Enrera
Mòdul 5
Dibuix i recreació d'imatges amb el Fireworks MX 2004
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercici
Exercicis
 
 
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Tal com hem comentat a la presentació, iniciem el suposat viatge en dos indrets de paisatges extrems: en una gelera de Lapònia i a les dunes del Sahara. A primer cop d'ull veiem que hi ha una imatge correcta, amb tons de color i contrastos de llum acceptables, i una altra en la qual sembla que una pàtina grisa hagi amagat els colors.

   
 
   
  Tot i que el gel té tonalitats blavoses, és possible identificar perfectament alguns punts de la fotografia com a blancs. Malgrat que escadussers, també hi veureu també alguns punt negres. Tenim, doncs, una imatge que entre el punt més clar i el més fosc presenta una completa gamma de tons mitjans.
  En canvi, en la imatge del desert que hi ha tot seguit, no hi podem identificar ni cap zona que s'aproximi al blanc ni cap que sigui propera al negre. Les zones més clares són simplement d'un gris clar, mentre que les més fosques són les dels verds dels arbres.
  Diem que la primera fotografia té una gamma tonal correcta mentre que en la segona la limitació de la gamma tonal a únicament uns tons mitjans dóna com a resultat una imatge grisa i plana.
   
 
   
  Podem corroborar aquesta apreciació visual d'una forma gràfica i clara mitjançant l'histograma.
  Obriu l'arxiu gelera 01.png i cliqueu el signe + que apareix a la dreta de Efectos a l' Inspector de Propiedades. Activeu Ajustar color | Niveles per visualitzar el quadre de diàleg Niveles.
   
 
   
  Com veieu a continuació, els nivells permeten, d'una banda, visualitzar l'Histograma de la imatge i per tant analitzar-ne d'una forma visual el rang tonal. De l'altra, permeten fer els ajustaments necessaris quan cal dur a terme alguna correcció.
  Analitzeu primer la fotografia de la gelera per veure l'Histograma d'una imatge amb un rang tonal pràcticament correcte, i ,en segon lloc, la fotografia del desert, que és de suposar cal corregir.
   
 
   
  L'Histograma de la gelera presenta una distribució gairebé completa de píxels en la totalitat del gràfic. Per tant, pot dir-se que és una imatge amb un rang tonal complet. Únicament cal assenyalar que la corba no comença ben bé al negre sinó una mica més a la dreta. En canvi, per la zona de les llums altes, la zona dreta, arriba ben bé fins al límit. Aquesta zona correspon als tons més blancs del gel de la fotografia. És una imatge equilibrada perquè hi predominen els tons mitjans i hi ha una distribució completa des dels tons més foscos fins a les llums altes.
   
  De la simple observació de l'Histograma de la fotografia del desert, pot deduir-se immediatament que aquí les coses són molt diferents.
  Obriu la imatge dunes01.png. La distribució dels píxels només abasta una mínima part del gràfic. No hi ha ni zones amb llums altes ni zones fosques diferenciades. Fixeu-vos com la primera observació visual d'una imatge plana i grisa queda corroborada.
   
 
   
 

Corregiu, doncs,la situació d'aquest Histograma mitjançant alguns dels controls del quadre de diàleg Niveles. Fixeu-vos que a la part baixa del quadre hi ha tres triangles: un de negre a l'esquerra, un de gris al mig i un de simplement delimitat per una línia a la dreta.

  Desplaceu el triangle negre i el blanc fins a l'inici i final de la corba dels píxels. Amb aquesta operació provoqueu una redistribució dels valors de llum i foscor de la fotografia, assignant als píxels més foscos dels existents un nou valor de negre, i als més clars un nou valor de blanc. El que feu, doncs, és ampliar la gamma tonal fins als valors estàndards.
   
 
   
  Els píxels més clars de la imatge inicial se situaven en el valor 209. La casella superior informa del punt on s'ha situat el triangle de les llums altes i al mateix temps de quin és el valor numèric d'aquest punt de la corba on acaben els píxels. Per la mateixa raó, els més foscos es troben el el valor 107.
  Amb l'operació de dur fins a aquests punts els triangles negre i blanc, s'assigna als píxels més foscos el valor de 0, és a dir de negre, i als més clars el valor de 255, és a dir de blanc. El programa redistribueix la gamma existent entre aquests dos nous valors. El resultat és una imatge amb més tons i contrast.
   
  Abans de continuar, us cal dur a terme dues operacions
  En primer lloc deseu la imatge tai i com es troba en aquest punt. Feu-ho amb el nom de dunes01b.png. D'aquesta manera tindreu dues fotografies: dunes01.png, que és l'original, i dunes01b.png, que és la fotografia a la qual hem aplicat la modificació de nivells.
  En segon lloc, des del menú d'Archivo | Presentación preliminar de la exportación, exporteu una còpia de la fotografia modificada en format JPEG. Accediu a la pestanya Opciones i a Formato, seleccioneu JPEG i exporteu. Anomeneu-la dunes01b.jpg.
   
