D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 5: Morfosintaxi (Margarita Fortuny)

Pràctica 4

QUÍDAM

Quídam: Mot amb què hom designa un subjecte de qui hom calla o ignora el nom.

El projecte QUÍDAM pren l’acció(verb)com unitat d’informació fonamental en la comunicació. El contingut del missatge és considerat com un conjunt d’unitats d’informació.
Un continent-imatge (llenguatge universal) que representi a cadascuna d’aquestes unitats, permet entendre el contingut i integrar, més ràpidament, els continents de llengua escrita i parlada.
Pensat inicialment per als alumnes d’incorporació tardana i per als qui presenten dificultats en l’estructuració de llenguatge, pot resultar una eina útil en la rehabilitació d’afàsies pel fet de presentar imatge-so-text de manera simultània i automàtica, afavorint-ne el feedback. També com a eina alternativa de comunicació en discapacitats motòriques, ja que permet escriure frases amb un simple clic.
Els tres treballs que composen el projecte, Diccionari, Fitxes i Programa informàtic, poden ser emprats de manera independent, tot i ser complementaris.

QUÍDAM, Estructuració de llenguatge

Es tracta d’un programa informàtic creat l’any 2000, per la qual cosa estava pensat per a Windows 98, amb la base de dades Access 97 i la síntesi de veu UPCTV. Tot i això funciona correctament amb el Windows XP i 2000 i també amb l’Access 2000. Els ordinadors de dotació a primària l’incorporen a Programari educatiu.

El programa permet quatre activitats complementàries

Totes les activitats tenen so, imatge i text que s’activen automàticament per tal d’afavorir el feedback immediat. El so també pot ser activat a voluntat per tal de sentir la frase que es va composant. En totes les activitats s’ha previst un apartat d’escriptura voluntari que es pot complimentar per evocació, dictat o còpia i en permet fer la correcció. Aquesta activitat és molt profitosa pels alumnes d’incorporació tardana que desconeixen el nostre alfabet i pels que presenten dificultats en lectoescriptura o n’estan consolidant l’aprenentatge, ja que els permet comparar auditivament allò que han escrit amb allò que calia escriure. La possibilitat d’imprimir la pàgina permet ampliar el treball a classe o a casa.

Diccionari d’accions en imatges

Diccionari de verbs en infinitiu amb sinònims, en el qual s’han substituït les definicions per dibuixos.

Inclou la conjugació de l’Indicatiu en 3ª persona del passat, del present i del futur, a més del present del Gerundi i el Participi. Uns petits pictogrames permeten triar el temps o la traducció als diferents idiomes. També es pot cercar l’acció partint d’altres idiomes.

Visualitzador de frases

Visualitzador de l’estructuració de llenguatge amb elements concatenats i imatge total resultant.

Els elements TSVOL (Temps +Subjecte +Verb +O. Directe + Lloc)de què es disposa són limitats, però permeten veure una imatge global que correspon a la frase.

Estructuració de frases

Estructuració, que permet triar el tipus d’estructura base que es vol treballar.

Es poden fer frases amb tots els verbs del diccionari en tots els temps verbals i amb tots els elements del vocabulari. Tots els elements poden ser triats a partir dels dibuixos que els representen. Els verbs també poden ser triats directament escrivint-los.

Les possibilitats són gairebé il·limitades, sobretot quan es juga amb l’absurd.

L’apartat d’escriptura voluntari que es pot complimentar per evocació, dictat o còpia i en permet fer la correcció, comparant com sonaria de debò i com sona el que s’ha escrit, és d’especial utilitat.

Seqüenciar frases

Seqüències. Es poden triar fins a 3 verbs que representin una seqüència, accions relacionades o bé independents.

Un cop imprès, s’obté una fitxa amb la qual es poden fer frases en tots els temps verbals i ampliar-ho amb sinònims.

Permet seguir el treball a la classe o a casa.

Cerqueu el programa Quídam a l’ordinador de l’escola o bé instal·leu-lo al vostre.
Comproveu que podeu sentir la veu de totes les activitats. Si no és així cal que instal·leu també la Síntesi de veu de la UPC.