Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

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LLIBERTAT I MECANICISME

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Descartes resolgué l’enfrontament entre llibertat i determinisme afirmant que l’ànima era lliure, però que el cos-màquina estava determinat per lleis físiques

Per quines raons Descartes reactiva el dualisme antropològic (cos-ànima), que obre molts problemes, i renuncia a la visió més unitària de l’ésser humà, la d’Aristòtil? La raó principal seria la defensa de la llibertat humana. El COS, com tota cosa extensa, com tota la matèria, està governat per lleis mecàniques que el determinen, de la mateixa manera que està governada una màquina com el rellotge. Així, el comportament de tots els cossos, de tota la natura, és expressable amb lleis mecàniques i deterministes.

Si el jo pensant no fos una substància completament separada i deslligada del cos, no hi hauria lloc per a la llibertat, el comportament humà seria com el d’una màquina, cosa que de cap manera volia acceptar Descartes. La llibertat és un bé que Descartes proclamà, només perquè era lliure ha pogut dubtar de tot. L’ànima és una substància que de cap manera es pot sotmetre a les lleis mecàniques i deterministes que regeixen el cos.

El mecanicisme que es desprèn del dualisme antropològic (en què l’ànima és lliure i el cos està determinat per lleis mecàniques) tingué implicacions de tota mena, positives i negatives. D’una banda, estimulà la recerca biològica, fisiològica i mèdica. Les màquines es poden desmuntar, i si el cos és simplement una màquina, puc dur a terme tota mena de disseccions en cossos humans; aquesta idea afavorí en gran manera l’avenç de la medicina.

D’altra banda, si tota la matèria i tota la natura són considerades una màquina, una realitat d’ordre inferior al pensament, aleshores, la natura queda a disposició i al servei de l’ésser humà. L’ésser humà pot fer el que vulgui tant de la matèria com dels animals, ell n’és l’amo i senyor; una posició allunyada de l’ecologisme dels nostres dies. En certa manera, el mecanicisme de Descartes impulsà una actitud poc respectuosa envers la natura.


Anem a la wikipedia


El mecanicismo es la doctrina según la cual toda realidad natural tiene una estructura comparable a la de una máquina, de modo que puede explicarse de esta manera basándose en modelos de máquinas. Como concepción filosófica reduccionista, el mecanicismo sostiene que toda realidad debe ser entendida según los modelos proporcionados por la mecánica, e interpretada sobre la base de las nociones de materia y movimiento. El reloj fue durante mucho tiempo el prototipo de máquina (que por una parte liga el tiempo con el espacio que debe recorrer el péndulo o las agujas de su esfera), aparecido como el modelo de las concepciones mecanicistas de los siglos XVII hasta mediados del siglo XIX. Se trata de una metáfora radical, porque constituye no sólo un modo de entender la física de los cuerpos, es decir lo que se llamó mecánica moderna, sino una verdadera filosofía, es decir una concepción del mundo en su conjunto.


La imagen mecanicista del mundo se apoyaba fundamentalmente en el
principio de causalidad por el que se consideraban regidos todos los fenómenos que describe la física clásica. Pero el problema del determinismo mecanicista que ponía en entredicho la libertad humana, condujo a considerar que toda máquina pertenece inevitablemente al mundo inorgánico y, por tanto, toda analogía con los seres vivos era ficticia. El mecanicismo tendió a abandonar el carácter ontológico para adoptar la forma epistemológica. Es decir, no se trataba tanto de afirmar que el mundo es una máquina, ni tan sólo una máquina extremadamente compleja, sino que se trataba simplemente de concebirlo y explicarlo como si lo fuera, es decir, a partir de las leyes de la mecánica sin presuponer por ello el carácter mecánico de lo real. Ello dio lugar a un mecanicismo metodológico y al ideal de poder constituir una única ciencia basada en los principios de la mecánica.

El mecanicismo refleja los cambios en la mentalidad que se operaron a partir del desarrollo del comercio y la producción manufacturera y el desarrollo de la burguesía, en los siglos XVI al XVIII. Ello llevó implícito nuevos conocimientos y la necesidad de una mayor compresión de la naturaleza teniendo lugar una revolución en las ciencias naturales . Descartes, Newton, etc.

Este cambio en las relaciones de producción, precedido de la reforma Luterana y del Calvinismo de los siglos XV y XVI, acompañado del descubrimiento del nuevo mundo, cambio por fuerza, trastocando la inmutabilidad del mundo conocido por
la idea de un mundo en movimiento, aunque este movimiento, una vez empezado con el primer impulso, fuera también inmutable. Los planetas giraban describiendo sus órbitas en un movimiento cíclico repetitivo y eterno.


 
 

 

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