|
Xocolatada. L'AMPA de l'institut col·labora econòmicament en les despeses de l'activitat. Els alumnes del cicle elaboraran i repartiran la xocolata als alumnes, professors i personal no docent del centre. Activitat pro Marató de TV3. Taula rodona, amb exalumnes de l'institut, per als alumnes de batxillerat, retransmesa en directe per Ràdio Hostalric. 21/11/2014. Agraïments a tots els que van fer possible l'acte i la retranmisió en directe, inclosos els presentadors, els tècnics de so i, en especial, en Salvador Martí Viarnés de Ràdio Hostalric, que ens ha facilitat el podcast amb l'àudio íntegre. Martí Boada. Alimentar el món, cuidar el planeta: conferència del científic ambiental, geògraf i divulgador Martí Boada, de la UAB.
Volcà
Croscat, segon de batxillerat. Els alumnes de geografia
i de ciències de la Terra visiten la Zona
volcànica de la Garrotxa i, més concretament, el
volcà Croscat.
Zona
volcànica de la Garrotxa, segon d'ESO. Dins el programa
de ciències naturals de segon treballem la geologia, des de la
formació de muntanyes (geodinàmica interna) fins als processos
que les eliminen (geodinàmica externa). Per això,
aprofitant la Setmana de la Ciència, hem visitat la Zona
volcànica de la Garrotxa i més concretament el volcà
Santa Margarida. Hem estudiat tres aspectes, la geologia amb identificació
de roques i edificis volcànics, la flora perennifòlia i
caducifòlia i les activitats humanes i econòmiques que s'hi
duen a terme. El volcà
Santa Margarida té un gran cràter de 350 m. de diàmetre
i 70 m. de fondària, al mig s'hi troba l'ermita de Santa Margarida.
És del tipus freatomagmàtic, això vol dir que en
trobar el magma calent una capa freàtica d'aigua es va originar
una fortíssima explosió fragmentant els materials a una
mida molt reduïda i engrandint de forma espectacular la mida del
cràter. Les últimes erupcions dels volcans de la Garrotxa van tenir lloc fa uns 10.000 anys, en canvi l'antiguitat del volcà d'Hostalric és d'uns 2.000.000 d'anys. Com a curiositat destaquem que en aquesta zona podem identificar uns 45 volcans. Lluís Molinas,
professor Ambientació del vestíbul. Hi han col·laborat els departaments de matemàtiques, ciències, tecnologia, expressió i llengües. S'ha estructurat en 4 blocs: - primer: els cristalls de gel, penjats
al sostre, a càrrec dels alumnes de la
USEE. - segon: les tres prestatgeries mostren
materials diversos. De geologia (departaments de matemàtiques i
ciències), amb diferents estructures de cristalls que hi ha a la
natura. De química (departament de ciències experimentals),
amb cristalls d'alum de crom, cristalls de sucre i clorur sòdic,
i també diferents estructures orgàniques amb forma d'hexàgons,
mostrant les configuracions de cadira i de nau, entre d'altres; hi han
participat alumnes de batxillerat. De matemàtiques hi han participat
alumnes de 1r ESO (amb treballs de simetria del floc de neu i dissenys
de tetraedres, cubs, octaedres, dodecaedres i icosaedres), de 2n d'ESO
(políedres) i 3r ESO (els 5 cossos platònics). - tercer: el departament de matemàtiques,
a 1r, 2n i 3r d'ESO, ha treballat estructures fractals de Koch. Molt important
l'organització de 1r d'ESO, amb la col·laboració
dels alumnes de Medi
Ambient, que han fet possible el disseny del fractal de Koch amb la
participació de tot el centre. Hi ha les explicacions ens els pòsters
corresponents. - quart: exposició de pòsters de cristalls en totes les seves variants i realitzat per tots els alumnes del centre. Moltes gràcies a tot el centre: ha estat una setmana molt aprofitada en treballs, exposicions, formació i experimentació. Maria Gubert, professora Fractals. Durant la setmana de la ciència, a la classe de matemàtiques de primer d'ESO hem estudiat els cristalls de gel i les seves propietats matemàtiques i geomètriques. Entre d'altres, hem estudiat les simetries que té el floc de neu i la seva forma hexagonal. Hem vist que només amb una dotzena part del floc de neu es pot saber quina és la forma de tot el floc (experiment que hem treballat amb mirall i que hem exposat a un dels expositors de l'entrada del centre). Aquesta propietat també l'hem pogut comprovar creant els flocs de neu amb paper, on hem vist que només retallant un paper doblegat, els talls es repetien formant el floc. També hem treballat el floc de
neu fractalitzat. En aquesta experiència hem estudiat el
fractal
de Koch. Aquest fractal afegeix a cada pas un triangle equilàter
al mig de cadascun dels seus costats i que mesura un terç del costat.
