Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió de recursos humans
Coordinadors/es TIC
 Coordinador/a d'audiovisuals
 
 
nou
 
   
   Coordinador/a d'audiovisuals
   
  Objectius
   
 

Atesa la importància, en la societat de la informació, dels mitjans audiovisuals, és del tot imprescindible que l'educació en comunicació audiovisual s'incorpori a l'escola. I una figura clau per a la integració de l'educació en comunicació audiovisual a l'escola és la del coordinador o coordinadora d'audiovisuals.

Com que la figura del coordinador/a d'audiovisuals no està contemplada a la normativa del Departament d'Educació, i considerant aquesta coordinació imprescindible als centres docents, citem literalment les propostes, pel que fa a la figura del coordinador/a d'audiovisuals, del document de l'Educació en Comunicació Audiovisual, aprovat pel "Ple del Fòrum d'entitats de persones usuàries de l'audiovisual, en sessió de 10 de desembre de 2004".

"Propostes respecte a la figura del coordinador/a d'audiovisuals"

"Perquè la integració de l'Educació en Comunicació Audiovisual a l'ensenyament obligatori sigui satisfactòria és imprescindible la creació, a tots els centres educatius, de la figura del coordinador o coordinadora d'audiovisuals.

Aquesta figura s'ha d'entendre com a diferenciada del coordinador o coordinadora d'informàtica, perquè ha de ser una persona especialitzada en comunicació audiovisual i la seva didàctica.

Ha d'actuar com a assessor de tots els departaments. S'ha d'encarregar d'impulsar, planificar, dinamitzar, experimentar, investigar i avaluar l'ús de l'audiovisual que es fa al centre educatiu, tant pel que fa a l'Educació en Comunicació Audiovisual com a l'Educació amb Comunicació Audiovisual.
....
És evident que, per tal que el coordinador o coordinadora d'audiovisuals pugui desenvolupar eficaçment la seva tasca, necessitarà una formació específica i temps de dedicació, amb el conseqüent alliberament horari, i recursos de tota mena."

   
  Continguts
   
 

El document abans esmentat delimita les tasques de la coordinació d'audiovisuals:

"Les tasques que hauria de realitzar el coordinador o coordinadora d'audiovisuals al centre educatiu, podrien quedar tipificades d'aquesta manera:

Estimular i assessorar el professorat de les diverses àrees o cicles perquè s'introdueixi al centre una Educació en Comunicació Audiovisual (ensenyar a mirar cinema, televisió, publicitat, etc.): orientar sobre els continguts, la metodologia, els materials disponibles, etc.
   
Estimular i assessorar el professorat perquè s'utilitzin a les aules els recursos de la Comunicació Audiovisual per optimitzar els processos d'ensenyament-aprenentatge a totes les àrees i cicles.
   
Vetllar perquè en el centre s'organitzin adequadament els equipaments i materials, de manera que el seu ús sigui assequible i funcional.
   
Col·laborar amb els responsables de la biblioteca-mediateca del centre pel que fa a l'adquisició de documents audiovisuals, llibres i revistes sobre el tema, i en l'emmagatzematge digital dels documents audiovisuals que van aportant els professors i l'alumnat o que troba ell mateix.
   
Potenciar quantitativament i qualitativament l'ús de la comunicació audiovisual. Pot fer-ho a través d'una sèrie de recursos:
 
Programant cursos de sensibilització o d'aprofundiment.
Recomanant cursos o conferències sobre la matèria.
Assessorant sobre la conveniència de determinats materials didàctics.
Informant sobre novetats aparegudes en el mercat.
Recomanant determinades lectures (llibres, revistes, etc.).
Suggerint fórmules d'ús més creatives, etc.
   
Avaluar l'ús dels audiovisuals que es fa al centre, a diferents nivells:
 
Investigar l'eficàcia d'aquests materials, en funció de les diverses fórmules d'ús possibles.
Comparar rendiments en determinats contextos.
Sistematitzar determinades modalitats d'ús.
Analitzar per què s'utilitzen poc els materials audiovisuals en determinades àrees o nivells.
   
 

Com el cas del coordinador/a d'informàtica, hi ha unes qüestions que cal plantejar si les ha de fer el coordinador o la coordinadora sol, amb ajut d'una comissió, o amb els tutors.

   
 
 
S
A
N
Coneixement exhaustiu dels recursos de què es disposa.
 
