Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Nova perspectiva
Introducció
Il·lustració?
Metafísica costums
Lliçons història
Kanya a Kant
Textos Kant
Exercicis

 

Enllaços

LLIÇONS SOBRE HISTÒRIA I DRET A KANT
Salví Turró


1. Introducció.

Natura i llibertat.
- Allò que sóc i allò que pretenc ser. Només en la mesura que, segons les exigències del subjecte, hi hagi “ordre del món” hi ha pròpiament món i té sentit la nostra acció. I que el món és ordre en vistes a l’acció significa que tendeix històricament al bé moral, i les belles formes de la natura ja l’anticipen simbòlicament.

Intenció. Doble sentit:

1. És el filòsof qui té la intenció de dur a terme una ordenació dels esdeveniments en funció de les exigències (tecnicopràctiques)
2. Aquella “intenció” constitueix alhora el mateix ordre del món. (Correspondència entre natura i providència)

Per a Kant, la filosofia de la història, vencent la desesperació fatalista i restaurant la satisfacció amb la providència, esdevé ella mateixa impuls vers la moralitat.

Finalitat educativa del criticisme.

L’educació del gènere humà com a increment progressiu de cultura i moralitat, enfront de l’exaltació i pseudomisticisme dels “salts mortals” per damunt de la raó.

2. OBJECTE I ESTATUT DEL DISCURS SOBRE LA HISTÒRIA.

- Reflexió filosòfica sobre la història.

El 1784 Kant publica l’opuscle “Idea per a uns història universal en intenció cosmopolita”:
- Polèmica de fons contra l’obra de Herder (“Idees per a la filosofia de la història de la Humanitat”)
- Ofensiva editorial dels sectors nacionalistes i il•lustrats contra les noves filosofies de la fe i del sentiment (Hamann, Jacobi, Herder).
- La concepció de la història de Kant és en bona mesura antitètica a la de Herder.

-Concepte IDEA.
- La direcció que imprimeix la raó a l’enteniment consisteix a obligar-lo a passar constantment del particular a l’universal: partint de les síntesis ja aconseguides, assolir síntesis cada vegada més àmplies, de les quals les primeres serien ara casos concrets.
- La raó fa que l’enteniment cerqui, per a qualsevol fenomen donat, un universal (concepte, regla, llei) des del qual explicar-lo.
- Universal : apodíctic (deductiu) particular.
- Particular: hipotètic (inductiu) universal

- La sistematització completa de l’experiència (a posteriori) és, doncs, una idea de la raó que obliga a la recerca progressiva de nous universals per part de l’enteniment. Aquesta exigència racional, pensada en la màxima completesa final –en darrer terme, la idea de món-, resulta certament un ideal inassolible –antinòmies cosmològiques-.

- IDEA aplicada a la història. (opuscle de 1784).

- Davant la disparitat i diversitat direccional d’accions humanes emanades del “Joc de la llibertat”, hem de poder “descobrir-hi un curs regular”, hem de trobar un “fil conductor” que permeti comprendre l’aparent successió caòtica de fets històrics “segons un pla determinat de la natura”.
- Es tracta, doncs, de reduir una pluralitat de fets (els esdeveniments humans) a una unitat que els integri.

-L’apel•lació a la reforma astronòmica acaba de corroborar l’estatut “ideal racional” del projecte kantià:
- Abans que Kepler i Newton descobrissin les òrbites planetàries i la seva llei fonamental, l’únic que apareixia a l’observació era l’excentricitat i errància aparents del moviment planetari. Amb aquelles formulacions teòriques, allò que semblava aleatori esdevingué intel•ligible.
Segons Kant, el dèficit bàsic de l’obra de Herder rau, no tant en l’ús de la imaginació (espontaneïtat esquematitzadora coneixement), sinó en la mancança d’una regulació racional de les associacions i analogies efectuades sobre l’abundant material empíric utilitzat sense tal regulació es confonen totalment els àmbits filosòfic i poètic.

Kant critica al seu exdeixeble haver abandonat el lent però segur “camí de la ciència” per la facilitat i rapidesa de les construccions poeticoimaginatives (intuïtivoempatètic del Sturm und drang) que preludiava el romanticisme

El poder regulador de la raó dóna lloc a una “idea” sistemàticament articulada ii racionalment fundada. En cas contrari, esdevé un seguit de simples “idees”, articulades amb més o menys encert per la imaginació poètica, com seria el cas de Herder

Idea (Kant El singular del títol és semànticament prou rellevant.
Idees (Herder)


- Analogia entre el procediment a priori de la ciència moderna i el que Kant vol dissenyar per a la història.



Dificultat:
- En l’àmbit de la natura el procediment a priori està justificat:
- Analítica Transcendental –deducció transcendental de les categories-

- Caràcter constitutiu i objectivador de l’operativitat sintètica de l’enteniment.

- En l’àmbit de la història no estem pas parlant d’un concepte de l’enteniment, sinó d’una idea de la raó.

- Història: “fenomen, objecte sensible especial”.

- Les accions humanes estan tan determinades per lleis universals de la natura com qualsevol altre esdeveniment natural (encara que siguin “manifestacions de la llibertat”) i les seves causes estiguin més ocultes.



- El tema és, per tant, el de la “llibertat en el fenomen”: allò que la causalitat lliure pugui generar en el curs fenomènic global de la humanitat.


