc per fer. A cada escena, n'hi ha un de diferent.

Els jocs que hi podeu trobar són variats: puzles, endevinar paraules (el penjat), buscar objectes, relacionar...

Al final del conte, apareix una pantalla amb totes les imatges del conte, com vinyetes, desordenades. L'exercici consisteix a ordenar la història. També es pot escoltar la narració amb veu de cada escena (prement el porquet petit que surt a sota de cada escena). Quan s'ha acabat, també es pot escoltar tot el conte, tal com l'heu ordenat, prement el porquet gran.

 

Per anar a la pantalla anterior.
Si voleu repetir la mateixa escena.
Per anar al començament del programa.
Vocabulari de text. A cada una de les escenes queden fixades unes paraules clau. Fent clic sobre la paraula, sortirà la definició.
Per anar a la pàgina següent.
Per sortir del joc i tornar a l'escena del conte.

 

Després d'explorar la pantalla, els personatges i els objectes fan sons, moviments, etc. Es tracta d'associar el so i la paraula als diferents personatges o elements de la pantalla.
Feu clic sobre cada un dels tres porquets, els ocells i el gat que hi ha sota l'arbre. Observeu que podeu accedir a la definició de les paraules que hi ha a la part inferior si hi feu clic a sobre.
Es tracta de reproduir la paraula que té el porquet.
Es tracta d'un joc de memòria en què s'ha d'aparellar el dibuix amb la paraula corresponent.
Consisteix a fer un puzle.
Igual que a l'escena anterior, es tracta una altra vegada d'un puzle.
Amb les tecles de cursor, heu de dirigir el llop cap a la casa i vigilar que no caigui dins l'olla.
Es tracta d'un joc de reconeixement visual, s'han de trobar els objectes que mostra el model a la part superior.
Ara es tracta d'un memory en el qual heu d'associar les paraules, té, però, suport oral.
Com a cloenda del conte, s'han d'ordenar les seqüències.

 

 

El CD d'en Pingu es pot treballar a partir de la seva instal·lació individual a l'ordinador, o bé si esteu connectats en xarxa; en aquest cas, només cal que estigui físicament en el servidor i, des de les estacions, podreu treballar-hi tots alhora.

 
Amunt