Enrera
Mòdul 5
Informàtica aplicada a les necessitats educatives especials
  Pràctica
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  VISUALITZACIÓ DEL SO. GLOBUS 3
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure els diferents exercicis que proposa el programa Globus per a l'estimulació de la parla en nens inhibits o sords.

 

   
  Contingut de la pràctica:
 
 
 
   
 
  Globus 3
  Autor: Jordi Lagares
   
 

Hi ha programes que poden fer una representació gràfica de la veu a la pantalla a partir d'un so o un senyal acústic amb el micròfon. El Globus és un dels productes més simples d'aquesta categoria i només analitza la intensitat de la veu.

El Globus és útil per estimular la parla en nens especialment inhibits o sords.

Es tracta d'un programa que visualitza la intensitat de la veu. Quan es parla davant el micròfon, el Globus dibuixa cercles de diferents mides, gràfiques, fa moure objectes... sempre d'acord amb la producció o no de so, amb la intensitat del so produït, la repetició de ritmes, etc.
El programa Globus necessita per al seu funcionament una targeta de so compatible Sound Blaster i un micròfon.

   
 

El programa Globus 3 proposa els següents exercicis:

  • Globus, Grisos, per percebre la intensitat del so.
  • Arc de Sant Martí, Joc dels rectangles, Atractor, Fractal, Plasma, Viatge en Globus, exercicis d'absència / presència de veu.
  • Xupa-xups, indicat per a la repetició de ritmes.
  • Intensitat durada, que mostra l'evolució de la intensitat del so en funció del temps.
  • Fem moure un cotxe, en què es desplaça un cotxe quan la veu es produeix dins els paràmetres establerts.
  • Cursa, presenta una cursa del cotxe de l'usuari contra el vehicle de la màquina. Requereix una producció sonora estable.
  • Espectroscopi / Oscil·loscopi, que permet realitzar l'espectre i l'oscil·lograma de la veu.
  • Comparació de patrons, per realitzar i comparar patrons de veu.
  • Sonograma, per ajudar a articular sons com els vocàlics.
  • Freqüència, per realitzar exercicis de to.
  • Fonemes, exercicis de reconeixement de sons, fonemes, síl·labes, paraules...

 

   
   
Desenvolupament de la pràctica
   
 

En la realització de les següents pràctiques necessitareu:

  • El programa Globus 3
  • Un micròfon (connectat a la targeta de so del vostre ordinador)

 

Pràctica
Instal·lació del programa Globus 3
   
 

Podeu aconseguir el programa Globus 3 a la pàgina web de l'autor:

http://www.xtec.es/~jlagares

  • Obriu el vostre navegador d'Internet i accediu a la pàgina web de l'autor: http://www.xtec.es/~jlagares. Aneu a Informàtica i Educació (Educació Especial) i cliqueu sobre Educació Especial.
  • Entre altres aplicacions de Jordi Lagares, hi trobareu el Globus 3. Baixeu el fitxer d'instal·lació globus3.zip.
  • Una vegada descomprimit en una carpeta del vostre ordinador, tindreu els fitxers: globus3.exe, que és el fitxer que posa en funcionament el programa, i globus3.doc, que conté el manual d'ús del programa.
 
Pràctica
Funcionament del programa Globus 2
   
 
  • Activeu el programa: executeu el fitxer globus3.exe. Us presenta el programa només amb la barra del títol i la barra de menús.
 
   
 
  • En el menú Fitxer hi trobeu l'opció Llengua, amb la qual es pot canviar a diferents llengües el nom dels menús. Podeu comprovar-ho.
 
 
  • L'opció Canvi de Paràmetres... permet canviar la configuració dels diferents exercicis des d'un quadre de diàleg. Les entrades Valor Màxim i Valor Mínim determinen els marges superior i inferior que ha de tenir el so per produir efecte en els exercicis. El valor Increment X produeix diferents efectes segons l'exercici ,per exemple, quan calen dos sons a controlar.
 
   
 
  • El menú Què vull fer? permet accedir als diferents exercicis del programa.
 
 
  Globus
   
 
   
 

Pot ser útil per estimular la parla en nens i nenes especialment inhibits o sords.
L'usuari ha de parlar davant del micròfon i el programa dibuixa cercles més o menys grans que canvien en funció de la intensitat del so.
A la pantalla es dibuixen cercles de color vermell (globus) o blau que estimulen la parla de l'usuari i serveixen de feedback o retroacció visual de l'èxit aconseguit.