IDEA D’HISTÒRIA

1. No pertany directament a la filosofia teòrica, metafísica de la natura.
2. Tampoc pertany al interès pràctic de la raó: no respon a la pregunta pel deure, encara que pugui pressuposar-la.
3. Però sí concorda amb el tercer interès de la raó: l’esperança d’un futur.

Sols si la història admet una intel•ligibilitat té justificació parlar d’un sentit o meta final i només en aquest cas obtindrà adequada satisfacció la nostra esperança, no ja pel que fa al món suprasensible –tema de la religió-, sinó en relació amb el món present.

Per tant, no és una qüestió ni teòrica ni pràctica, sinó més aviat la interconnexió d’ambdues


PROBLEMÀTICA

L’Arquitectònica escolar de la CRPura sols admet dues parts en el sistema filosòfic:
- La teòrica (o metafísica de la natura)
- La pràctica (o metafísica dels costums)

Quin estatut té i on s’ubica la comprensió “racionalment mitjancera” de la història com a resposta (intrafenomènica) al tercer interès de la raó?

OBJECTIU DE LA TERCERA CRÍTICA:
- Establiment d’un trànsit entre la natura i la llibertat (El JUDICI, en el concepte de finalitat de la natura)

CRPURA, 1781:
- Judici: facultat de subsumir el particular sota l’universal. (procediment sintètic pel qual l’enteniment estructura formalment l’experiència).

- Perquè el nostre judici cerqui universals des dels quals “donar raó” dels particulars, ha de suposar necessàriament que el particular ja està “disposat en funció de l’universal”, és a dir, pressuposa sempre que el particular és intel•ligible o concordant amb les exigències lògicoepistemològiques de les nostres facultats.

- Cal su-posar l’estructuració material dels fenòmens en funció de les nostres exigències d’intel•ligiblitat.


- En la mesura que per a nosaltres conèixer és subsumir sota conceptes, en darrer terme el supòsit d’intel•ligibilitat implica pensar que la natura està disposada en funció dels nostres conceptes


Pensar en termes de finalitat és fer-ho de tal manera que posem en el concepte la causa de l’objecte.



- Equival a afirmar que la natura tendeix (teleològicament) a realitzar certes completeses (conceptes-fins). La FINALITAT és la “categoria” que implícitament utilitza el Judici quan cerca lal sistematicitat d’una experiència que d’entrada apareix dispersa i multiforme.

- Només podem pensar que la LLIBERTAT s’efectua en el fenomen si pensem que la natura està disposada (almenys pel que fa a l’home) de manera que s’adequa i és compatible amb els fins de la llibertat, és a dir, si la pensen segons un esquema teleològic

- ¿El “món sensible” en què apareixen les decisions lliures s’encamina vers una meta final? (Doctrina teleològica de la natura)



CJUDICI (1790): Se li planteja a Kant una noa antinòmia entre Mecanicisme i finalisme.
- Mecanicisme: Quan penso la natura des de la síntesi: sensibilitat-enteniment –causa eficient: Qualsevol objecte possible com a determinat necessàriament per la simple suma de les parts (Representació mecanicista de la natura.
- Finalisme: Quan penso la natura segons la qual el tot de l’objecte està en funció del tot final.
Aquestes dues formes diferents de jutjar causalment la natura (eficient, final) deriven de la nostra constitució cognoscitivament finita:

1. Mentre jutjo des del cantó de la receptivitat (síntesi transcendental) determino mecànicament el fenomen.
2. Mentre jutjo des del cantó de la pura espontaneïtat del pensar (raó-reflexió), penso teleològicament.
- Des de la perspectiva de la cosa en si mateixa no pot haver-hi una doble sèrie causal, sinó que ha de donar-se una mútua implicació entre les parts i el tot, puix que la totalitat del món (per a aquell enteniment) no pot consistir més que en la CODETERMINACIÓ de les parts des del pensament detallat del tot (plena reciprocitat entre mecanicisme i finalisme)


L’àmbit tecnicoartesanal ens subministra una bona analogia d’aquella conciliació: mitjançant producció mecànica aconseguim realitzar fins racionalment decidits:
- Una natura que efectua finalitats a través de causes mecàniques, permet “la unificació del principi del mecanisme universal de la matèria amb la teleologia.
Ara bé.,
CRPURA: Aquesta concepció d’una “natura tècnica” no pot ser qualificada com a “coneixement objectiu”.

- A aquest tipus de pensament –no simplement “arbitrari” sinó “versemblant”, encara que no “cientificoobjectiu”- Kant li adjudica un estatus peculiar: subjectiu però necessari i que val (per a nosaltres) com si fos objectiu: “DOCTRINA DE LA SAVIESA”, que quedaria reservat per al coneixement cientificopositiu dependent de l’enteniment.

Estem autoritzats a pensar que les parts (fenòmens, casos particulars) dels éssers vius depenen d’un tot (concepte, regla, llei) i, per tant, hem d’intentar trobar-lo. Aquesta era justament la funció heuristicoreguladora de les idees en 1781 (CRPURA), que ara (C JUDICI) queda adjudicada al JUDICI reflexionant en tant que es regeix pel principi de la “finalitat formal de la natura”. En canvi, si poguéssim afirmar apodícticament algun fi, llavors la reflexió teleològica permetria quelcom més:

- Entendre i reconstruir, en funció d’aquell fi, el mecanisme de la natura que permet realitzar-lo


- La “idea de la història” de 1784 s’inscriu en aquesta segona possibilitat (anticipadament a la CJUDICI (1790).
Si la “idea de la història” ha de trobar un sentit a les divergents “manifestacions de la llibertat” cal que mostri com les finalitats exigides per la moralitat (suprasensible) són compatibles amb la disposició de les causes fenomèniques (mecanicisme).: Marc d’una concepció tècnica de la natura.

