Inici  -  Funcions  -  Atenció a la diversitat  -  Recursos
El professorat especialista en orientació educativa

 

Atenció a la diversitat

1. Criteris generals de centre.

2. Comissió d'atenció a la diversitat (CAD).

3. Criteris i orientacions per a l'atenció a la diversitat a l'aula ordinària.

4. Mesures específiques.

    4.1. Mesures estratègiques per optimitzar el procés de transició i canvi a l'inici de l'educació secundària obligatòria.

    4.2. Programa intensiu de millora (PIM) per als alumnes de primer curs d'educació secundària obligatòria.

    4.3. Programes de diversificació curricular.

    4.4. Atenció als alumnes nouvinguts.

5. Mesures extraordinàries.

    5.1. Unitats d'escolarització compartida (UEC).

    5.2. Unitats de suport a l'educació especial (USEE).

6. Eines de planificació i seguiment dels alumnes.

    6.1. Plans individualitzats.

    6.2. Avaluació, promoció i acreditació de l'alumne amb PI.

    6.3. Plans individualitzats per a alumnes amb necessitats educatives específiques.

    6.4. Plans individualitzats per a alumnes amb altes capacitats.

 

 

1. Criteris generals de centre

L'article 91 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, i l'article 5 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, estableixen que entre els elements que ha de contenir el projecte educatiu del centre hi ha els procediments d'inclusió educativa, els criteris que orientin l'atenció a la diversitat i els que han d'orientar les mesures organitzatives, sempre d'acord amb els principis de l'educació inclusiva i la coeducació.

El Decret 143/2007, de 26 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria també preveu, a l'article 23.3, que cada centre ha d'establir els principis per a l'atenció a la diversitat dels alumnes.

De la mateixa manera es tindran en consideració les mesures d'avaluació dels alumnes seguint les indicacions establertes en les corresponents ordres d'avaluació: Ordre EDU/295/2008, de 13 de juny, i Ordre ENS/56/2012, de 8 de març.

L'atenció a les necessitats educatives de tots els alumnes ha de plantejar-se des de la perspectiva global del centre i des de la participació prioritària dels alumnes en entorns ordinaris, i ha de formar part de la seva planificació. Les mesures més específiques d'atenció a la diversitat poden ser organitzatives intervenció de dos professors a l'aula, agrupaments flexibles, suport en petits grups o de manera individualitzada preferentment dins l'aula ordinària o atenció fora de l'aula, etc. , però han d'incidir fonamentalment en les estratègies didàctiques i metodològiques i en el procés d'avaluació dels alumnes.

 

amunt

 

2. Comissió d'atenció a la diversitat

A fi de planificar, promoure i fer el seguiment d'actuacions que es duguin a terme per atendre la diversitat de necessitats educatives dels alumnes, s'ha de constituir en cada centre una comissió d'atenció a la diversitat o òrgan equivalent, presidida, en els centres públics, pel director o un altre membre de l'equip directiu i, en els centres privats, per qui designi el titular amb criteris d'analogia.

La comissió d'atenció a la diversitat és l'àmbit adient per concretar els criteris i les prioritats per a l'atenció a la diversitat dels alumnes; organitzar, ajustar i fer el seguiment de l'aplicació dels recursos de què disposa el centre i de les mesures adoptades; fer el seguiment de l'evolució dels alumnes amb necessitats educatives especials i específiques; elaborar les propostes, si escauen, dels plans individualitzats, i les altres funcions que en aquest àmbit li atribueixi el centre mateix.

En aquest sentit, en l'article 91 de la Llei d'educació s'estableix que entre els elements que ha de contenir el projecte educatiu del centre hi ha els procediments d'inclusió dels alumnes, a més de les altres actuacions que caracteritzen el centre, com les prioritats i els plantejaments educatius i l'aplicació dels criteris d'organització pedagògica. A fi de donar eines per a l'aplicació d'aquest article hi ha orientacions i informació complementària a la normativa d'inici de curs.

Les funcions de la comissió són les següents:

  • Establir els trets bàsics de les formes organitzatives, metodològiques i didàctiques d'aula que, en el context del centre, es considerin més idonis per atendre la diversitat dels alumnes.
  • Organitzar, ajustar i fer el seguiment de l'aplicació dels recursos de què disposa el centre i de les mesures adoptades per aplicar els criteris (determinats en el PEC) i les actuacions per a l'atenció a la diversitat.
  • Decidir els procediments i criteris que empraran els equips docents per fer les adaptacions o els plans individuals (PI) que corresponguin.
  • Col·laborar amb l'entorn escolar o, si escau, amb els plans educatius d'entorn o altres programes socioeducatius en els quals participi el centre, per dissenyar, planificar i desenvolupar accions de suport escolar i educatiu per atendre la diversitat dels alumnes.
  • Promoure i establir els criteris per a l'avaluació formativa de l'alumne.
  • Fer una avaluació de la millora de l'atenció a la diversitat en el centre i del progrés de l'alumne.
  • Establir els mecanismes per garantir el seguiment de l'evolució dels alumnes amb necessitats educatives especials i específiques.
  • Fer el seguiment dels alumnes que han passat de 6è de primària a 1r d'ESO i valorar les ajudes pedagògiques emprades, en el marc de la coordinació entre primària i secundària.
  • Fer el seguiment i la valoració de les decisions que es vagin prenent en el marc de la CAD.
  • Fer la prevenció i el seguiment dels alumnes amb risc d'abandó escolar.
  • Altres funcions que en aquest àmbit li atribueixi el mateix centre.

