Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital

Exercici

Enquadrar

La tria de  l'enquadrament és el primer pas per
aconseguir una bona fotografia. Les càmeres digitals vénen equipades amb un zoom, un objectiu d'òptica variable, que permet triar l'enquadrament, és a dir, la part del que es veu que es vol fotografiar.
Un bon enquadrament s'haurà de decidir en funció del que volem destacar i dels missatges que es vulguin transmetre.
Com veiem a l'exemple de la dreta: el nombre de possibilitats a l'hora de triar l'enquadrament és molt àmplia.

Diguem d'entrada que hi ha un llenguatge dels plans - pla general, pla mig i primer pla - que no és arbitrari, sinó que aporta una significació.
En tota circumstància en què us trobeu: la classe, el pati, l'excursió, un exercici didàctic... S'han de fer tot tipus de plans perquè cadascun aportarà un significat diferent.

Plans generals, perquè tenen un significat descriptiu i ajuden a situar l'acció dins l'entorn on es produeix  o bé on es troben els alumnes.

Plans mitjans, perquè tenen  un significat narratiu.  Ajuden a copsar l'acció que estan fent els nois i noies.

Primers plans per què són expressius i ajuden a copsar les emocions que es mostren en un moment determinat.

De l'alternança i varietat de plans dels tres tipus en sortirà un bon reportatge.

Aquestes recomanacions valen tant per a la imatge fixa com per a la imatge en moviment.
Quan es filma o es fotografia dins l'entorn escolar: en una festa, una obra de teatre, un joc, una sortida... No hi ha temps de "planificar"  i per tant cal  interioritzar la necessitat de l'alternança i varietat de plans per tal d'aconseguir un resultat òptim.

Els enquadraments relacionals
Quan es va d'excursió les fotografies han de mostrar dos aspectes simultanis: els nois i noies protagonistes de la sortida i el lloc on es troben.  Es tracta que la fotografia relacioni els dos aspectes.

A l'hora de decidir l'enquadrament caldrà mirar i desplaçar-se fins a trobar la forma d'enquadrar, simultàniament,  els protagonistes i el monument que estan visitant de fons.
Una fotografia de grup es pot fer a l'escola sense anar d'excursió.
Aquesta filosofia "relacional" ha de valer tant en els plans generals com en els mitjans  i en els  primers plans.

Sovint es fan fotografies en moments diferents als mateixos nens. La raó és que fan activitats diferents.  La fotografia ha de mostrar aquesta diferenciació equilibrant  l'enquadrament entre els nens i nenes i l'acció que fan.