|
Les competències bàsiques
en les TIC
|
|
|
|
|
|
El Departament d'Educació de la Generalitat
ha establert quines són les competències bàsiques que els alumnes han
d'assolir en les TIC al llarg de l'educació obligatòria.
Us remetem al document
original (La competència bàsica
en tecnologies de la informació i la comunicació). Generalitat
de Catalunya. Departament d'Ensenyament.
Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa, 2000).
|
|
El
document identifica cinc components troncals (dimensions) de la competència,
que engloben els aspectes més rellevants de les TIC per a l’educació:
- Instruments de treball intel·lectual
- Eina comunicacional
- Control i modelització
|
|
Competència
TIC - Proposta de seqüenciació per cicles
|
|
A continuació, mostrem que els nostres alumnes
amb discapacitat visual, assoleixen de la mateixa manera que els seus
companys vidents, les competències establertes. Aquestes seran
assolides amb les adaptacions necessaries que ja heu vist a la pràctica
3 i amb d'altres que anireu veient en la resta dels moduls.
S'ha de tenir en compte que les competències
podran ser assolides a través de vies diferents segons siguin alumnes
amb ceguesa o amb deficiencia visual, per tant especifiquem amb les següents
sigles, qué es pot donar en cada cas.
- DV:competencies
que poden assolir infants deficients
visuals
- DV-CA:ompetències
que podrà assolir un nen deficient visual i també un nen
cec però amb les adaptacions necessàries que més
s'han esmentat en la pràctica 3. Per exemple, un nen cec a l'etapa
educativa podrà imprimir, però no ho farà clicant
a la icona, sinó a través per exemple d'una tauleta sensible.
- DV-C: cecs i per
a deficients visuals.
|
|
Parvulari
|
|
Alfabetització
tecnològica |
- Usar
el ratolí per assenyalar i clicar. DV
-
Iniciar/tancar l'ordinador.Usar el teclat/tauleta
sensible. DV i Cecs
-
Imprimir clicant a la icona d'imprimir. DV-CA
|
Instruments de treball intel·lectual |
- Prendre
consciència de la possibilitat d'obtenir informació a través de
mitjans electrònics. DV-C
-
Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar
diferents tipus d'objectes. DV-CA
-
Confeccionar una imatge utilitzant un programari
de dibuix senzill. DV
-
Explicar el procés de treball amb l'ordinador
i indicar les eines utilitzades. DV-C
|
Eina de comunicació |
- Fer
comparacions simples entre el telèfon i el correu. DV-C
|
Control i modelització |
- Seguir
instruccions. DV-C
|
|
|
|
|
Cicle
inicial |
|
Alfabetització tecnològica |
- Usar
els components bàsics de l'entorn gràfic de l'ordinador. DV-CA
- Obrir
i tancar una aplicació, crear un nou document. DV-CA
-
Desar i recuperar un document amb ajut del
professorat DV-CA
|
Instruments de treball intel·lectual
|
-
Accedir a informació
que es trobi en suport CD-ROM. DV-A
-
Accedir a pàgines web prèviament seleccionades (opció Preferits).
DV-CA
-
Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes.
DV-CA
-
Crear, accedir i editar una o més frases amb un processador de
text senzill. DV-CA
-
Imprimir documents. DV-CA
- Utilitzar
programari gràfic senzill. DV-CA
|
Eina de comunicació |
-
Establir una comunicació senzilla entre dues
persones, per exemple: enviar-se un missatge. DV-CA
|
Control i modelització |
- Usar
jocs de simulació o d'aventura. DV-CA
|
|
|
|
|
Cicle
Mitjà |
|
Alfabetització tecnològica |
- Usar
menús i controls avançats (com els menús contextuals). DV-CA
-
Usar l'ordinador de forma segura i responsable. DV-C
-
Identificar les diferències entre l'ús del disc dur i dels disquets.