Propostes trobades a internet:

amunt

 

 

3. Criteris i orientacions per a l'atenció a la diversitat a l'aula ordinària

Les primeres mesures d'atenció a la diversitat de necessitats dels alumnes a l'aula ordinària corresponen al conjunt d'estratègies que han d'adoptar els professors de les diferents matèries per ajustar la programació a les necessitats de tots els alumnes del grup classe.

Els criteris d'avaluació s'han d'establir d'acord amb els objectius programats i l'objectiu d'assolir les competències bàsiques, i s'han de diversificar els procediments i les activitats d'avaluació per facilitar l'avaluació contínua i regular el procés d'aprenentatge dels alumnes. Al mateix temps, cal potenciar l'autoavaluació i la coavaluació com a mesures de regulació de l'aprenentatge.

Tots els centres públics disposen d'un nombre d'hores de professors que s'assignen expressament per poder atendre la complexitat i diversitat dels alumnes, en què s'inclouen les necessitats educatives especials dels alumnes amb discapacitat, els alumnes amb problemes de conducta i els alumnes amb dificultats d'aprenentatge. L'escreix d'hores de professors que s'assignen a cada centre per atendre la complexitat que comporta la diversitat dels alumnes té com a finalitat facilitar l'atenció específica als alumnes que presenten dificultats per assolir els aprenentatges. Per tal de donar compliment al principi d'inclusió, cal reservar la figura d'aquests professors per a aquesta finalitat.

Amb la mateixa finalitat d'atenció a la diversitat de necessitats educatives dels alumnes de l'etapa d'educació secundària obligatòria, els centres han de prioritzar la dedicació de les hores de professorat que estiguin disponibles per ajustament dels horaris personals, un cop cobertes les prescripcions curriculars dels diferents ensenyaments del centre. Les hores de professorat per atendre la diversitat dels alumnes no poden usar-se per disminuir simplement la ràtio d'alumnes/grup de manera generalitzada, sense cap altre criteri.

Les mesures d'atenció a la diversitat de necessitats dels alumnes que formen part del grup classe no es limiten al reforç i a l'ampliació d'aprenentatges. Per exemple, el fet d'aplicar estratègies de treball cooperatiu i la intervenció de més d'un professor a l'aula permeten una atenció més personalitzada als alumnes en general. Complementàriament a les estratègies que han d'adoptar els professors a l'aula per atendre les necessitats de tots els alumnes, els centres poden aplicar altres mesures organitzatives per atendre la diversitat a la part comuna del currículum, com ara agrupar els alumnes en les diferents matèries segons les propostes didàctiques.

Per tant, per atendre la diversitat dels alumnes a l'aula ordinària, caldrà prendre en consideració l'aplicació de mesures organitzatives, mesures estratègiques i metodològiques, mesures de reforç i/o d'ampliació dels aprenentatges i les mesures de seguiment i avaluació que siguin necessàries, tot responent als criteris generals d'atenció a la diversitat de centre.

 

Propostes:

  • Ajustar la programació a les necessitats de tot l’alumnat del grup

  • Establir els criteris d’avaluació d'acord amb els objectius programats i l’assoliment de les competències bàsiques.

  • Potenciar l’autoavaluació i la coavaluació com a mesures de regulació de l'aprenentatge.

  • Aplicar estratègies de treball cooperatiu

  • Intervenció de més d’un professor o professora a l’aula per a una atenció més personalitzada.

  • Establir mesures organitzatives, com ara agrupar els alumnes en les diferents feines, racons , etc.

 

amunt

 

4. Mesures especifiques

4.1. Pas a secundària

Mesures estratègiques per optimitzar el procés de transició i canvi a l'inici de l'educació secundària obligatòria

Per donar sentit al seguiment de l'evolució contínua dels alumnes en general i alumnes amb necessitats educatives específiques en concret, al llarg de les etapes de primària i secundària és fonamental que els equips directius facilitin als docents pertinents la seva participació en les propostes especificades en el document "Coordinació entre primària i secundària".

En la configuració dels grups de primer d'educació secundària es tindrà en consideració la informació i les orientacions que hauran facilitat els tutors de sisè de primària, els professionals dels equips d'atenció psicopedagògica i/o altres professionals especialistes que coneguin les característiques i les necessitats educatives dels alumnes, En la configuració dels grups es procurarà un equilibri pel que fa a variables diverses com: nois/noies, repetidors, centres de procedència, alumnes diversos pel que fa a necessitats educatives específiques, altes capacitats, bon rendiment acadèmic i/o lideratge positiu.

