
|
La llum
Ben segur que tots plegats estareu d'acord en què la llum és un factor
decisiu en fotografia.
Hi ha diferents tipus d'il·luminació, bàsicament
classificats en naturals i artificials.
La majoria de les nostres fotos dependran de la llum
natural o de la llum "natural" que hi hagi en un interior. El
flaix incorporat a la càmera aportarà, sovint, l'únic toc artificial.
Per la rellevància de la llum sembla necessari fer un seguit de
comentaris tenint en compte les característiques de la majoria de les càmeres
fotogràfiques digitals a l'abast de les nostres butxaques.
Diguem d'entrada que aquest tipus de càmeres
digitals, com moltes de les càmeres compactes del mercat, mesuren la llum
automàticament. El fet de no poder manipular els diafragmes i fixar la llum
farà necessari que ens moguem per l'espai per tal d'aconseguir el
millor efecte de llum.
A l'exterior amb sol abundant
Si es pretén que els
subjectes fotografiats surtin clars caldrà que el fotògraf
es posi d'esquena al sol i els nens de cara.
Els colors sortiran brillants per bé que les ombres
restaran molt marcades.
|

|

|
De cara a la llum (sol), la màquina mesurarà la
llum directa del sol i els subjectes a fotografia apareixeran foscos.
El resultat obtingut s’anomena contrallum.
Si ho fem voluntàriament, perfecte. En cas contrari cal preveure que
potser no sortirà el que es pretén.
|
En posició de
contrallum s'obtenen fotografies d' efectes solars de valor estètic per bé
que només es veuran
les siluetes de les figures.
|

|
A l'exterior en un dia sense sol
Els colors
no sortiran tan brillants però a la imatge els subjectes sortiran més
clars.
Les ombres no seran tan marcades.
Per bé que no hi hagi un sol directe sempre hi haurà una zona més clara des
d'on provindrà la llum i per tant caldrà respectar mínimament les
mateixes normes que quan hi ha sol.
|

|
A l'interior

|
Un interior pot estar il·luminat per llum artificial
i per la llum de les finestres. Cal pensar que si fem la foto de cara a
la finestra estarem en contrallum i per tant la màquina mesurarà la
llum de la finestra. Els nens o nenes restaran foscos.
Cal tenir la prevenció de situar-se d'esquena a la finestra i o tancar
les finestres del fons de la foto.
|
Manipular la llum a la càmera digital
Una de les opcions genèriques de les càmeres pel que
fa a la llum és la mesura de la llum en un punt i disparar en un altre. És
a dir, el disparador d'aquestes càmeres té dues posicions. Una primera en
què la màquina fa la mesura de la llum i del focus i una segona en què
dispara. Bé. Si feu el primer pas en una zona més fosca i passeu a
una més clara que estigui a una distància semblant aconseguireu augmentar
l'exposició i que una foto de contrallum sigui menys
contrastada. En altres paraules, haureu enganyat la màquina.
|

|
Una altra de les opcions que teniu és situar la posició del flaix de
forma que es dispari sempre. Això suavitzarà els contrallums si l'objecte no
és molt lluny.
L'efecte dimoni
Les càmeres digitals comparteixen aquest problema. Quan es fa un
retrat frontal amb flaix els ulls surten amb un
reflex vermell que es coneix com l'efecte
dimoni.
El programari que ofereix el fabricant explica com
arreglar, a l'ordinador, aquest efecte.
Per evitar-lo haureu de fer
la foto lleugerament de costat de manera que els ulls no retornin a la
càmera el reflex que fan.
Sigui com sigui un dels punts febles de les càmeres
digitals és el flaix.
El millor consell és que feu poques fotos amb flaix, malgrat
hi hagi poca llum.
|

|
|
|
Estètica i originalitat
Segur que haureu observat com els fotògrafs es mouen cercant un punt de
vista original. Van d'aquí allà a la recerca d'aquella imatge original i
estètica que faci de la foto un element plàstic i diferencial.
Doncs aquest és un altre punt de vista que haureu de tenir present a l'hora
de fer les fotos: els criteris estètics i l'originalitat.
Aquí no hi ha receptes. Caldrà mirar pel visor, variar
l'enquadrament, cercar el punt de vista, desplaçar-se fins descobrir aquella
imatge que donarà un toc de distinció al vostre reportatge.
L'originalitat d'una fotografia vindrà determinada
per la capacitat d'aconseguir la imatge d' un element comú i fins i tot
habitual des d'un punt de vista, des d'un lloc, d'una forma tan personal,
que la converteixi en irrepetible.
Per aconseguir-ho haureu d'enquadrar, relacionar i imaginar.
|

|

|
Potser caldria donar un consell una mica estrafolari:
no tingueu por de fer el ridícul. Sovint, per fer una foto d'aquest
tipus heu de cercar el racó i la postura una mica ridícules. El
resultat però compensarà aquest esforç.
La fotografia és un art creatiu i bé es mereix aquest esforç.
|
|
|
Cal no oblidar mai que els alumnes aprenen per mimetisme. La vostra
manera de fer els ensenyarà. Els vostres resultats - els criteris
d'enquadrament i composició - els copsaran com esponges i veureu com d'una
forma natural, per imitació, aprenen a fer meravelles.
La càmera digital té un avantatge davant les altres:
es poden fer moltes fotografies sense cost i això ens permetrà fer tot allò
que imaginem sense por de gastar massa.
Fer moltes fotografies - la pràctica - és la millor manera de
millorar la qualitat de les fotos
|

|

|