  Torneu ara a l'anàlisi de l'Histograma. Obriu la fotografia dunes01b.jpg, observeu-ne l'Histograma i veieu la redistribució de píxels que s'ha comentat.
  Fixeu-vos com ara sí que la corba de píxels comença i acaba als punts negre i blanc. Fixeu-vos també que la corba contínua d'abans s'ha convertit en una línia dentada com a resultat de la redistribució que ha fet el programa.
   
 
   
  Val a dir que heu obert una nova imatge dunes01.jpg per tal de poder observar-ne l'histograma perquè en el format PNG els canvis que s'han fet en els nivells queden reflectits d'una forma diferent.
   
 
Si observeu l'Inspector de propiedades de la imatge dunes01b.png després de fer l'ajustament de nivells, veieu que a Efectos ara hi ha la línia corresponent a Niveles.
  Ara que la fotografia del desert està ajustada, agafeu una altra fotografia del viatge i la prepareu per tal d'integrar-la en la composició que s'obté al final d'aquesta pràctica.
   
  Obriu la imatge nena.png. i retalleu la figura de la nena per tal d'integrar-la a la imatge de les dunes. Val a dir que mentre les zones com les espatlles, els braços o la cara, tenen un perfil delimitat i no ens suposen gaires problemes per retallar, la zona dels cabells requereix un tractament ben diferenciat.
  Comenceu per la selecció de les zones amb límits ben definits utilitzant l'eina Lazo poligonal.
   
 
   
  Com totes les eines del Fireworks MX 2004, quan se selecciona, apareix a l'Inspector de Propiedades una sèrie de característiques i paràmetres a definir. En aquest cas observeu quina és la informació que hi apareix.
   
 
   
  Les mesures d'amplada (An=619) i alçada (Al=433) corresponen en aquests moments a dimensions de la imatge perquè encara no hi ha res seleccionat. Quan porteu a terme una selecció aquestes dues caselles us informa de les dimensions de la selecció mentre que les dues contigües de X i Y assenyalen les coordenades on comença la selecció a partir del punt (0,0) de l'angle superior esquerre de superfície editable de l'arxiu.
  A la casella de Borde s'obren tres possibles opcions.
 
  L'opció que origina un retall més esquerp i retallat és Duro. Quan l'escolliu la separació entre l'exterior i l'interior de la selecció està tallada a ganivet.
  La segona opció, la de Suavizado, presenta una particular utilitat quan treballeu amb seleccions arrodonides. Si seleccioneu una el·lipsi, per exemple, amb una vora dura, apareix una línia dentada a la vora com la que podeu apreciar a la imatge de l'esquerra. En canvi, si feu servir una vora suavitzada, l'el·lipsi perd la silueta dentada, com podeu apreciar a la imatge de la dreta.
   
 
   
 
La opció de Fundido és la que us interessa utilitzar en aquesta ocasió. Quan l'activeu, es crea una transició entre l'interior i l'exterior en la selecció que dueu a terme a continuació. El marge d'aquesta transició es defineix a la casella numèrica de la dreta. En aquest cas heu de seleccionar 2 perquè simplement el que s'ha d'aconseguir és que les vores del vestit i la silueta de la galta de la nena no es vegin excessivament retallades contra el fons. Quan el retall d'una silueta es veu pixelat, excessivament dentat, la integració de la imatge retallada en un nou fons no és creïble.
   
  Amb l' eina de Lazo polígonal i un valor de Fundido de 2, seleccioneu acuradament la vora de la roba i la galta de la nena, i delimiteu d'una forma molt més abrupta l'àrea del cabell. A mesura que avanceu en la selecció, una línia blava us va assenyalant el perímetre de la selecció ja realitzada.
  En la imatge posterior, per exemple, us torbaríeu a punt de tancar la selecció per la zona inferior de la fotografia. En el moment que féssiu un clic al punt on heu iniciat el perímetre, la selecció es tancaria. Si féssiu un doble clic des de qualsevol punt on us pugueu trobar mentre traceu aquest perímetre, provocaríeu també el tancament de la selecció. En aquest cas es crearia una línia recta des del punt on féssiu el doble clic fins al punt d'inici.
   
 
   
  Feu la selecció d'aquest perímetre i quan la tingueu tancada, copieu de la fotografia nena.png i enganxeu-la a la dunes01b.png. En fer-ho, creeu en aquesta un nou nivell de capa, tal i com podeu apreciar si mireu-la paleta de capes.
  En aquest moment, salveu la fotografia dunes01b.png com a muntatge_final.png. D'aquesta manera dunes01b.png us queda amb una única capa i muntatge_final.png és la que conté el muntatge en nivells de capa.
   
