Enrera
Mòdul 3
Dibuix tècnic amb l'AutoCAD
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
   
Exercicis
 
  L'objectiu de la pràctica és aprendre a treballar amb les ordres de modificació Empalme, Equidistancia, Estira i Matriz.
   
  Modificar (III): Empalme, Equidistancia, Estira i Matriz
   
Es proposa una pràctica en què partint d'un contorn, aquest s'anirà modificant fins a aconseguir que vagi adquirint les formes i proporcions desitjades. Al llarg de la pràctica, s'aniran aplicant aquestes ordres, no en l'ordre de l'enunciat, sinó segons es vagin necessitant.
   
  Empalme
 
  • Creeu les Capes següents:
    • Murs
    • Mobiliari
    • Auxiliar
  • Amb les ordres de dibuix ja conegudes, dibuixeu el contorn de sota, Capa auxiliar:

S'iniciarà el dibuix en el punt de coordenades (2,2) com a cantonada inferior esquerra.

  • En primer lloc, s'arrodonirà la cantonada inferior esquerra, amb un radi d'1,25 unitats. Per això s'utilitzarà l'ordre: Empalme.
 

L'ordre Empalme es localitza a la barra d'eines Modificar i menú Modificar | Empalme.

Aquesta ordre permet unir amb un radi d'empalmament que s'ha d'indicar, dos segments o arcs que es creuen o que no arriben a creuar-se. Quan es tracta de línies paral·leles, aquesta ordre les uneix pels extrems, amb un arc de 180º.

Si el radi d'empalmament és 0, les línies s'uneixen sense corba d'unió, retallant-se els trossos sobrants o allargant-se el tros que falti.

 
Figura 1. A dalt les línies abans d'empalmar, i a sota després.

Executeu l'ordre Empalme i arrodoniu la cantonada inferior dreta amb un radi d'1,25 unitats. No cal acotar.

Comando: _fillet
Parámetros actuales: Modo = Recortar, Radio = 10.0000
Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: RA
Precise radio de empalme <10.0000>: 1,25

Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: Assenyaleu el segment vertical de la dreta.
Designe segundo objeto: Assenyaleu el segment horitzontal de la base.

L'ordre de designació pot ser qualsevol. Més endavant s'explicaran més opcions d'aquesta ordre.

 
Figura 2. La cantonada arrodonida amb l'ordre Empalme
   
  Equidistancia
   

Ordre Equidistancia de la barra d'eines Modificar i menú desplegable Modificar | Equidistancia.

En primer lloc, amb l'ordre Equidistancia es fa un contorn paral·lel a l'actual, de 0,15 metres de gruix, cap a l'exterior. El funcionament és:

  • Primer: indicar la distància que es vol entre paral·leles.
  • Segon: designar el segment del qual es volen obtenir paral·leles.
  • Tercer: indicar per quin costat es vol fer la paral·lela.
Pràctica
  • Ordre: Equidistancia

Comando: _offset
Precise distancia o [Punto a atravesar] <Punto a atravesar>:
0,15

Designe objeto a desplazar o <salir>: Cliqueu sobre l'horitzontal superior.
Precise punto en lado de desplazamiento: Cliqueu un punt buit per sobre.
Designe objeto a desplazar o <salir>:Cliqueu sobre la vertical de l'esquerra.
Precise punto en lado de desplazamiento:Cliqueu un punt buit per l'esquerra.
Designe objeto a desplazar o <salir>:Cliqueu sobre l'horitzontal de la part de baix.

Precise punto en lado de desplazamiento:Cliqueu un punt buit per sota de la línia designada.

Figura 3. Les tres primeres paral·leles amb Equidistancia

Com es pot veure, les paralel·les generades són iguals a les originals però queden curtes. Això obliga a aplicar-los després l'ordre Empalme, una a una.

Per fer el contorn paral·lel, tot d'un cop és necessari que el contorn original sigui una polilínia (es farà més endavant). De moment, s'uniran les cantonades amb l'ordre Empalme.

  • Ordre: Empalme

Comando: _fillet
Parámetros actuales: Modo = Recortar, Radio = 10.0000
Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: RA
Precise radio de empalme <10.0000>: 0 (es canvia el radi d'empalmament a zero perquè s'uneixin en angle recte).

Designe el primer objeto o [Polilínea/RAdio/Recortar]: Assenyalar el segment vertical prop de A.
Designe segundo objeto:Assenyalar el segment horitzontal prop de B.

