|
VISUALITZACIÓ DEL SO. GLOBUS
3 |
|
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és veure els diferents exercicis
que proposa el programa Globus per a l'estimulació de la parla
en nens inhibits o sords.
|
|
|
|
Contingut de la pràctica: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Globus 3 |
|
Autor: Jordi Lagares |
|
|
|
Hi ha programes que poden fer una representació gràfica
de la veu a la pantalla a partir d'un so o un senyal acústic amb
el micròfon. El Globus és un dels productes més simples
d'aquesta categoria i només analitza la intensitat de la veu.
El Globus és útil per estimular la parla en nens especialment
inhibits o sords.
Es tracta d'un programa que visualitza la intensitat de la veu. Quan
es parla davant el micròfon, el Globus dibuixa cercles de diferents
mides, gràfiques, fa moure objectes... sempre d'acord amb la producció
o no de so, amb la intensitat del so produït, la repetició
de ritmes, etc.
El programa Globus necessita per al seu funcionament una targeta de so
compatible Sound Blaster i un micròfon.
|
|
|
|
El programa Globus 3 proposa els següents exercicis:
- Globus, Grisos, per percebre la intensitat del
so.
- Arc de Sant Martí, Joc dels rectangles, Atractor, Fractal,
Plasma, Viatge en Globus, exercicis d'absència / presència
de veu.
- Xupa-xups, indicat per a la repetició de ritmes.
- Intensitat durada, que mostra l'evolució de la intensitat
del so en funció del temps.
- Fem moure un cotxe, en què es desplaça un cotxe
quan la veu es produeix dins els paràmetres establerts.
- Cursa, presenta una cursa del cotxe de l'usuari contra el
vehicle de la màquina. Requereix una producció sonora
estable.
- Espectroscopi / Oscil·loscopi, que permet realitzar
l'espectre i l'oscil·lograma de la veu.
- Comparació de patrons, per realitzar i comparar patrons
de veu.
- Sonograma, per ajudar a articular sons com els vocàlics.
- Freqüència, per realitzar exercicis de to.
- Fonemes, exercicis de reconeixement de sons, fonemes, síl·labes,
paraules...
|
|
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
En la realització de les següents pràctiques necessitareu:
- El programa Globus 3
- Un micròfon (connectat a la targeta de so del vostre ordinador)
|
|
|
|
Instal·lació del programa Globus
3 |
|
|
|
Podeu aconseguir el programa Globus 3 a la pàgina web de l'autor:
http://www.xtec.es/~jlagares
- Obriu el vostre navegador d'Internet i accediu a la pàgina
web de l'autor: http://www.xtec.es/~jlagares.
Aneu a Informàtica i Educació (Educació Especial)
i cliqueu sobre Educació Especial.
- Entre altres aplicacions de Jordi Lagares, hi trobareu el Globus 3.
Baixeu el fitxer d'instal·lació globus3.zip.
- Una vegada descomprimit en una carpeta del vostre ordinador, tindreu
els fitxers: globus3.exe, que és el fitxer que posa en
funcionament el programa, i globus3.doc, que conté el
manual d'ús del programa.
|
|
|
|
Funcionament del programa Globus 2 |
|
|
|
- Activeu el programa: executeu el fitxer globus3.exe. Us presenta
el programa només amb la barra del títol i la barra de
menús.
|
|
|
|
|
|
- En el menú Fitxer hi trobeu l'opció Llengua,
amb la qual es pot canviar a diferents llengües el nom dels menús.
Podeu comprovar-ho.
|
|
|
|
- L'opció Canvi de Paràmetres... permet canviar
la configuració dels diferents exercicis des d'un quadre de diàleg.
Les entrades Valor Màxim i Valor Mínim determinen
els marges superior i inferior que ha de tenir el so per produir efecte
en els exercicis. El valor Increment X produeix diferents efectes
segons l'exercici ,per exemple, quan calen dos sons a controlar.
|
|
|
|
|
|
- El menú Què vull fer? permet accedir als diferents
exercicis del programa.
|
|
|
|
|
|
Globus |
|
|
|
|
|
|
|
Pot ser útil per estimular la parla en nens i nenes especialment
inhibits o sords.
L'usuari ha de parlar davant del micròfon i el programa dibuixa
cercles més o menys grans que canvien en funció de la intensitat
del so.
A la pantalla es dibuixen cercles de color vermell (globus) o blau que
estimulen la parla de l'usuari i serveixen de feedback o retroacció
visual de l'èxit aconseguit.
- Des del menú Què vull fer? activeu l'exercici
Globus.