Per facilitar l'adaptació dels alumnes a primer, l'equip directiu procurarà l'assignació de les tutories als professors que manifestin més disposició, així com un perfil escaient. De la mateixa manera i per afavorir un bon seguiment tutorial, es procurarà el manteniment de la tutoria al llarg de dos cursos sempre que sigui possible. En qualsevol cas, es garantirà el traspàs de la informació de l'alumne en cada canvi de tutoria i es tindrà una atenció especial al traspàs de les dades relatives als alumnes amb necessitats educatives específiques.

La tutoria entre iguals, per part d'alumnes de segon cicle que acompanyen i orienten els alumnes de primer en el seu procés d'adaptació, suposa una altra mesura d'èxit en aquest sentit.

De la mateixa manera, la implicació dels membres de l'equip directiu en les classes de primer permet copsar de manera directa la dinàmica dels grups, el procés d'adaptació, el nivell d'assoliment de les competències i les possibles necessitats educatives específiques dels alumnes.

 

amunt

 

4.2. Programa intensiu de millora (PIM) per als alumnes de primer curs d'educació secundària obligatòria

a) Alumnes

Aquest programa va adreçat als alumnes que, pel fet de presentar dificultats generalitzades d'aprenentatge un cop incorporats al primer curs d'ESO o amb un baix nivell d'assoliment de les competències bàsiques en l'educació primària, tenen compromès l'assoliment dels objectius del primer curs d'ESO.

La proposta per a la incorporació dels alumnes en aquest programa requereix l'informe favorable de la comissió d'atenció a la diversitat (CAD), a partir de la informació facilitada pel centre d'educació de primària de procedència i tenint en compte l'opinió dels pares o tutors de l'alumne. La incorporació d'alumnes al programa s'ha de prendre a l'inici de curs, si bé també s'hi podran incorporar alumnes en qualsevol moment del curs.

La participació en aquest programa s'ha de presentar als alumnes com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per tant, s'ha de requerir el compromís d'aprofitar l'oportunitat que se'ls ofereix.

b) Organització

Mitjançant els Programes intensius de millora (PIM), els centres d'educació secundària poden organitzar grups flexibles, amb un mínim de 10 alumnes, que permeten una atenció més individualitzada a l'alumne i amb una organització de continguts i matèries del currículum diferent a l'establerta amb caràcter general, així com una metodologia específica i personalitzada, en què es prioritzi l'assoliment de les competències bàsiques necessàries per seguir amb garanties d'èxit els primers cursos d'ESO.

Els centres han de concretar el seu propi Programa intensiu de millora i en la seva organització es tindran en compte els criteris següents:

  1. Es dedicarà una part significativa de l'horari lectiu dels alumnes del programa (13 hores setmanals) a cursar en el grup flexible les matèries de llengua catalana (4 h.), llengua castellana (4 h.) i matemàtiques (5 h.).

  2. La resta d'hores lectives setmanals, els alumnes del programa les podran fer conjuntament amb la resta d'alumnes del grup ordinari de 1r d'ESO.

Les programacions didàctiques han de prioritzar l'assoliment de les competències bàsiques dels àmbits lingüístic i matemàtic, així com els continguts clau corresponents, en especial pel que fa a:

  1. Àmbit lingüístic: comunicació oral, expressió escrita i comprensió lectora.

  2. Àmbit matemàtic: numeració i càlcul, canvi i relacions, i espai, forma i mesura.

Correspon al director del centre educatiu assignar els professors que siguin més adients per impartir les activitats docents en el grup flexible d'alumnes del programa. En tot cas, aquests professors han de disposar de prou experiència docent i amb garantia d'estabilitat en el centre.

Un dels professors assignats al grup flexible del programa actuarà com a tutor i conjuntament amb el professor tutor del grup ordinari portaran a terme la tutoria de l'alumne (cotutoria).

Per a l'organització del programa els centres disposen de les hores lectives de professorat assignades a la plantilla del centre per a l'atenció a la diversitat a l'educació secundària obligatòria.

c) Durada

El Programa jntensiu de millora (PIM) té una durada màxima per a cada alumne d'un curs escolar.

L'organització del grup d'alumnes que fa el programa ha de ser prou flexible per tal que si al llarg del seu desenvolupament l'alumne acredita que ja ha assolit els objectius i les competències pròpies del programa, aquest es pugui incorporar completament al seu grup ordinari de primer d'ESO en qualsevol moment del curs.

Si finalitza el programa sense haver assolit els objectius i competències corresponents, l'alumne s'incorporarà al primer curs d'ESO i tindrà la consideració d'alumne repetidor de primer curs. En el cas de finalitzar el programa havent assolit els objectius i les competències, l'alumne es podrà incorporar al segon curs d'ESO.

amunt

 

4.3. Programes de diversificació curricular

Els programes de diversificació curricular tenen com a finalitat afavorir que l’alumnat que ho requereixi pugui assolir els objectius i les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria mitjançant una organització de continguts i matèries del currículum diferent a l’establerta amb caràcter general i una metodologia específica i personalitzada.