Si repetim el procés infinitament ens trobem amb el fractal de
Koch. Doncs bé, en grups, hem treballat aquest
fractal, hem estudiat quants triangles necessitariem per fabricar només
una branca dels sis primers passos del fractal... i ens han sortit 1.365!!
I encara sort que ens hem parat aquí; també hem descobert
que si n'haguéssim decidit fer només els 8 primers passos,
el total de triangles seria de 21.845. Ens hem organtizat i hem començat
a crear les fitxes per retallar els triangles que necessitàvem.
També hem estudiat diferents propietats d'aquest fractal. Una autèntica
experiència! Guillem Bonet, professor Fira de ciència. Experiments científics a càrrec dels alumnes de 1r de batxillerat científic i tecnològic. Montseny i la Gabella: 17 de novembre, primer d'ESO. Visita el Museu Etnològic del Montseny, La Gabella (a Arbúcies) per conèixer com ha evolucionat la societat de la zona, i visita a una fageda del Parc Natural del Montseny. Maquetes del Montseny en 3D, a les ciències naturals de 2n d'ESO. El curs anterior vàrem treballar els perfils topogràfics, enguany hem completat l'estudi morfològic del Montseny elaborant unes maquetes a escala. El material és cartró reciclat i pintures. La dificultat ha estat sobretot retallar amb precisió i situar cada nivell ben alineat. Ha estat un treball on ha calgut dedicació i paciència però alhora ha estat prou distret. Lluís Molinas, professor Trobada d'escoles verdes de la Selva a Santa Coloma de Farners. Hi varen participar 9 alumnes, tots ells representants verds i membres del comitè ambiental i del Parlament Verd. Es va sortir a les 8:15 amb autobús cap a Arbúcies i Sant Hilari per recollir els alumnes d'aquestes poblacions. En arribar a l'institut de Santa Coloma ens donaren la benvinguda explicant algunes de les actuacions més rellevants. Varem esmorzar, i a continuació ens dirigirem a peu a la masia "Can Moragues", centre de la Fundació Emys per a la recerca i conservació del patrimoni natural. Allà els alumnes es dividiren en 3 grups i varen realitzar uns tallers: melmelades, alimentació equilibrada i custòdia del medi. En acabar els tallers varen fer una visitat guiada als voltants de la masia per explicar la tasca de la fundació, i finalment ens acomiadarem. Va ser un dia molt profitós, per conèixer alumnes d'altres centres: Vidreres, Sant Hilari, Arbúcies, Lloret i Santa Coloma, tots interessats en la preservació del nostre entorn. Agnès Oliver, professora Més informació: Som una Escola Verda | Escola Verda i Medi Ambient a l'INS Vescomtat de Cabrera Políedres. Durant aquesta setmana, els alumnes de 2n ESO a la matèria de matemàtiques hem estudiat els políedres. La majoria dels minerals estan formats per àtoms que es disposen en formes geomètriques regulars. Algunes de les disposicions són aquests cossos geomètrics. Hem treballat, formant els políedres regulars o platònics, amb plastilina i escuradents. També hem utilitzat unes peces geomètriques anomenades Conexion, per formar alguns d'aquests políedres. Les figures que han portat més maldecaps als alumnes per construir-les, són l'icosàedre i el dodecàedre, de 20 i 12 cares respectivament. Gemma Teixidor, professora Gimcana. Trenquem el sostre de vidre, a càrrec dels alumnes de 4t ESO, projecte DEAR. Amb la col·laboració de Ràdio Hostalric Tríptic de la Setmana de la Ciència 2014. al
Vescomtat a
internet |