Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials

FÀCIL. Creació d'activitats

L'objectiu d'aquesta pràctica és crear activitats amb el FACIL.

Contingut de la pràctica:

Confecció d'activitats amb el FACIL

En aquesta pràctica veureu com es fa per preparar unes activitats amb el FACIL.

• Preparareu unes activitats per treballar els noms d'animals de dues síl·labes.

Preparació de la llista de paraules

• Cal fer una selecció d'animals el nom dels quals tingui dues síl·labes.

1. Obriu el FACIL
  2. Trieu Joc nou.
  3. Elimineu paraules d'antigues seleccions.
  4. A la finestreta de Selecciona informació, escolliu Categories semàntiques.
  5. Tot seguit, a la finestreta de sota mateix, seleccioneu Animals.

1. A la finestra de Llista del Joc us apareixen els noms dels animals (actualment uns 52).
  2. Ara cal filtrar-los, ja que només volem els noms d'animals de dues síl·labes.
  3. A la finestreta de Selecciona informació, cal posar-hi Nombre Síl·labes. I al desplegable de sota, cal triar 2. Comproveu que hi ha l'opció Filtrar paraules.

1. Comproveu com ara la Llista del Joc s'ha reduït a només els noms d'animals de dues síl·labes (actualment surten unes 24 paraules).

1. Cliqueu el botó de la porta i accedireu a la pantalla de selecció d'activitats.

Creació d'activitats en paper

Amb les paraules que tenim seleccionades creareu les diferents activitats.

1. Per començar, escolliu Activitats en paper i Jocs de llengua.

1. De totes les possibilitats a escollir, d'acord amb el nombre i tipus de paraules que hem seleccionat, podeu triar Veure el joc Loto amb Gràfics. Us presenta el loto amb els animals. Ara caldria imprimir aquestes pàgines i, posteriorment, plastificar-les.

1. Amb la nostra selecció també podem escollir les activitats: Loto amb text, joc cartes, dau gràfic, dau gràfic i text i tots els de la secció d'Encadenats.
  2. Si premeu el botó de la icona del Word, us presentarà la mateixa activitat en el processador de textos Word, amb l'avantatge que això suposa de fer-hi modificacions, ja que disposem de totes les eines del Word per treballar-hi.
  3. Si no obre el Word directament amb les imatges de l'activitat escollida, cal prémer el botó Tinc problemes amb el Word.

1. A continuació creareuActivitats de Lectoescriptura. Sortiu per la icona de la porta. A la finestra d'Activitats en paper, escolliu Activitats de Lectoescriptura.
  2. De l'apartat Dictats, escolliu Dictat mut domino. Comproveu la presentació d'aquestes noves activitats, les quals també cal imprimir per treballar sobre paper.

1. Comproveu les activitats que prepara si escolliu opcions dels altres apartats: aparellaments, identificació, llegir i repassar.

Activitats a l'ordinador

A l'apartat Activitats a l'ordinador, teniu les opcions de crear exercicis amb els diferents programes de la llista, els exercicis contindran les paraules que hem seleccionat (animals de dues síl·labes).

1. Seleccioneu l'opció Clic Lèxic.

1. Automàticament crea totes les activitats del Clic. Informa a quina carpeta ho ha desat. Recordeu que si les voleu conservar, cal copiar-les a una altra carpeta amb un nom més representatiu del contingut de l'activitat. Si a la pantalla anterior heu marcat l'opció Crear nova activitat, no esborrarà les anteriorment creades, però ocuparà molt d'espai al vostre ordinador i no sempre us interessarà guardar les proves que feu.

1. Una vegada accepteu aquesta finestra, ja us presenta l'activitat per pantalla, llesta per treballar-hi (s'engega automàticament). Observeu els tipus d'activitats Clic que ha generat. Comproveu-les.

1. Ara caldrà que creeu exercicis amb els altres programes: TocaToca, Exler i amb les diferents possibilitats del Power Point.