 El Departament d’Educació posa a disposició del professorat i l’alumnat de programes de diversificació curricular un entorn virtual específic per tal de facilitar el treball en TIC i possibilitar l’intercanvi entre programes de diferents instituts, és el projecte espuna.

Propostes i models de documents:

amunt

 

4.4. Atenció als alumnes nouvinguts

4.4.1. Alumnes nouvinguts

En l'educació secundària, es considera alumne nouvingut aquell que s'ha incorporat per primera vegada al sistema educatiu en els darrers vint-i-quatre mesos o, excepcionalment, quan s'hi ha incorporat en els darrers trenta-sis mesos si procedeix d'àmbits lingüístics i culturals molt allunyats del català.

Davant el xoc emocional que en aquests alumnes pot representar l'arribada a un entorn social i cultural completament nou, el centre preveu mesures específiques per tal que puguin sentir-se ben acollits i percebre el respecte envers la seva llengua i cultura. Cal organitzar els recursos i estratègies adequats perquè, al més ràpidament possible, puguin seguir amb normalitat el currículum i adquirir l'autonomia personal dins l'àmbit escolar o social.

El centre ha de donar-los una resposta personalitzada per garantir l'aprenentatge de la llengua, l'accés al currículum comú i els processos de socialització d'aquests alumnes, i establir els criteris metodològics i els materials curriculars que en facilitin la integració a les aules ordinàries des del primer moment.

Correspon al centre determinar les actuacions que es duran a terme per atendre les necessitats educatives d'aquests alumnes, així com els trets tècnics de les formes organitzatives i dels criteris metodològics que es considerin més apropiats.

4.4.2. Acollida i integració dels alumnes nouvinguts

L'acollida i la integració escolar de tots els alumnes ha de ser una de les primeres responsabilitats i dels primers objectius del centre educatiu i dels professionals que hi treballen. Per aconseguir aquest objectiu, particularment pel que fa als alumnes nouvinguts, correspon al centre educatiu el següent:

  1. Proporcionar a les famílies la informació adequada sobre el sistema escolar a Catalunya: funcionament del centre, tractament i ús de les llengües, recursos a l'abast, tant al centre com a l'entorn, possibilitat de sol·licitud d'ajuts, procés d'integració escolar i social de l'alumne al centre, assoliment dels aprenentatges…

  2. Garantir una comunicació eficient amb la família, per tal de copsar les necessitats de l'alumne (físiques, afectives, emocionals, cognitives, socials…).

  3. Fer l'avaluació inicial de l'alumne utilitzant la llengua familiar o d'escolarització prèvia, en la mesura que sigui possible.

Concreció i desenvolupament del currículum de l’ESO 22/39

  1. En l'educació bàsica, vetllar per una correcta adscripció de curs i grup, preferentment al nivell que correspon a l'edat cronològica o a un curs inferior com a màxim.

  2. Garantir el traspàs d'informació al tutor i a l'equip docent.

  3. Atendre les necessitats afectives, emocionals i relacionals derivades dels processos migratoris i reforçar la tutoria per potenciar l'autoestima i proporcionar l'orientació escolar i/o laboral necessàries.

4.4.3. Aula d'acollida

L'aula d'acollida és un recurs preferent per a l'acollida d'alumnes nouvinguts. És un punt de referència i un marc de treball obert amb una interacció constant amb la dinàmica del centre, la qual cosa permet una atenció emocional i curricular personalitzada i un aprenentatge intensiu de la llengua catalana i proporciona a l'alumne nouvingut una atenció adequada a les seves necessitats i progressos relacionals i lingüístics, com a complement del treball del grup classe al qual estigui adscrit.

La metodologia de l'aula d'acollida ha de tenir en compte l'organització dels aprenentatges de manera globalitzada, l'existència d'activitats funcionals, el foment del treball cooperatiu i l'establiment de relacions personals positives, sempre tenint com a punt de referència ajudar els alumnes a accedir als currículums de totes les matèries en les millors condicions possibles.

És convenient que l'horari de l'aula d'acollida no interfereixi en les matèries que els alumnes nouvinguts poden compartir amb els companys del grup classe ordinari a què estan adscrits des de la incorporació al centre, i que la durada de la presència dels alumnes a l'aula d'acollida, en benefici de la seva incorporació progressiva al grup classe que els correspon, vagi disminuint a mesura que avancin en els aprenentatges. La interacció amb la resta dels alumnes del grup classe és determinant per facilitar-ne el procés de socialització.

Cap alumne no ha d'estar totes les hores lectives a l'aula d'acollida. Una opció recomanable seria que hi estigués la meitat de l'horari lectiu. El pas de l'alumne nouvingut a l'aula ordinària demana molta coordinació i una atenció educativa que incrementi progressivament els aprenentatges normalitzats, però amb el suport suficient per assegurar-ne l'èxit escolar.

Atès el caràcter obert de l'aula d'acollida, l'alumne ha de poder incorporar-s'hi en qualsevol moment del curs, i també s'ha de poder decidir la reincorporació plena d'un alumne a l'aula ordinària en el moment que es consideri més adient.

