Guia
didàctica
El treball
de webquests
Les webquest
intenten integrar els principis de l'aprenentatge constructivista,
la metodologia de treball per projectes i la navegació web
per desenvolupar el currículum amb un grup d'alumnes en una
aula ordinària.
Són
l'aplicació d'una estratègia d'aprenentatge per descobriment
guiat a un procés de treball desenvolupat per alumnes utilitzant,
bàsicament, els recursos de la xarxa.
Van ser
formulades a mitjans de la dècada dels 1990 per Bernie Dodge
(Universitat de San Diego) i desenvolupades per Tom March (1998; 2000).
A
Catalunya s'ha creat l'Associació Comunitat Catalana de webquest.
Què
pretèn aquesta webquest?
La intervenció
en casos de bullying o maltractament entre alumnes són
molt complexes i quan la situació
és greu cal fer intervenir persones que coneguin el tema a
fons. De tota manera és un fenomen de grup i és
en el propi grup on s'ha de buscar la solució.
Una bona
intervenció hauria de tenir en compte principalment la prevenció
i aquesta webquest pot ser una bona eina. De tota manera s'ha d'entendre
que hauria de formar part d'un treball més global per a la
millora de la convivència en el centre. És adient per
a treballar a l'hora de tutoria.
Així,
aquesta webquest consisteix en presentar a l'alumnat un problema que
s'ha desvetllat darrerament pels mitjans de comunicació, que
incumbeix a tothom en major o menor grau. (Vegeu Fonaments
i motivació).
Es proporciona
una guia del procés de treball i un conjunt de recursos preestablerts
accessibles a través de la xarxa i proposa un treball de síntesi
amb una finalitat pràctica: elaborar un informe de la situació
a l'IES amb propostes de millora i fer-lo arribar a la direcció
del centre. Partim de la idea que els alumnes són els que tenen
un millor coneixement del problema i es tracta que donin el seu parer.
Intervenció
del professorat
En una
webquest les tasques que han de fer els alumnes ja estan delimitades
i els recursos es van indicant a cada moment. Així, la funció
bàsica del professorat, després de valorar la conveniència
de treballar la webquest en el grup, és vetllar per al bon
desenvolupament de les activitats i, especialment, vetllar per tal
que hi hagi unes relacions positives entre els alumnes.
Només
en l'activitat 3 hauria de tenir una intervenció més
activa en la moderació del debat, però hauria d'intentar
quedar al marge d'opinions i de fer judicis de valors.
Tipus
d'agrupament
Es proposen
diferents tipus d'agrupament (petit grup, treball individual, gran
grup...) i diferents tècniques i tasques que requerexien habilitats
cognitives i comunicatives diferents. Cada tècnica està
detallada en el moment que es necessita en un document adjunt al que
s'accedeix clicant sobre el nom en negreta.
Cal disposar
d'un espai adequat per poder treballar en grups de manera còmoda
i sense interferències.
La metodologia
de treball potencia la interacció, el coneixement i el diàleg
entre els alumnes i és, en sí mateixa, una activitat
de prevenció.
Nivell
dels alumnes
És
un treball pensat per alumnes de secundària i de batxillerat.
Tot i que el procés sigui el mateix per a tots els trams d'edat,
el resultat serà diferent i dependrà de les capacitats,
sensibilització i possibilitats de cada grup. És tasca
del professorat veure què pot donar de sí i que convé
passar més ràpid.
Temporalització
Cada activitat
es pot dur a terme en una sola sessió. De tota manera, alguna
activitat pot donar de sí i allargar-se per què és
d'interès per als alumnes o perquè es treballa més
a fons.
Les
activitats
Es presenten
cinc activitats a través de les quals es pretén encaminar
els alumnes a prendre consciència del fenomen i arribar a aportar
possibles solucions de millora.
La finalitat
de l'activitat 1 és sensibilitzar l'alumnat,
que s'adonin que és un fenomen generalitzat i que s'està
treballant a molts països del món per evitar-lo. Es tracta
que entenguin que treballar en polítiques antibullying és
treballar per millorar la convivència en els centres i que
això repercuteix en el benestar de tothom (alumnes i professors)
i en la millora del rendiment acadèmic.
La finalitat
de l'activitat 2 és que pensin en ells mateixos (introspecció)
i en els seus propis companys. Que comencin a pensar en què
fan, en què els passa i de quina manera poden intervenir positivament
per no prendre-hi mal.
La finalitat
de l'activitat 3 és potenciar l'intercanvi d'idees
sobre el tema entre els alumnes i enriquir-se posar de manifest que
ja s'hi està treballant o si cal encara desenvolupar més
aspectes. Es cerca la implicació de l'alumnat en la resolució
del problema.
La finalitat
de l'activitat 4 és situar el tema a l'IES i veure les
possibilitats de millora. Recordem que els millors informants
de les situacions de bullying són els propis alumnes i ells
poden ajudar-nos a trobar les solucions més encertades.
Finalment
l'activitat 5 conté el treball de síntesi
i es resumeix en l'elaboració de l'informe final.
L'avaluació
Digueu
als alumnes que abans de començar vagin a l'apartat avaluació
i observin com s'avalua la feina. També convé que ho
tinguin en compte durant la realització de les diferents activitats,
així podran ajustar les seves actuacions.
Per avaluar
aquesta WebQuest farem servir una Rúbrica
del treball en grup
A l'inici
de la webquest cal que s'acordi qui avaluarà la feina. Aconsellem
una avaluació conjunta: els alumnes de cada grup s'avaluen
conjuntament i comparen la seva avaluació amb la que ha fet
el professor.
Caldria
que l´avaluació fos una pràctica més de
diàleg.