|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
Pràctica |
|
|
|
Exercici |
|||||||||||
|
||||||||||||||||
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
La composició
La regla dels terços es basa en una característica fisiològica dels
nostres ulls. Quan es mira una imatge els nostre cervell cerca referències i
se situa dins l'espai fotogràfic de manera que les zones de màxima
percepció corresponen a les zones àuries.
Hi ha imatges que
trenquen expressament la regla dels terços per aconseguir efectes estètics,
fet plausible si es fa de forma conscient. Un exemple clar de l'ús de les línies àuries la
trobaríem a l'hora de situar l'horitzó dins d'una fotografia. Segons la
regla dels terços hauríem de situar-lo a la línia superior o a la inferior en
funció de si volem ressaltar el cel o volem ressaltar el terra. En tot cas
mai, hauria de ser al mig. Ben segur que si mirem les nostres fotos trobarem
que en la majoria dels cassos la línia de l'horitzó divideix la imatge pel
mig.
|
||||||||||||
|
El
punt de vista de la càmera Quan es parla de punt de vista de la càmera es fa referència a la posició
on es troba situada en funció de la qual s'obtindrà un resultat determinat.
Cadascun d'aquests plans aporta una significació particular a la
foto. Els naturals mostren un punt de vista normal i per
tant no matisen el significat de la foto. Els picats empetiteixen
els subjectes i de forma inconscient, en veure'ls, es té la percepció de
quelcom que es troba per sota de nosaltres. Justament al contrari dels contrapicats
que tendeixen a enaltir els subjectes. Aquests conceptes no tindrien gaire rellevància en el nostre món escolar
si no fos per la gran diferència de grandària que sovint hi ha entre
alumnat i professorat. Per fer els plans naturals caldrà tenir la prevenció de situar la
càmera més baixa. Fotografiar asseguts o acotxats.
Els plans picats - talment com els aeris - tenen una vàlua
important per la seva capacitat descriptiva. Caldrà
utilitzar-los per bé que sovint un efecte indesitjat col·lateral
seran les imatges picades dels alumnes. Cal valorar en tots els casos
si el que es vol és mostrar l'activitat o la imatge d'un noi o noia.
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|