logo índex inclusió
Tamany text normal Tamany text gran Tamany text més gran
1part. Un enfocament inclusiu per a la millora dels centres educatius 1part. Un enfocament inclusiu per a la millora dels centres educatius 1part. Un enfocament inclusiu per a la millora dels centres educatius
Anar a inici Botó per imprimir Botó per visualitzar pdf Anar a ajuda Sortir Anar a 2a part Anar a 3a part Anar a 4a part Anar a 5a part
Benvinguda a l'Índex per a la inclusió · Conceptes clau: desenvolupar un llenguatge per a la inclusió · Referents per a l’anàlisi: dimensions i seccions · Els materials per a l’anàlisi: els indicadors i les preguntes · El procés de l’Índex · L’ús de l’Índex · Allò que els centres educatius poden esperar

Índex per a la inclusió

Referents per a l'anàlisi: dimensions i seccions
La inclusió i l'exclusió s'exploren sobre la base de tres dimensions de la millora escolar que estan interconnectades: crear cultures inclusives, generar polítiques inclusives i desenvolupar pràctiques inclusives (figura 1)subindex 1. Aquestes dimensions s'han escollit per orientar el pensament sobre el canvi educatiu. L'experiència amb l'Índex indica que aquestes dimensions es poden considerar una bona manera d'estructurar l'avenç cap a la millora del centre.

Figura 1. Les tres dimensions de l'Índex

En els centres educatius totes tres dimensions són necessàries per avançar cap a l'escola inclusiva. Qualsevol pla per canviar el centre ha de tenir en compte les tres. No obstant això, la dimensió crear cultures inclusives s'ha col·locat, de forma deliberada, en la base del triangle. A vegades, s'ha prestat poca atenció al potencial que tenen les cultures escolars a l'hora de donar suport al desenvolupament de l'ensenyament i l'aprenentatge o dificultar-lo. Les cultures són un punt clau de la millora escolar. El desenvolupament de valors inclusius compartits i de relacions col·laboratives poden facilitar canvis en altres dimensions. És a través de les cultures escolars inclusives que els professors i els alumnes nous poden mantenir els canvis en les polítiques i en les pràctiques.

Cada dimensió es divideix en dues seccions que permeten centrar l'atenció en el que s'ha de fer, per tal de millorar l'aprenentatge i la participació al centre. Les dimensions i les seccions s'exposen en el quadre 3. En conjunt, proporcionen referents per a l'anàlisi per tal d'estructurar el pla de millora del centre i, d'aquesta manera, esdevenen els apartats que cal seguir. Els centres educatius s'han d'assegurar que avancen en totes aquestes àrees.

pujar

Aquesta dimensió tracta sobre la manera de crear una comunitat segura, acollidora, col·laboradora i estimulant en la qual tothom se senti valorat i que constitueixi el fonament per aconseguir els nivells més alts d'èxit per a tots els estudiants. El seu interès rau en el desenvolupament de valors inclusius, compartits entre tot el professorat, l'alumnat, els membres del Consell Escolar i les famílies, i en la transmissió d'aquests valors a tots els membres nous del centre educatiu. Els principis que es deriven de les mesures escolars inclusives orienten les decisions sobre les polítiques i les pràctiques del dia a dia de manera que donen suport a l'aprenentatge de tots els estudiants per mitjà de processos continuats de desenvolupament escolar.

Aquesta dimensió tracta d'assegurar que la inclusió impregni tots els plans del centre educatiu. Les polítiques fomenten la participació de l'alumnat i del professorat a partir del moment en què s'inscriuen al centre, permeten arribar a tots els infants i joves de la localitat i minimitzen les pressions d'exclusió. Totes les polítiques impliquen estratègies clares de canvi. Es considera suport aquella activitat que augmenta la capacitat d'un centre per atendre la diversitat del seu alumnat. Totes les formes de suport es desenvolupen d'acord amb els principis inclusius i s'apleguen dins d'un únic marc.

Aquesta dimensió tracta de com fer que les pràctiques escolars reflecteixin les cultures i les polítiques inclusives del centre educatiu. Les classes es duen a terme tenint en compte la diversitat de l'alumnat. Es fomenta que els estudiants s'impliquin activament en tots els aspectes de la seva educació, la qual parteix dels seus coneixements previs i de les experiències fora del centre. El professorat identifica els recursos materials i els recursos de tota la comunitat educativa (alumnat, famílies, institucions de la comunitat) que es poden mobilitzar per impulsar l'aprenentatge i la participació.

pujar

Index for inclusion © World copyright CSIE Ltd 2002 - ISBN: 84-88795-80-7