Enrera
Mòdul 3
Dibuix tècnic amb l'AutoCAD
  Pràctica
   
Exercicis
 
 
  L'objectiu de la present pràctica és comprovar el funcionament de les ordres del menú Modificar: Longitud, Partir i Simetría.
   
  Modificar (II): Longitud, Partir i Simetría
   
Longitud
   

L'ordre Longitud es troba a la barra d'eines Modificar o al menú desplegable Modificar | Longitud.

L'ordre Longitud permet modificar la llargada d'una línia, polilínia, spline, etc., o modificar l'angle inclòs d'un arc.

Aquesta ordre, igual que Recorta i Alarga, també permet canviar la longitud d'entitats de dibuix, però es diferència de les anteriors en què permet indicar el valor numèric de longitud o l'increment que es vol obtenir i no necessita segments límits o de tall (admet valors negatius).

 
 
Figura 1. Es representen 4 segments de 30 unitats de llargada i dos arcs de 90 graus. A cadascun d'ells se li aplicarà l'ordre amb una opció diferent
   

En carregar l'ordre Longitud, primer s'ha d'escollir una de les 4 opcions, i després seleccionar l'entitat a la qual s'aplicarà.

Si primerament es designa una entitat, el programa informa de la llargada de l'entitat i demana seleccionar una opció.

A sota veieu el menú contextual de l'ordre amb les quatre opcions:

 
   
En aquest primer cas es teclejarà la lletra I d'Incremento i s'indicarà 10 com a increment per aplicar. Aquest increment s'aplicarà per l'extrem més pròxim al punt de designació.
  • Ordre: Longitud

Comando: _lengthen
Designe objeto o [Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]: I

Indique la longitud de incremento o [ángUlo] : 10

Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: cliqueu sobre el segment 1 per la dreta.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Retorn per sortir de l'ordre.

 
Figura 2. El primer segment incrementat en 10 unitats per la dreta

En segon lloc, es teclejarà la lletra P de Porcentaje i s'indicarà 25. El segment seleccionat es reduirà al 25 % de la llargada original.

  • Ordre: Longitud

Comando: _lengthen
Designe objeto o Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]: P

Indique porcentaje de longitud: 25

Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Cliqueu sobre el segment 2 per la dreta.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]:
Retorn per sortir de l'ordre.


 
Figura 3. El segon segment reduït al 25 %

En tercer lloc, es teclejarà la lletra T de Total i s'indicarà 35. El segment seleccionat augmentarà pel costat seleccionat fins a fer 35 unitats.

  • Ordre: Longitud

Comando: _lengthen
Designe objeto o Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]:
T

Precise longitud total o [ángUlo]: 35

Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Cliqueu sobre el segment 3 per la dreta.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Retorn per sortir de l'ordre.

 
Figura 4. Resultat després d'aplicar longitud total = 35

En darrer lloc, es teclejarà la lletra D de Dinámica i amb el ratolí s'estirarà o s'escurçarà fins a obtenir la mida o el punt desitjat.

  • Ordre: Longitud

Comando: _lengthen
Designe objeto o [Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]:
D

Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: cliqueu sobre el segment 4 per qualsevol costat.
Precise nuevo punto final:
Arrossegueu el punter del ratolí fins on vulgueu.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]:
Retorn per sortir de l'ordre.

Ara aplicareu l'ordre Longitud als arcs.

Les modificacions de longitud són les mateixes aplicables a les línies, però en seleccionar les opcions Total o Incremento, apareix una nova opció, Angulo, que permet indicar l'angle total que es vol obtenir o l'increment d'aquest angle expressat en graus.

En aquest cas es vol un increment angular negatiu de 15º. Indicat l'extrem superior de l'arc, l'increment s'aplica en aquest extrem.

  • Ordre: Longitud

Comando:_lengthen
Designe objeto o [Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]: I

Indique la longitud de incremento o [ángUlo]: U

Indique ángulo incremento <0>: -15

Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Cliqueu a sobre de l'arc en la part superior.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Retorn per sortir de l'ordre.

 
Figura 5. L'arc després de reduir l'angle en 15º

 

S'indicarà ara l'angle total que es vol obtenir. En aquest cas, es vol que l'arc de 90º passi a tenir 60º. Només cal indicar per l'extrem que es modificarà.

Clicant a la part inferior, l'angle tindrà 60º comptant a partir de l'origen a la part superior.

  • Ordre: Longitud

Comando: _lengthen
Designe objeto o [Incremento/Porcentaje/Total/Dinámica]:
T

Precise longitud total o [ángUlo] <1.00)>: U
Precise ángulo total: 60
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Cliqueu a sobre de l'arc en la part inferior.
Designe objeto que se va a cambiar o [desHacer]: Retorn per sortir de l'ordre.

