Enrera
Mòdul 3
Simulacions amb l'Interactive Physics
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
 

MUNTANYES RUSSES

 
L'objectiu d'aquesta pràctica és utilitzar les canalitzacions curvilínies, que aplicareu a una vagoneta que es mourà per un circuit tipus "muntanyes russes". També aprendreu altres maneres d'unir l'objecte a la ranura i la possibilitat d'unir-hi més d'un objecte a la mateixa ranura, així com la manera de modificar la forma de la ranura.
   
Pràctica

A diferència de la pràctica anterior, en aquesta ocasió dibuixareu primer els objectes i les ranures i després formareu les articulacions unint els seus elements.

   
Dibuixar les rodes i les vies
 
 
  • Obriu l'espai de treball i dibuixeu 2 cercles de 0,25 m de radi ( el radi pot controlar-se amb la Barra de Coordenades) .
  • Situeu sobre cada un d'ells un punt en el seu centre (Això ens permetrà després generar una articulació canalitzada amb clavilla)..

 

  • Seleccioneu ara la ranura curvilínia i traceu una línia aproximadament com la de la figura de sota, que comenci en una pujada, clicant sobre uns quants punts de control i fent un doble-clic sobre l'últim punt.

Observeu que les línies obertes no tenen extrems, de manera que si volem que hi hagi un tope haurem d'afegir algun objecte. Fixeu-vos també que no hi ha cap problema en que una ranura curvilínia faci bucles.

  • Si voleu modificar la forma de la ranura, seleccioneu-la i aneu a l'opció Edición | Remodelar : es visualitzen els nodes de la corba i podeu afegir-ne de nous, desplaçar-los o esborrar-los .

L'Interactive Physics només permet encaixar un punt a cada ranura, com teniu dos cercles necessitareu dues ranures iguals.

  • Seleccioneu la ranura i dupliqueu-la amb l'opció Edición | Duplicar ( o bé Edición | Copiar i després Edición | Pegar ). Us apareixerà una ranura igual lleugerament deplaçada. Separeu-la una mica més per a evitar confusions.
 
Encaixar les rodes a les vies
 
  • Ara unireu un dels cercles a una de les ranures. Per aconseguir-ho heu de seleccionar el punt que havíeu situat al centre del cercle i mentre manteniu premuda la tecla Majúscules seleccioneu la ranura. Seleccioneu ara l'opció Objeto | Juntar i el cercle es mourà fins a encaixar amb la ranura. Si proveu ara la simulació aquest cercle seguirà la guia ( i l'altre caurà).
  • Per a acoblar-hi l'altre cercle a l'altra ranura , seleccioneu la segona ranura i el punt del segon cercle . L'opció Objeto | Juntar unirà el cercle i la ranura.
  • Cal ara fer coincidir les dues ranures. Seleccioneu una ranura i, mantenint premuda la tecla Majúscules, el cercle que hi té encaixat .Desplaceu-los fins que les 2 ranures coincideixin. (compte! si no desplaceu simultàniament el cercle i la ranura , el cercle quedarà separat del seu punt).
  • Pot passar que els dos cercles quedin superposats, en aquest cas, arrossegueu-ne un amb el ratolí per a veure clarament tots els elements presents.
 
Construir la vagoneta
 
  • Feu ara el cos de la vagoneta amb l'eina polígon i afegiu-li 2 punts en el lloc on aniran les "rodes"

  • Per a formar una articulació amb les rodes heu de posar un nou punt al centre de cada roda (els punts que hi havíeu situat abans no serveixen, ja estan ocupats per l'articulació canalitzada) . Seleccioneu simultàniament ( amb la tecla Majúscules ) el punt d'una roda i un punt de la vagoneta i després l'opció Objeto | Juntar : s'uneixen automàticament i es forma una articulació de clavilla.
  • Repetiu el procés amb l'altra roda i ja teniu la vagoneta muntada (en sentit estricte els cercles no són rodes però servirà per il·lustrar la simulació) .

  • Arrossegueu amb el ratolí la vagoneta fins el punt més alt de la pista i proveu la simulació. La vagoneta ha de recórrer la pista. Si té problemes per a donar la volta al bucle podeu dotar-la de velocitat inicial.
  • Deseu la pràctica com a m3p3.ip
   
 
 
Amunt