- Per començar cal que premeu sobre el botó
i a continuació parleu davant del micròfon. Per aturar,
premeu el botó
. Observeu com apareixen cercles que canvien de mida en funció
de la intensitat del so que produïu. Si marqueu l'entrada Decibels,
l'exercici indica els decibels detectats.
- La finestra de treball dels exercicis es pot redimensionar arrossegant
els costats amb el ratolí.
- Quan aparegui un cercle, feu clic amb el botó esquerre del
ratolí sobre la finestra. Us apareix un cercle sense color que
serveix de patró per superar o igualar. Fixeu-vos que quan el
supera, el cercle canvia de color: si no el supera és vermell,
i si el supera és blau.
L'exercici Grisos funciona de manera semblant a aquest. Quan hi
ha suficient intensitat de so la pantalla es torna del color seleccionat.
Si el so no és suficient, la pantalla presenta tonalitats fosques
del mateix color.
|
|
|
|
Arc de Sant Martí |
|
|
|
Fa que es dibuixin els colors de l'Arc de Sant
Martí quan es detecta un so més gran que el valor mínim
configurat a Canvi de paràmetres, a on es pot accedir prement
el botó . Quan la
intensitat del so no arriba a aquest valor la pantalla és blanca.
|
|
- Des del menú Què vull fer? activeu l'exercici
Arc de Sant Martí.
- Produïu so i comproveu-ne l'efecte. Modifiqueu el Valor Mínim
a la finestra de Canvi de paràmetres i observeu el
resultat de posar-hi diferents valors.
|
|
|
|
|
|
Els exercicis Joc de rectangles i Atractor
funcionen de manera semblant. Són del tipus presència / absència
de so. Quan més intensitat de veu hi ha, més s'omple la pantalla
de dibuixos. |
|
|
|
|
|
Fractal |
|
|
|
Fa que en emetre so es dibuixin figures "Fractal
de Mandelbrot", n'hi 7 de diferents. |
|
|
|
|
|
|
|
Plasma |
|
|
|
Fa que es dibuixin uns moviments a la pantalla
quan es detecta un so més gran que el valor mínim dels paràmetres. |
|
|
|
|
|
|
|
Viatge amb Globus |
|
|
|
Aquest exercici permet a l'alumne/a intentar superar amb un globus un
petit circuit creat pel professor/a. Motiva l'alumne/a a emetre sons o
a parlar per tal d'aconseguir que el globus superi els obstacles.
- Aneu a Què vull fer? | Viatge en Globus.
- Per dissenyar el circuit cal que premeu el botó
.
Emeteu so davant el micròfon per dibuixar-lo. Dissenyeu un circuit
senzill, amb pocs obstacles i suficientment separats.
- Per acabar el disseny premeu el botó
.
Per començar l'exercici premeu sobre el botó .
Intenteu superar els obstacles emetent cops de veu de suficient intensitat
per tal de dirigir correctament el globus.
|
|
|
|
|
|
Xupa Xups i Intensitat durada |
|
|
|
Són exercicis en què l'alumne ha d'intentar reproduir un
model determinat de so.
- A l'exercici Xupa Xups es prepara un patró de ritme
de so i l'alumne l'ha d'imitar. Amb el botó
es prepara el patró i, prement el botó ,
l'alumne pot començar a repetir el ritme.
- L'exercici Intensitat durada funciona igual que l'anterior.
Aquí l'alumne ha d'imitar un patró d'entonació
de so.
|
|
|
|
|
|
Fem moure un cotxe |
|
|
|
És un exercici que obliga l'alumne a un control continu del so
que emet la seva veu .
A la pantalla surt un cotxe que avança quan la veu està
dins els paràmetres establerts. A l'opció Canvi de paràmetres
( ), els valors mínim
i màxim determinen els marges inferior i superior del so que l'alumne
ha d'emetre per moure el cotxe. L'Increment X és la distància
en píxels que avança el cotxe.
- Activeu l'exercici Fem moure un cotxe. Produïu so davant
el micròfon i observeu com es desplaça el cotxe.
- Canvieu els valors màxim i mínim per tal de precisar
més el so que faci moure el cotxe.
|
|
|
|
|
|
Cursa |
|
|
|
- Activeu l'exercici Cursa. És una cursa del cotxe (l'alumne)
contra un camió (l'ordinador). El cotxe es mou quan la intensitat
de la veu estigui dintre els marges dels valors màxim i mínim
de l'opció Canvi de paràmetres.
- El camió es mou de manera contínua segons el valor d'Increment
X.
- Modifiqueu aquests valors i observeu com respon l'exercici.
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|