Enrera
Mòdul 1
Discapacitat visual i TIC
  Pràctica
1
2
 
 
 
   
Exercicis
Exercicis
 
 
 

Les competències bàsiques en les TIC

 

 
   
 

El Departament d'Educació de la Generalitat ha establert quines són les competències bàsiques que els alumnes han d'assolir en les TIC al llarg de l'educació obligatòria.

Us remetem al document original (La competència bàsica en tecnologies de la informació i la comunicació). Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament. Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa, 2000).

 

El document identifica cinc components troncals (dimensions) de la competència, que engloben els aspectes més rellevants de les TIC per a l’educació:
  • Impacte historicosocial

  • Alfabetització tecnològica

  • Instruments de treball intel·lectual
  • Eina comunicacional
  • Control i modelització

 

Competència TIC - Proposta de seqüenciació per cicles

 

 

A continuació, mostrem que els nostres alumnes amb discapacitat visual, assoleixen de la mateixa manera que els seus companys vidents, les competències establertes. Aquestes seran assolides amb les adaptacions necessaries que ja heu vist a la pràctica 3 i amb d'altres que anireu veient en la resta dels moduls.

S'ha de tenir en compte que les competències podran ser assolides a través de vies diferents segons siguin alumnes amb ceguesa o amb deficiencia visual, per tant especifiquem amb les següents sigles, qué es pot donar en cada cas.
  • DV:competencies que poden assolir infants deficients visuals
  • DV-CA:ompetències que podrà assolir un nen deficient visual i també un nen cec però amb les adaptacions necessàries que més s'han esmentat en la pràctica 3. Per exemple, un nen cec a l'etapa educativa podrà imprimir, però no ho farà clicant a la icona, sinó a través per exemple d'una tauleta sensible.
  • DV-C: cecs i per a deficients visuals.
 

 Parvulari

Alfabetització tecnològica
  • Usar el ratolí per assenyalar i clicar. DV
  • Iniciar/tancar l'ordinador.Usar el teclat/tauleta sensible. DV i Cecs
  • Imprimir clicant a la icona d'imprimir. DV-CA
Instruments de treball intel·lectual
  • Prendre consciència de la possibilitat d'obtenir informació a través de mitjans electrònics. DV-C
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes. DV-CA
  • Confeccionar una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill. DV
  • Explicar el procés de treball amb l'ordinador i indicar les eines utilitzades. DV-C

Eina de comunicació
  • Fer comparacions simples entre el telèfon i el correu. DV-C
Control i modelització
  • Seguir instruccions. DV-C
 

Cicle inicial  
Alfabetització tecnològica
  • Usar els components bàsics de l'entorn gràfic de l'ordinador. DV-CA
  • Obrir i tancar una aplicació, crear un nou document. DV-CA
  • Desar i recuperar un document amb ajut del professorat DV-CA

Instruments de treball intel·lectual

 

  • Accedir a informació que es trobi en suport CD-ROM. DV-A
  • Accedir a pàgines web prèviament seleccionades (opció Preferits). DV-CA
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes. DV-CA
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un processador de text senzill. DV-CA
  • Imprimir documents. DV-CA
  • Utilitzar programari gràfic senzill. DV-CA
Eina de comunicació
  • Establir una comunicació senzilla entre dues persones, per exemple: enviar-se un missatge. DV-CA
Control i modelització
  • Usar jocs de simulació o d'aventura. DV-CA
 

 

Cicle Mitjà  
Alfabetització tecnològica
  • Usar menús i controls avançats (com els menús contextuals). DV-CA
  • Usar l'ordinador de forma segura i responsable. DV-C
  • Identificar les diferències entre l'ús del disc dur i dels disquets. DV-C
  • Desar i recuperar un document sense ajut del professorat DV-CA
Instruments de treball intel·lectual

 

  • Accedir a diversos CD-ROM sense l'ajut del professorat. DV-CA
  • Usar un navegador d'Internet sense l'ajut del professorat. DV-CA
  • Imprimir de forma selectiva. DV-CA
  • Usar bases de dades senzilles realitzades amb l'ordinador. DV-CA
  • Interrogar bases de dades. DV-CA
  • Crear i editar un document, per exemple, un informe, un article de premsa o una carta, usant eines d'edició de text cada cop més complexes. DV-CA
  • Elaborar una presentació multimèdia senzilla, per exemple, una presentació o una pàgina web.
Eina de comunicació
  • Gestionar comunicacions electròniques pròpies, per exemple: gestionar una bústia electrònica. DV-CA
  • Ésser conscients dels diferents estils i formes de comunicació. DV-C
Control i modelització
  • Usar simulacions o aventures més complexes.
  • Controlar un element que apareix en pantalla a través d'ordres bàsiques, per exemple: una tortuga. DV-CA

 

 

 
Cicle Superior
Alfabetització tecnològica
  • Personalitzar aspectes del sistema.
  • Identificar diferents tipus d'ordinadors.
  • Comprendre la necessitat de fer còpies de seguretat i ser capaços de fer-les. DV-CA
  • Identificar els avantatges de treballar en xarxa local i d'usar fitxers compartits

Instruments de treball intel·lectual

 