 
 
Saber dinamitzar els recursos de què es disposa.
 
 
 
Vetllar pel seu manteniment.
 
 
 
Divulgar i presentar el material que hi ha disponible.
 
 
 
Fer propostes d'activitats utilitzant els canals de comunicació interns més adients.
 
 
 
Presentar activitats que es fan en altres indrets.
 
 
 
Divulgar les del seu propi centre.
 
 
 
Establir els lligams necessaris en aquest camp amb les institucions i entitats.
 
 
 
Portar l'inventari del maquinari.
 
 
 
Portar l'inventari del programari.
 
 
 
Portar una fitxa personalitzada del maquinari, sobretot de cara al manteniment.
 
 
 
Tenir una relació sobre la distribució dels aparells d'audiovisuals al centre.
 
 
 
Portar un inventari de la resta del material relacionat amb l'educació audiovisual.
 
 
 
Fer presentacions de determinats materials a la resta de companys.
 
 
 
Donar indicacions, motivacions i consells per a la utilització dels aparells.
 
 
 
Deixar manuals i "xuletaris" d'usuari en llocs adients.
 
 
 
Divulgar cursets.
 
 
 
Fer un quadre on quedin reflectits els diferents aparells audiovisuals que utilitzen els diferents grups d'alumnes.
 
 
 
Tenir una programació regulada de cada grup escolar.
 
 
 
Anàlisi dels recursos i la seva distribució.
 
 
 
Integració de l'educació audiovisual dins del currículum.
 
 
 
Planificació anual/trimestral/mensual de les activitats audiovisuals.
 
 
 
Recollida de demandes dels/de les mestres i presa de decisions.
 
 
 
Disposar d'un tauló d'anuncis d'educació audiovisual.
 
 
 
Elaboració i consensualització de les normes i consells per utilitzar els aparells audiovisuals i treballar-hi.
 
 
 
Anar formant una petita biblioteca per al professorat i per a l'alumnat.
 
 
 
Horari d'utilització dels aparells audiovisuals per part d'alumnes i/o mestres.
 
 
 
Realitzar presentacions d'aquells aparells que es considerin més adients.
 
 
 
Elaboració de les activitats d'acord amb el Projecte Curricular del Centre.
 
 
 
Integració total d'aquest recurs dins del currículum de l'alumnat.
 
 
 
Elaboració de la memòria del curs anterior, amb balanç i proposta del Pla Anual del proper curs.
 
 
 
El manteniment i millores del material d'audiovisual amb les noves adquisicions.
 
 
 
Donar a conèixer quins projectes hi ha per treballar amb altres escoles.
 
 
 
Divulgar la tasca que es fa en la pròpia escola.
 
 
 
Relació del centre amb altres institucions, com ara els CRP, ICE, ATIC, Universitats, Departament d'Educació...
 
 
 
La difusió dels cursets de formació del professorat sobre temes d'educació en comunicació audiovisual.
 
 
 
Motivació al professorat per a la seva participació en cursos de formació.
 
 
 
Conèixer una mica el potencial de recursos humans que té l'escola.
 
 
 
Donar a conèixer el material arribat per la via dels Seminaris d'Audiovisuals (SAIP).
 
 
 
Tasca de dinamització amb la finalitat de poder aconseguir millors recursos i orientacions per al centre.
 
 
 
Disposició de temps dins de l'horari lectiu per la realització de la seva tasca.
 
 
 
Necessitat de la col·laboració dels seus companys.
 
 
 
 
 
 
 
S: Sí, sempre...
 
 
 
A: Algunes vegades...
 
 
 
N: No es dóna, no es fa...
 
 
 
  Aquesta plantilla ha estat realitzada a partir de les reflexions i suggeriments que Pilar Casals, Joan Castellà i Ramon Raventós fan a "La coordinació de la informàtica als centres de Primària" a les Sessions de suport per a coordinadors d'informàtica de Primària (1.997).
   
  Referències
   
 
Document de l'Educació en Comunicació Audiovisual (10 de desembre de 2004)
Organització de la coordinació d'audiovisuals (Experiència d'un centre)
Tasques de la coordinació d'audiovisuals
SAIP (Seminaris d'audiovisuals)
Espai d'educació audiovisual
SATI (Seminaris d'actualització en tecnologies de la informació)
Pàgina per a la coordinació amb servei tècnic