Nova perspectiva
Kanya a Kant
Textos Kant

Qüestionari:
1.Quina relació s'estableix en el text entre el mecanicisme i la major llibertat de pensament?
2.Quin és el gran mèrit que s'atribueix a Hobbes quan se'l considera un dels pioners del pensament políticament modern?
3.Quin és l'itinerari bàsic de la història, segons Rousseau?
4.Comparació entre la idea del Bé de Plató i el concepte de voluntat general de Rousseau.
5.Com s'explica la diferència entre el pensament polític revolucionari francès (anticlerical) i el d'"esquerres" alemany no anticlerical?
6.La religió abona el conformisme o l'inconformisme?
7."El deure" és la màxima expressió de la llibertat". És possible això?

KANYA A KANT
O UNA MIKA DE KONYA NO FA MAL... O NO
.

(Algunes claus per entendre l’ètica kantiana. O seran alguns claus?)

Qüestionari:
El mecanicisme situa Déu com a creador del món, però, un cop ha estat creat, el món ja no funciona gràcies a la seva intervenció, sinó que ho fa seguint unes lleis. Per aquest motiu, el mecanicisme era una nova manera de veure el món que permetia a qualsevol científic investigar sobre aquest sense haver de fer-ho regint-se pels dogmes de l'Església, és a dir, amb llibertat de pensament.

Hobbes va aportar una manera de pensar diferent al de l'Església, en relació a la procedència del poder del rei. Per a l'Església el poder era la conseqüència de la voluntat de Déu. Per contra, per  a Hobbes el rei tenia el seu poder perquè els individus l'hi havien atorgat per tal de poder evitar la lluita entre tots ells (és l'absolutisme o dictadura útil). A més, aquest implicava la renúncia a la llibertat

3.Quin és l'itinerari bàsic de la història, segons Rousseau?
En un principi, l'ésser humà "salvatge" era bo per naturalesa. Amb l'objectiu d'aconseguir millorar les seves condicions de vida es va agrupar i va sorgir la divisió de treball segons allò que cadascú sabia fer millor. A partir d'això va aparèixer la divissió de classes, ja que certes tasques eren considerades superiorrs i, a més, aquest poder es passava de pares a fills. Per això, aquestes classes superiors van obtenir més riquesa i va sorgir la desigualtat.

La voluntat general no és –como diríem ara- la voluntat de la majoria, sinó allò que objectivament interessa a la majoria (El Bé objectivament parlant, encara que fos a llarg termini, i sigui "impopular"). Seria la idea del Bé de Plató que només pot ser copsada pel savi-filòsof i és per això que ha de ser ell qui ha de governar....  La voluntat general, al igual que la idea del Bé de Plató, és allò que convé fer per tal de redreçar la història en un sentit adequat per tal d’assolir la justícia i igualtat comunitària.

L’origen del protestantisme (austeritat, moralitat, retorn a l’església primitiva autèntica) feia que la seva trajectòria no el fes tan descaradament partidari dels privilegiats. Una corrent del protestantisme tindrà especial importància en les idees il·lustrades: el pietisme, corrent que es distingeix del calvinisme pel seu tarannà tolerant. El pietisme predomina a Königsberg i el professa Kant.

6.La religió abona el conformisme o l'inconformisme?
En general, la religió afavoreix la posició conformista, ja que tot i que és cert que explica que hi haurà una recompensa després de la vida si se suporten els sofriments (la immortalitat de l'ànima)... D'altra banda, també la religió aporta esperança en un futur si s'esmercen esforços per lluitar contra les injustícies de la vida, encara que nosaltres no ho veiem (i sí els nostres descendents). En aquest cas la relgiió també pot estimular la rebel·lió vers aquestes situacions adverses.

7."El deure" és la màxima expressió de la llibertat". És possible això?
Quan nosaltres fem allò que creiem necessari i imprescindible per al bé de tota l'espècie humana, no pas perquè ens ho manin, sinó perquè així ho creiem, serà perquè ho escollim lliurament. Per tant, aquest deure que sentirem serà causat per la llibertat que tenim de pensar i actuar només pel nostre bé, sinó pel bé de tothom...
També es pot considerar que el nostre raonament d'allò que creiem necessari s'imposa als nostres instints egoïstes i de comoditats a curt termini en favor d'un bé superior (el de la humanitat)