D138: Logopèdia i TIC

Mòdul 5: Morfosintaxi (Margarita Fortuny)

Pràctica 5

GALÍ

El projecte original va ser el CD-ROM “Galí” (Guia per a l’Autoaprenentatge de la Llengua Interactiu), que va ser produït l’any 2000 en el marc d’un projecte europeu.

El Galí en línia ofereix materials basats en el programa JClic destinats a l’aprenentatge interactiu de la llengua catalana.
El Galí introdueix l’alumnat a un nivell bàsic de llengua catalana a partir d’activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure.
Es treballen el vocabulari i les expressions més bàsiques que requereix la integració de l’alumnat dins del sistema educatiu, en el marc de la metodologia d’autoaprenentatge lingüístic.

El Galí en línia conté més de 1.500 exercicis organitzats en 56 sessions de treball, que es reparteixen en sis grans blocs temàtics:

1. Com s’escriu? Com es pronuncia?
  2. Qui sóc? Com sóc?
  3. Quina hora és? Quin dia som? Què m’agrada?
  4. Què menjo? On visc?
  5. Què faig? Què Compro? On vaig?
  6. Morfosintaxi

En cada bloc hi ha sessions corresponents a dos nivells de dificultat:

Color verd: iniciació
Color taronja: aprofundiment

Modalitats de treball

El Galí en línia es pot fer servir de dues maneres diferents:

Aprenentatge guiat

Reservat als usuaris registrats de l’edu365.cat. En aquesta modalitat el sistema enregistra el resultat dels exercicis i mostra uns indicadors visuals que permeten distingir les sessions ja superades de les que encara no ho estan.
Per superar una sessió cal realitzar tots els seus exercicis amb un nivell d’encert superior al 75%. Per superar un bloc cal haver superat totes les seves sessions.

Aprenentatge lliure

Es pot accedir a qualsevol sessió sense que quedi cap constància dels resultats obtinguts en realitzar els exercicis.
Aquesta serà la modalitat que escollirem per la seva flexibilitat.

Morfosintaxi

Com es pot veure permet el treball específic de l’aspecte que decidim. Aquests són alguns exemples:

Accediu a l’apartat de Morfosintaxi de Galí en línia i proveu els exercicis que s’hi us proposen, si pot ser amb els vostres alumnes.
Observeu que hi ha activitats que són directament avaluatives i d’altres que us mostren exemples per a l’aprenentatge. Aprofiteu la icona d’ajuda que hi trobareu si els calen explicacions complementàries.