Discapacitat visual i TIC

Treball a l'àrea de dibuix

Baixa visió

Per treballar les TIC a l'àrea de dibuix, l'alumnat cec no disposa de gaire programari específic. En aquesta matèria es treballen els conceptes bàsics de dibuix tècnic, les formes geomètriques, tipus de línies, etc. utilitzant una goma que els permet obtenir un relleu en el paper.

Hi ha un projecte de treball a partir de l'ús de tauletes digitals de dibuix, però encara està en fase d'estudi.

Per tant, en aquesta àrea treballareu només el programari que utilitza l'alumnat de baixa visió des de l'etapa d'Infantil fins a l'ESO.

En aquesta pràctica repassarem:

Iniciació a les eines de dibuix

Informació

Les eines de dibuix són molt importants a l'etapa d'Educació Infantil. No només són motivadores per l'alumne/a ja que explota la seva creativitat i n'obté un resultat, sinó que també ajuda a aprendre a controlar el ratolí.

Per dibuixar serà necessari, doncs, que l'alumne/a pugui veure i controlar el ratolí; si no, caldrà utilitzar un monitor tàctil per dibuixar.

El programari estàndard de què disposen Microsoft Windows o l'OpenOffice (Draw) no es pot utilitzar sense un magnificador de pantalla, fonamentalment perquè les paletes de colors i les barres d'eines no poden ampliar-se prou, per aquest motiu utilitzem programari senzill i prou ampliat que pugui ser utilitzat sense magnificador de pantalla.

Superescriptori del Club Super3

Aquest programa simplifica molt l'elecció de colors i el gruix del traç. Pot utilitzar-se amb ratolí o pantalla tàctil.

Pot sol·licitar-se a TV3.

Imatge del Superescriptori del Club Super 3. Pintura.

Un programari amb prestacions similars, és el Tux Paint (Programari lliure). Aquest programari funciona també en entorn Linux. A la Linkat, el trobareu seguint la ruta Programes | Educatius | TuxPaint.

Logi de TuxPaint
  1. Aneu a l'adreça http://www.softonic.com/ie/26516/Tux_Paint
  2. Baixeu el programa Tux Paint
  3. Mireu de fer-hi un dibuix.

L'avantatge principal d'aquest programari de dibuix és l'accés a la paleta de colors i a les diferents funcions de forma senzilla i simple. Les formes són grans i es necessita poca ampliació pels alumnes amb discapacitat visual.

Amb l'ajut d'aquest PDF, podeu esdevenir mestres en la utilització del TuxPaint i descobrir-ne les prestacions.

Paintbrush amb dibuixos del SATI
practica

Per treballar l'estimulació visual, el control óculo-motriu i el control del ratolí, són molts útils unes plantilles .bmp creades per completar amb el programari Paintbrush.

1. Anéu a la pàgina web http://www.xtec.cat | Escola oberta | NEE | Camins
  2. Baixeu el fitxer camins.exe
  3. Executeu el fitxer camins.exe, que s'instal·larà en el vostre ordinador.
  4. Obriu el fitxer cami1.bmp i resseguiu el camí que s'indica.

Imatge del Paint cami1.bmp

1. Baixeu el fitxer de sanefes.exe i feu la instal·lació. Obriu el fitxer de sanefa10.bmp
  2. Completeu la sanefa amb el pot de pintura i el color escaient.

Imatge de sanefa10.bmp

Pintar a la web

Informació

A Internet trobareu moltes activitats per pintar, però no totes serveixen per ser utilitzades per alumnat amb discapacitat visual. Per seleccionar-les, podeu seguir els  criteris següents:

1. Imatges senzilles i amb pocs elements.
  2. Objectes centrats a la pantalla. Que no estiguin distribuits per tota la pantalla.
  3. Contorns ben remarcats. Color contrastat amb el fons de pantalla.
  4. Que no es permeti l'error. Això vol dir que quan l'alumne intenti pintar una zona i s'equivoqui, no se li despinti tot el dibuix tal i com passa amb el Paint.

Feu la prova amb la següent adreça:

1. http://www.edu365.cat | Infantil | Pintar Es pot utilitzar amb Zoomtext i a més disposa del reforç d'una síntesi de veu.
  Dibuix lineal amb ordinador (AutoSketch)

L'AutoSketch és un programari que permet obrir i desar dibuixos, configurar l'entorn de treball de manera que faciliti al màxim el treball, dibuixar línies amb diverses eines, dibuixar circumferències, arcs i polígons, esborrar objectes i modificar-ne alguna de les seves característiques (color, gruix de la línia...), etc.

Per a l'alumnat amb discapacitat visual és important l'eina de zoom i l'ús de la reixeta per a la realització de dibuixos senzills, així com aprendre a canviar-ne les dimensions.

Atenció !
Si disposeu d'aquest programari a l'escola, feu la prova de realitzar alguna línia o dibuix amb el zoom. La majoria de programes de dibuix disposen d'aquesta eina. Això és molt útil per a alumnat de baixa visió.

practica
  • Feu clic al botó Zoom in (Ampliar) i després torneu a clicar a qualsevol lloc del full.
    Veureu com s’amplia la zona de treball.

• També podeu fer la mateixa operació amb l'opció de menú View/Zoom in o bé amb les tecles Ctrl+.
    Si torneu a repetir l’operació s’anirà ampliant la visió, com si utilitzéssiu una lupa. Per tornar a la situació inicial, feu clic amb el ratolí sobre el botó Zoom i mantingueu el botó del ratolí premut.