CURS
TIC (ITC) - QUARTA SESSIÓ. CERCA EN INTERNET i EMAIL
Activitats
d'aprenentatge basades en Internet.
Pràctica
A
Fins
ara fèiem servir fonts que podem denominar tradicionals:
bibliografies, publicacions, estadístiques, diaris,
treball de camp,... I què ha fet Internet? Revolucionar l'accés
a la informació. Molts àmbits de treball l'empren
ja com una eina insubstituïble.
Sí
volem dissenyar una activitat d'ensenyament- aprenentatge
basada en internet, haurem de tenir molt clar quines són
les estratègies per a cercar informació en aquest
medi.
Què
hem de fer per cercar per internet? Doncs el de sempre.
Planificar-nos.
Concretar
el tema de recerca tot establint paraules clau que
ens estalviaran multitud de pàgines no interessant
(cerquen qualitat, no quantitat)).
Triar
un cercador (anomenats aranyes (spiders) o orugues
(crawlers)) o tipus de cercador ( evitant casuística)
adequat a la cerca que volem fer servir ( els cercadors
solen estar especialitzats)
Podríem
classificar els cercadors per:
la llengua que empren (català, anglès,
castellà,..)
la manera en que agrupen la informació
( temàtics, geogràfics, paraules,
documents, ...)
els
continguts que presenten ( generals, especialitzats,
...)
pel
tipus de selecció de la informació
( personals, equips de treball, màquines
automàtiques - robots -,
Fer
servir descriptors boleans per afinar la cerca.
Els
navegadors actuals poden treballar amb més
d'una finestra. Emprem-ho.
A
internet podreu trobar:
Cercadors
d'índex. Un robot informàtic s'encarrega
de recollir automàticament la informació
que processarà i ens facilitarà indexada.
També
hi podem trobar cercadors GENT, TELÈFONS e EMAIL?
Uns robots localitzaran adreces d'email, telèfons
o URLs (pàgines web) relacionades amb noms, telèfons
o email.
Directoris
especialitzats. Centra la cerca de manera més localitzada
cap a un determinat tipus d’interès. ( gifs, documents,
software, etc)
Objectius
de les activitats d'aprenentatge basades en Internet
Quin
són els objectius de la realització d'activitats
d'aprenentatge basades en Internet?
Aquesta
cerca sistemàtica de material interessant, ens
farà descobrir que les tipologies d'activitat
són repetitives, però el més important
és, que ja fa temps que les treballem: Apunts,
bases de dades textuals, fotogràfiques, lliçons,
materials de referència, etc...
Dinamitzar
les activitats què podem denominar tradicionals
(encara molt actives) dotant-les de:
Rapidesa.
Si podem fer una activitat amb menys temps, disposarem
d'un remanent per altres que en requeriran més.
Precisió.
Guiarem els nostres alumnes als llocs on obtindran
la informació que precisen i evitarem la
pèrdua de temps que comporta el destriar
el maremàgnum d'informació existent.
Profunditat.
Podrem precisar la profunditat dels treballs, i
sempre podrem deixar vincles (links) a pàgines
que permetran futures ampliacions. (Molt útil
per confeccionar activitats que tinguin en compte
diferents nivells de coneixement -tractament de
la diversitat-)
Interactivitat.
Les fonts tradicionals ens permetran consultar informacions
textuals, gràfiques, visuals, sonores, etc.
Però ho haurem de fer per separat. Una activitat
d'aprenentatge basada en internet pot incorporar
en un sol document totes aquestes fonts. Volem
més?
Integrar
el potencial de les Tecnologies de la Informació
i la Comunicació a les aules, dotant
d'aquesta manera als nostres alumnes d'instruments
i coneixements que els seran molt necessaris
en la societat del segle XXI.
D'activitats
d'ensenyament - aprenentatge hi ha de molts tipus (tantes
com professors - dissenyadors). Però tot seguit
(en les pràctiques b, c, d, e, f, i g) trobareu
un recull d'algunes de les tipologies d'activitats més
emprades a internet.
Com
a professors interessats en internet i les seves possibilitats
a l'hora de dissenyar activitats d'ensenyament aprenentatge,
el primer que en de tenir clar és el que pretenen que
els nostres alumnes aprenguin. Tot seguit planificarem l'activitat
i com recordareu de capítols anteriors, aquesta planificació
inclou una cerca acurada del que ja existeix a internet.