  • Cercar informació en diferents mitjans. DV-CA
  • Usar un cercador. DV-CA
  • Crear una llista de Preferits. DV-CA
  • Fer captures de text i gràfics amb les opcions Copia i Enganxa. DV-CA
  • Crear una base de dades simple. DV-CA
  • Entrar dades a bases de dades predefinides. DV-CA
  • Identificar l'estructura d'una base de dades. DV-CA
  • Crear i editar un document, per exemple, una postal, un calendari o una revista escolar, utilitzant editors de textos i gràfics. DV-CA
  • Elaborar una sessió de diapositives, una presentació o una pàgina web més sofisticada amb l'ajut del professorat DV-CA
Eina de comunicació
  • Dur a terme activitats simples en grup, per exemple: comunicacions o col·laboracions a través de correu electrònic. DV-CA
  • Aprendre a usar l'opció d'adjunció de fitxers al correu electrònic. DV-CA
  • Ser capaços d'emprar les icones de forma apropiada. DV-CA
Control i modelització
  • Planificar una seqüència d'ordres per ser executades per un dispositiu.
  • Ser conscient que l'ordinador pot recollir informació sobre el medi ambient a través de sensors, per exemple: temperatura, llum i so. DV-C
  • Ser conscients que l'ordinador es pot utilitzar per simular o modelitzar situacions reals i comprendre per què hom usa els ordinadors per a aquestes tasques, per exemple, en situacions de perill o risc. DV-C

 

 

ESO 1er Cicle
Alfabetització tecnològica
  • Interpretar especificacions informàtiqes senzilles.
  • Usar altres perifèrics quan escaigui. DV-CA
  • Saber la utilitat del Nom d'usuari i de la Contrasenya en una xarxa local DV-C

Instruments de treball intel·lectual

 

  • Aplicar les cerques per Internet a situacions de la vida real. DV-CA
  • Baixar fitxers. DV-CA
  • Afinar les cerques. DV-CA
  • Analitzar i comentar críticament pàgines web.
  • Analitzar problemes i avaluar solucions usant bases de dades i fulls de càlcul.
  • Generar casos pràctics utilitzant fulls de càlcul.
  • Fer gràfiques a partir de bases de dades i fulls de càlcul
  • Crear un document incorporant informació textual, gràfica i estadística. DV-CA
  • Crear un document usant i manipulant un bon nombre de materials gràfics.
  • Elaborar una presentació multimèdia o pàgines web sense l'ajut del professorat.
Eina de comunicació
  • Participar en activitats en grup, per exemple: fòrums i entorns col·laboratius. DV-CA
  • Ésser conscients de l'estil i actuacions adequades en un fòrum.
  • Ús responsable del correu electrònic. DV-C
Control i modelització
  • Controlar un dispositiu a través d'una seqüència d'ordres complexa, per exemple, que contingui una instrucció condicional o un bucle.
  • Usar l'ordinador per recollir i processar dades del medi ambient.
  • Controlar un dispositiu extern amb ordres que descriguin el funcionament pas a pas, per exemple: el braç del robot.

 

 

 
ESO 2on Cicle
Alfabetització tecnològica
  • Usar manuals i ajuda en línia per resoldre problemes senzills de programari i maquinari. DV-CA
  • Adquirir les nocions bàsiques sobre el funcionament d'un ordinador i dels seus perifèrics. DV-C

Instruments de treball intel·lectual

 

  • Usar cercadors específics. DV-CA
  • Afinar les cerques amb l'ajut d'operadors lògics. DV-CA
  • Transferir i comprimir fitxers. DV-CA
  • Avaluar de forma crítica pàgines web i cercadors. DV-CA
  • Comparar la utilitat d'una base de dades i d'un full de càlcul per solucionar problemes.
  • Usar funcions avançades de bases de dades i fulls de càlcul aplicades a casos pràctics.
  • Crear un document usant programari de disseny/dibuix.DV
  • Generar un document, tenint cura de la presentació, que contingui un bon nombre de gràfics manipulats. DV
  • Elaborar una presentació multimèdia o pàgines web que continguin un bon nombre d'elements multimedials. DV
Eina de comunicació
  • Coordinar una activitat en grup, per exemple: un fòrum electrònic.
  • Comprendre i utilitzar diferents entorns de treball col·laboratiu, síncrons i asíncrons
Control i modelització
  • Crear un grup d'ordres amb l'ordinador per solucionar un problema.
  • Seleccionar els dispositius d'entrada i de sortida apropiats per solucionar problemes.

 

 

 

Taula resum de competències i programes

 

Empleneu segons el nivell al que corresponen els vostres alumnes el següent quadre amb la relació de programes que soleu utilitzar per treballar i afavorir la consecució de les competències bàsiques establertes en la taula.

 

 
TIPUS DE COMPETÈNCIA PROGRAMES UTILITZATS
Parvulari:
  • Usar el ratolí per assenyalar i clicar.
  • Confeccionar una imatge utilitzant un programari de dibuix senzill

 

 
Cicle inicial:
  • Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d'objectes.
  • Crear, accedir i editar una o més frases amb un processador de text senzill. DV-CA
 

Cicle Mitjà:

  • Desar i recuperar un document sense ajut del professorat
  • Crear i editar un document, per exemple, un informe, un article de premsa o una carta, usant eines d'edició de text cada cop més complexes.
 

Cicle Superior:

  • Crear i editar un document, per exemple, una postal, un calendari o una revista escolar, utilitzant editors de textos i gràfics
  • Ser capaços d'emprar les icones de forma apropiada.
 

ESO 1r Cicle:

  • Generar casos pràctics utilitzant fulls de càlcul.
  • Participar en activitats en grup, per exemple: fòrums i entorns col·laboratius.
  

ESO 2n Cicle:

  • Usar manuals i ajuda en línia per resoldre problemes senzills de programari i maquinari.
  • Generar un document, tenint cura de la presentació, que contingui un bon nombre de gràfics manipulats.
  
 
 
 
Amunt