HOME ICT
SITE'S MAP CURS TIC
   
   
   
 
CURS TIC (ITC) - QUARTA SESSIÓ. CERCA EN INTERNET i EMAIL    
CURS TIC Endavant
Activitats d'aprenentatge basades en Internet. Pràctica A
Fins ara fèiem servir fonts que podem denominar tradicionals: bibliografies, publicacions, estadístiques, diaris, treball de camp,...
I què ha fet Internet? Revolucionar l'accés a la informació. Molts àmbits de treball l'empren ja com una eina insubstituïble.
Sí volem dissenyar una activitat d'ensenyament- aprenentatge basada en internet, haurem de tenir molt clar quines són les estratègies per a cercar informació en aquest medi.
Què hem de fer per cercar per internet? Doncs el de sempre. Planificar-nos.
  • Concretar el tema de recerca tot establint paraules clau que ens estalviaran multitud de pàgines no interessant (cerquen qualitat, no quantitat)).
  • Triar un cercador (anomenats aranyes (spiders) o orugues (crawlers)) o tipus de cercador ( evitant casuística) adequat a la cerca que volem fer servir ( els cercadors solen estar especialitzats)
  • Podríem classificar els cercadors per:
    • la llengua que empren (català, anglès, castellà,..)
    • la manera en que agrupen la informació ( temàtics, geogràfics, paraules, documents, ...)
    • els continguts que presenten ( generals, especialitzats, ...)
    • pel tipus de selecció de la informació ( personals, equips de treball, màquines automàtiques - robots -,
  • Fer servir descriptors boleans per afinar la cerca.
  • Els navegadors actuals poden treballar amb més d'una finestra. Emprem-ho.
A internet podreu trobar:
Cercadors d'índex. Un robot informàtic s'encarrega de recollir automàticament la informació que processarà i ens facilitarà indexada.
Cercadors d'índex
Existeixen cercadors de cercadors. Anomenats Metacercadors.
Metacercadors
També hi podem trobar cercadors GENT, TELÈFONS e EMAIL?
Uns robots localitzaran adreces d'email, telèfons o URLs (pàgines web) relacionades amb noms, telèfons o email.
WhoWhere, Internet Address Finder, WorldPages, Banana Pages, InfoSpace, SuperPages, Bigfood, etc.

Catàlegs temàtics. Recursos catalogats per un equip de persones tot seguint un criteri ( tema, qualitat, quantitat, ...)

http://www.yahoo.com

http://www.google.com

Directoris comentats. Un equip de professionals s’encarrega de seleccionar i comentar i fins i tot qualificar el contingut que ens lliurarà.

Yahoo, Magellan, Open Directory, LookSmart, etc

Guies temàtiques. La cerca s’efectua a terme des de un tema, matèria, ..., especific. Algunes presenten grans comentaris i fins i tot puntuacions.

http://www.magellan.com

http://www.yahoo.com

Directoris especialitzats. Centra la cerca de manera més localitzada cap a un determinat tipus d’interès. ( gifs, documents, software, etc)


Objectius de les activitats d'aprenentatge basades en Internet
Quin són els objectius de la realització d'activitats d'aprenentatge basades en Internet?
Aquesta cerca sistemàtica de material interessant, ens farà descobrir que les tipologies d'activitat són repetitives, però el més important és, que ja fa temps que les treballem: Apunts, bases de dades textuals, fotogràfiques, lliçons, materials de referència, etc...
Dinamitzar les activitats què podem denominar tradicionals (encara molt actives) dotant-les de:
  • Rapidesa. Si podem fer una activitat amb menys temps, disposarem d'un remanent per altres que en requeriran més.
  • Precisió. Guiarem els nostres alumnes als llocs on obtindran la informació que precisen i evitarem la pèrdua de temps que comporta el destriar el maremàgnum d'informació existent.
  • Profunditat. Podrem precisar la profunditat dels treballs, i sempre podrem deixar vincles (links) a pàgines que permetran futures ampliacions. (Molt útil per confeccionar activitats que tinguin en compte diferents nivells de coneixement -tractament de la diversitat-)
  • Interactivitat. Les fonts tradicionals ens permetran consultar informacions textuals, gràfiques, visuals, sonores, etc. Però ho haurem de fer per separat. Una activitat d'aprenentatge basada en internet pot incorporar en un sol document totes aquestes fonts. Volem més?
Integrar el potencial de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació a les aules, dotant d'aquesta manera als nostres alumnes d'instruments i coneixements que els seran molt necessaris en la societat del segle XXI.
D'activitats d'ensenyament - aprenentatge hi ha de molts tipus (tantes com professors - dissenyadors). Però tot seguit (en les pràctiques b, c, d, e, f, i g) trobareu un recull d'algunes de les tipologies d'activitats més emprades a internet.
Com a professors interessats en internet i les seves possibilitats a l'hora de dissenyar activitats d'ensenyament aprenentatge, el primer que en de tenir clar és el que pretenen que els nostres alumnes aprenguin. Tot seguit planificarem l'activitat i com recordareu de capítols anteriors, aquesta planificació inclou una cerca acurada del que ja existeix a internet.
  by Jordi Jordan
 
DownLoad Plug-in     JordianWeb ® © ™ Since 19/03/2003- DownLoad Plug-in