Discapacitat Visual i TIC

Pautes d'accessibilitat per persones que desenvolupin aplicacions informàtiques

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les pautes d'accessibilitat que s'han establert per aquelles aplicacions que els alumnes comencen a utilitzar de forma general a les escoles.

Motiu pel qual es va veure la necessitat de crear pautes d'accessibilitat

Davant del creixent ús de les plataformes educatives a les escoles i tenint en compte que el nostre alumnat amb discapacitat visual està integrat en escoles ordinàries i, per tant, utilitzarà també aquest recurs, se n'ha analitzat l'accessibilitat i s'ha comprovat com, en molts casos, aquesta accessibilitat no és tal. Aquell alumnat que té resta visual i que utilitza un magnificador de pantalla pot treballar en algunes de les activitats de les plataformes. De tota manera, en d'altres tenen certes dificultats, i es deriven del fet que visualment són tan complexes que fa difícil la seva execució. Per una altra banda, tenim l'alumnat amb ceguesa. Aquest utilitza un revisor de pantalla (que ja hem vist en un mòdul anterior) que per la forma en què els programadors han creat les plataformes, no li és possible al revisor traspassar la informació que visualment tenim al davant en informació auditiva. Per tant, la solució està encaminada a donar pautes de com s'han de programar per tal que el revisor de pantalla doni informació que per a l'alumne/a cec/ega sigui significativa i que li permeti navegar, trobar la informació que busca, o realitzar l'activitat que se li proposa.

Relació de pautes a seguir per persones que desenvolupin aplicacions informàtiques

Per a consultar el document complert feu clic a Pautes per al disseny d'entorns educatius accessibles per a persones amb discapacitat visual.

Resum del document "Pautes per al disseny d'entorns educatius accessibles per a persones amb discapacitat visual" (Dirección de Educación. Grupo de Accesibilidad para Plataformas Educativas. ONCE)

Generals
  • Funcionament total tant amb teclat com amb ratolí
  • Títol identificatiu de pantalles o apartats amb missatge sonor
  • Menú en totes les seccions i que es pugui accedir a quasevol apartat
  • Ordre lògic i circular, de navegació
  • Mateixa localització dels elements comuns a totes les pantalles
Gràfics, enllaços i botons
  • Tots els enllaços amb text alternatiu descriptiu de l'acció que realitzen.
  • Han de tenir una mida gran, formes senzilles, contorns destacats de contrastar amb el color de fons del botó.
Textos
  • No sobreimprimir textos sobre imatges.
  • Per a textos extensos, és preferible la presentació en única columna amb desplaçament vertical.

Formularis
  • Associar a cada element del formulari la seva etiqueta corresponent.
  • Evitar, en la mesura del possible, les llistes de selecció múltiple
Taules
  • No utilitzar taules si no és estrictament necessari per estructurar la informació de manera que sigui més comprensible.
  • Distingir entre les cel·les dels encapçalaments i les de dades pròpiament dites.

Taula resum per a l'anàlisi de diverses aplicacions i el possible seguiment de les pautes

Per a la realització d'aquesta pràctica, seria convenient si heu instal:lat el revisor de pantalla Jaws, activar-lo per accedir a Internet i poder així respondre a les preguntes que es plantegen a la taula.

Destresa total amb teclat i ratolí Botons amb descripció Imatges amb descripció sonora

Edu365.cat:

Infantil, Vols Jugar? Formes

Comproveu si podeu arribar a l'activitat amb el teclat Mireu si els botons per exemple d'avançar ens donen informació rellevant Mireu si, en situar-se damunt de les figures, el jaws ens en diu el  nom
A l'edu365.cat: Traductor de l'escriptori Comproveu si només utilitzant el teclat podeu arribar a realitzar la traducció d'una paraula Observeu si en cada pas el jaws us llegeix els botons Observeu si hi ha alguna imatge que el jaws no pot descriure

A l'edu365.cat: Contes SPC

Podeu navegar per tota l'activitat només amb el tabulador? Hi ha algun botó que no es llegeix? Observeu si el jaws diu alguna cosa quan us situeu sobre un botó Les imatges estan ben descrites perquè l'aplicació conté la grabació del conte Observeu si la informació que obteniu visualment queda compensada amb la informació verbal