Enrera
Mòdul 5
Les TIC aplicades a les necessitats educatives especials
  Pràctica
4
   
Exercicis
Exercicis
 
 
  CREDA MIL
   

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure les possibilitats que ofereix el CD-ROM CREDA MIL en el treball dels diferents aspectes del llenguatge amb alumnes amb dèficits auditius, amb trastorns de la parla, el llenguatge o la comunicació.

 

   
  Contingut de la pràctica:
 
 
   
   
   
  CREDA MIL (Materials d'Informàtica i Logopèdia)
   
 

En el treball amb alumnes amb dèficits auditius o amb trastorns de la parla, el llenguatge o la comunicació, una part essencial és l'adquisició del llenguatge. Hi ha molts programes informàtics i, sobretot, aplicacions fetes amb diferents programes que treballen els diferents aspectes del llenguatge.

Aquesta gran quantitat de material va portar un equip de professionals dels Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius (CREDA) de Catalunya, que utilitzen aquest tipus de material en la seva tasca de logopèdia, a fer una classificació temàtica i una valoració per a facilitar-ne l'ús.

El CD-ROM CREDA MIL és un recull de materials informàtics publicats pel Departament d'Ensenyament, classificats per àmbits d'actuació amb l'objectiu de facilitar la intervenció logopèdica.

   
Desenvolupament de la pràctica
   
 

En la realització de les següents pràctiques necessitareu:

  • El CD-ROM CREDA MIL
  • El CD-ROM Galí
  • Si no podeu aconseguir el CD del Creda Mil, podeu aconseguir-lo via web.
    • Aneu a Escola Oberta | Diversitat i NEE | Programari | Creda Mil o directament a l'adreça:

http://www.xtec.net/dnee/credamil/

  • Us baixeu el fitxer Credamil.zip.
  • Una vegada al vostre ordinador, el descomprimiu en una carpeta.
  • Si executeu el fitxer credamil.chm, posareu en funcionament el programa sense fer la instal·lació.

 

 
   
Pràctica El CD-ROM CREDA MIL
 
  Instal·lació del CREDA MIL
   
 

Podeu aconseguir el CD del CREDA MIL:

    • En els CREDA
    • En els centres d'Educació Especial on es va distribuir durant l'any 2002
    • En tots els Centres de Recursos Pedagògics
   
  La primera vegada que el CD-ROM CREDA MIL es posa a l'ordinador, l'instal·lador s'engega automàticament.
També es pot fer la instal·lació manual engegant el programa Instal, localitzat en el directori principal del CD-ROM.
Durant la instal·lació cal seguir les instruccions que es visualitzen a la pantalla de l'ordinador.

Hi ha previstes deus modalitats de treball:

    • Des del CD-ROM, amb la instal·lació mínima i per defecte, que només permet utilitzar els materials inclosos en el CREDA MIL.
    • Des del disc dur, que també permet treballar amb els materials del Galí, demanant el canvi de CD-ROM quan és el cas.
 
  Contingut del CREDA MIL
   
 
  • Una vegada tingueu instal·lat el CREDA MIL al vostre ordinador, podeu obrir-lo des de Inici | Programes | CREDA MIL. Escolliu la modalitat de treball:
 
  • La pàgina inicial mostra en contingut del CD-ROM:
 
    • Servei educatiu CREDA: descripció actualitzada dels Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius amb les seves funcions, els serveis que ofereixen, els recursos disponibles i les adreces de contacte.
    • El Grup de treball: apartat on podeu conèixer els autors del recull i anàlisi i també el procés d'elaboració que s'ha seguit.
    • Guia de navegació: amb les característiques d'instal·lació, navegació i funcionament.
    • Autories: crèdits del material.
    • Índex per àmbits d'intervenció: un apartat que dóna accés a les activitats seleccionades i a les seves fitxes. Aquest índex també informa qualitativament i quantitativa de les activitats que treballen un determinat àmbit.
    • Índex per ordre alfabètic: apartat que permet localitzar un material a partir del seu nom. Es pot accedir a la fitxa i es pot activar el material si està seleccionat en algun dels àmbits d'intervenció.
    • Altres materials: recull on apareixen eines que es consideren interessants per a l'atenció logopèdica i que de vegades requereixen una instal·lació.
 
  Índex per àmbits d'intervenció
   
 
  • Accediu a l'apartat Materials indexats i seleccioneu l'opció Índex per àmbits d'intervenció.
 