DV-C
-
Desar i recuperar un document sense ajut del professorat DV-CA
|
Instruments de treball intel·lectual
|
-
Accedir
a diversos CD-ROM sense l'ajut del professorat. DV-CA
-
Usar un navegador d'Internet sense l'ajut del professorat. DV-CA
-
Imprimir de forma selectiva. DV-CA
-
Usar bases de dades senzilles realitzades amb l'ordinador. DV-CA
-
Interrogar bases de dades. DV-CA
-
Crear i editar un document, per exemple, un informe, un article
de premsa o una carta, usant eines d'edició de text cada cop més
complexes. DV-CA
-
Elaborar una presentació multimèdia senzilla, per exemple, una
presentació o una pàgina web.
|
Eina de comunicació |
-
Gestionar comunicacions
electròniques pròpies, per exemple: gestionar una bústia electrònica.
DV-CA
-
Ésser conscients dels diferents estils i formes de comunicació.
DV-C
|
Control i modelització |
-
Usar simulacions o aventures més complexes.
-
Controlar un element que apareix en pantalla
a través d'ordres bàsiques, per exemple: una tortuga. DV-CA
|
|
|
Cicle
Superior |
|
Alfabetització tecnològica |
-
Personalitzar aspectes del sistema.
-
Identificar diferents tipus d'ordinadors.
-
Comprendre la necessitat de fer còpies de
seguretat i ser capaços de fer-les. DV-CA
-
Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d'usar
fitxers compartits
|
Instruments de treball intel·lectual
|
-
Cercar informació en
diferents mitjans. DV-CA
-
Usar un cercador. DV-CA
-
Crear una llista de Preferits. DV-CA
-
Fer captures de text i gràfics amb les opcions Copia i Enganxa.
DV-CA
-
Crear una base de dades simple. DV-CA
-
Entrar dades a bases de dades predefinides. DV-CA
-
Identificar l'estructura d'una base de dades. DV-CA
-
Crear i editar un document, per exemple, una postal, un calendari
o una revista escolar, utilitzant editors de textos i gràfics.
DV-CA
- Elaborar
una sessió de diapositives, una presentació o una pàgina web més
sofisticada amb l'ajut del professorat DV-CA
|
Eina de comunicació |
-
Dur a terme activitats simples en grup,
per exemple: comunicacions o col·laboracions a través de correu
electrònic. DV-CA
-
Aprendre a usar l'opció d'adjunció de fitxers al correu electrònic.
DV-CA
- Ser
capaços d'emprar les icones de forma apropiada. DV-CA
|
Control i modelització |
-
Planificar una seqüència d'ordres per ser executades
per un dispositiu.
-
Ser conscient que l'ordinador pot recollir
informació sobre el medi ambient a través de sensors, per exemple:
temperatura, llum i so. DV-C
- Ser
conscients que l'ordinador es pot utilitzar per simular o modelitzar
situacions reals i comprendre per què hom usa els ordinadors per
a aquestes tasques, per exemple, en situacions de perill o risc.
DV-C
|
|
|
|
|
ESO 1er
Cicle |
|
Alfabetització tecnològica |
-
Interpretar especificacions informàtiqes senzilles.
-
Usar altres perifèrics quan escaigui. DV-CA
-
Saber la utilitat del Nom d'usuari i de la Contrasenya en una
xarxa local DV-C
|
Instruments de treball intel·lectual
|
-
Aplicar les cerques per
Internet a situacions de la vida real. DV-CA
-
Baixar fitxers. DV-CA
-
Afinar les cerques. DV-CA
-
Analitzar i comentar críticament pàgines web.
-
Analitzar problemes i avaluar solucions usant bases de dades i
fulls de càlcul.
-
Generar casos pràctics utilitzant fulls de càlcul.
- Fer
gràfiques a partir de bases de dades i fulls de càlcul
-
Crear un document incorporant informació
textual, gràfica i estadística. DV-CA
-
Crear un document usant i manipulant un bon nombre de materials
gràfics.
