Història
El Centre va començar com a "Sección Delegada Mixta del Instituto Nacional de Enseñanza Media Masculino" de la ciutat de Sabadell, en el curs 1969-70.

L'Ordre ministerial del 27 de juliol de 1970 (BOE nº 202, de 24 d'agost de 1970) deixa constància de la creació del nostre Institut com a "Instituto Nacional de Enseñanza Media Mixto", adoptant el nom de l'insigne geògraf i pedagog sabadellenc Pau Vila.

INEMM Pau Vila, 1970.

Pepe Sanchís
Intervenció de Pepe Sanchís
en l'acte de cloenda
del 25è aniversari del centre

El primer director en funcions del Pau Vila, el Pepe Sanchís Sinisterra, més endavant premi nacional de teatre, explicà amb motiu del 25è aniversari del centre que "fa 25 anys no es podia posar el nom d'una persona viva a un institut, per això nosaltres, en demanar-ho, només vam adjuntar-hi la data del seu naixement". Per aquest motiu el Ministeri va donar per entès que estava mort, tot i que en realitat no ho estava, era republicà i vivia a l'exili.

Les primeres dades que tenim corresponen al curs 1971-1972 en què s'estaven fent obres d'ampliació a 1200 places. El nombre d'alumnes matriculats aquell curs segons el règim i el nivell fou:

DIÜRN
  • 2n de Batxillerat:  108
  • 3r de Batxillerat:    69
  • 4t de Batxillerat:    25
  • 5è de Batxillerat:   19
  • 6è de Batxillerat:   39

• TOTAL................260
NOCTURN
  • 4t de Batxillerat:    25
  • 5è de Batxillerat:   39
  • 6è de Batxillerat:   39

• TOTAL................103

Segons el Diari de Sabadell, el Pau Vila "tenia l'etiqueta de centre reivindicatiu perquè l'alumnat havia connectat ràpidament amb un claustre de professors joves, demòcrates i antiarquetipus dels vells mestres que tant marcaven la distància existent entre ells i els deixebles."

El Pedraforca (203Kb)
"El Pedraforca". 5è de Batxillerat.
Curs 1974-1975 (203Kb)
Cou 75-76
Viatge Fí de curs de COU.
Granada. Curs 1975-1976.

El curs 1975-1976 s'implanta amb caràcter general el 1r. de BUP i s'inaugura el nou edifici. Al llarg del curs 1976-1977 es divideixen aules del nou edifici per disposar d'un nombre més gran d'aquestes i per tal d'ajustar la seva mida a les necessitats del centre i es milloren les instal·lacions esportives.

En el curs 1978-1979 s'assoleix el màxim del nombre d'alumnes matriculats en el centre durant la primera década, amb la següent distribució segons el règim i el nivell:

1r de BUP
375
276
1484

També és en aquest curs quan es forma la "Coral del Pau Vila" sota la direcció de'n Constantí Sotelo i quan es fa una distribució horària de les matèries del nocturn en sessions dobles, argumentant que els estudis en règim nocturn precisen d'un tractament professional especial i adoptant part d'una experiència realitzada per la Facultat de Lletres de la U.A.B. que intentava resoldre el problema distribucional de matèries de manera racional i pragmàtica.
En el curs 1980-1981, essent directora la Sra. Carme-Laura Gil i Miró, s'aplica a tots els efectes una nova organització del centre, aprovada pel Claustre el setembre de 1980:
  • El Consell de Direcció és substituït pel Consell de Centre, amb representants de tots els estaments de l'institut.
  • L'horari marc en règim nocturn passa a ser de les 18h a les 22h, amb 6 sessions diàries de 40 minuts i distribuint les matèries en blocs de dues hores en dos dies setmanals.
  • L'horari del professorat en règim nocturn passa a ser de quatre dies lectius setmanals com a conseqüència del punt anterior i per tal de racionalitzar la confecció dels horaris.
  • L'ensenyament del català s'imparteix a tots els nivells i s'ofereixen classes de reciclatge per al professorat.
En els següents anys continuen les innovacions:
  • Es creen diverses comissions per gestionar el centre: Comissió Pedagògica, Comissió de Règim Intern, Comissió de Nocturn, ...
  • Es fan valoracions dels resultats acadèmics del curs anterior i s'estudia com resoldre els problemes específics que plantegen les matèries pendents.
  • L'alumnat crea una revista de la que en van sortir 6 números: "PESSICS".
  • La biblioteca general és atesa per una Auxiliar de Biblioteca contractada per l'A.P.A.