PRÀCTICA3

 

CREACIÓ I MODIFICACIÓ D'OBJECTES


L’objectiu d’aquesta pràctica és dominar la creació d'objectes i aprendre a moure'ls per la pantalla.
 

Activitats

1. Creació de punts

Amb el menú Arxiu, opció Nou, preneu un full de dibuix en blanc.

Activeu l'eina Punt del grup Punts.

El cursor adoptarà ara la forma de llapis:

Feu clic en alguna posició i obtindreu un punt. Ho podeu seguir fent: l'eina queda activada mentre no en trieu una altra. Malauradament tots els punts que surten són molt semblants. A la pràctica 3 veurem com distingir-los.

Reactiveu el punter fent clic sobre ell o, més fàcilment, sobre la franja grisa que conté les icones. 

Jugueu una mica a desplaçar els punts per la pantalla. Quan en tingueu prou passeu a:
 

2. Creació de rectes

Activeu l'eina Recta del grup Rectes.

Feu clic en un lloc qualsevol desocupat i apareixerà un punt, com abans. Moveu ara el ratolí: quan us agradi la recta, torneu a fer clic. Fixeu-vos que només resta el primer punt. El corresponent al segon clic immobilitza la recta, però no es crea.

Repetiu la creació de recta aprofitant dos punts que ja existeixin d'abans: la creació queda emmarcada pels missatges: "Per aquest punt" i "i aquest punt".

Reactiveu el punter i mireu de desplaçar una recta. Veureu que ho podeu fer quan us digui "Aquesta recta" o quan us digui "Aquest punt" referit a un dels punts que hagin servit per crear-la. El moviment de la recta, com veureu, és una mica diferent en un cas i en l'altre.
Aneu creant rectes lliurement. Quan el full de dibuix ja estigui molt brut, llenceu-lo:

i obriu-ne un de nou.
 

3. Creació de circumferències

Activeu l'eina Circumferència del grup Corbes.

Feu clic en qualsevol posició i apareixerà un punt, que serà el centre de la circumferència. Moveu ara el cursor fins que us agradi com queda, i torneu a fer clic. Fixeu-vos, com abans, que només resta el primer punt. El corresponent al segon clic immobilitza la circumferència, però no es crea.

Retorneu per un moment a l'eina Punt i creeu un parell de punts. Torneu a Circumferència i feu-la fent clic successivament en aquests dos punts: veureu els missatges "Aquest punt com a centre" i "i aquest punt per al radi".

Reactiveu el punter i mireu de desplaçar una circumferència. Veureu que ho podeu fer quan us digui "Aquesta circumferència" o quan us digui "Aquest punt" referit a un dels punts que hagin servit per crear-la. El moviment de la circumferència, com veureu, és una mica diferent en un cas i en l'altre.

Practiqueu una mica i quan us convingui canvieu el full de dibuix.
 

4. Creació de segments, semirectes, triangles i polígons

Vosaltres mateixos podeu practicar lliurement. Necessiteu les eines del grup Rectes que porten per nom Segment, Semirecta, Triangle i Polígon

Feu clic sobre la icona del grup i després sobre el nom de l'eina. A partir d'aquí ja us ho podeu suposar: 

Per crear un segment necessiteu crear o aprofitar dos punts (els extrems).

Per crear una semirecta necessiteu crear o aprofitar un punt (l'origen) i orientar-la com una recta.

Per crear un triangle necessiteu crear o aprofitar tres punts (els vèrtexs).

Per crear un polígon necessiteu crear o aprofitar tants punts com vèrtexs vulgueu. Per "tancar-lo" heu de tornar a fer clic al primer vèrtex.

Jugueu a moure aquests objectes per la pantalla. Ara trobareu molta diferència a desplaçar l'objecte sencer o a fer-ho independentment amb els punts que serveixen per crear-los.

Podeu passar a l'exercici 2.
 

NOTA 1:  podeu crear un triangle o un polígon repetint la creació de segments. Però després no podreu desplaçar el triangle o el polígon "com un tot".

NOTA 2: haureu vist que al grup hi ha dos objectes més: Vector i Polígon regular. No ens interessen gaire i d'ells en parlarem més endavant.
 

5. Creació d'arcs

Necessiteu l'eina Arc del grup Corbes. Per crear l'arc heu de fer clic a tres punts: l'inici, un punt qualsevol de l'arc i el final.

Veureu que al mateix grup hi ha l'eina Cònica. D'aquesta en parlarem bastant, més endavant. Però si no podeu resistir la temptació de provar-la, sabeu que per crear una cònica heu de fer clic a cinc punts successivament.
 
 

Resum

       
      En aquesta pràctica heu d'aprendre:

      (A) A crear objectes geomètrics

      (B) A desplaçar-los per la pantalla o a canviar-ne la posició, orientació o grandària

      (C) Quin és el repertori d'objectes geomètrics amb què podeu treballar.