 

Figura 6. L'arc després d'indicar un valor total de 60º

Quan s'aplica l'ordre Longitud a una polilínia, aquesta creixerà pels seus extrems, sense que variïn cap dels segments intermedis. Per aconseguir-ho, s'hauria de descompondre la polilínia.

Partir

   

L'ordre Partir es troba a la barra d'eines Modificar i en el menú Modificar|Partir.

Aquesta ordre permet tallar un tros de segment, arc, etc., i indicar, mitjançant dos punts, el tros que es vol eliminar. No calen segments tallants.

Mentre no s'indiqui una altra cosa, l'ordre entén el punt de designació de l'entitat com a primer punt de tall, però això es pot canviar.

   

Executeu l'ordre Vistas guardadas i activeu la vista Partir.

La pràctica consisteix a partir aquestes quatre entitats de diferents maneres. Per indicar els punts de tall, etc., s'utilitzarà la referència a objectes Cercano.

 

 

En primer lloc, activant l'ordre Partir, es designarà el primer segment per un punt Cercano a A; quan el programa demani el segon punt, s'indicarà un punt Cercano a B.

  • Ordre: Partir
    Comando: _break Designe objeto: Designeu per un punt proper a A
    Precise segundo punto de ruptura o [Primer punto]: _nea a (Cercano a) B

Figura 7. Resultat d'eliminar AB

Partiu l'arc, seleccionant-lo per un punt proper a C, i indicant un punt fora de l'arc, aproximadament a D.

  • Ordre: Partir

Comando: _break Designe objeto: Cliqueu l'arc per un punt proper a C.
Precise segundo punto de ruptura o [Primer punto]: Indiqueu un punt fora de l'arc, aproximadament per on és D.

 
 
 
Figura 8. Resultat d'eliminar el tros CD

Ara, sobre la tercera línia, s'aplicarà l'ordre, indicant un primer punt de tall, (F), diferent al de designació (E). A la dreta es pot veure el menú contextual, que permet seleccionar un Primer Punto diferent.

  • Ordre: Partir

Comando: _break Designe objeto: Cliqueu sobre la línia a prop de E
Precise segundo punto de ruptura o [Primer punto]: P

Precise primer punto de ruptura: _nea a Cercano a F
Precise segundo punto de ruptura: _nea a Cercano a G

 
 
Figura 9. Resultat de partir el tros FG

En el darrer cas, s'ha de tallar el segment pel punt que hi a sobre, però sense treure cap tros. (S'ha de convertir un segment en dos de diferents.)

  • Ordre: Partir

Comando: _break Designe objeto: Indica el quart segment.
Precise segundo punto de ruptura o [Primer punto]: P

Precise primer punto de ruptura: Assenyala el punt
Precise segundo punto de ruptura: Torna a assenyalar el mateix punt.

Figura 10. Resultat de convertir el segment en dos.

 

  • Per indicar el segon punt, també es pot teclejar @ i a continuació Retorn (@ sense valors, implica icrements de X i Y = 0).
  • Tocant amb el cursor el segment per l'esquerra, es poden veure els pinçaments, i queda clar que ara hi ha dos segments diferents
  Simetría
   

L'ordre Simetria es localitza a la barra d'eines Modificar i al menú Modificar|Simetría

Permet obtenir la imatge reflectida d'un objecte (o entitats seleccionades) entorn a un eix de simetria qualsevol, definit per dos punts. En executar l'ordre, el programa pregunta si es vol suprimir el dibuix original, a fi de quedar-se només amb el reflex.

   

Apliqueu Simetría a la mitja femella roscada, incloent-hi el text de sota.

  • Executeu Vistas guardadas i activeu la vista Simetría.
  • Ordre: Simetria

Comando: _mirror
Designe objetos: Designe esquina opuesta: 4 encontrados. (Mitjançant un marc de captura s'han designat els 3 arcs i el mig hexàgon.)

Designe objetos: 1 encontrados, 5 total. S'ha designat el text.

Designe objetos: Retorn per acabar la designació.
Precise primer punto de línea de simetría:
Assenyaleu un punt de l'eix vertical.

Precise segundo punto de línea de simetría: Assenyaleu l'altre punt de l'eix vertical.
¿Suprimir objetos de origen? [Sí/No] <N>:
N

 
Figura 10. Resultat de la simetria sobre la figura i el text

Per resoldre el problema del text es fa el següent:

Primerament, es revocarà l'operació feta. Ordre: Deshacer

Seguidament, s'haurà de teclejar a la línia d'ordres: MIRRTEXT (és el nom de la variable que controla la reflexió dels textos).

 

  • Comando: MIRRTEXT
    Indique nuevo valor para MIRRTEXT <1>: 0

Torneu a executar l'ordre Simetria igual que abans.

 
Figura 11. Resultat de la simetria amb MIRRTEXT = 0

Guardeu aquesta pràctica com a m3_pr3_02.dwg a la carpeta Practiques i sortiu del programa.

 
Amunt