El nombre de mestres o professors que intervé a l'aula d'acollida ha de ser reduït.

El recurs "aula d'acollida" ha d'estructurar-se de manera flexible, en funció de les necessitats dels alumnes que ha d'atendre i tenint en compte la cultura organitzativa de cada centre. Això implica la possibilitat d'atendre alumnes en grups diversos, en funció de la seva escolarització prèvia, la llengua d'origen o altres característiques que puguin determinar necessitats educatives específiques diferenciades. Es recomana que el nombre màxim d'alumnes que treballa simultàniament en cada grup se situï a l'entorn dels 10 alumnes.

Convé que els professors de l'aula d'acollida tinguin experiència docent i domini de les tecnologies de la informació i la comunicació. D'entre aquests professors, el director del centre en nomenarà el tutor responsable.

Correspon al tutor del grup classe ordinari vetllar especialment pel progressiu assoliment de les competències bàsiques dels alumnes que assisteixen durant una part del seu horari escolar a l'aula d'acollida i per la coordinació, a aquests efectes, amb el tutor d'aquesta aula.

4.4.4. Adaptacions del currículum per als alumnes nouvinguts

L'aprenentatge de la llengua és una de les primeres necessitats de l'alumne que, sense conèixer-la, s'incorpora als centres educatius de Catalunya. Per això, a més de les activitats docents dedicades directament a l'ensenyament de la llengua catalana, tota la comunitat educativa ha de vetllar especialment per facilitar-ne l'aprenentatge.

L'especificitat del procés d'aprenentatge dels alumnes nouvinguts, que sovint s'han incorporat durant el curs escolar amb situacions singulars fruit de la diversitat d'edats, procedències i processos d'escolarització previs i, especialment, el fet de compartir el temps escolar entre l'aula d'acollida o altres estructures de suport i l'aula ordinària, fan necessària l'elaboració d'un pla individualitzat. (Vegeu el protocol orientatiu al model "Elaboració de plans individualitzats per als alumnes nouvinguts en l'etapa d'educació secundària".)

El pla individualitzat ha de recollir la informació obtinguda amb l'avaluació inicial de l'alumne nouvingut, ha de prioritzar les necessitats educatives que cal treballar i ha d'establir els mecanismes de planificació, seguiment i avaluació del procés d'acceleració del seu aprenentatge, la qual cosa li ha de permetre incorporar-se plenament, al més aviat possible, a la dinàmica habitual del seu grup classe de referència. I tot això s'ha de fer tenint en compte la diversitat dels alumnes, la coresponsabilitat de tots els agents que intervenen en el seu aprenentatge i l'aplicació de criteris de coherència, pel que fa a la planificació curricular de les matèries.

El pla individualitzat per a l'alumne nouvingut ha d'explicitar les seves característiques o la situació, les prioritats educatives, la proposta curricular i els emplaçaments en què es durà a terme, així com els criteris per al seguiment i l'avaluació dels aprenentatges. Cal preveure la dotació dels suports necessaris amb tots els recursos del centre per als alumnes amb una escolarització prèvia deficient.

Els centres, en assignar la responsabilitat d'elaboració i actualització del pla individualitzat de l'alumne nouvingut que s'incorpora al centre, han de preveure la col·laboració dels professors o altres especialistes d'orientació educativa i de l'EAP si les dificultats d'un alumne comporten necessitats educatives especials.

4.4.5. Avaluació dels alumnes nouvinguts

Com la resta d'alumnes del centre, els alumnes nouvinguts han de ser avaluats, almenys trimestralment, de les matèries curriculars que hagin cursat durant el trimestre. L'avaluació dels processos d'aprenentatge de cada alumne i la decisió sobre el pas de curs es duran a terme en relació amb els objectius del seu pla individualitzat. L'avaluació ha de ser contínua, amb observació sistemàtica i visió global del seu progrés d'aprenentatge, i ha d'integrar les aportacions i les observacions efectuades en cada una de les matèries. En cap cas l'avaluació no s'ha de limitar a la suma o combinació numèrica de resultats obtinguts en les diverses matèries.

4.4.6. Tutoria de l'aula d'acollida

El tutor de l'aula d'acollida és el referent més clar per a l'alumne nouvingut, però la resposta que s'ofereix a aquest alumne perquè s'integri plenament al centre és responsabilitat de tota la comunitat escolar.

És desitjable que el tutor de l'aula d'acollida sigui un professor estable en el centre, amb les excepcions que decideixi motivadament el director.

La jornada lectiva del tutor de l'aula d'acollida s'ha de dedicar fonamentalment a la docència amb els alumnes nouvinguts.

