Projectes 2015-2016

 

Pla Català d'Esport a l'Escola

Pla Català d'Esport a l'Escola

 

El Pla Català d'Esport a l'Escola és un Pla impulsat pels Departaments d'Educació i de la Vicepresidència (Secretaria General de l'Esport) de la Generalitat de Catalunya, per incrementar la pràctica esportiva a les escoles en horari no lectiu.

A l'Institut Pau vila, el Pla es basa en una sèrie d'actuacions entre les que podem destacar:

  • Creació de l’Associació Esportiva INS Pau Vila, amb la participació activa de l'alumnat i de la resta de la comunitat educativa (equip directiu i AMPA), així com d'exalumnes o d'altres persones o entitats del barri.
  • Coordinació de les activitats, per mitjà d'un/a professor/a de l’institut, generalment del departament d'Educació Física.
  • Col·laboració entre el centre educatiu, l'Ajuntament i el Consell esportiu corresponent.
  • Dinamització per part dels líders del centre educatiu o del barri.

L’oferta anual d'activitats físiques i esportives respon als interessos i demandes canviants de l'alumnat. Pel curs 2015-2016, s’ofereixen: futbol sala femení i masculí i voleibol.

Amunt

Pla PLEC (Pla de Lectura de Centre)

PLEC

 

L’objectiu d’aquest projecte és continuar amb la línia convergent de les dues fites pedagògiques actuals:

  • Garantir el funcionament de la biblioteca en el centre i fomentar el gust per la lectura.
  • Desenvolupament de la programació total de l’assignatura d’alternativa a la religió de tota l’etapa de l’ESO.

Els elements bàsics d’aquest projecte són:

  • L’aprovació per part del Consell escolar
  • Gestió i manteniment de la biblioteca i la seva obertura i dinamització respecte a les necessitats del centre sempre que estiguin relacionades amb la lectura i els llibres.
  • Configurar una assignatura transversal (Alternativa a la Religió) amb la implicació de tots els departaments. Aquesta es vertebra a partir de tres nuclis complementaris entre sí:
    • Creació d'usuaris de biblioteca
    • Aconseguir la comprensió lectora de forma gradual i progressiva
    • Familiaritzar l’alumne/a en tècniques d’estudi transversals (síntesi, fitxa bibliogràfica, calendari de tasques, diari de lectura... )
  • Creació del Consell de Biblioteca.
  • Implicació d’altres organismes del centre com l’AMPA. Una de les possibles activitats seria la creació de cercles de lectura oberts fora de l’horari de diürn, i aprofitar l’existència de la biblioteca pública de Gràcia en horari de tarda.
  • Integració en les noves tecnologies amb la creació de la pàgina web de la biblioteca on es poden inserir blogs o altres sistemes de participació de membres de la col·lectivitat educativa del centre. L’objectiu principal seria oferir i compartir informació per elevar els nivells de lectura dels centre entre el col·lectiu global que la integra (Pares, alumnes, ...)
Amunt

Pla TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement)

Pla TAC 1

 

En el Pla TAC es recullen les característiques actuals del centre en relació a les TAC, es defineixen els objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als aspectes organitzatius, didàctico-pedagògics i curriculars.

En el nostre centre es treballa amb la diagnosi per tal de trobar quines són les estratègies més adequades per tal de desenvolupar l’ús de les noves tecnologies i la seva aplicació a l’aula.

Els aspectes més rellevants són:

  • Ús de les pissarres digitals i materials adients.
  • Ús d’aules d’informàtica desplegables (ordinadors portàtils)
  • Ús d'eines de comunicació amb les famílies i internes (programa GIA de gestió d’incidències de l’alumnat, ús de Google Apps).
  • Ús de plataformes educatives (moodle, intranet, llibres digitals...)

El pla TAC es planteja com un treball quatrianual de desenvolupament i ordenació dels recursos digitals i el seu ús.

Professorat dinamitzador: Comissió TIC (Josep Alcobet, Blas Caballero, Chema Priego) i Comissió TAC (Josep Alcobet, Rosa Martín, Jordi Bonmassip)

Amunt

Programa Campus Ítaca (UAB)

Campus Ítaca

 

El Campus Ítaca és un programa socioeducatiu promogut i organitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona, gestionat per l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) i la Facultat de Ciències de l’Educació i patrocinat pel Grup Santander.

El programa de beques salari Ítaca-Santander comporten la gratuïtat de la matrícula universitària així com el pagament de 500 euros mensuals durant deu mesos a l'any, renovables durant els anys de duració de la titulació universitària.