- “NATURA”: designa aquell substrat suprasensible que a través de causes mecàniques efectua els fins intel•ligibles amb què la divinitat l’ha pensat-creat.


3. SITUACIÓ HISTÒRICA DEL PROJECTE KANTIÀ.

- Lessing.

Quin és el lloc en què s’inscriu el projecte filosòfic kantià sobre la història respecte a la tradició?
Kant es mou en un doble àmbit:

1. Tradició de la teologia cristiana que des de Sant Agustí ha desenvolupat una vertadera “teologia de la història” a partir de l’economia trinitària de la salvació.
- Les dues grans posicions del cristianisme sobre la història depenen igualment de la interpretació que es dóna de l’acció trinitària AD EXTRA:

a. La tradicional (de Climent d’Alexandria a Agustí o Tomàs): identifica “l’edat del Pare” amb el temps de l’Antic Testament; l’”edat del Fill” amb la predicació de Jesús; l’”edat de l’Esperit” amb el temps de l’Església en espera de la culminació escatològica final del món.
b. La mil•lenarista (inaugurada per Joaquim de Fiore –segle XII- i recuperada per Lessing –segle XIX-): identifica “l’edat del Fill” fins als temps presents. Afirma el trànsit imminent a la de l’Esperit com a culminació intramundana de la història.

2.. La interpretació dels fets històrics esdevé una vertadera “justificació de Déu”, enllaçant així amb el propòsit leibnizià d’una “teodicea”.


- Kant les integra en una unitat temàtica innovadora (No es fonamenta en el dogma, sinó en la reflexió humana): La justificació de la providència no és independent de la justificació de la història pas al plantejament hegelià.


- Idea de la història en el món il•lustrat

VOLTAIRE.

1756: “Essai sur l’histoire générale et sur les moeurs et l’esprit des nations”.
- Detallat estudi de la història europea des de Carlemany.
- Denuncia les conseqüències de la superstició i l’absolutisme.
- Critica:
1. La història providencialista de Bossuet (“Discours sur l’histoire universelle”, 1681)
2. L’optimisme metafísic de Leibniz (“Essai de Théodicée”, 1710)

Conclusió: No hi ha pla providencial sinó una sèrie de follies: Escepticisme sobre una filosofia de la història.

HERDER.

1774. Tradueix l’obra de Voltaire.
1784: “Idees... “
- A diferència de Voltaire, però, ja afegeix un propòsit globalitzador a l’expressió “Filosofia de la història”: es tracta justament d’entendre la història en tant que lloc privilegiat de manifestació de la divinitat en els diferents pobles i cultures coma “totalitats orgàniques”.


- Sentit misticoespiritual que preludia l’idealisme romàntic.

LESSING
1780: Opuscle...
- Se separa dels tòpics il•lustrats: lluny de menystenir i infravolar el component positiu de la història religiosa de la humanitat, el converteix en part necessària i essencial del sorgiment mateix de la racionalitat moral.
- Els resultats de la crítica bíblica del XVII i del SVIII (Spinoza, R. Simon, Reimarus) tindran en Lessing una interpretació oposada a l’habitual:

Clau “evolutiva”: El llarg però progressiu camí pel qual creix i transita la humanitat vers les seves metes.

- Successió de les diverses concepcions religioses: com a “pla diví” sobre el curs del món.
- La divinitat vol que l’home desenvolupi progressivament les seves facultats espirituals per atènyer finalment la seva autèntica destinació.


- Aplicar a la història religiosa el model pedagògic. Aquest model per a la història Lessing l’extreu de la literatura il•lustrada sobre l’educació (Rousseau: “L’Emili”)

- Igual que el mestre transmet els coneixements en un ordre determinat en funció de la seva dificultat i del creixement de la capacitat dels alumnes, la pedagogia divina tingué en compte, per a la transmissió de les veritats morals-racionals, la mentalitat de la humanitat al llarg de la seva evolució històrica:
- Allò que la crítica filològica observa com a divers i dependent dels condicionaments de cada època i que els il•lustrats rebutgen per ser "racionalment insuficient"” ara esdevé per a Lessing "ordre necessari”en el pla educatiu de la providència.

Per tant, la història de la revelació (o de la religió) s’equipara a l’educació individual –infantesa, joventut, maduresa- amb una correcció “final” important: la mort de l’individu sembla no tenir equivalent en l’espècie. La línia de progrés és indefinida.
- Lessing ressuscita les velles idees de Joaquim de Fiore que els corrents místics ii il•luminats del XVI al XVIII mai no havien oblidat del tot. Cal tenir present l’interès de Lessing per tota literatura “teosòfica” antiga i moderna, i la consegüent extrapolació racional filosòfica que duu a terme de molts d’aquells temes.
- Aquest esquema tripartit encara es perllonga especulativament: Cada individu hauria de repetir i posseir l’experiència de l’espècia en conjunt, per a la qual cosa necessitaria un temps infinit.

- Vella doctrina de la metempsícosi: A través d’una infinitud de vides, cadascú avançaria fins a adquirir ell mateix la perfecció cognoscitiva i moral de l’espècie.