-
Elaborar una presentació multimèdia o pàgines web sense l'ajut
del professorat.
|
Eina de comunicació |
-
Participar en activitats
en grup, per exemple: fòrums i entorns col·laboratius. DV-CA
-
Ésser conscients de l'estil i actuacions adequades en un fòrum.
-
Ús responsable del correu electrònic. DV-C
|
Control i modelització |
-
Controlar un dispositiu a través d'una seqüència
d'ordres complexa, per exemple, que contingui una instrucció condicional
o un bucle.
-
Usar l'ordinador per recollir i processar dades del medi ambient.
-
Controlar un dispositiu extern amb ordres que descriguin el funcionament
pas a pas, per exemple: el braç del robot.
|
|
|
|
|
ESO
2on Cicle |
|
Alfabetització tecnològica |
-
Usar manuals i ajuda
en línia per resoldre problemes senzills de programari i maquinari.
DV-CA
-
Adquirir les nocions bàsiques sobre el funcionament d'un ordinador
i dels seus perifèrics. DV-C
|
Instruments de treball intel·lectual
|
-
Usar cercadors específics.
DV-CA
-
Afinar les cerques amb l'ajut d'operadors lògics. DV-CA
-
Transferir i comprimir fitxers. DV-CA
-
Avaluar de forma crítica pàgines web i cercadors. DV-CA
-
Comparar la utilitat d'una base de dades i d'un full de càlcul
per solucionar problemes.
-
Usar funcions avançades de bases de dades i fulls de càlcul
aplicades a casos pràctics.
-
Crear un document usant programari de
disseny/dibuix.DV
-
Generar un document, tenint cura de la presentació, que contingui
un bon nombre de gràfics manipulats. DV
-
Elaborar una presentació multimèdia o pàgines web que continguin
un bon nombre d'elements multimedials. DV
|
Eina de comunicació |
-
Coordinar una activitat en grup, per exemple:
un fòrum electrònic.
-
Comprendre i utilitzar diferents entorns de treball col·laboratiu,
síncrons i asíncrons
|
Control i modelització |
-
Crear un grup d'ordres amb l'ordinador per solucionar un problema.
-
Seleccionar els dispositius d'entrada i de sortida apropiats
per solucionar problemes.
|
|
|
Taula resum de competències i programes
|
 |
Empleneu
segons el nivell al que corresponen els vostres alumnes el següent
quadre amb la relació de programes que soleu utilitzar per treballar
i afavorir la consecució de les competències bàsiques
establertes en la taula.
|
|
TIPUS
DE COMPETÈNCIA |
PROGRAMES
UTILITZATS |
Parvulari:
- Usar
el ratolí per assenyalar i clicar.
- Confeccionar
una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill
|
|
Cicle
inicial:
- Col·leccionar,
classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes.
- Crear,
accedir i editar una o més frases amb un processador de text
senzill. DV-CA
|
|
Cicle
Mitjà:
- Desar
i recuperar un document sense ajut del professorat
- Crear
i editar un document, per exemple, un informe, un article de
premsa o una carta, usant eines d'edició de text cada cop més
complexes.
|
|
Cicle
Superior:
- Crear
i editar un document, per exemple, una postal, un calendari
o una revista escolar, utilitzant editors de textos i gràfics
- Ser
capaços d'emprar les icones de forma apropiada.
|
|
ESO
1r Cicle:
- Generar
casos pràctics utilitzant fulls de càlcul.
- Participar
en activitats en grup, per exemple: fòrums i entorns col·laboratius.
|
|
ESO
2n Cicle:
- Usar
manuals i ajuda en línia per resoldre problemes senzills de
programari i maquinari.
- Generar
un document, tenint cura de la presentació, que contingui un
bon nombre de gràfics manipulats.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|