Vides truncades

Tres vides sacsejades per una guerra

Thais Becerra

[ Introducció ]  [ Part 1 ]  [ Part 2 ]  [ Part 3 ]  [ Conclusions ]
 [ Annexos ]

La Thais Becerra, alumna del nostre Institut en el curs 2000-01, va realitzar un treball de recerca a Segon Curs de Batxillerat titulat Vides Truncades. Tres vides sacsejades per una guerra. Aquest treball, que es pot emmarcar en la disciplina de la Història oral, tracta de la vida de tres combatents republicans i aporta una gran quantitat de documentació inèdita facilitada pels propis testimonis. La Thais Becerra va obtenir molta informació de primera mà i va elaborar el seu treball presentant simultàniament la vida dels tres protagonistes, de manera que es pugués veure com l'atzar i les pròpies conviccions poden decidir el futur de les persones en un moment en què, fins i tot, la pròpia vida està en joc.

Veient la qualitat del treball final, es va considerar que podria ser presentat al XIV Certamen Jóvenes Investigadores convocat per l' Instituto de la Juventud. En total es van presentar 238 treballs procedents de tota Espanya i el jurat en va seleccionar 40, entre el quals estava el seu. La Thais va ser convocada a defensar públicament el seu treball la primera setmana de setembe de 2001 al Centre Eurolatinoamericano de la Juventud (CEULAJ) a Mollina (Màlaga). Cal destacar el altíssim nivell dels treballs que es van presentar i també la molt bona tasca que va fer el jurat desactivant des d'un primer moment qualsevol mena de rivalitat entre els participants i fomentant, pel contrari, un esperit de companyonia entre tots. La majoria dels treballs es van presentar amb l'ajut de Power Point, DVD's i, fins i tot, músiques pregravades.

La Thais Becerra va fer una exposició molt emotiva on va deixar constància de tot allò que havia après acadèmicament i, sobre tot, humanament, en el decurs de la seva recollida d'informació amb els protagonistes. També va parlar de la importància de recollir aquests testimonis abans no desapareguin i de que és de justícia donar la paraula als que van ser tan de temps silenciats, sobre tot quan ja es dóna per tancada la transició política a Espanya. Des d'un primer moment, el jurat la va felicitar per la qualitat de la feina que havia fet i pel creixement humà que li havia suposat.

En l'acte de lliurament de premis el treball de la Thais va obtenir un primer premi dotat amb 800.000 ptes. En l'acta redactada pel jurat queda constància que el premi s'atorga a la qualitat científica i humana del treball i que es considera que és una feina fonamental recuperar la memòria d'aquells que van perdre la Guerra Civil abans no acabin de desaparèixer.

Pel nostre Institut ha estat un motiu de gran satisfacció i orgull l'atorgament d'aquest premi i des d'aquí animem a tots els professors i alumnes a fer treballs de recerca de qualitat i presentar-los a aquests concursos on alumnes i professors ens trobem per parlar i confrontar les nostres inquietuds en un ambient del tot distès i agradable. També cal dir que tots els professors que van participar en aquest Certamen van estar d'acord a dir que es pot fer perfectament investigació a la Secundària i que, fins i tot, ès necessari que es faci ja que hi ha temes locals i concrets que mai no seran tractats ni coneguts pels científics universitaris.

Figueres, octubre del 2001