Realitza una representació mitjançant símbols braille de la informació visualitzada en un ordinador.
S’usa amb tecles que permeten moure’s de forma lineal per la pantalla de l’ordinador.
|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
![]() |
Exercicis
|
||||||||||||||
L'entorn de treball de l'alumnat amb discapacitat visual | ||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és mostrar els conceptes bàsics de les tecnologies que poden utilitzar l'alumnat amb deficiència visual o amb ceguesa per accedir a la informació i l'entorn de treball amb què ens trobem i les formes d'accedir a l'ordinador tant a l'entrada com a la sortida d'informació. En aquesta pràctica veureu els continguts següents:
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Quadre de recursos TIC per adaptar l'entorn de treball informàtic a l'alumnat amb discapacitat visual |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Diferència entre tecnologies estàndard i tecnologies específiques |
|||||||||||
|
Una tecnologia estàndard és aquella que va dirigida al públic en general. Pel fet de ser estàndard, en el seu disseny, no sempre s'ha pensat a satisfer les necessitats de les persones amb necessitats especials. Dins la tecnologia específica es troben aquells productes dissenyats i fabricats pensant en les necessitats físiques, sensorials o intel·lectuals d'un col·lectiu de persones que per la seva discapacitat no poden utilitzar satisfactòriament la tecnologia estàndard i necessiten d'algun ajut compensatori com a instrument per permetre-hi l'accés. |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
La tiflotecnologia són el conjunt de coneixements, tècniques i recursos encaminats a procurar a les persones amb deficiència visual o ceguesa els mitjans oportuns per a la correcta utilització de la tecnologia. En un sentit més específic la tiflotecnologia és la tecnologia que s'aplica per compensar les limitacions produïdes com a consequència de la deficiència visual o ceguesa. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
![]() |
Els
ajuts tècnics que posibiliten l'accés a la informàtica
a les persones amb discapacitat visual es divideixen en:
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Els magnificadors de pantalla són programes que permeten a les persones amb deficiències visuals greus accedir a la lectura de la informació que apareix a la pantalla d'un ordinador en els diferents sistemes operatius, gràcies a les prestacions que ofereixen per personalitzar el tamany, forma, colors, etc.
|
|||||||||||
|
Al mercat es poden trobar diferents magnificadors.
|
|||||||||||
|
Fes
clic a Zoomtext per a veure
una demostració del seu funcionament.
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Finestra del Zoomtext |
|||||||||||
![]() |
En les primeres etapes educatives, Educació Infantil i primer cicle de Primària, l'alumne encara no és capaç d'utilitzar un magnificador de pantalla. Cal utilitzar programes d'Estimulació visual o dissenyats seguint criteris visuals d'accessibilitat característiques d'ampliació. Quan l'alumne s'inicia en la lectoescriptura, segons el grau o tipus de deficiència visual n'hi ha prou amb utilitzar les funcions d'accessibilitat de Windows explicades en el mòdul 2. En altres casos cal utilitzar un magnificador de pantalla. Els magnificadors que ara per ara a l'ONCE està dotant com adaptació de lloc d'estudi per als alumnes són el Zoomtext, i el Màgic, Versions: la versió més actual del magnificador Zoomtext és la 9.0. tot i que aquesta no funciona amb el Windows Vista, el nou sistema operatiu de Windows. La versió que resol aquest problema és la 9.1. La versió del Màgic més actualitzada és la 9.3.
|
|||||||||||
![]() |
||||||||||||
Versió
9.0 del magnificador de pantalla 9.0
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Magnificador
de pantalla Màgic 9.3
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Els revisors de pantalla són programes que permeten als usuaris cecs treballar en entorns Windows oferint resposta de veu i/o braille. | |||||||||||
|
El seu funcionament es basa en el seguiment constant del focus de Windows, proporcionant informació sobre a ón es troba el focus i què està fent Windows. S'utilitza sempre amb comandaments de teclat i no de ratolí. El mercat disposa de diferents revisors de pantalla:
|
|||||||||||
![]() |
Fes clic a Jaws per a veure una demostració del seu funcionament. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Caràtula del revisor de pantalla Jaws |
|||||||||||
|
L'ONCE atorga al seu alumnat el Jaws com a adaptació de lloc d'estudi. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Realitza una representació mitjançant símbols braille de la informació visualitzada en un ordinador. S’usa amb tecles que permeten moure’s de forma lineal per la pantalla de l’ordinador. |
|||||||||||
|
Fes clic a Línia per a veure'n una demostració del funcionament. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
![]() |
|||||||||||
|
Us de la línia braille per treballar amb el Word
|
|||||||||||
|
Ajuts tècnics que permeten la lectura de text en suport tradicional "vista" |
|||||||||||
|
L'accés a la informació escrita es realitza per mitjà de LupesTV i sistemes OCR (Reconeixement òptic de caracters). Les lupesTV proporcionen una imatge ampliada a través d'un monitor i estan indicades per a persones amb resta visual suficient per accedir a aquest tipus d'ampliacions. Els OCR's proporcionen versions digitals del document que s'introdueix en un escanner. Una persona cega pot accedir al text obtingut d'aquesta manera a través d'un sistema informàtic i llegir-lo amb un revisor de pantalla amb veu i/o braille. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
Sistema de reconeixement òptic de caracters (OCR) |
|||||||||||
|
Els OCR'S permeten que els usuaris cecs o amb problemes visuals disposin d'un sistema de lectura de documents en tinta.El procés per arribar a la lectura d'un text és el següent:
|
|||||||||||
|
Ajuts tècnics que permeten l'escriptura i el tractament de la informació en Braille |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
Una anotador electrònic parlant és una agenda electrònia de la mida d'un llibre de butxaca o una mica més gran, depenent del model, que ens permet realitzar funcions de lectura i escriptura introduint text a través d'un teclat braille i s'accedeix a la informació a través de la veu. Pot realitzar diverses tasques relacionades amb el tractament de la informació, prendre apunts, lectura de texts i documents, indicar la data, hora, impressió en tinta i/o braille, connexió amb altres dispositius i utilitzar una calculadora bàsica i científica.
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
Dos tipus d'anotadors: el Braille'n Speak, i el Braille
Lite
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Pac Mate Qwerty sense línia braille
|
||||||||||||
![]() |
||||||||||||
Versió PacMate amb teclat braille i dues mides
diferents de línia braille
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
La impressora braille connectada a l'ordinador imprimeix el text en format braille després d'haver passat el document per un programa conversor de text a braille. |
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
El programa utilitzat és el Quickbraille. Aquest programa permet la conversió de documents de text Word, arxivats en format .rtf al format .bra Després es pot imprimir en format braille amb una impressora braille. |
|||||||||||
|
Aquest procés de conversió de text a braille és el que s'utilitza per transcriure els apunts i llibres per a l'alumnat amb deficiència visual o ceguesa que utilitza el sistema braille com a sistema de lectoescriptura. | |||||||||||
|
||||||||||||
![]() |
Entreu a la pàgina web de l'ONCE i amplieu la informació en l'apartat de Serveis Socials i Tiflotecnologia. www.once.es | |||||||||||
|
|
|||||||||||
![]() |
L'ONCE proporciona a l'alumnat afiliat els programes tiflotècnics que li calen per desenvolupar la seva tasca escolar tant al centre educatiu com a casa seva. Són les anomenades adaptacions d'estudi. | |||||||||||
|
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|