   
 

    Us presenta una classificació dels diferents aspectes de l'atenció logopèdica específica i que recull els següents apartats:

    • Prèvies. Inclou els aspectes d'atenció, discriminació, anàlisi i memòria visuals, orientació espacial i temporal i raonament.
    • Fonètica i fonologia. Inclou els aspectes propis del treball relacionat amb l'audició (atenció, discriminació, anàlisi i memòria), del treball relacionat amb la parla (veu, articulació de fonemes i tira fònica) i del treball relacionat amb els elements suprasegmentals (ritme, accent, pausa, entonació, melodia, tensió i intensitat).
    • Morfosintaxi. Inclou els aspectes relacionats amb el treball de la flexió nominal (gènere, nombre, determinants i adjectius, la concordança i la derivació), amb el treball de la flexió verbal (persona, nombre, temps, concordança SN-SV i connectors-paraules funció) i amb el treball de la tipologia de la frase (simples, coordinades i subordinades).
    • Semàntica. Inclou els aspectes relacionats amb el treball del lèxic, la descripció, la categorització, la comparació, la sinonímia, la polisèmia, les paraules compostes, les frases fetes, la metàfora, les endevinalles, els acudits i els jocs de paraules. Tots aquests aspectes són presents a nivell comprensiu i expressiu.
    • Llengua oral. Inclou els aspectes relacionats amb el treball de la comprensió i l'expressió oral.
    • Llengua escrita. Inclou els apartats corresponents a la lectura i l'escriptura. Dins de l'apartat de la lectura s'han considerat els aspectes de coneixement del sistema, estratègies de lectura, comprensió lectora i tractament de la informació escrita. A l'apartat de l'escriptura s'inclouen el coneixement del sistema, l'ortografia, les estratègies d'escriptura, l'expressió escrita, l'actitud i l'ús.
    • Llengua de Signes. Inclou apartats corresponents a estructura de la LSC, semàntica, paràmetres del signe, ús i comunicació de la LSC i dactilologia bimodal.
    • SAAC. Sistemes augmentatius i alternatius de comunicació.
 
  • Seleccioneu, per exemple, l'aspecte d'Atenció de l'apartat Percepció visual. Presenta una llista de les activitats més ben valorades per treballar aquest aspecte. Si premeu sobre Més materials presenta la totalitat d'activitats que poden treballar l'atenció. Al costat de cada activitat hi ha el lloc on la podeu trobar: Sinera Clic 2000, Galí o altres.
  • Cliqueu sobre el primer nom de la llista: Clic infantil, .

Presenta una fitxa sobre aquesta activitat: amb els continguts què treballa i el grau en què ho fa, a més del nom de l'autor i la seva procedència. Així, si l'usuari ho creu convenient, abans d'entrar en una activitat en concret, pot visualitzar la fitxa corresponent al material i contemplar els àmbits que treballa i la seva valoració. Les icones indiquen la valoració de l'activitat (van de 0, poc adient, a 3, molt adequada).

 
   
 
  • Al costat del nom de l'activitat hi ha la icona . Aquesta icona executa el programa directament des del CD-ROM en tots el llocs on apareix. A la fitxa de l'activitat també hi ha la icona , que serveix per executar-la. Cliqueu-hi a sobre.
 
  Índex per ordre alfabètic
   
 
  • A la pàgina inicial del CREDA MIL, cliqueu sobre l'opció Per ordre alfabètic. Presenta tot el llistat del les activitats ordenades alfabèticament. Per facilitar la cerca, estan agrupades per blocs de lletres.
 
   
 
  • Seleccioneu una activitat del Galí. Per exemple, Accions quotidianes, que és la primera en aparèixer. Si heu entrat al CREDA MIL amb l'opció CREDA MIL en local, el programa us demana que col·loqueu el CD Galí a la unitat de lectura de CD . Però si heu executat el CREDA MIL directament del CD, totes les activitats del Galí ja no porten la icona d'execució i no la podreu executar.
 
  Altres materials
   
 
  • Aneu a la pàgina inicial del CREDA MIL. Seleccioneu l'opció Altres materials. Hi ha diferents materials agrupats:
    • Materials d'avaluació i programació: Prova morfològica, Programació de llenguatge CREDA, Pautes per a la detecció de pèrdues auditives, SILUV Suport informàtic logopèdic de la Universitat de Vic.
    • Materials de treball en llengua de signes catalana: Signe v5, Mira què dic (Clic).
    • Materials per a informació a les famílies: Els audífons.
  • Seleccioneu el material Prova morfològica. És una prova diagnòstica per valorar el nivell d'assoliment de l'àmbit morfològic en l'àrea de llengua dels alumnes deficients auditius, en el pas de l'Ensenyament Primari a l'Ensenyament Secundari Obligatori. Feu un recorregut pels exercicis que proposa.
  • Consulteu tot el contingut d' "Altres materials".
   
 
Amunt