MATEMÀTIQUES 
1r D'ESO: m.c.d., m.c.m. i ÀREES
  Molts alumnes tenen dificultats 
amb les matemàtiques. Almenys això és el que reflecteixen 
les Proves de les competències bàsiques i també l'informe 
PISA als quals he fet referència en la primera part del treball. Almenys 
això és també el que reflecteixen les proves de nivell que 
molts centres passen als seus alumnes el primer dia de classe de 1r d'ESO per 
tal de situar el punt de partida del curs. 
  Les matemàtiques són 
una matèria que requereix essencialment allò en què insisteix 
la present proposta, a saber, comprensió. La possibilitat de comprensió 
ha d'anar acompanyada de la capacitat suficient en l'alumnat per comprendre. Per 
exemple, la majoria de teories psicològiques coincideixen a sostenir que 
la capacitat d'abstracció no es desenvolupa plenament en els nens fins 
els deu o més anys, de manera que explicar continguts que requereixin una 
important capacitat d'abstracció abans d'aquesta edat no resulta productiu: 
es poden repetir els conceptes, però difícilment arribar a la seva 
comprensió.
  Ara bé, aquesta no sembla ser la situació 
que es produeix, almenys no en l'actualitat (temps enrere els continguts de matemàtiques 
adreçats a nens de nou anys incloïen funcions representades amb conjunts!). 
Així, tots els actuals continguts de 1r d'ESO estan, en principi, a l'abast 
d'un alumne de dotze anys. Això no obstant, i com advertia fa un moment, 
molts alumnes presenten dificultats. 
  No entraré aquí a especular 
sobre la base matemàtica amb què els alumnes arriben als centres 
de secundària, ni sobre altres possibles causes de les mancances que revelen 
els informes. Ni disposo de la informació necessària, ni constitueix 
la finalitat d'aquest treball.
  El que pretenc aquí és mostrar 
com les estratègies apuntades per a contribuir al desenvolupament de l'ensenyament 
crític es poden introduir a través de l'ensenyament de les matèries 
curriculars. En el cas de les matemàtiques, ho exemplificaré amb 
el càlcul del màxim comú divisor i del mínim comú 
múltiple, i també amb al càlcul de les àrees d'algunes 
figures planes. Tots dos continguts apareixen també en el currículum 
de 6è de primària, per la qual cosa a 1r d'ESO se'n demana un ús 
i una aplicació consolidats.
         
 
  |