LESSING :

- Influència posterior en la filosofia alemanya:

1. Desenvolupament de la humanitat a una línia direccional vers la major perfecció moral.
2. Mantenir l’esquema teleològic cristià a canvi, però, de convertir-lo en un procés (secular) de formació racional del gènere humà.
3. La construcció de Lessing esdevé l’esquema general per encabir i entendre lahistòria cultural-racional de tota la humanitat (Kant Hegel Marx)


4. EL FI DE LA HISTÒRIA

LA POLÈMICA SOBRE LA FELICITAT.

Allò propi de la nostra espècie és la substitució de l’instint per la raó. En què consisteix, però, la raó? (ANTROPOLOGIA KANTIANA)

1. Un animal dotat d’instint té, per dir-ho així, totes les coses ja sabudes i resoltes des del seu naixement, mentre que un ésser racional lliure ha d’extreure-ho tot a partir de si mateix.
2. Per tant, la raó situa necessàriament l’home en una “dialèctica de l’esforç i del treball” que l’obliga a desenvolupar, completar i perfeccionar constantment les seves facultats.
3. Per això, la natura, més que donar-nos un ésser clausurat, ens ha posat en situació de fer-nos a nosaltres mateixos i anar construint indefinidament la nostra pròpia racionalitat.

- Aquesta comprensió de l’home constitueix el rerefons de tota la filosofia kantiana de la història.
- Quina finalitat pot perseguir la natura dotant l’home d’una activitat tal que l’obliga a fer-se a si mateix?
- El dinamisme (teleològic) de la conducta humana tendeix en darrer terme vers la felicitat.

La Filosofia popular de la Il•lustració havia estès considerablement l’EUDEMONISME. Aquest havia passat de ser una doctrina ètica per erigir-se en la meta indiscutible de tota esperança humana (individual i col•lectiva) per als temps presents i futurs. A la mateixa Alemanya, la tradició acadèmica wolffiana havia incorporat al racionalisme la filosofia pràctica aristotèlica com a fonament de les doctrines èticojurídiques.

POLÈMICA DE KANT CONTRA L’EUDEMONISME.

Felicitat?
És aquell estat en què un ésser racional troba satisfacció a tots els seus desitjos.
- Per més que la felicitat sigui una noció “genèricament comprensible”, és impossible donar-li una determinació estricta per a cadascú, i encara menys per a la humanitat en conjunt.

Conseqüències:
- En el pla ètic: No es pot derivar cap llei de validesa universal a partir d’una pluralitat de consells merament psicològics dirigits a l’egoisme individual i momentani.

CRPRÀCTICA.
- Sols l’actuació ds de màximes universalitzables exclou tot motiu fundat en l’amor a si mateix, i pot així constituir el fonament de la conducta moral.

Essent la raó la capacitat de fer-nos a nosaltres mateixos i exigint el deure precisament un esforç constant per assolir la moralitat a què estem cridats, la finalitat de la disposició racional amb què ens ha dotat la natura no pot ser altra que apropar-nos a la moralitat. La crítica de Kant a l’EUDEMONISME iniciada en 1781 i completada en 1784 genera, doncs, simultàniament l’ètica de l’imperatiu categòric i la tesi cabdal de la seva filosofia de la història: la felicitat queda relegada (extramundanament) a la bona voluntat de Déu, la moralitat és la meta intramundana a què tendeix el dinamisme teleològic de les facultats racionals guiades per la nostra bona voluntat.

- A la natura no li ha interessat en absolut que l’home visqui bé, sinó que s’esforci tant com pugui per fer-se digne, pel seu comportament, de la vida i del benestar.

Segons la tesi de Herder, la humanitat es “fragmenta” en una successió de pobles i èpoques: per això Kant denuncia que “no és possible aportar una comparació del grau de felicitat ni de l’avantatge d’un grup humà o d’una generació sobre una altra”.

Herder:
- Els diversos pobles són sengles manifestacions del tot, entre les quals no té sentit privilegiar-ne una en detriment de les altres, ja que cadascuna és una perspectiva possible (i necessària) de les virtualitats creadores d’aquell tot. Per això la història es resol en “les històries” de cada poble com a totalitats orgàniques que tenen sentit per si mateixes i en la seva específica evolució. Cada cultura, en reeixir dins del seu particular context climàtic, geogràfic i temporal, assoleix ja una significació pròpia, i no necessita pas d’un moment “final” que la reduiria a simple “instrument” al servei del procés global.

Kant ha vist molt bé on rau el vertader “perill” de la concepció de Herder.
KANT: La “universalitat de la història implica la pertinença de tots els pobles i cultures a un mateix procés teleològic, la qual cosa sols és possible des d’un únic “fi final” per a tota la humanitat”. Segons Kant, només si hi ha una IDEA (fil conductor racional, estructura teleològica), pot haver-hi una “història universal”, i això sols ho garanteix la moralitat com a fi. Qualsevol tipus d’Eudemonisme, fins i tot un de tant sublimat com el de Herder, no garanteix la unitat teleològica de la història, de la mateixa manera que en l’àmbit ètic no fonamenta una llei universal.
- Hi ha “una sola” història d’”una sola” humanitat perquè sota l’aparent diversitat i dispersió espaciotemporal de pobles i cultures, podem reconèixer un únic TÉLOS direccional: l’efectuació de l’imperatiu moral exigit pel nostre dinamisme racional. D’aquí que per a kant l’home no pugui conceptualitzar-se merament com a “fi últim de la natura” segons és habitual en el vocabulari teleològic de la tradició, sinó més precisament com a “fi final”.
- Això és degut al seu valor absolut com a ésser moral, és a dir, com a portador d’una legislació universal que fa de tot home fi i no merament un instrument. Aquesta posició moral-absoluta de la humanitat és la que Kant anomena “fi final”.
- Per a Kant, el fi no és merament existir, sinó que l’existència tingui la dignitat moral que li correspon.
- Per a Kant, la finalitat de Herder queda presonera de la mera teleologia natural i no és capaç de copsar l’estatut absolut de fi final que té l’home.

