Discapacitat visual i TIC

Treball a l'àrea de geografia i art

Ceguesa i baixa visió

Per treballar les TIC en aquestes àrees, l'alumnat cec no disposa de gaire programari específic. En general, aquestes matèries es treballen amb adaptacions de làmines en relleu, els llibres de text i les explicacions orals del mestre/a. Tot i això, gràcies a Internet, podem intentar localitzar algunes pàgines web accessibles que ens facin la descripció d'algunes obres d'art o informació de mapes i localitzacions.

L'alumnat de baixa visió, gràcies a l'ampliador de pantalla Zoomtext, pot treballar de la mateixa manera que els seus companys i companyes vidents. Les TIC aporten la possibilitat de veure els mapes ampliats a l'ordinador, d'observar detalls que en paper no veurien, etc.

Per tant, en aquesta àrea, veureu algunes adreces de pàgines web que poden ajudar l'alumnat amb discapacitat visual a complementar l'aprenentatge curricular que ha fet amb altres mitjans (ampliacions, fitxes adaptades, etc.)

En aquesta pràctica repassarem:

Recull de làmines en una presentació electrònica
pràctica

Les TIC poden ajudar a l'alumne/a amb discapacitat visual a veure els detalls, a posar-se l'ampliació que necessita, etc.

En aquest exemples, us proposem, en lloc de donar un full ampliat a l'alumne/a, completar aquest full amb una presentació digital.

Aquestes presentacions han de seguir els criteris visuals que s'explicaran al mòdul 7.

Observeu les  presentacions següents:

1. Estudi del cos humà. Feu clic al fitxer coshuma.odp
  2. Estudi de geografia. Feu clic al fitxer geografia.odp

Imatge del mapa de Catalunya ben contrastat

Pàgines d'interès a la web
  Geografia
  Una bona solució per repassar geografia és utilitzar atles en línia. Aquest recurs permetrà a l'alumnat de baixa visió moure's i observar amb la magnificació de pantalla adient a les seves necessitats.

Consulteu aquestes adreces:

Si encara no us ha caducat la demostració del Zoomtext, mireu-les amb l'ampliador activat.

Art

Un altre recurs de la Xarxa és utilitzar les adreces dels museus per estudiar les obres d'art. La majoria de museus disposen de pàgines on exposen les obres de les seves sales.

L'alumnat de baixa visió pot observar amb més deteniment les imatges dels quadres, les plantes i estructures dels monuments, visites virtuals a les sales, etc.

Si la pàgina web és accessible, l'alumnat amb ceguesa pot obtenir una descripció directa de les obres d'art.

Consulteu aquestes adreces: