L'atenció a la diversitat
des d'un model d'educació inclusiva
El model d'educació
inclusiva és un procés que ens permet repensar cap
on orientar l'educació actual. Es justifica, entre altres
aspectes, per la voluntat d'organitzar contextos educatius de qualitat,
adequats per a tothom: alumnat, mestres i altres professionals relacionats
amb l'educació. L'educació inclusiva "és
el procés pel qual s'ofereix a tots els infants, sense distinció
de la discapacitat, la raça o qualsevol altra diferència,
l'oportunitat per continuar essent membres de la classe ordinària
i per aprendre dels seus companys, i juntament amb ells, dins l'aula"
(1) .
Amb l'intent d'aproximar-nos
a aquest model educatiu, durant el curs 2003-04 l'EAP del Berguedà
vam dissenyar una experiència d'educació inclusiva,
que vam iniciar el curs 2004-05 i que anem ampliant cada curs.
En l'experiència que
hem iniciat considerem convenient fer una revisió dels continguts
que es plantegen els centres, dels objectius que es pretenen amb
aquests continguts i de les metodologies i organització dels
centres. Aquesta reflexió hauria de revertir en uns canvis
en les pràctiques educatives i hauria de traduir-se en l'aplicació
sistemàtica de propostes de millora.
Amb els anys, aquesta experiència
ha esdevingut un projecte de comarca on hi participen el servei
educatiu i un col·lectiu de centres implicats.
(1) Stainback, S.B; L'educació
inclusiva: definició, context i motius. Suports, vol. 5,
núm.1, p.18-25, 2001.
Projecte
pel curs 2011-2012
|