La ciència moderna ha destruït la PHYSIS (mecanicisme del món fenomènic).
Sols es pot trobar el sentit de la humanitat i de la seva existència temporal en una “interioritat”.

- L’enfrontament Kant-Herder també és una manifestació de la “crisi de la consciència europea”, que segueix l’enfonsament de l’univers antic medieval.
- La tasca de l’idealisme serà unificar el naturalisme teofànic de Herder-Goethe amb la teleologia historicomoral de Kant.


5. MORALITAT I LEGALITAT

UNA PRECISIÓ A LESSING.
La natura ens ha dotat d’un dinamisme racional destinat a fer de nosaltres mateixos uns éssers morals deixant en mans de Déu l’assoliment (extramundà) de la felicitat.

- La posició de Kant coincideix d’entrada amb el mil•lenarisme moral de Lessing.
- Kant ens parla de dos “objectius” o “problemes” que la natura ens obliga a resoldre:
1. D’una banda, “la consecució d’una SOCIETAT CIVIL que administri universalment el dret”.
2. D’una altra, l’home per les seves tendències animal-egoistes, “necessita un SENYOR que li trenqui la seva pròpia voluntat i l’obligui a obrir una voluntat universalment vàlida perquè cadascú sigui lliure”. Cal, doncs, trobar algú que inverteixi els mòbils de la nostra voluntat patològicament afectada, és a dir, que ens elevi a l’autèntica moralitat.

A l’hora d’establir el fi de la història, el filòsof ha de partir d’allò que exigeix moralment la raó, però també ha de tenir en compte la “matèria fenomènica” en què la “pura raó” s’encarna. En suma, si bé hi ha un únic sistema objectiu de fins morals, hi ha dues formes “subjectives” de realitzar-lo: per decisió de la pròpia voluntat (moralitat) o per coacció social externa (legalitat).
Per això, el “fi” propi de la història serà, per a Kant, menys l amoralitat pròpiament dita –per principi inobservable- que l’assoliment d’aquell estat de dret (“constitució civil que administri el dret universalment) que almenys realitza externament i objectivament els fins intersubjectius de la moralitat.

TEMATITZACIÓ PROGRESSIVA DE L’ÀMBIT DEL DRET.

Hi ha una evolució en el pensament de Kant, difícilment previsible en la CRPRÀCTICA. Es dóna una progressiva “autonomia” del dret enfront de la moral:
- “La religió dins dels límits de la mera raó”
- “Sobre teoria i praxi”
- “La pau perpètua”.

EVOLUCIÓ

1793. Davant els esdeveniments revolucionaris a França, el sector conservador de la intel•lectualitat alemanya inicia una campanya contra el “jacobinisme”. L’ofensiva insisteix a distanciar l’àmbit de la teoria del de la praxi: en política l’aplicació radical dels principis teòrics sols pot conduir a la destrucció de la societat, com a França; per tant, només a partir de l’acceptació pragmàtica de les tradicions i costums pot governar-se adequadament un poble.
Els kantians (Kant, Maimon, Fichte, Erhard) sortiran en defensa de la “teoria” i, consegüentment, dels “principis” de la revolució.
Tanmateix, la radicalització del mateix procés revolucionari mostra com el nou estat republicà tendeix a atribuir-se funcions de “salvaguarda moral” sobre la conducta dels ciutadans (Comitè de Salut Pública).
Llavors, la revolució esdevé una nova forma de govern autoritari: El TERROR. Això obligarà els kantians a distingir acuradament entre l’àmbit publicoestatal i l’esfera interior de la consciència, de manera tal, però, que no es qüestionin els principis teòrics inspiradors del nou estat. Aquesta problemàtica enllaça clarament, en el cas de Kant, amb la distinció ja apuntada en 1784: una cosa és la “constitució civil de dret” i una altra la “conversió de la voluntat”.

“LA RELIGIÓ DINS DELS LÍMITS DE LA MERA RAÓ”

Kant divideix:
- un estat civil de dret (polític): sota lleis de coacció.
- Un estat ètic: units sota mateixes lleis, sense coacció.
La distinció comporta importants conseqüències, com ara que l’estat de dret ha de tenir un principi necessàriament comú al de la moral: l’imperatiu d’universalització. No obstant això, com que en aquest àmbit es prescindeix de la intencionalitat de la consciència, l’imperatiu haurà de restringir la universalitat a la “interacció externa” entre els diversos individus.
- El governant no ha de legislar des de la perspectiva ètica, sinó només des de la jurídicoexterna. Un legislador que s’extralimités aniria contra l’ètica i també contra la constitució política, tal com s’esdevindrà a la França de 1793.
- Per tant, l’ideal de l’estat ètic i no merament jurídic sols pot representar-se en relació amb un ésser capaç de conèixer les intencions de la voluntat i poder jutjar així sobre moralitat. Amb la qual cosa la realització d’aquesta idea es desplaça al terreny de la religió. Aquesta meta acaba desapareixent de la filosofia kantiana de la història, que així redueix el seu TÉLOS a la consecució d’un estat civil de dret.