Corresponen al tutor de l'aula d'acollida, sens perjudici de les adaptacions i matisacions específiques que cada centre pugui decidir, les funcions següents:

  1. Coordinar l'avaluació inicial i col·laborar en l'elaboració dels plans individualitzats i, si escau, de les adaptacions curriculars, d'acord amb les necessitats educatives de cada un dels alumnes respecte al seu procés d'ensenyament i aprenentatge.
  2. Gestionar l'aula d'acollida: planificar-ne recursos i actuacions, programar-ne les seqüències d'aprenentatge, aplicar-hi les metodologies més adequades i avaluar-ne processos i resultats.
  3. Aplicar metodologies i estratègies d'immersió lingüística per a l'adquisició de la llengua.
  4. Facilitar, en la mesura que sigui possible, l'accés dels alumnes nouvinguts al currículum ordinari.
  5. Promoure la integració dels alumnes nouvinguts a les corresponents aules de referència.
  6. Col·laborar en la sensibilització i introducció de l'educació intercultural en el procés educatiu dels alumnes nouvinguts.
  7. Coordinar-se amb els docents responsables de llengua, interculturalitat i cohesió social del centre o figures equivalents i amb els professionals especialistes dels serveis educatius.
  8. Participar en les reunions dels equips docents i comissions d'avaluació, per coordinar actuacions i fer el seguiment dels alumnes a fi d'assegurar la coherència educativa.

Propostes i models de documents:

amunt

 

Mesures extraordinàries.

 

5.1. Unitats d'escolarització compartida (UEC).

Són programes de diversificació curricular específics per a alumnes amb inadaptació al medi escolar i risc d'exclusió social (unitats d'escolarització compartida - UEC).  Aquests programes tenen per finalitat prestar atenció educativa, complementant la que ofereixen els centres educatius a l’alumnat d’ESO que presenta problemes de comportament i conductes agressives, absentisme i rebuig escolar, trets d’inadaptació social i risc de marginació.

L’objectiu d’aquests programes és afavorir l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, amb una metodologia que motivi els alumnes, retornant-los la confiança en les possibilitats d’èxit personal, reforçant els seus aprenentatges i evitant l’abandonament escolar.

 Aquests programes, que es desenvolupen en unitats d’escolarització compartida (UEC), tenen una organització on els continguts propis de l’etapa es treballen en relació amb activitats de tipus pràctic vinculades amb diferents oficis.

 

Propostes trobades a internet:

amunt

 

 

5.2. Unitats de suport a l'educació especial (USEE)

Les unitats de suport a l'educació especial (USEE) són recursos per facilitar l'atenció educativa i promoure la participació en entorns escolars ordinaris als alumnes amb discapacitats intel·lectuals i del desenvolupament.

Els professionals assignats a aquestes unitats han d'atendre 10 alumnes i com a mínim 5 dels esmentats en el paràgraf anterior. Han de donar suport als professors del grup ordinari mitjançant l'elaboració de materials específics o adaptats que facilitin la participació d'aquests alumnes en les activitats generals del grup i la concreció d'estratègies per fer possible la seva participació a l'aula ordinària. També els correspon l'acompanyament, quan calgui, d'aquests alumnes en les activitats a l'aula ordinària. Així mateix, han de desenvolupar activitats específiques, individuals o en grup reduït, quan els continguts i les competències a desenvolupar ho facin indispensable.

 

 

Propostes i models de documents:

 

 

6. Eines de planificació i seguiment dels alumnes.

 

6.1. Plans individualitzats.

En l'educació secundària obligatòria no es concedeixen exempcions de matèries. Si cal, s'han d'aplicar plans individualitzats.

Un pla individualitzat (PI) és una eina per a la planificació de mesures, actuacions i suports per donar resposta a situacions singulars i complexes de determinats alumnes.

S'ha d'elaborar un pla individualitzat per a un alumne (article 6.3 de l'Ordre EDU/295/2008) quan es consideri que, per al seu progrés, són insuficients les adaptacions que s'han incorporat a la programació ordinària i les mesures de reforç o d'ampliació que s'han previst.

El pla individualitzat l'elabora l'equip docent, coordinat pel tutor i pels professionals que participen en l'atenció educativa de l'alumne.

La comissió d'atenció a la diversitat o òrgan equivalent ha de promoure les mesures d'informació general, ajuda i assessorament al tutor-coordinador del pla i a l'equip de professors per a la seva elaboració i aplicació. De la mateixa manera, els professors especialistes de la matèria podran donar les indicacions específiques als professors d'atenció individualitzada per tal d'ajustar l'ajut pedagògic a les necessitats de cada alumne en les actuacions prèvies al treball a l'aula ordinària.

L'elaboració d'un pla individualitzat s'ha de fer a partir d'un dictamen d'escolarització, d'un informe psicopedagògic o a demanda del tutor, o d'un altre docent si identifiquen que per al progrés d'un alumne no són suficients les mesures d'atenció a la diversitat planificades en la programació general anual i en el suport escolar personalitzat. En algunes ocasions la iniciativa pot sorgir de la mateixa família que s'adreça al centre per demanar que s'elabori el PI. Aquesta demanda serà valorada pel psicopedagog de l'EAP o bé per l'orientador del centre, que faran arribar la valoració de la demanda a la comissió d'atenció a la diversitat del centre.

L'elaboració d'un pla individualitzat s'ha de fer sempre des de la perspectiva inclusiva i pot requerir la revisió de com s'organitzen els recursos disponibles de l'aula i del centre.