L'Institut Pau Vila s'ha consolidat com un dels centres seleccionats pel Campus Ítaca els darrers anys.

Amunt

Projectes ERASMUS+ KA1

Erasmus+

Formació del professorat per al plurilingüisme en el centre

El projecte europeu Erasmus+ KA1 en el que participa el nostre institut té com a principal objectiu fomentar la metodologia CLIL-AICLE (aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera) entre el professorat del centre. Durant els dos anys que funcionarà el projecte, professorat de matèries no lingüístiques es formarà en llengua instrumental anglès per tal de millorar el domini d'aquesta llengua estrangera i poder impartir part de les seves matèries en anglès, fent ús de la metodologia CLIL. Igualment el projecte té com a objectiu fomentar la internacionalització del centre tal com es concreta en el nostre pla de desenvolupament europeu.

El projecte té varies fases:

1. Preparació de la mobilitat amb l'assistència a classes preparatòries d'anglès.
2. Creació de les eines de comunicació entre el professorat participant i plataformes de difusió (llistes de correu, curs en el model del centre, grup de Facebook, pàgina web del centre, revista).
3. Difusió de l'experiència en els òrgans de l'Institut (reunions d'equip docent, claustre, Consell Escolar).
4. Participació en el grup d'Experimentació pel plurilingüisme (GEP) promogut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat.
5. Convocatòries de reunions de seguiment i assessorament pels participants en les mobilitats.
6. Realització de les mobilitats als països escollits (Regne Unit, Irlanda, alemanya, França)
7. Preparació d'activitats amb metodologia CLIL, la seva implementació i la seva col·lecció en el moodle preparat.
8. Utilització del recurs auxiliar de conversa per a activitats CLIL.
9. Valoració i avaluació del projecte i propostes d'organització del centre envers el foment del plurilingüisme.

Els projecte té el finançament de la Unió Europea.

Amunt

Projectes ERASMUS+ KA2

Erasmus+

bloc euneedsu

El nostre centre participa en el projecte Erasmus+ KA2 "EUNEEDSU" conjuntament amb instituts de Dinamarca (coordinador), Itàlia, Àustria, Turquia i Grècia. La durada del projecte és de tres anys (2014-2017) i s'adreça a l'alumnat de batxillerat. El tema principal és el foment, coneixement i creació d'eines que permetin la incorporació del jovent al món del treball i a la formació necessària per a les diferent branques laborals. De forma conjunta, es busquen estratègies per a la incorporació al món del treball en una Europa internacional, on cada vegada més és necessària la mobilitat per trobar una feina. El projecte s'emmarca en la estratègia 2020 de la Unió Europea, d’incorporació del jovent al mercat laboral i lluita contra l'atur. Altres objectius son:

Millora en el domini de la llengua estrangera anglès.
Millora en l'ús de les TIC
Treball cooperatiu
Treball en perspectiva internacional
Coneixement d'altres cultures

Les diferents fases del projecte són:

Coneixement dels socis
Els camps laborals
Comparatives estadístiques
L'economia dels diferent socis
Noves formes de treball del futur i eines on-line
L'atur
Conclusions i avaluació

Durant la realització del projecte es portaran a terme reunions transnacionals on es presentaran els treballs proposats i es debatrà sobre els temes del projecte. A cadascuna d'aquestes mobilitats participa alumnat en règim d'intercanvi amb alumnes del país amfitrió. Durant les visites es coneixen els sistemes educatius dels diferent països i aspectes culturals.

Calendari de les trobades:

Novembre 2014 - Dinamarca (reunió de professorat)
Febrer 2015 - Turquia
Abril 2015 - Àustria
Novembre 2015 - Itàlia
Febrer 2016 - Espanya
Octubre 2016 - Grècia
Maig 2017- Dinamarca


Productes:

http://blocs.xtec.cat/euneedsu/

http://euneedsu.eu/velkommen

https://www.facebook.com/EUneedsU-797137180373029/

https://twinspace.etwinning.net/5224/home

Amunt

Projecte FEM PINYA

Mediació

 

El projecte FEM PINYA de mediació és un dels mecanismes que l'institut Pau Vila estableix a l’hora de resoldre els conflictes que es poden produir a l'aula, al centre o a l'entorn, i de crear una atmosfera de treball i convivència segura i saludable.

