![]() |
|
|||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||
Pràctica |
Exercicis
|
||||||||||||||
Criteris visuals en la creació d'aplicacions informàtiques | |||||||||
Conèixer els criteris d'accessibilitat per a l'alumnat que té resta visual per poder accedir a les activitats realitzades a través de l'ordinador. L'alumnat amb resta visual, tant si utilitza magnificador de pantalla com no, podria treballar més bé si es poguessin acomplir alguns del requisits visuals que a continuació presentarem. Ens referim a qualsevol programa o aplicació que l'alumnat pugui utilitzar. |
|||||||||
|
|||||||||
Lletres | |||||||||
![]() |
Colors lletres/fons |
||||||||
A continuació, es mostra una sèrie de combinacions de colors de text i fons que presenten un alt contrast, cosa que en facilita la lectura per part d'una persona amb deficiència visual. Hem de puntualitzar que això només és una mostra de totes les combinacions que es poden utilitzar, i que no totes elles són adequades per a tots els tipus de deficiència visual que ens podem trobar. Aquests són uns exemples realitzats amb combinacions de colors bàsics, també poden realitzar-se altres combinacions tenint en compte diferents escales de les aquí exposades. En el moment d'elegir els colors a usar, cal tenir en compte el contrast més adequat pel que fa als colors circumdants i diferenciar-ne el tractament segons que es tracti d'objectes, de textos i/o d'espais. |
|||||||||
|
|||||||||
Exemples dels millors contrastos de colors de lletra
i colors de fons
|
|||||||||
Tipus i mida de lletra |
|||||||||
S'ha de tenir en compte buscar tipus de lletra que siguin el màxim de nítids, que no estiguin les lletres lligades, o amb formes rebuscades. Així com mides de lletra suficientment grans. Comparem les opcions següents:
|
|||||||||
|
|||||||||
Exemples en processador de textos de diverses mides i estils de lletra |
|||||||||
També podeu observar la necessitat per a mides de lletra més grans en diverses aplicacions. A la imatge següent, podem veure l'activitat Clic "lecturainfantil" en què apareixen dues tasques, la primera desenvolupada amb un tipus de lletra petita, i la segona amb una mida més gran. Observeu les diferències i com al segon cas és molt més fàcil la lectura de les paraules que hi apareixen.
|
|||||||||
|
|||||||||
Activitat Clic amb tipus de lletra mida petita
|
|||||||||
Ara observeu la mateixa activitat, però realitzada amb uns canvis en el tipus de lletra i mida. Com al segon cas l'activitat serà realitzada de forma més eficient per l'alumne/a amb deficiència visual.
|
|||||||||
|
|||||||||
Mateixa activitat Clic que l'anterior però amb mida de lletra més gran
|
|||||||||
![]() |
Podeu estudiar la totalitat de l'activitat clic si us baixeu tot el paquet de la Xarxa. | ||||||||
Objectes/Imatges | |||||||||
![]() |
Mida dels objectes |
||||||||
No només és important la mida de lletra, sinó la dels objectes que volem que apareguin a les activitats que farem amb l'ordinador. Feu clic Presentació Animals on veureu exemples d'imatges de gran mida on es poden observar certs detalls. És també un exemple de nitidesa de les imatges. |
|||||||||
Nitidesa |
|||||||||
Les imatges i els objectes, tot i que com ja hem dit han de ser grans, no han de perdre nitidesa. Observeu la nitidesa de les fotografies en la presentació a què us remetem en la mida dels objectes.
|
|||||||||
Contrast objecte-imatge/fons |
|||||||||
Observeu en aquestes dues activitats del mateix clic, que el fons de la primera la repetició d'unes tisores, visualment mareja, i en canvi establir un fons de pantalla sense objectes, només amb un fons de color, facilita la realització de l'ejecució per part de l'alumne amb deficiència visual. |
|||||||||
![]() |
Podeu veure una selecció d'imatges clicant a Presentació Imatges, on apareixen exemples diversos de contrastos fons/objectes. |
||||||||
![]() |
Descarregueu al vostre ordinador la Presentació2 i feu-hi els canvis necesssaris perquè totes i cadascuna de les diapositives compleixin els requisits exposats en aquesta pràctica: Diapositives 1-2 són un exemple fet. Els canvis han estat:
Diapositiva 3: realitzeu els canvis següents
Diapositiva 4:
Diapositva 5:
|
||||||||
![]() |
Podeu descarregar-vos una presentació electrònica on podeu veure exemples de làmines adaptades per a alumnes amb resta visual i que segueixen els criteris que hem esmentat. |
||||||||
![]() |
|||||||||