Repetir l'ordre en les altres cantonades, C i D.

Menú contextual de l'ordre: Empalme.

L'opció del menú contextual Polilínea indica que, aplicada a una polilínia, arrodonirà tots els seus vèrtexs. Vegeu el dibuix de sota. Si no s'indica, encara que s'apliqui a una polilínia, només arrodoneix els vèrtexs seleccionats.

L'opció Recortar significa que l'ordre automàticament retalla els sobrants en aplicar el radi d'empalmament. Si aquesta opció estigués desactivada, s'aplicaria el radi d'empalmament, sense retallar els sobrants.

Resultat d'aplicar l'ordre a la mateixa polilínia, amb l'opció Recortar desactivada.

 
Figura 4. Resultat d'aplicar l'ordre Empalme a les cantonades

Ara s'esborraran aquests tres darrers segments fets amb Equidistancia i es convertirà el contorn original en una polilínia.

  • Ordre: Borrar. Selecciona els 3 segments esmentats.
 

Per convertir tot el contorn en una polilínia, s'utilitza l'ordre Contorno, que es troba al menú Dibujo | Contorno.

  • En primer lloc, canvieu a la Capa Murs.
  • Amb l'ordre Contorno indiqueu un punt interior i seleccioneu si es vol obtenir una polilínia o una regió.

Comando: _boundary
Designe un punto interno: Indica un punt qualsevol de l'interior del contorn. Seleccionándolo todo...
Designando todo lo visible...
Analizando los datos designados...

Ara tot el contorn és una polilínia i és el moment d'aplicar l'ordre Equidistancia per aconseguir un contorn paral·lel per l'exterior.

 

Atenció, el contorn que s'ha generat no són les línies convertides a polilínia, sinó una polilínia a sobre de les línies originals. Per solucionar-ho, esborreu tot allò dibuixat a la capa Auxiliar.
  • Ordre: Borrar . Seleccionar tot el contingut de la capa Auxiliar.
  • Ordre Equidistancia
Comando: _offset
Precise distancia o [Punto a atravesar] <Punto a atravesar>:
0,15

Designe objeto a desplazar o <salir>: Cliqueu sobre qualsevol punt del contorn.
Precise punto en lado de desplazamiento: Assenyaleu un punt qualsevol de l'exterior.

 

Figura 5. El contorn paral·lel obtingut per l'exterior

  • Guardeu aquesta pràctica com a m3_pr4a.dwg.
   
  Matriz

En la capa Mobiliari es dibuixarà un cercle i a la part superior un quadrat que simbolitzaran una taula rodona i una cadira.

Aquest pas serveix per veure el funcionament de l'ordre Matriz en la seva variant Polar.

 
Figura 6. El cercle i el quadrat, i a la dreta la Matriz ja realitzada

En la nova capa Mobiliari ja creada dibuixeu un cercle de radi 0,55. Les coordenades per al centre seran: (X = 3,30 Y = 6,60)

  • Ordre: Círculo

Comando: _circle Precise punto central para círculo o [3P/2P/Ttr (Tangente
tangente radio)]:
3,3; 6,6 Retorn

Precise radio de círculo o [Diámetro]: 0,55 Retorn

Es dibuixarà ara el quadrat. Per simplificar les operacions, s'indiquen les coordenades del primer punt (X = 3,10 Y = 7,05; el segon serà @0,4; 0,4).

  • Ordre: Rectangulo

Comando: RECTANG
Precise primer punto de esquina o
[Chaflán/Elevación/eMpalme/Alt-objeto/Grosor]:
3,1; 7,05 Retorn

Precise esquina opuesta o [Cotas]: @0,4; 0,4 Retorn

 

 

En aquest moment, dins del contorn es pot veure la imatge de la dreta. El següent pas és fer una Matriz Polar, de manera que el quadrat es copiï 5 vegades entorn al centre del cercle. Es demanarà que els objectes s'orientin radialment a mesura que es copien.

  • Ordre: Matriz a la barra d'eines Modificar i al menú Modificar | Matriz...

En el quadre de diàleg que es veu a continuació heu de seleccionar els punts marcats en groc, per definir el tipus de matriu i el nombre d'elements.

