Enrera

Mòdul 4

Aprofitament didàctic de la imatge fixa digital

 

Pràctica

1

2

3

4

4

4

4

4

 

 

Exercici

Exercicis

 

 

 

 

Desenvolupament de la pràctica

 

 

Pràctica

El treball  amb capes
El treball per capes suposa un dels passos més importants en el treball dels entorns gràfics. 
Cada capa és una superfície independent de les altres sobre la qual podrem treballar.
Aquesta independència  ens permetrà moure i ordenar els elements  que confegiran les composicions, podent en tot moment desplaçar lateralment  i ordenar verticalment cadascun dels elements (capes). 
De la comprensió i facilitat d'ús d'aquest apartat dependrà en bona mida la qualitat i creativitat dels vostres treballs.

 

 

Què és una capa?

Per fer el símil més fàcil de comprendre direm que una capa és un acetat transparent sobre el qual hi ha un dibuix o una foto.
Cada nova capa serà un nou acetat amb nous elements.
Si superposem tots els acetats -totes les capes - podrem veure el resultat conjunt de totes les figures.

Aquests acetats - capes - podrem moure'ls lateralment per tal de desplaçar les figures dins del pla o podrem ordenar-les aleatòriament de dalt a baix per tal que la imatge desitjada es vegi en primer pla i al darrere la del segon, i ...
Quan el resultat conjunt serà de la nostra satisfacció fusionarem o aplanarem les capes i el resultat serà un sol grafisme.

Vegeu alguns exemples:
 

Es poden distingir diverses capes: la torre, cada nena, el cel, els braços de la torre, el terra


Les bicis són dues capes, la torre una altra i el paisatge una altra

Quins avantatges té el treball per capes?

Primer de tot dir que aquestes imatges no haguessin estat possibles sense les capes.
El treball per capes fa que es pugui actuar de forma independent en cada capa per tal d'ajustar la dimensió, el color i la posició dels elements de la capa.
Quan el conjunt està format sempre cal ajustar els elements per equilibrar-lo. 
Fàcilment es pot seleccionar una capa i fer els ajustos de darrera hora per donar la gràcia definitiva al conjunt.

Quines dificultats té el treball per capes?

No resulta difícil, tot i que de bon principi el fet de treballar sobre superfícies transparents ens descol·loca i dificulta una mica el treball. Abans de poder actuar sobre una capa, l'haurem de seleccionar o "activar" per tal de poder-hi actuar. Serà fonamental establir contacte amb l'eina corresponent.

Les captures d'imatge i les explicacions es basen en el Gimp 2.6.1

El menú i la  paleta de capes

Hi ha dues maneres d'incidir i treballar sobre les capes: a través del menú capes o des de la paleta de capes:

Gairebé sempre treballarem sobre la PALETA DE CAPES des d'allí:
1.- Seleccionarem la capa sobre la que volem treballar
Només cal que des de la paleta seleccioneu la capa
2.- Esborrarem la capa si no ens satisfà
Des del menú del botó dret trieu la opció "Suprimeix"
3.- Organitzarem les capes: a sobre ... a sota ...
Seleccioneu la capa i arrossegueu-la cap dalt o cap a baix. La de sota es el fons i les altres es van superposant de baix cap dalt.
4.- Les podem fer visibles o invisibles per treballar millor.
Seleccioneu la capa i activeu o desactiveu l'ull.

Les eines

Per treballar: dimensionar, moure, deformar, pintar, seleccionar ...sobre cada capa farem servir les eines del quadre d'eines principal.
Malgrat que fem servir poques eines per a les tasques més habituals valdria la pena que dediquéssiu un temps a experimentar les possibilitats de cadascuna.

Assenyalem les més importants:

La selecció i el llindar.

Les eines de selecció són les més importants per que són les que ens permetran una creativitat més gran: haurem de seleccionar si volem retallar una imatge, si volem posar una part d'una imatge sobre una altra ...

Les eines de selecció rectangular i circular - les més habituals són les més senzilles. Només cal triar i seleccionar la part que volem , copiar i  enganxar-la on volem.

L'eina de selecció de llaç ens permetrà fer seleccions de figures irregulars.
Aquesta eina extraordinària permet fer seleccions a ma alçada o punt a punt(anomenades poligonals). Cada cop que cliqueu, mentre feu una selecció, es fixa un punt a partir del qual continua la selecció.

Aquesta forma de seleccionar permet ajustar la selecció amb una exactitud extraordinària.

Consells:

  • Quan feu seleccions amplieu la imatge per que la selecció serà més fàcil i fiable
  • Quan seleccioneu val més que pequeu per defecte que per excés. Vull dir -en el cas de la flor, per exemple - que val més que us quedi una mica de groc fora a que es vegi el negre en el retall. Penseu que un cop retallada la figura i enganxada en un lloc nou ningú sap quina era la forma original.
  • Aquesta forma de selecció és la més apropiada per la majoria de seleccions
  • Quan seleccioneu parts on hi ha fulles, branques petites , cabells ... val més que talleu una part que no que intenteu fer una selecció perfecta.

Seleccionar amb la vareta màgica.

La vareta màgica actua seleccionant el color d'una zona determinada. Si una zona es troba aïllada  -malgrat tenir el mateix color no se seleccionarà. Aquesta és la diferència de fer la selecció per colors .

Si al voltant de l'objecte que volem seleccionar hi ha àrees de tonalitats clarament diferenciades la vareta pot seleccionar les àrees una a una Es tracta de fer seleccions acumulades. Si es manté premuda la tecla majúscules les selecciona es van sumant. Es pot anar sumant fins obtenir una selecció satisfactòria.

El llindar.

El llindar marca la puresa del color que volem seleccionar. Els colors tenen tonalitats properes que el llindar pot seleccionar a voluntat.

Quan seleccionen l'eina vareta màgica o la selecció per color a la part de sota on hi han les característiques de les eines s'activa el llindar. A més llindar més selecció.

En aquesta imatge hi ha dos seleccions fetes amb llindars diferents. Fixeu-vos com la imatge seleccionada amb el llindar més baix té més rastres del blanc original.

La majoria de les males seleccions són culpa d'un llindar mal aplicat. En altres programes el llindar s'anomena tolerància,

Consell:

Abans de donar una selecció com a bona proveu a fer-ne unes quantes amb llindars diferents.

Les paletes d'eines han desaparegut.

És habitual que en el treball es tanquin les finestres de les eines. Si no s'activen expressament no tornen a aparèixer. Sovint aquest fet esdevé un problema.

En el cas que no veieu la paleta de capes o en vulgueu activar d'altres com ara la de colors, la de l'historial dels passos que heu fet ... etc, les podeu activar des del menú Finestres

 

 

 

Amunt