Per als alumnes que tenen un dictamen d'escolarització motivat per condicions vinculades a discapacitats intel·lectuals i del desenvolupament s'ha d'elaborar un pla individualitzat durant els dos primers mesos del curs. Si la comissió d'atenció a la diversitat o òrgan equivalent valora que no és necessari perquè la discapacitat no afecta el procés d'aprenentatge de l'alumne, se n'ha de deixar constància per escrit. El pla individualitzat ha d'incloure els interessos i les capacitats de l'alumne i les expectatives de la família per anar construint l'itinerari formatiu al llarg de l'etapa i facilitar l'orientació en finalitzar-la.

A proposta del tutor-coordinador del pla, amb l'acord de l'equip docent i un cop s'ha escoltat la família, es pot finalitzar un pla individualitzat en qualsevol moment i abans del temps inicialment previst, si els objectius han estat assolits.

Si la família o tutors legals sol·liciten raonadament la finalització del PI, el tutor-coordinador i la comissió d'atenció a la diversitat o òrgan equivalent valoren la sol·licitud i n'informen el director de la conveniència de continuar o no amb el pla individualitzat de l'alumne. La decisió motivada de finalitzar anticipadament un pla individualitzat l'ha de prendre i signar el director, amb constància del coneixement de la família, en el document del pla i en l'expedient acadèmic de l'alumne.

 

6.2. Avaluació, promoció i acreditació de l'alumne amb PI.

 

En relació amb la durada de l'etapa

Els alumnes amb pla individualitzat poden ampliar la permanència en l'etapa un curs més del que es preveu amb caràcter general, sempre que això afavoreixi la seva evolució personal i social i el progrés en els seus aprenentatges. Cal comunicar la decisió al director dels serveis territorials corresponents.

En relació amb la promoció de curs

Tal com s'ha indicat anteriorment, el PI ha d'especificar els criteris amb què serà avaluat l'alumne i, si és el cas, els criteris específics quant a la seva promoció. Aquests criteris poden ser diferents als establerts amb caràcter general en relació també amb el nombre màxim de matèries suspeses amb què es pot accedir al curs següent.

En relació amb l'acreditació de l'etapa

En acabar l'etapa d'educació secundària obligatòria, l'equip docent ha de valorar si l'alumne pot obtenir el títol de graduat en ESO, tenint en compte el grau d'adaptació que s'ha fet i l'orientació per a l'itinerari educatiu posterior.

Al llarg de tota l'escolaritat la família i el mateix alumne han de ser informats sobre el contingut del PI. Particularment en els últims cursos de l'etapa de secundària obligatòria és necessari que siguin informats sobre les possibilitats d'acreditar aquesta etapa educativa. Una avaluació positiva del PI no sempre ha de comportar una acreditació sistemàtica de l'etapa. Per acreditar l'etapa d'educació secundària obligatòria s'han de tenir en compte els criteris mínims d'acreditació establerts pel centre i l'orientació de l'alumne vers els itineraris formatius posteriors.

El PI ha d'ajudar l'alumne a construir el propi itinerari formatiu i orientar-lo en finalitzar l'escolaritat obligatòria. Per aquest motiu, quan el PI es fa per a un alumne que està finalitzant l'ESO, cal afegir un pla de transició a estudis post-obligatoris o d'inserció al mercat laboral, que posteriorment formarà part del document orientador de final d'etapa.

 

6.3. Plans individualitzats per a alumnes amb necessitats educatives específiques.

En el marc dels principis generals de l'educació inclusiva, l'atenció als alumnes ha de tenir lloc, sempre que per les seves característiques sigui possible i adequat, en entorns escolars ordinaris, proporcionant-los el suport necessari per possibilitar-los l'accés als entorns i activitats generals i als aprenentatges escolars.

Com especifica l'article 81.3.a) de la LEC, s'entén per alumnes amb necessitats educatives especials els afectats per discapacitats físiques, psíquiques o sensorials, els que manifesten trastorns greus de personalitat o de conducta o els que pateixen malalties degeneratives greus.

L'aprenentatge cooperatiu, la intervenció de més d'un professional a l'aula, la planificació de la participació de tots els alumnes en les activitats d'aula, la resolució col·laborativa de conflictes, entre altres, poden afavorir la inclusió de tots els alumnes a l'aula ordinària.

Els centres han de prioritzar que els mestres de pedagogia terapèutica i els professors de l'especialitat d'orientació educativa facin atenció directa als alumnes amb necessitats educatives especials greus en els entorns escolars ordinaris i donin suport als professors en la participació d'aquests alumnes a l'aula ordinària.

Per a l'alumne que necessiti suport d'educadors d'educació especial, auxiliars d'educació especial o vetlladors, el tutor de l'alumne ha de facilitar per escrit a aquests professionals l'horari, el lloc i les activitats que ha de desenvolupar i fer-ne la supervisió i els ajustaments necessaris al llarg del curs. El suport d'aquests professionals s'incrementarà, disminuirà i suprimirà en funció de l'evolució de l'alumne sobretot en aspectes d'autonomia personal i de conducta que li permetin participar de manera més autònoma en les activitats previstes al centre i a l'aula.

