Neixem nen o nena, home o dona. Com haurem
vist en considerar
els aspectes biològics del ser home o el ser dona,
en tractar de la pubertat. Existeixen diferents
maneres "culturals" de ser home o de ser dona, tant individualment com
col·lectivament. Hem d'introduir la reflexió sobre aquesta
condició social de l'home i de la dona. La cultura és una cosa
que anem heretant i refent, generació rera generació.
És una cosa que assumim, però també discutim i transformem.
Es pot fer un treball d'identificació i discusió de rols. Podem anar al pla de la personalitat: ¿Què ens diferencia a homes i a dones?, ¿Què esperen els homes de les dones, i viceversa? O podem anar al pla dels costums: ¿Qui fa què i per què?, ¿Qui ha de fer què i per què? (A la vida domèstica, a les professions, a la societat en general...)
Podem relacionar-ho amb el treball fet sobre el
"lligar": ¿Com
lliguen elles
i com ells? ¿Què considerem lícit i què no? També
podem entrar en el pla de les relacions sexuals, i projectar la
qüestió sobre el tema del plaer: ¿Quina és l'actitud
de la dona i la del home front al plaer? ¿Què hi ha de
fisiològic i de cultural en això? ¿Com es tractada la
dona en aquest sentit en les diferents cultures? (Cliterotomia en uns llocs,
cosificació del cos de la dona en altres,...).
La lluita per la igualtat i el dret a la diferència en dos sentits:
Es pot treballar la història d'ambdós moviments i plantejar la situació present, fer balanç de l'aconseguit i plantejament dels reptes pendents en l'actualitat. En aquest sentit hi ha temes tan novedosos en els darrers anys com el tema de les parelles de fet, o les adopcions, en tre altres.
Algunes WEBs que ens poden
ser d'utilitat