Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Esquema
L'empirisme
Hume on de rocs
Textos Hume
L'obediència útil
Del es al quiero
El Newton de la moral
Empirisme, progressista?
Exercicis

 

Enllaços

L'EPOCA DE L'EMPIRISME
(Edit. Columna)

1. Introducció.

Sota el nom d'Empirisme hom recull l'obra d'aquells filòsofs que entre els segles XVII i XVIII i seguint una tradició que va des d'Ockham a Bacon o Hobbes desenvolupen una polèmica contra alguna de les tesis defensades pels racionalistes, sobretot de llur tradició metafísica, afirmant l'origen i manteniment experiencial de tot coneixement. Amb excessiva freqüència, però, s'ha distingit la tradició racionalista de l'empirista com tradicions oposades que resten superades en la filosofia posterior de Kant, síntesi d'ambdues. La realitat històrica és molt més complexa i en ella cal dir que moltes de les tesis empiristes vénen recollides i són presents en el racionalisme, sobretot la importància donada a la mateixa raó humana.

2. La tradició científica.

La gran època de la revolució científica hom pot datar-la en l'aproximadament segle i mig que transcorre entre el 1543, any de publicació de l'obra de Copèrnic ("De revolutionibus orbium coelestium") i el 1687 en què apareix la gran obra de Newton ("Philosophiae naturalis principia mathematica"). En aquest temps esdevé un canvi notable en la concepció del món físic i en tota l'estructura del pensament científic a causa tant de la nova manera de concebre la natura com als intruments emprats per a conèixer-la.

La concepció aristotèlica del món, acceptada quasi universalment durant prop de dos mil anys, era derrotada, bé que no fou una derrota sobtada sinó aconseguida pam a pam: la mort a la foguera de Giordano Bruno, la presó de Galileu, la prudència de Descartes, la barreja de ciència i misticisme en Kepler, l'acusació de bruixeria contra Harvey, la influència de la teologia dogmàtica medieval en el pensament de Newton...

Amb Aristòtil semblava impossible construir una física matemàtica, perquè la matemàtica es basava en l'estudi de les entitats abstractes mentre la física ho feia en les coses reals. Per a la revolució científica aquesta aparent heterogeneïtat havia d'ésser superada. Pels nous científics la matemàtica constitueix la veritable estructura de la realitat, de manera que "el llibre de la natura" no es pot aprendre si abans "no s'aprèn a entendre la llengua i a conèixer els caràcters en els quals està escrit. Està escrit en llenguatge matemàtic i els seus caràcters són triangles, cercles, i altres figures geomètriques, sense les quals és impossible entendre humanament ni una paraula" -dirà Galileu-. Els cossos, llur moviment i l'espai són ara realitats mesurables en relacions matemàtico-geomètriques. Aquesta matematització donarà lloc a un mecanicisme que redueix la matèria a massa en moviment i els éssers naturals a màquines. Això permet construir un model interpretatiu de l'esdevenir físic que l'home pot reproduir.

La nova ciència, doncs, subratlla l'aspecte eminentment actiu del coneixement sobre el tradicional contemplatiu d'Aristòtil. D'aquesta manera i encara que sense negar-la el nou saber s'allunya de la metafísica.

Ara aquella visió finita de l'univers procedent de la tradició aristotèlico-escolàstica, que oposava la física terrestre amb la física celeste despareix. El món ara és concebut com un món obert, infinit, homogeni, sense jerarquies. Els científcs estàn orgullosos de participar en un saber en continu creixement i en contínua discussió. Apareixen així una munió de projectes d'institucions científiques. Mersenne col•laborarà en la creació d'una Acadèmia francesa (1635), a Roma apareixerà "l'Accademia dei Lincei" (1603), a Florència, "l'Accademia del Cimento" (1657), a Londres la "Royal Society" (1662), a Berlín Leibniz promou i presideix la "Societas regia scientiarum" (1711).