L'equip docent, amb la col·laboració de l'EAP, ha de fer el seguiment dels aprenentatges dels alumnes i adoptar les decisions que correspongui en relació amb l'atenció educativa que es dóna a l'alumne, procurant sempre la màxima participació d'aquest en els entorns i grups ordinaris.

En la valoració del procés d'aprenentatge dels alumnes amb necessitats educatives especials cal tenir especialment en compte l'assoliment de les competències bàsiques, el desenvolupament personal i social i l'adquisició d'hàbits d'autonomia i de treball.

L'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes amb necessitats educatives especials ha de seguir el mateix procés que la resta dels alumnes.

Per als alumnes amb necessitats educatives especials que disposin d'un pla individualitzat, els resultats de les avaluacions de les matèries s'han de referir a aquest pla, i a l'apartat d'observacions de l'acta d'avaluació s'ha de resumir la informació que sigui rellevant sobre els objectius del pla de l'alumne. L'avaluació qualitativa ha de recollir bàsicament el grau d'assoliment de les competències bàsiques d'acord amb el currículum. Per a l'acreditació cal tenir en compte l'itinerari formatiu posterior. El pla individualitzat ha d'incloure informació sobre les capacitats i possibilitats de l'alumne.

En els informes trimestrals cal explicitar l'evolució de l'alumne en les diferents matèries i, fins on sigui possible, els continguts treballats i els aprenentatges realitzats, l'assoliment d'hàbits de treball i d'autonomia i l'adaptació al centre i al grup. És convenient utilitzar el mateix model d'informe que amb la resta dels alumnes. Aquesta informació s'ha de compartir oportunament amb les famílies.

Si l'alumne no cursa determinades matèries, aquestes no s'han de qualificar a les actes d'avaluació ni a l'expedient de l'alumne, en què cal fer-ne constar el motiu i informar els pares que es farà així a l'efecte d'expedient acadèmic.

En finalitzar el curs escolar, els professors que han impartit cadascuna de les matèries han d'atorgar a l'alumne la qualificació que correspongui, tenint en compte els plans individualitzats que per a cada alumne s'hagin formulat. Correspon a l'equip docent decidir sobre la promoció de l'alumne.

En l'avaluació final de l'etapa cal considerar la maduresa de l'alumne en relació amb els objectius i les competències bàsiques de l'etapa, la maduresa personal i les possibilitats de progrés en cursos posteriors.

El centre, mitjançant la comissió d'atenció a la diversitat o àmbit equivalent, ha de fer el seguiment de l'evolució de l'alumne amb necessitats educatives especials amb participació dels tutors i professionals especialistes EAP, professors d'orientació educativa, mestre de pedagogia terapèutica, professionals de la USEE com a element clau de les decisions organitzatives, curriculars i avaluadores que es prenguin per afavorir la inclusió escolar.

La implicació de les famílies i l'enregistrament sistemàtic dels aspectes que es tracten i els acords que es prenen són essencials per poder fer el seguiment de l'evolució dels alumnes.

En els documents oficials d'avaluació s'han de fer constar les mesures d'atenció a la diversitat adoptades i el pla individualitzat, si escau.

amunt

 

 

 

6.4. Plans individualitzats per a alumnes amb altes capacitats.

Per a alumnes amb altes capacitats intel·lectuals i/o elevat rendiment acadèmic, identificats mitjançant una avaluació psicopedagògica, per als quals les mesures d'ampliació previstes no hagin estat suficients, també es podran proposar plans individualitzats que comportin la reducció de la durada de l'etapa. Una vegada s'ha preparat un pla individualitzat d'aquestes característiques, el director del centre ha de demanar-ne l'autorització per aplicar-lo. A aquest efecte, ha de trametre als serveis territorials o, a la ciutat de Barcelona, al Consorci d'Educació, la documentació següent:

  1. Sol·licitud signada pel pare, mare o tutors legals de l'alumne.

  2. Documentació acreditativa de les causes que motiven la petició.

  3. Proposta de pla individualitzat elaborat pel centre (amb la col·laboració de l'EAP, si escau).

El director dels serveis territorials o, a la ciutat de Barcelona, l'òrgan competent del Consorci d'Educació, trametran tota la documentació, acompanyada d'un informe de la Inspecció d'Educació, a la Direcció General d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, que emetrà la resolució adient i la trametrà al centre educatiu. El centre ha de notificar-la per escrit als pares o tutors legals de l'alumne. Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el secretari de Polítiques Educatives.

Hi ha orientacions i informació complementària a la publicació "Les altes capacitats: detecció i actuació en l'àmbit educatiu".

 

Propostes i models de documents:

  1. Pla individual
  2. Fixta per_planicar_seguiment alumnes
  3. Fitxa-model per fer una ACI
  4. Programa CurRela2000
  5. Programa ProACI

 amunt

 

Inici  -  Funcions  -  Atenció a la diversitat  -  Recursos
 

Joan M. Cruz - 2013