Els objectius d'aquest projecte són:

  • Implementar la cultura de la mediació i el diàleg en la prevenció i resolució pacífica de conflictes.
  • Crear la cultura de la integració i de la bona convivència.
  • Treballar conjuntament amb l’Assemblea d’estudiants del Centre.
  • Aconseguir un bon clima escolar i ajudar a trobar els recursos per tal de mantenir-lo i millorar-lo.
  • Avaluar l’assoliment dels objectius plantejats i proposar, si escau, estratègies de millora.
  • Fomentar la participació en les activitats extraescolars del Centre.
  • Aprofitar la participació en projectes internacionals (Comènius, intercanvis, viatges…) per tal de construir ponts i compartir la cultura de la bona convivència amb centres.

Per tal d'assolir aquests objectius, el projecte pretén dur a terme les següents actuacions:

  • Formació d’ un grup d’alumnat mediador, mitjançant l’organització d’una optativa a tercer d’ESO.
  • Formació d’un grup d’alumnes de referència per a l’alumnat nouvingut (dues persones per aula).
  • L’Assemblea d’estudiants del Centre com a referent institucional per a l’alumnat més jove (resolució de dubtes, consultes, ajudes…).
  • Tauler de la convivència al primer replà de l’escala principal (lemes, frase de la setmana en una o diverses llengües, comunicats de l’Assemblea d’estudiants, etc.). Aquest tauler disposaria d’una part dedicada a l’equip d’alumnat mediador i contindria el protocol express en cas de conflicte.
  • Elaboració d’un tríptic de la Convivència.
  • Activitats al PAT

Amunt

Projecte NEXE d'aprenentatge-servei comunitari

APS

El projecte NEXE d’aprenentatge-servei comunitari és un projecte de col·laboració amb les escoles adscrites adreçat a l’alumnat de Quart d’ESO. Té com a objectiu que els estudiants al llarg de la seva trajectòria escolar i en el marc curricular experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

Per a desenvolupar aquest projecte s’utilitza l’Aprenentatge-servei (APS), una metodologia pedagògica que obre els centres educatius a les necessitats socials del seu entorn i implica a l’alumnat en la realització d’aprenentatge i de servei comunitari. Aquests projectes de servei, en principi, suposaran la realització d’activitats en entitats de fora del centre, tant en horari lectiu com no lectiu.

L’alumnat participa en accions solidàries amb les escoles adscrites al nostre centre i durant una setmana fan d’ajudants dels mestres de les escoles i participen en les activitats que es duen a terme. Posteriorment, han d’escriure una memòria de l'experiència viscuda amb una autoavaluació de quina ha estat la implicació i quin ha estat l'aprenentatge de tot el projecte.

Amunt

Projecte ILO (Inmersión lingüística de otoño)

Projecte ILO

 

El nostre centre participa en l’estada “Inmersión lingüística de otoño” a la localitat de Lezcaroz (Navarra) juntament amb un centre d’una altra comunitat autònoma. Entre el 25 i el 31 d’octubre de 2015, 25 alumnes de segon d’eso conviuen amb altres estudiants fent activitats relacionades amb el projecte “WISHES”. Aquest projecte es fonamenta en l’estudi de temes d’actualitat (ecologia, sostenibilitat, inclusió…) fent servir com a llengua de comunicació l’anglès (active learning). Es treballa bàsicament des de les assignatures de biologia, tecnologia, anglès i física i química.

Temes (en castellà):

  • Agua y sostenibilidad. Estudio y tratamiento. Análisis de su gestión.
  • Agua y clima de las dos regiones. Características de la flora y fauna en relación a la abundancia o escasez de este elemento.
  • Energía y sostenibilidad. Importancia de las energías “alternativas”.
  • Consumo, generación de residuos y reciclaje. Huella de consumo humano, huella de carbono.
  • Ciudadanía activa: responsabilidad y concienciación social para la inclusión y la construcción de un entorno social más igualitario en cuanto a oportunidades y perspectivas.
  • Uso de las herramientas digitales tanto para la búsqueda de información e imágenes como para la preparación y puesta en práctica de las presentaciones orales.
  • Procesamiento de datos, estadísticas y cálculo.
  • Entorno físico e interpretación de mapas.
  • Uso del inglés como lengua de información y comunicación – “The World around us Speaks English”.


Amunt

 

Innovació
Projectes
Grups de treball
Coordinació Primària-Secundària

 

 

IES Pau Vila. Viladomat, 118. 08205 Sabadell
Tel: 93 710 41 12 Fax: 93 711 97 70