“SOBRE TEORIA I PRAXI”

Significa la reivindicació de la “teoria” enfront de Burke i d’altres posicions defensores del pragmatisme moral a l’alemanya contemporània (Grave, Mendelsshon). La tesi central del text:
- Igual que seria risible, pel que fa a la mecànica o a la balística, negar que els principis fisicomatemàtics tinguin validesa pràctica perquè les experiències mai s’ajusten del tot als càlculs teòrics, cal afirmar exactament el mateix en l’àmbit de la filosofia moral: teoria i pràctica han de coincidir.
- Però també es mou des de bon començament en la diferenciació entre la perspectiva interior a la consciència (moral) i l’òptica legal externa (dret, estat, societat mundial).

“LA PAU PERPÈTUA"

Trobem una de les observacions més penetrants de Kant per defensar l’especificitat de l’estat de dret. En presentar la constitució republicana com un dels instruments per aconseguir l’estat de pau perpètua sobre la Terra, Kant replica a leses tesis conservadores: molts opinen que aquest estat només podria ser “un estat d’àngels”.
Doncs bé, Kant no sols nega que la constitució republicana exigeixi ciutadans angèlics. Fins i tot un “poble de diables”.
Que el dret sigui aplicable a éssers perversos, i així que estiguin interessats a comportar-se moralment per més que siguin essencialment immorals, és l’expressió més precisa, per radical, de la darrera posició kantiana en el camp de la filosofia pràctica: si bé hi ha una coincidència “objectiva” en les lleis universals de la moral i el dret, hi ha també una independència “subjectiva” completa d’ambdues esferes, és a dir, des del dret no es pot legislar mai sobre mòbils, la moral no pot acontentar-se mai amb meres conductes externes.

1797: Doctrina del dret i “idea de la història” s’il•luminen així mútuament en el pensament kantià. La primera subministra el fil conductor racional que necessita la segona. Al seu torn, la fenomenalitat de la història ha permès destriar l’esfera jurídica de la purament moral, alliberant la filosofia pràctica kantiana d’un moralisme radical que l’hauria abocat al terrorisme polític.

6. INDIVIDU I ESPÈCIE: DOBLE IMMORTALITAT I TEMPORALITAT

El fi de la humanitat en el seu desenvolupament històric consisteix a assolir les metes moral-jurídiques exigides pel dret. A tal fi la natura ens ha dotat de raó i no pas d’instint com seria el cas si el fi hagués estat la felicitat. I la raó és essencialment una facultat activa que es construeix a si mateixa; és a dir, que efectua progressivament les virtualitats que la constitueixen i així s’apropa al TËLOS jurídic. Per això mateix, el desenvolupament de la raó comporta un “temps” que depassa de molt el de cada individu.

- Conseqüència:

Si el rector racional dels esdeveniments no és assolible en la vida individual i la natura no és pas “sospitosa de practicar, només en el cas de l’home, un joc pueril”. Llavors, el fi de la natura en la humanitat només podrà assolir-se en l’espècie i no pas en l’individu.

CRPURA.
Així com l’objecte natural és el resultat de síntesis parcials de l’espaciotemporalitat pels conceptes de l’enteniment, “l’objecte històric” ha de pensar-se necessàriament com allò que aplega la successió de generacions en el seu avanç temporal ad infinitum; és a dir, el “tot” de l’espècie.

... Però a la CRPRÂCTICA
La immortalitat no es predica de l’espècie, sinó de l’individu.

- Lògicament, convertir la humanitat en subjecte de predicacions que sols tenen sentit per als individus equival a adscriure’s al vell realisme dels universals i a les seves abstraccions buides de contingut.
- Metafìsicament, es pren la humanitat per una substància supraindividual, ressuscitant així la tesi AVERROISTA d’un enteniment col•lectiu separat...... Es retorna implícitament a les posicions de la metafísica més tradicional.... Obre les portes al subjecte absolut hegelià?.... De fet, tot apunta en aquest sentit, per bé que en separar l’avanç jurídic de l’estrictament moral i situar aquest exclusivament en el terreny de la consciència individual, mai no es dóna del tot la dissolució de l’individu en l’espècie ni es produeix, per tant, la hipostatització del conjunt de la humanitat.
- La “doble temporalitat” impedeix una lectura monistoaverroista.
- Conseqüentment, la consideració de l’espècie com a subjecte és sempre incompleta:
- necessària per fer possible una filosofia de la història, però no pas dotada d’estatut ontològic propi per la distància, sempre irreductible, entre la “llibertat intel•ligible” i les seves “manifestacions sensibles”.


DISCUSSIÓ I INTEGRACIÓ DE ROUSSEAU

Cal tenir present que el tractament de Rousseau té lloc dins d’un text que reconstrueix l’inici de la història a partir d’una hermenèutica racional-teleològica del llibre I del “Gènesi”. Per això la interpretació s’emmarca en una primera observació de fons: tant Rousseau com el text bíblic entenen els orígens de la humanitat històrica en termes de caiguda originària i d’abandó del paradís.
Kant les integra, però tot distingint la perspectiva de l’individu (relació amb la felicitat) i la de l’espècie (relació amb la moralitat)
Si considerem la felicitat com a meta a què aspira cada home singular, ja sabem que l’instint ens satisfaria molt millor que no pas la raó. Aquesta, dirigida als fins de la moralitat –virtut individual, dret col•lectiu-, s’oposa sempre a la “naturalitat” del benestar immediat. Per això, des de la perspectiva de la felicitat individual, tant Rousseau com el Gènesi encerten en considerar el sorgiment del dinamisme racional i cultural com una desgràcia per a l’home (caiguda, corrupció, etc.) i, per tant, en caracteritzar l’inici de la història per la seva “negativitat”.
- Sens dubte la raó genera insatisfacció en les apetències indolents i egoistes de l’individu “natural”. Però a canvi l’eleva –a ell i l’espècie tota- a la categoria d’ésser moral que ha de realitzar unes exigències incondicionades: substituir la mera felicitat per la dignitat de ser feliç.