  Ara observeu la Persiana de capas. Fixeu-vos en les imatges que hi ha més avall: tant el nivell de capa de les dunes com el de la nena es denominen Mapa de bits. És un bon moment per a canviar-los el nom. Feu doble clic sobre Mapa de bits i denomineu-los Nena i Dunes.
  En aquest punt, la fotografia muntatge_final.png conté dos nivells de capa.
   
 
 
  A continuació fixeu-vos que la imatge de la nena és molt més gran que la de les dunes.
  Hauríeu pogut modificar les mesures de la fotografia nena.png abans de procedir a la seva selecció i còpia. Ara veureu com ajustar les dimensions del contingut d'una capa dins d'un arxiu. També podreu observar perfectament que el retall del cabell necessita un treball fi abans de donar la tasca per acabada. Aneu primer per la modificació de les dimensions de la imatge de la nena.
  Fixeu-vos en el requadre blau que apareix quan s'activa el nivell de capa corresponent a la nena. Aquest requadre indica les dimensions reals de l'objecte, que en aquest cas excedeixen clarament les de l'arxiu, les quals, de moment, són les mateixes que la de la fotografia de les dunes que feu servir com a base.
   
 
   
  Val a dir que la mateixa operació que heu de fer ara la podríeu activar mitjançant la seqüència Modificar | Transformar | Escala. En aquest menú podeu activar també altres operacions de modificació de la capa. En aquest cas, tanmateix, podeu obviar aquest pas perquè la modificació d'Escala que volem dur a terme és la que està activa per defecte en seleccionar el nivell.
   
 
   
  Així doncs, situeu el cursor sobre l'angle superior dret del requadre blau i mentre manteniu pitjada Majúscules, procediu a donar a la imatge de la nena les dimensions adients. El fet de fer la modificació mantenint pitjada Majúscules ens permet fer la reducció de les mesures d'una forma proporcionada, cosa que no passa quan no s'utilitza aquesta tecla.
   
  A continuació heu de treballar el cabell per tal de fer creïble la integració de la figura en el paisatge.
  Seleccioneu l'eina Borrador de la paleta de l'esquerra de la pantalla i configureu-la a partir dels paràmetres de la imatge inferior.
   
 
   
 
En primer lloc treballeu amb una forma rodona. Observeu el quadre de diàleg que apareix a l'Inspector de propiedades, fixeu-vos que podeu escollir entre una forma rodona i una de quadrada. Escolliu la primera.
   
A continuació seleccioneu un Tamaño relativament gran per a la imatge a treballar (55 en aquest cas) i sobretot un Borde molt difuminat (amb un valor de 100 en l'exemple). Aquesta vora difuminada té la mateixa funció de les vores foses de la selecció: crear una transició suavitzada entre l'interior de la goma o de la selecció i l'exterior.
   
Finalment aquí us interessa definir un altre paràmetre. Doneu un nivell d'Opacidad a la goma d'esborrar d'un 30%. D'aquesta manera, a cada passada que feu, els cabells s'esborren només una tercera part dels píxels. Per tant, necessiteu diverses passades per acabar transparentant una àrea. La unió de les vores difuminades i la transparència, unida a més al fet d'haver de passar diverses vegades la goma pel perímetre dels cabells, és el que us permet la integració de la silueta de la nena en el fons. Aparentment, al final del procés la sorra del fons es veu a través dels cabells.
Es perd, això sí, part de l'extensió dels cabells originals.
   
  Fet això, continueu el muntatge fotogràfic incorporant la imatge d'uns mocadors voleiant a l'esquerra de la imatge del desert i entre aquesta i la de la nena.
  Per dur a terme l'operació us cal fer dues operacions ben diferenciades.
 
  D'una banda seleccioneu els mocadors, copieu-los i traslladeu-los al muntatge que esteu duent a terme.
  Per una altra banda, amplieu l'amplada de la fotografia amb la que esteu treballant perquè hi heu d'incloure els mocadors a l'esquerra. Comenceu per aquesta segona operació.
  Activeu la seqüència següent d'ordres: Modificar | Lienzo | Tamaño de lienzo
   
 
   
  Aleshores s'obre el quadre de diàleg Tamaño del Lienzo. A la part inferior del quadre veieu que us informa de les mesures actuals de la fotografia (350 * 236 píxels). Ara us interessa ampliar les dimensions de l'amplada per tal de poder-hi encabir els mocadors i mantenir una vista clara del desert darrere la nena.
  Doneu un nou valor de 550 píxels d'amplada al document.
  Indiqueu també en quina posició us interessa que s'ampliï el fons de la imatge. En aquest cas, heu de situar els mocadors a l'esquerra del desert i la nena. En les nou caselles de Anclaje, activeu la segona casella de la columna de la dreta per tal d'indicar que és en aquesta posició on voleu mantenir la imatge actual. A causa d'això, el creixement es produeix per l'esquerra.
   
