Enrera
Mòdul 5
Dibuix i recreació d'imatges amb el Fireworks MX 2004
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercici
Exercicis
 
 
Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica

Suposeu que seguiu amb el vostre viatge a la recerca de les fotografies típiques dels llocs visitats que ompliran després els vostres àlbums de records. És habitual que en un moment o un altre vulgueu obtenir una imatge d'algun edifici gran: una església, un castell, una casa. Normalment l'edifici s'enquadra des d'arran de terra i us trobeu una problemàtica típica: les parets no són paral·leles en la imatge sinó que convergeixen clarament cap al cel.

  La manca de paral·lelismeés una conseqüència del fet que, des d'arran de terra, s'agafa l'edifici des d'un pla inferior, que s'anomena contrapicat. L'efecte s'incrementa molt quan es fa servir una òptica de gran angular. En una situació teòrica, caldria prendre una situació prou allunyada de l'edifici per ser al mateix nivell, i seria ideal fer servir un teleobjectiu.
   
  En els procediments clàssics de treball hi ha un recurs principal per a fer fotografies arquitectòniques i mantenir el paral·lelisme de les verticals. És la utilització d'òptiques que es poden descentrar per tal de compensar la convergència. Amb la fotografia digital, a més, es pot corregir el problema durant el procés d'edició. En aquest exercici veureu com corregir la convergència de línies.
   
  Obriu la fotografia sigtuna.png. Ara us trobeu a la plaça d'una ciutat sueca, a uns quants quilòmetres al nord d'Estocolm.
  Si analitzeu la imatge hi trobareu dos problemes. En primer lloc els colors deslluïts. És una fotografia que ja té uns quants anys i en escannejar-la s'ha produït un cert desequilibri cromàtic. En segon lloc, les torres de la catedral convergeixen clarament cap al cel.
   
 
   
  Comenceu per la correcció del color.
  Aneu a l'Inspector de propiedades i seleccioneu Efectos | Ajustar color | Niveles. Observeu l'Histograma. Fixeu-vos que:
 
  D'una banda heu d'incrementar les llums altes desplaçant el triangle de la dreta fins a l'inici de la corba.
  I de l'altra heu d'ajustar els negres i incrementar el contrast dels tons mitjans desplaçant lleugerament el triangle central cap a l'esquerra.
   
 
   
  Després de fer això, el resultat que n'obteniu és que la fotografia millora en termes de contrast i equilibri de llums i ombres, però en canvi el to continua sent de fotografia desgastada pels anys.
  Utilitzeu l'ajustament per nivells actuant selectivament sobre cada un dels canals per obtenir un resultat millor.
   
 
   
  Al quadre de diàleg de Niveles, seleccioneu la casella Canal. Tot seguit interveniu individualment a cadascun d'ells. A cada Canal veieu la representació de píxels corresponent.
  Procediu a ajustar els triangles dret i esquerre fins a l'inici de la corba en cada cas. Us cal ajustar també els tons mitjans de cada canal. Desplaceu el triangle corresponent a tots i cadascun dels canals cap a l'esquerra fins a un valor 1,5 tal com podeu comprovar si mireu la casella numèrica que correspon a aquests tons de la imatge inferior.
   
 
   
 
Observeu el resultat d'aquest reajustament en la imatge següent.
   
 
   
  Val a dir que d'una forma ràpida hauríeu arribat pràcticament al mateix resultat si haguéssiu utilitzat el comandament de Niveles Automàticos. Això no obstant, d'aquesta manera heu vist el procediment complet ja que en moltes ocasions el resultat de fer servir l'ajustament automàtic no sempre dóna resultats òptims. En les ocasions en què el resultat és una dominant de color no desitjada, val més dur a terme un ajustament cromàtic personalitzat mitjançant aquest procés.
   
  Fet ja el reajustament, passeu a corregir la convergència de les línies. Us cal ampliar l'àrea de la imatge i per això heu d'activar Modificar | Lienzo | Tamaño del lienzo i posar-hi uns valors més grans que els de la pròpia imatge. Poseu per exemple 500 píxels d'amplada i 700 d'alçada. Això us crea una àrea transparent al voltant de la fotografia que us permet modificar el paralel·lisme de la fotografia i al mateix temps visualitzar-ne els resultats.
   
 
   
 

Tot seguit feu visible una quadrícula que us ajudi a controlar la verticalitat de les parets de l'edifici.

Activeu Ver | Quadrícula | Editar quadrícula i definiu que les mesures de la quadrícula siguin de 20 per 20 píxels. Aleshores us apareix una retícula sobre la imatge que serveix per ajustar-la.

   
  Abans de passar a la rectificació de la perspectiva dupliqueu la capa. Així doncs, aneu a la Persiana de capas i activeu el botó del desplegable que hi ha a la banda dreta de la barra superior. Del menú emergent que surt, escolliu l'opció Duplicar capa. Automàticament es duplica la capa que té el contingut de l'església de Sigtuna.
  Feu activa aquesta capa que acabeu de crear ja que és on heu d'efectuar la modificació.
 

Activeu Modificar | Transformar | Sesgar i fixeu-vos que apareixen uns quadrats negres a les vores de la imatge. Estireu la vora superior per tal d'eixamplar-la a esquerra i dreta.

Sesgar provoca que la dilatació horitzontal es produeixi de forma compensada i equilibrada a banda i banda. Amb l'ajut de la Quadrícula que ja heu editat i fet activa abans, controleu la verticalitat de les parets, sobretot la dels dos campanars, que són els que més evidencien la convergència de la imatge. En acabat premeu l'Intro per a confirmar els canvis.

 
   
  Si analitzeu la imatge que ara ja es veu amb la transformació realitzada, veieu ràpidament que si bé heu corregit la convergència de les línies verticals també s'han distorsionat les proporcions de la imatge. Ara les torres són més amples i rebaixades que abans, mentre les teulades són sensiblement més baixes que a la realitat.
  Baixeu a una Opacidad del 50 % la capa superior, que és la que conté la imatge que acabeu de modificar. Per fer-ho, amb aquesta capa activa a la paleta, baixeu el controlador que hi ha a la part superior esquerra fins a un valor de 50.
   
 
   
  Aleshores la fotografia que hi ha en pantalla es desdobla. Comprovar com, per exemple, amb la correcció que acabeu de fer, la línia de base dels dos campanars ha baixat de posició.
  Feu la correcció a ull, perquè en el fons el que esteu fent és un àlbum de vacances. Si el que estiguéssiu fent fos un catàleg professional sobre arquitectura, per exemple, us caldria treballar de forma molt més acurada, és a dir, utilitzant òptiques de descentrament o calculant amb precisiómatemàtica les modificacions que ara feu a ull.
   
 
   
  Amb la capa activa, seleccioneu Modificar | Transformar | Escala i estireu la línia superior fins a fer coincidir les línies de base de la teulada de la torre que teniu en primer terme. Observeu que l'alçada de les punxes superiors sobrepassa els punts anteriors. Aquesta variació correspondria a la restitució de les mesures de les torres si les observéssiu des d'una posició més a nivell.
   
 
   
  Retorneu ara el controlador d'opacitat a un valor de 100 i utilitzeu l'eina Recortar per tal d'eliminar les parts sobrants de la fotografia.
  Elimineu la imatge continguda a la capa inferior, que heu fet servir de referent per reajustar l'alçada de la imatge definitiva.
   
 
   
  Ara la fotografia que heu de tenir ha de ser aproximadament com la de la imatge següent.
   
 
   
 
Amunt