  • Seleccioneu Matriz Polar i cliqueu sobre Seleccionar objetos. Aquesta opció us portarà a l'àrea gràfica per seleccionar el quadrat. Després de fer la selecció, el programa torna al quadre de diàleg.
  • En la segona línia heu d'indicar el punt centre de la matriu amb el botó Precise punto central que us retornarà a l'àrea gràfica per indicar el cen del cercle. Després d'indicar aquest centre, el programa torna al quadre de diàleg.
  • Indiqueu: Número de elementos: 5 i Grados cubiertos: 360.
  • A la part de sota deixeu activa l'opció Girar objetos a medida que se copian. (Les cadires s'orienten cap al centre de la taula.)
  • Premeu el botó Vista preliminar, i si el resultat és el correcte, premeu Aceptar.

 

Figura 7. La matriu ha generat la primera taula amb 5 cadires

Novament, amb l'ordre Matriz Rectangular, es copiaran les taules en dues files i tres columnes, a fi d'omplir l'espai del contorn.
  • Ordre: Matriz
  • En el quadre de diàleg que es veu a continuació heu de seleccionar els punts marcats en groc, per definir els elements de la matriu.

Quan se selecciona Matriz rectangular, els quadres de sota canvien.

  • En Seleccionar objetos: Seleccioneu el conjunt de: la taula i 5 cadires.
  • Indiqueu: 2 filas i 3 columnas.
  • Desplazamiento entre filas: -2.20 (negatiu perquè es generin cap avall)
  • Desplazamiento entre columnas: 2.20 (positiu perquè es generin cap a la dreta)
  • Cliqueu Vista preliminar, i si el resultat és el correcte, premeu Aceptar.

 
 
Figura 8. La matriu ha generat 6 grups de taules
   
  Estira
   

Ara, per veure el funcionament de l'ordre Estira, es desfarà el resultat de l'ordre Matriz, i es farà més gran l'espai del contorn, (se'l farà créixer 1 metre cap avall); així es podrà col·locar una nova filera de taules

  • Ordre: Deshacer. Es desfà el resultat de la matriu, i es torna a l'estat de la figura 7. Només hi ha la primera taula amb 5 cadires.
  • Ordre: Estirar de la barra d'eines Modificar i desplegable Modificar | Estirar. En aquesta ordre s'ha de designar mitjançant un marc de captura un sector que inclogui els vèrtexs que s'han de moure (figura 9).

Comando: _stretch
Designe objetos que estirar mediante ventana o polígono...
Designe objetos: Designe esquina opuesta:
Seleccioneu el marc de captura de la figura entre els punts 1 i 2.

6 encontrados

Designe objetos: Retorn per finalitzar la selecció.

Precise punto base o de desplazamiento: Cliqueu sobre el vèrtex inferior esquerre.
Precise segundo punto de desplazamiento o <usar primer punto como desplazamiento>: Moveu el cursor verticalment cap avall (Polar o Orto activat) i teclegeu 1 (figura 10).

 
Figura 9. Marc de captura. En verd els 6 vèrtexs que s'estiraran

 
Figura 10. Indicació de la direcció de l'estirament. Teclejar 1 per augmentar 1 unitat
 
 
Figura 11. Resultat després d'aplicar l'ordre Estira

L'ordre Estirar requereix d'un marc de Captura que englobi els vèrtexs que es volen moure, per actuar correctament. Si el marc de selecció fos de Ventana, el resultat seria un desplaçament i no un estirament. Vegeu la figura:aquí el marc i la porta es volen estirar 0,20 unitats a la dreta.

 
Figura 12. El marc de Ventana produeix un desplaçament i el de Captura un estirament
  • Torneu a aplicar l'ordre Matriz a la taula i les 5 cadires, però aquesta vegada es faran 3 fileres i 3 columnes. Apliqueu els valors del quadre.

 
 
 
Figura 13. Resultat de la matriu de 3 fileres i 3 columnes
  • Guardeu aquesta pràctica com a m3_pr4b.dwg a la carpeta Practiques.

Com a darrer exemple, es veurà el funcionament de l'ordre quan es tracta de fer una Matriz Polar que no ompli els 360º.

Es tracta de fer la matriu del pentàgon de dalt, 5 vegades entorn al centre de l'arc blau, de forma que l'angle cobert pels 5 objectes sigui de 200º. A l'esquerra de la imatge es veu la introducció de valors feta.

 

 
 
Figura 14: Valors introduïts en el quadre de diàleg, i a la dreta el resultat
 
Amunt