Publicitat > El consum

La influència de la publicitat

La publicitat esta íntimament relacionada amb el consum. Aquesta ens transmet un missatge amb el que pretén involucrar-nos una idea, que adquirim un determinat producte o servei.

La publicitat esta present en totes les feines de la nostra vida, moltes vegades ens resulta aclaparant, però, en canvi , en altres ens sembla inclòs divertida i, això si, ens manipula al seu gust.

Què passaria si no existeix la publicitat? Aquesta pregunta es bastant difícil de contestar. Res seria igual. L'economia canviaria el seu camí, els nivells de producció de les empreses es reduirien ja que la demanda d'aquests productes seria molt més baixa.

Hem de diferenciar la publicitat i la propaganda. Quan la finalitat és econòmica o comercial es parla de la publicitat. Quan el que es pretén es propagar idees, doctrines, opinions, etc. Es parla de publicitat. De qualsevol manera sempre hi ha un detall de propaganda en la publicitat i un detall de la publicitat en la propaganda. La relació entre totes dues ja veiem que es molt ample.

En un anunci publicitari es distingeix les següents parts principals:

• Una imatge de producte amb el suport d'imatges que expliquen algunes de les seves característiques o que pretén ficar-nos al cap que comprem un producte.
  • Un eslògan i el nom del producte.

El objectiu principal de la publicitat es fer un producte o servei que ens cridi l'atenció de tal manera que nosaltres sentim la necessitat de comprar-lo. Per això s'utilitza tot tipus de mecanisme i mitjans, superant, la majoria de cops, les possibilitats de l'objecte anunciat.

Ràdio, premsa, revistes, valles publicitàries, etc., i per descomptat la televisió són els encarregats de transmetre els missatges publicitaris. Es dediquen grans quantitats de diners per fer i anunciar aquests missatges, Aixa que el que ens interessa es que aquests provoquen efecte sobre els ciutadans, i la majoria d'ells ho aconsegueixen.

En moltes ocasions la publicitat anuncia els missatges quan s'aproximen dates importants. Per exemple en el mes d'octubre, a finals, comenten a inundar les pantalles de televisió, les pàgines de les revistes, etc., els anuncis de joguines, perfums, cava, etc. La raó fundamental és que està proper el Nadal, en el qual la gent es gasta moltísims diners en regals. A l'estiu, s'anuncien moltes campanyes de viatges.

Un altre tema que s'ha de tenir en compte en moltes ocasions és que la publicitat utilitza i s'aprofita dels nens, tant per fer un anunci com per vendre'l, així aquests influeixen tant en els seus pares que acaben per comprar el producte per un caprici del nen.

Altres vegades la publicitat utilitza la dona com a un objecte de consum. I, el cert es que la imatge de la dona ven. Molts anuncis tenen un contingut profundament sexuats, el que ha originat la producció 339 denuncies contra alguns d'ells aquest any. Segurament que si sortim al carrer i ens fixem en una valla publicitària trobarem un anunci en el que presenti a dona com a un objecte sexual. En aquest últim any s'han produït unes 15 campanyes perquè alguns d'aquests missatges siguin sancionats i retirats del mercat.

Encara que fer un anunci sembla senzill, en realitat s'ha de ser molt enginyós i especulador per crear un anunci que sigui bo. Totes les parts per les que està el format penetren en el nostre inconscient i ens fa que comprem el producte, ja que, en moltes ocasió, ens deixem portar per aquests missatges i ens podem evitar entrar en un centre comercial i adquirir el producte sense mirar el preu o la seva utilitat.

Moltes persones són addictes al consum, s'estima que tres de cada cent. Són compradors impulsius. El perfil: dona entre 30 i 50, generalment casada, amb una baixa autoestima i problemes de parella i que fan creure que la seva capacitat de compra determina la seva posició social. Per aquestes persones la publicitat és un factor clau, aquesta és una de les principals causes per les que la gent adquireix productes sense els que podrien passar sense cap problema. Els estudis demostren que les persones que tendeixen a consumir de aquesta manera ho fan per evadir-se del món, perquè tenen problemes, estan depressives o intenten escapar d'alguna cosa que els angoixa. No s'adonen que consumir per consumir no es la manera més intel·ligent ni adequada de trobar la felicitat. Les principals característiques d'aquestes persones són:

• Són persones molt influenciades, sense personalitat.
  • Són poc crítiques.
  • Tendeixen a ser obsessius i amb moltes manies.
  • No tenen valors morals autèntics.

De tots aquests factors i molts més s'aprofita la publicitat.

El cert és que les persones ens deixem enganyar pels missatges publicitaris que omplen la nostra vida quotidiana, per les últimes tendències de la moda, etc., i no podem evitar entrar en un centre comercial i mirar els aparadors plens d'articles que "que quedarien molt bé" en algun lloc de la nostra casa i comprar aquell objecte que anuncien en la televisió que, en realitat, no sabem perquè serveix però que "dóna molt prestigi". El fet de viure en grans ciutats plenes de tendes influeix de manera important sobre nosaltres. El que mai no ens plantegem és la utilitat de l'article o el seu preu, la qüestió és comprar-lo, que farà la nostra vida "molt més fàcil", o perquè fa joc amb el cobrellit, o perquè omplirà l'espai que queda al costat de la vaixella de porcellana que és tan cara que mai no lautilitzem. Les persones som massa vulnerables davant de la publicitat i aquesta sap perfectament com arribar al nostre inconscient i fer-nos caure en aquesta ret de consum viciós, de comprar per comprar, de gastar per gastar.