  • Des del menú Què vull fer? activeu l'exercici Globus.
  • Per començar cal que premeu sobre el botó i a continuació parleu davant del micròfon. Per aturar, premeu el botó . Observeu com apareixen cercles que canvien de mida en funció de la intensitat del so que produïu. Si marqueu l'entrada Decibels, l'exercici indica els decibels detectats.
  • La finestra de treball dels exercicis es pot redimensionar arrossegant els costats amb el ratolí.
  • Quan aparegui un cercle, feu clic amb el botó esquerre del ratolí sobre la finestra. Us apareix un cercle sense color que serveix de patró per superar o igualar. Fixeu-vos que quan el supera, el cercle canvia de color: si no el supera és vermell, i si el supera és blau.

L'exercici Grisos funciona de manera semblant a aquest. Quan hi ha suficient intensitat de so la pantalla es torna del color seleccionat. Si el so no és suficient, la pantalla presenta tonalitats fosques del mateix color.

 
  Arc de Sant Martí
   
  Fa que es dibuixin els colors de l'Arc de Sant Martí quan es detecta un so més gran que el valor mínim configurat a Canvi de paràmetres, a on es pot accedir prement el botó . Quan la intensitat del so no arriba a aquest valor la pantalla és blanca.
 
  • Des del menú Què vull fer? activeu l'exercici Arc de Sant Martí.
  • Produïu so i comproveu-ne l'efecte. Modifiqueu el Valor Mínim a la finestra de Canvi de paràmetres i observeu el resultat de posar-hi diferents valors.
 
   
  Els exercicis Joc de rectangles i Atractor funcionen de manera semblant. Són del tipus presència / absència de so. Quan més intensitat de veu hi ha, més s'omple la pantalla de dibuixos.
 
   
  Fractal
   
  Fa que en emetre so es dibuixin figures "Fractal de Mandelbrot", n'hi 7 de diferents.
   
 
   
  Plasma
   
  Fa que es dibuixin uns moviments a la pantalla quan es detecta un so més gran que el valor mínim dels paràmetres.
   
 
 
  Viatge amb Globus
   
 

Aquest exercici permet a l'alumne/a intentar superar amb un globus un petit circuit creat pel professor/a. Motiva l'alumne/a a emetre sons o a parlar per tal d'aconseguir que el globus superi els obstacles.

  • Aneu a Què vull fer? | Viatge en Globus.
  • Per dissenyar el circuit cal que premeu el botó . Emeteu so davant el micròfon per dibuixar-lo. Dissenyeu un circuit senzill, amb pocs obstacles i suficientment separats.
  • Per acabar el disseny premeu el botó . Per començar l'exercici premeu sobre el botó . Intenteu superar els obstacles emetent cops de veu de suficient intensitat per tal de dirigir correctament el globus.
 
 
  Xupa Xups i Intensitat durada
   
 

Són exercicis en què l'alumne ha d'intentar reproduir un model determinat de so.

  • A l'exercici Xupa Xups es prepara un patró de ritme de so i l'alumne l'ha d'imitar. Amb el botó es prepara el patró i, prement el botó , l'alumne pot començar a repetir el ritme.
  • L'exercici Intensitat durada funciona igual que l'anterior. Aquí l'alumne ha d'imitar un patró d'entonació de so.
 
 
 
  Fem moure un cotxe
   
 

És un exercici que obliga l'alumne a un control continu del so que emet la seva veu .

A la pantalla surt un cotxe que avança quan la veu està dins els paràmetres establerts. A l'opció Canvi de paràmetres ( ), els valors mínim i màxim determinen els marges inferior i superior del so que l'alumne ha d'emetre per moure el cotxe. L'Increment X és la distància en píxels que avança el cotxe.

  • Activeu l'exercici Fem moure un cotxe. Produïu so davant el micròfon i observeu com es desplaça el cotxe.
  • Canvieu els valors màxim i mínim per tal de precisar més el so que faci moure el cotxe.
 
 
  Cursa
   
 
  • Activeu l'exercici Cursa. És una cursa del cotxe (l'alumne) contra un camió (l'ordinador). El cotxe es mou quan la intensitat de la veu estigui dintre els marges dels valors màxim i mínim de l'opció Canvi de paràmetres.
  • El camió es mou de manera contínua segons el valor d'Increment X.
  • Modifiqueu aquests valors i observeu com respon l'exercici.
 
   
 
Amunt