LA SOCIABILITAT INSOCIABLE: EL MAL EN LA HISTÒRIA

La raó és una facultat essencialment activa que es construeix (teleològicament) a si mateixa. El sorgiment i desplegament d’aquest dinamisme ocasiona que la nostra espècie s’endinsi per un camí de dificultats i de reptes, en lloc d’acontentar-se amb la satisfacció natural de l’instint o d’un mínim benestar autàrquic. Per tant, sense una “força motriu” perquè ens impulsi vers una superació continuada, no hi haurà més que l’estat paradisíac de Herder, de Rousseau o del 2Gènesi”.
És a dir, l’home ha d’estar conformat per una mena d’autoconflictivitat que l’impulsi constantment més enllà del que és, de tal manera que no s’acontenti fins a assolir (ad infinitum) allò que ha de ser (i potser no serà mai fàcticament).
Segons aquest antagonisme consubstancial a la natural, Kant recull les dues gran línies de pensament social i polític:
1. Hi ha en l’home un element de simpatia vers els altres. Aquesta “inclinació a sociabilitar-se” és justament la que la tradició invoca des d’Aristòtil, i que Rousseau havia convertit en impuls bàsic de l’home originari.
2. Deixar enrere la temptació arcàdica exigeix un moviment de sentit contrari: un impuls a afirmar-se enfront dels altres. És una tendència a individualitzar-se a escindir-se de la col•lectivitat trencant les tendències gregàries (Hobbes, Spinoza).

La humanitat es configura precisament en la cruïlla de tots dos. Es tracta, doncs, d’una “sociabilitat insociable”.

- Anticipació de la dialèctica de Hegel: astúcia de la raó.
- Resulta així que, a través de mitjans aparentment immorals (Hobbes), la providència garanteix l’apropament teleològic a la moral.
- És adir, no hi ha pas una exaltació dels egoismes, hostilitats o guerres com a coses bones en si mateixes, sinó el mer reconeixement fàctic que hi són i que la providència pot reconduir-les vers un fi bo.


7. GUERRA I HISTÒRIA UNIVERSAL


La guerra, tot i la seva negativitat irreductible, també s’inscriu en la tècnica de la natura, de manera que el filòsof ha d’aconseguir comprendre la seva funció dins del procés teleològic de la història.
- En l’opinió dels il•lustrats hi ha almenys dos grups humans que semblen estar efectivament exclosos de la història. Tant els feliços habitants de les illes tropicals com els de les regions polars, cadascú en el seu aïllament geograficolimàtic específic.
En el cas de Kant, la guerra, com a mecanisme inserit per la natura en la humanitat sencera –resultat extrem de la tendència a la insociabilitat- servirà per reintegrar en la història aquells pobles, i així corroborar per la banda de les causes mecàniques l’existència del procés unitari que hem postulat des de les causes finals.
Perquè la humanitat assoleixi el seu final –és a dir, que regeixi el dret en tota la terra (Pau Perpètua)- és necessari prèviament que s’hagi estès i multiplicat per tot el planeta en lloc d’endormiscar-se en les poques zones aptes per a la felicitat arcàdica.
- Els pobles més poderosos han desplaçat vers les regions més extremes els més febles.

La guerra és, doncs, una llei de la natura que regeix els desplaçaments i moviments migratoris dels pobles, i explica l’ocupació de les contrades més inhòspites i l’aparent aïllament dels pobles perifèrics. Així, pròpiament, no hi ha pobles fora de la història.
- En relació amb els pobles civilitzats, la guerra juga també un paper decisiu: a través de les successives confrontacions bèl•liques els ha mantingut com a nacions diferenciades, i ha impedit la formació d’un únic estat universal que hauria abocat a un despotisme absolut, la qual cosa impossibilitaria el desplegament futur de la civilització. En aquest sentit, i també, paradoxalment, la guerra serveix perquè l’establiment universal del dret (Pau Perpètua) hagi d’aconseguir-se com a resultat d’un acord racional entre els diversos estats, i no pas per la imposició despòtica d’un sobre els altres.

Resulta així que el mecanisme de la natura és uniforme tant per als pobles marginats com per als civilitzats.



8. DOCTRINA DE L’ESTAT

Kant manifesta una oposició directa al desideratum assembleari rousseaunià i als seus intents de plasmació en el moments més radical de la Revolució francesa.
Per tant, el trànsit històric al règim republicà no passa per la forma d’estat democràtica, sinó per la reforma progressiva de la monarquia: intencionalment en un primer moment (monarques il•lustrats), fàcticament en un segon (Assemblea de diputats).

CIUTADANIA. NEGACIÓ DEL DRET DE RESISTÈNCIA.


La noció de ciutadania és introduïda per Kant a partir del dret innat a la independència i l’exercici real de la independència exigeix l’autonomia econòmica (ciutadans actius). Els ciutadans passius (assalariats de tota mena) no tenen participació en els sufragis.
En aquesta qüestió Kant és plenament fidel a la lletra de la constitució francesa de 1791, que finalment adoptà les formulacions conservadores defensades per Sièyes i els girondins enfront de les tesis més radicals dels sectors jacobins.

