Enrera
Mòdul 1
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
3
4
   
Exercicis
Exercicis
 
  Ceguesa i baixa visió
 

 

Els continguts que veureu en aquesta pràctica són:

 

 
  Classificació de la discapacitat visual
A efectes normatius, per ser afiliat a la ONCE, s'han establert uns límits que es referiran sempre al millor dels ulls. Aquests són agudesa visual igual o inferior a 1/10 de l'escala de Wecker i camp visual reduït en la seva perifèria als 10º centrals o inferior. Si una persona té en ull dret una agudesa visual d'1/10 i un camp visual de 40 graus i en el ull esquerre una agudesa visual de 2/10 i un camp visual de 10º no seria afiliable.
Per tant, en l'avaluació de la funció visual estudiem l'agudesa visual i el camp visual de cadascun dels ulls. La seva quantificació ens permet establir les següents situacions. (Si es vol obtenir més informació sobre aquests temes podeu consultar la pàgina web de la ONCE www.once.es)
 
Visió normal Visió quasi normal Visió no normal Baixa visió Ceguesa legal
Agudesa visual

=<0,8

0,7 - 0,5 0,4 - 0,3 0,25 - 0,12 0 < 0,1
Camp visual

Normal

Normal 40º 20º 10º
 

Baixa visió

Problemes derivats de l'agudesa visual
  • Dificultats en la interpretació de símbols petits
  • En la percepció del contrast
  • Visió a distància
  • Acomodació en paper, teclat, pantalla
  • Percepció distorsionada de la realitat
Problemes derivats camp visual perifèric afectat
  • Només veu un tros de pantalla
  • Dificultat en la visió completa d'elements grans a la pantalla
  • Dificultats en interpretar escenes, especialment amb moviment
  • Dificultat a localitzar elements a la pantalla
  • Execució més lenta
Problemes derivats camp visual central afectat
  • Es visualitza només algunes parts de la pantalla, però no allí on justament mira
  • Afectació en l'agudesa visual
Problemes oculomotrius
  • Dificultats en la coordinació visomotora
  • Dificultats en la fixació
  • Dificultats en els canvis de mirada de pantalla a teclat
Visió borrosa
  • Reducció tant en la visió de prop com de lluny
  • Disminució general de l'agudesa visual

  Com treballa un nen discapacitat visual davant l'ordinador

Per comprendre millor el que un nen amb discapacitat visual pot o no fer davant l'ordinador i la manera com se li han de presentar els continguts perquè aquests siguin accessibles, hem de conèixer primer algunes qüestions bàsiques sobre la seva forma de percebre i les implicacions que la seva falta de visió tindran en el seu aprenentatge.

A la  taula següent, tenim resumides les necessitats bàsiques a tenir en compte quan posem un infant amb discapacitat visual a treballar davant un ordinador, les seves característiques perceptives i els criteris de presentació de materials que hauríeu de seguir.

 

Necessitats a tenir en compte amb els nens amb d.v davant l'ordinador
  • Ajudar-lo a familiaritzar-se amb l'ordinador
  • Buscar formes de simplificar el maneig dels programes i de fer-los més atractius al sentit (auditiu i, si fos possible, al tacte)
  • El ritme d'aprenentatge i d'execució de tasques sol ser més lent. La impossibilitat d'imitació visual fa més difícil copiar models.
Aspectes perceptius d'un nen amb d.v.
  • En la integració i interpretació coherent de part de la informació provinent de l'exterior.
  • Procesos causa-efecte. Li resultarà difícil entendre la relació donar a una tecla de l'ordinador i sona un so o un altre.
  • Dificultat per a la interiorització d'esquemes i relacions espacials i per a l'assimilació i anticipació de seqüències temporals.
  • Privació de l'evidència perceptiva que la visió possibilita.
  • Dificultat o impossibilitat d'adquirir i realitzar conductes orientades al domini del mitjà.
  • En el coneixement experiencial de diversos àmbits de la realitat. Dificultats per percebre i experimentar objectes grans o llunyans o realitats dinàmiques inaccessibles a la percepció tàctil.
Forma de presentació material als nens amb d.v.
  • La visió es produeix de manera involuntària mentre que el tacte cal la voluntat. L'oïda també és involuntària però la informació que ens aporta és parcial i moltes vegades més que donar-nos informació, si s'uneixen diversos sons, distorsionen.
  • Major facilitat en la interpretació d'imatges senzilles, amb formes geomètriques clares, amb els trets distintius de l'objecte clarament marcats (ex. La trompa de l'elefant, el pic de l'ànec.)
  • Donar-li explicacions orals sobre com es representen les coses a la vegada i, si fos possible, donar-li objectes tridimensionals.

  A continuació, veureu una sèrie d'exemples on es simula com persones amb diversos tipus de deficiència visual visualitzarien una sèrie d'imatges. D'aquesta forma entendreu una mica millor les dificultats alhora de treballar davant l'ordinador. Els diversos tipus d'exemples es corresponen amb la classificació de deficiència visual que teniu en l'apartat anterior.

 

Exemples de diversos tipus de problemes visuals

 
Visió normal
 

Afectació del camp visual central

 

 

Afectació del camp visual central

 

Visió borrosa

 

 
 
 
Visió borrosa

Pèrdua parcial

 

 

 
Pèrdua parcial

 

Afectació del camp visual perifèric

 

 

 

 

 
Afectació del camp visual perifèric

 

En base al que heu après en aquesta pràctica, feu un resum amb les dades que us demanem.

 
Superposició elements Interpretació correcta de l'escena Temps en l'execució de l'activitat Contrast figura/fons
Afectació del camp visual central        
Visió borrosa        
Pèrdua parcial        
Afectació del camp visual perifèric