 
   
  En pitjar el botó d'acceptar, la fotografia queda de la manera que podeu observar a continuació. El desert i la nena queden a la dreta, mentre que a l'esquerra apareix un espai ocupat per quadradets grisos. És l'àrea que ha crescut i que en aquests moments no conté res. Els quadradets indiquen que es tracta d'una zona transparent.
   
 
   
  Una vegada heu ampliat l'àrea de la fotografia, incorporeu-hi els mocadors. Obriu l'arxiu mocadors.png. Heu de col·locar els mocadors darrere la nena i crear la sensació que es troben entre ella i el desert. Per això ens és necessari eliminar el fons que hi ha als mocadors. És a dir, heu de retallar només els mocadors, copiar-los i enganxar-los al muntatge final.
 
Abans, en el retall de la nena, heu fet servir el Lazo poligonal. També en aquesta ocasió el podríeu fer servir perfectament sense complicacions. La silueta dels mocadors és prou recta per a dur a terme la tasca de forma eficient i ràpida. No obstant això, aprofiteu l'ocasió per practicar les seleccions a partir de les similituds de color.

Seleccioneu l'eina Varita mágica i configureu a l'Inspector de Propiedades els paràmetres de la imatge inferior.

En primer lloc doneu-hi una Tolerancia de 32. Aquest valor determina el grau de similitud dels píxels que es seleccionen a partir del color del punt on feu clic amb l'eina.

  Deixeu el Borde de la selecció amb un grau de Fundido de 2 tal com heu fet anteriorment a la selecció amb el Lazo poligonal. Així us assegureu unes vores difuses que facin creïble la integració dels mocadors en el fons.
   
 
   
  A continuació seleccioneu els mocadors. Si feu un clic sobre un color veieu com es delimita una àrea irregular amb una vora formada per una línia intermitent de ratlletes blanques i negres. Tot el que queda dins d'aquesta àrea és el que està dins de la selecció.
  Si manteniu Majúscules premuda, sempre que feu un nou clic aneu sumant noves àrees a la selecció. Si en canvi Pitgeu al tecla Alt, les àrees on feu clic es resten de la selecció. És fàcil inicialment pensar a fer diferents clics amb Majúscules sobre el mocador groc fins a seleccionar-lo en la seva totalitat, després clicar sobre el lila, pitjant Majúscules, després el fúcsia, i així successivament, fins a incloure tots els mocadors dins la selecció. I tanmateix hi ha un camí més fàcil.
   
 
   
  Si us fixeu bé en l'àrea del fons que cal eliminar veieu que és ben neutra i uniforme, que té una gamma de tons esmarronits força similars. El que heu de fer, doncs, és treballar al revés i seleccionar aquestes àrees per invertir la selecció posteriorment. En el gràfic anterior podeu veure unes zones ja seleccionades entre els mocadors lila i negre. Fixeu-vos en el posterior per veure com la selecció comprèn ja tot el fons.
  El procés seguit és el que s'ha explicat en el paràgraf anterior. Tot mantenint pitjada Majúscules, s'ha anat sumant àrees a la selecció fins a incloure-hi tota la zona que interessava i una vegada seleccionat el fons s'ha passat a invertir la selecció.
   
 
   
  Seguiu el procés de selecció i en acabat activeu Seleccionar | Seleccionar inverso. D'aquesta manera teniu els mocadors dins la selecció i els podeu copiar en memòria per enganxar-los a l'arxiu muntatge_final.png.
  Fet aquest procés, a l'arxiu de destí, muntatge_final.png, s'ha creat un altre nivell de capa amb el contingut de la imatge dels mocadors, que heu de col·locar entre la imatge de Dunes i la de Nena. Anomeneu aquest nivell Mocadors.
   
 
   
  Ara el vostre resultat ha de ser molt similar al de la següent imatge. Els mocadors estan situats entre el desert i la nena. Fixeu-vos, tanmateix, que a la dreta hi ha una àrea d'imatge amb quadradets grisos i blancs que sobra.
   
 
   
 
Amb l'eina Recortar elimineu la part sobrera.
Mireu ara que si bé la majoria de colors acaben darrere el cap de la nena i no en veiem el retall, el de color fúcsia de la part superior acaba de forma que se'n veu el retall.
  En una situació d'una imatge molt compromesa podríem optar per reconstruir el fragment de mocador que hi manca. En aquest cas el millor que podem fer és eliminar aquest mocador.
  Per això cal que el seleccioneu amb la Varita màgica o amb l'eina que més us agradi i l'elimineu.
   
 
   
  Si heu anat seguint tot aquest procés el resultat final ha de ser molt similar a aquest.
   
 
   
 
Amunt