Kant defensa obertament el sotmetiment incondicionat al sobirà, en la línia de l’autoritarisme de Pufendorf. La seva posició és contundent i sense cap modificació de 1793 a 1797 (“Teoria i praxi”, 1793) (“Doctrina del dret”, 1797).

Si per a Fichte el pacte és rescindible per una part (individu) encara que l’altra el compleixi, per a Kant el pacte no és mai rescindible per una part (poble), ni que l’altra l’incompleixi (sobirà despòtic)..... (Lluny del iusnaturalisme).
D’aquí que l’execució d’un Carles I o Lluís SVI provoqui a Kant un calfred i reprovació. Ho considera un crim que no podrà expiar-se mai.
Ara bé, encara que sembli paradoxal, segons Kant, per més que el destronament del sobirà sigui sempre il•legítim, un cop s’ha produït, la nova forma d’estat és automàticament legítima i els bons ciutadans tenen necessàriament l’obligació de sotmetre-s’hi. Clarament obra aquí el mateix principi: tota forma de política ja pressuposa en certa mesura el pacte i, per tant, resta legitimada per si mateixa al marge del possible origen revolucionari. I òbviament el nou estat tampoc no podrà admetre en la seva constitució el dret de rebel•lió.


LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ .

Què és il•lustració?

- La llibertat es dóna en l’àmbit de l’ús públic de la raó, però no en el de l’ús privat.
- El primer correspon a tot home com a membre de la república de les lletres, és a dir, en tant que es comunica amb el públic literari en general. El segon va lligat a l’exercici d’un treball sota algun tipus de contracte –per exemple, professor o predicador, ambdós igualment funcionaris d’un estat-.

Per tant, la reivindícació de la llibertat de premsa en “Teoria i praxi” sols afecta pròpiament al primer ús.

9. EL FILÒSOF DE LA HISTÒRIA COM A EDUCADOR DEL PRÍNCEP.

Sols podem esperar l’èxit del projecte formatiu si hi ha bona voluntat per part del sobirà.
Tanmateix, l’estat històric que ha de ser reformat és la monarquia despòtica per tal d’adequar-la progressivament a la forma de govern republicana. Consegüentment, la reforma de l’estat no pot començar fàcticament d’altra manera que no sigui primer reformant el príncep.

Talment com, segons la metàfora mèdica, la curació de la malenconia consisteix a canviar l’estat d’ànim depressiu per un d’entusiasmat, la reforma de l’estadista també obliga a un cert canvi espiritual. En aquest cas es tracta de convèncer-lo que abandoni les actituds paternalistes i despòtiques i les substitueixi pels principis de la teoria jurídica.
La reforma de l’estat reverteix així en una tasca pedagògica sobre el príncep (o el tirà), capaç de “convertir-lo” a la reforma política En aquest sentit, el to dels opuscles kantians des de “Teoria i praxi” reflecteix sovint l’actitud del filòsof pedagog.
La mateixa llibertat d’expressió és reivindicada no sols perquè es tracta d’un dret innat de l’individu, sinó també per la utilitat informativa que n’extreu el sobirà en conèixer l’opinió dels súbdits i poder adequar-hi la tasca de govern.

En aquesta funció educacional i persuasiva sobre el príncep, l’enemic del pedagog és un altre conseller àulic aquell que redueix la política a una simple tècnica pragmàtica derivada de l’experiència, i que nega tota validesa als principis de la teoria moral-jurídica (Burke, Rehberg, etc.). D’aquí la línia argumentativa de Kant: convèncer l’estadista que l’aplicació dels principis jurídics, no solament no és contrària a l’estabilitat de l’estat i no comporta cap perill per al monarca, sinó que és l’únic remei per assegurar-se la persistència definitiva enfront de tota possible revolució.

- En poques paraules: la via del dret és la millor prevenció contra l’execució del monarca! El pragmatisme més intel•ligent està de la banda de la teoria ii no de la praxi.

Dels diversos models metafísics, potser el del profeta és el que millor escau al conjunt dels textos kantians.
Com el model profètic, doncs, la filosofia de la història exposa i entén el pla de la providència i, cridant entusiàsticament a realitzar-lo, col•labora a la veritat d’aquest.

En suma, som coautors de la progressiva construcció moral-jurídica del bé en el món. És a dir, reconeixent alhora que la nostra coautoria depèn parcialment de la divinitat: perquè lahistòria obeeix el seu pla, i perquè la completesa última del regne dels fins (santedad-felicitat) ultrapassa els mateixos límits històrics de la nostra actuació.

Kant, sabent que la filosofia de la història és una narració teòricament versemblant, pràcticament necessària, terapeùticament útil i pedagògicament edificant, reconeix que no és pas un SABER DE l’ABSOLUT: a tot estirar, una reflexió humana reconfortant escrita des de la perspectiva de la totalitat.

Hegel, oblidant-se que escriu una novel•la, diu que té un saber de l’absolut en la seva realització fenomènica. Tal canvi de coordenades narratives no és més que la plasmació en l’àmbit de la filosofia de la història d’altres desplaçaments prou significatius: el discurs subjectivonecessari esdevé constitutiu; la idea versemblant construïda des de la frontera de la finitud (Judici reflexionant) esdevé idea absoluta (raó); el desvetllament del sentit del deure per tal d’efectuar les metes morals deixa pas a un saber que es realitza necessàriament.

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es