Enrera
Mòdul  
Organització i gestió de les TIC  
Gestió dels recursos humans
 Alumnat
Tipus d'activitats
 
 
  Tipologia de les activitats TIC amb l'alumnat
   
  Objectius
   
  Es tracta de saber com ens organitzarem prèviament abans d'anar a l'aula d'ordinadors, o a les sales de treball audiovisual, o a la biblioteca-mediateca, o bé com ho farem quan tinguem diversos equipaments TIC a la classe (ordinadors, pissarres digitals, kits d'internet, càmeres de vídeo...), o bé quin tipus d'activitat farà l'alumnat.
   
  Continguts
   
  En moltes ocasions, el treball que anirem a fer a l'aula d'ordinadors i/o als altres espais TIC, serà del tipus següent:
  • Escrit
    • creació literària
    • correu electrònic
    • creació de contes
    • presentacions multimèdia

  • Artístic
    • un dibuix
    • treball dels plans

  • Descoberta de les matemàtiques
    • treball dels plans
    • treball d'estadística
    • la calculadora
    • el càlcul mental
    • els problemes

  • Recerca d'informació
    • via Internet
    • via CD-ROM
    • via mitjans de comunicació

  • Matèries curriculars
    • activitats comunes a la unitat de programació
    • activitats d'aprofundiment o ampliació
    • activitats de reforç

  • Internet
    • comunicació i expressió: correu electrònic, xat, videoconferència...
    • recerca d'informació: cercadors, enciclopèdies on line, revistes digitals...
    • suport didàctic a l'aprenentatge: WebQuest...
    • treballs col·laboratius

  • Audiovisuals
    • imatge fixa (fotografia, foto-muntatge, cartells publicitaris, diapositives, pintura...)
    • imatges seqüenciada (còmic, diorama..)
    • so (ràdio, treballs d'identificació de sons...)
    • imatge en moviment (cinema, televisió, publicitat, animació...)
    • multimèdia (CD-ROM, presentacions...)
    • projectes i treballs interdisciplinaris

Però hem de tenir present que:

Anar a fer qualsevol d'aquests temes vol dir haver fet un treball previ (recordem que els ordinadors i les TIC són només un mitjà, un instrument). L'alumnat ha de:

  • Saber què farà amb antelació.
  • Portar l'objectiu treballat per ser confirmat o descobert.
  • Portar algun tipus de material per saber què ha de fer: una fitxa amb instruccions.

Després d'haver anat a l'aula, cal un segon pas: el treball de posada en comú.

I per acabar, com a mestres, hem de valorar com avaluarem el treball fet, si han aconseguit descobrir o elaborar el que ens proposàvem.

En tot aquest treball no oblidem que hi ha d'haver un espai per a l'alfabetització del nou entorn, la qual cosa fa que ocupi un temps que hem de tenir en compte quan treballem amb aquests nous recursos. De fet, no és gens diferent que quan introduïm el llapis, el retolador, o bé la llibreta amb els espais a dreta i esquerra.

   
  Referències
   
 
Pojecte Astrolabi: l'alumnat
Las nuevas tecnologias en la educación (Informe Fundació Auna)
La pissarra digital
Els quaderns virtuals
Les TIC i la funció directiva als centres docents: Les TIC i el currículum a l'escola
Videoconferència musical entre CEIPs (Sati 5 04-05)