Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital

Exercici

Fer fotos digitals: Problemes i consells

Per finalitzar aquestes seccions de lectura d'imatge, acabarem amb un seguit de consells sobre els possibles problemes que poden aparèixer a l'hora de fer fotos digitals

Val la pena fer un seguit de comentaris a partir de l'experiència de fer fotografies digitals.
Tan els problemes com els consells són fruit de l'aprenentatge i ús d'una càmera Màvica 73 a la Zer l'Eral de Lleida.

1.- La càmera digital s'ha mostrat com una eina excel·lent i de fàcil manipulació. El fet de no tenir cost ha estat un estímul per a tots a l'hora de superar la por.
2.- El principals problemes han sortit a partir de les dues posicions del disparador: el primer toc per enfocar i mesurar la llum i el segon per disparar.  Moltes fotos han sortit desenfocades per  prémer el botó massa precipitadament.
3.- Hi ha una peresa generalitzada a l'hora d'estudiar les instruccions de la màquina.  Aquest fet fa que no es tregui partit dels programes que la màquina porta preparats per circumstàncies especials, com ara quan hi ha poca llum o quan hem de fotografiar elements en moviment.
4.- Un altre motiu de males fotos és l'ús de la màquina en llocs i moments on les prestacions de la màquina no donen possibilitats. P.e.: en un interior d'una església,  en el recorregut per una indústria,  no vigilar els contrallums ....
5.- L'ús del flaix dóna problemes: massa llum o massa poca i a sobre l'efecte dimoni.

Curiosament hem pogut constatar que els nens de l'escola aconsegueixen uns bons resultats amb la càmera digital. Potser perquè fan més cas de les instruccions i perquè tenen un instint natural per a la captació de l'enquadrament.

Consells:

1.- Fer fotografies de pràctiques al pati, a la classe, a casa, al camp... Revisar-les i veure on ens hem equivocat.
2.- Estudiar i fer cas de les instruccions de la màquina.
3.- Les pràctiques sobre l'enquadrament, composició i llum seran de gran utilitat per a millorar les vostres fotos.
4.- Fer fotos en les millors circumstàncies de llum i renunciar a les situacions on les condicions són adverses.
5.- Utilitzar poc el flaix.  La pila durarà més i les fotos seran millors.
6.- Recordeu que una bona foto es pot millorar retocant-la a l'ordinador.  Una mala foto no es pot arreglar.

Exemples:
Aquestes fotografies han estat fetes per alumnes de primària amb una càmera Màvica 73 de Sony. Els propis protagonistes es veuen a les fotos. Totes presenten deficiències causades per algun dels problemes esmentats.

Contrallum exagerat.

Falla el contrallum i l'enquadrament.

No ha respectat la distància mínima. No ha usat el macro.

Enquadrament defectuós.

Programa de la càmera inadequat.

El sol i ombra dificulta la mesura correcta de la llum.

La velocitat és difícil de copsar amb les digitals. No ha usat el programa apropiat.

Efecte dimoni.

No ha respectat els temps d'enfocar. Ha disparat precipitadament.

Els aspectes tècnics de la fotografia es poden aprendre en un curs, amb la lectura de les instruccions. fins i tot es pot aprendre la teoria de la fotografia i dominar els aspectes analítics: llum, punts de vista, enquadre, composició...

No n'hi ha prou. Cal tirar milers de fotos, criticar-les, estudiar-les, millorar-les poc a poc per aconseguir el que s'anomena una "bona foto". Aquest aprenentatge és personal i va més enllà del curs. Necessita temps, paciència i molta humilitat.

Apreciar les qualitats dels bons fotògrafs i saber trobar els defectes de les nostres fotos és la via de millora.

O sigui que FEU MOLTES FOTOS i animeu als vostres alumnes a fer MOLTES FOTOS.

Talment com passa amb l'escriptura arriba un moment en que un fa bona lletra i en el cas de la foto, fa bones fotos.