El moment conclusiu de tota la revolució científica del segle XVII rau en la física newtoniana, la qual suposa la sistematització orgànica de la mecànica racional tot partint dels axiomes del model euclidià. El mètode newtonià permetrà descriure inductivament les forces naturals, fixar les lleis del moviment dels cossos i justificar, a partir d'aquestes lleis, tots els fenòmens naturals. Apareix així un nou sistema del món. Les lleis newtonianes del moviment, la teoria de la gravitació universal, l'estudi de la força centrípeta o gravitacional i el procediment analítico-sintètic del mètode newtonià tanquen definitivament la porta del món antic.


Tampoc no hem d'oblidar l'impacte que les noves tecnologies tingueren en l'aparició de la revolució industrial i en el canvi de model econòmic europeu. Aquesta concepció utilitarista de la ciència que apareix ja en Bacon és contínua fins als nostres dies. La relació entre investigació científica, tècnica i apetit material o poder serà cada cop més forta.

3. La teoria del coneixement de Hume.

Un dels problemes típics de tot l'empirisme rau en el plantejament de l'origen de les idees. Si hom nega que hi hagi idees innates -és a dir, si totes les idees són productes creats posteriorment al nostre coneixement- cal resoldre el plantejament cartesià. Puix que Descartes, dubtant de l'experiència i dels sentits, troba en la nostra ment, de manera intuïtiva, diverses idees: 1) pensaments (cogitationes), 2) la subtància pensant (el jo) i 3) la idea de Déu (de la qual derivarà mitjançant l'argument ontològic la seva existència).

Partir, per tant, del punt de vista empirista significarà poder refusar aquests "a prioris". Si ho aconseguim demostrarem l'error racionalista. No és, doncs, la raó el punt de conflicte entre ambdues tradicions sinó el punt de partença del coneixement: l'experiència o les idees innates contingudes en la nostra ment.

El plantejament gnoseològic de Hume parteix de l'influx del model mecanicista newtonià -que pressuposa que la naturalesa és homogènia- i de l'intent d'aplicació d'aquest model a l'estudi de l'home. Així Hume intentarà establir un fonament teòric-empíric de l'home que serveixi de base a les ciències pràctiques i teòriques. Intentar fer una ciència de l'home tan sòlida com la ciència física de Newton, vet aquí a la fi l'objectiu dels seus dos llibres fonamentals: "Tractat de la naturalesa humana" (1738-1739) i "Investigació sobre el coneixement humà" (1748). El seu estudi sobre el coneixement humà establirà tres fites importants: per un cantó afirmarà un escepticisme moderat i mitigat, limitant així l'optimisme racionalista cartesià; en segon lloc pretendrà donar suport a un agnosticisme positiu (no ateisme) que acabés amb el fanatisme i la superstició religiosa de l'època; i finalment suposarà la defensa d'un ideal polític tolerant, bé que tolerant només per a la satisfacció dels interessos privats, tot exaltant l'individualisme burgès. Així doncs, tot seguint Locke la filosofia de Hume, més que fer una lloança dels poders de la facultat racional farà una recerca dels hàbits, instints, tendències i fantasies que habiten el fons de la natura humana, allunyant en qualsevol cas l'estudi filosòfic de la religió o de qualsevulla metafísica.

3.1. el principi de correspondència.

Segons Hume tota idea prové de l'experiència i l'observació. Podem, per tant, establir un principi de correspondència entre ambdues. Es a dir, el nostre pensament, les nostres idees poden ésser reduïts a idees simples i aquestes alhora ésser derivades en correspondència amb impressions simples. L'esquema seria el següent:

objecte... sensació simple... idea simple... idees complexes.

Segons Hume tota idea, àdhuc la idea de Déu, segueix aquest correlat, donat que la imaginació, gràcies a la memòria, pot combinar impressions i idees simples. L'afirmació de l'esmentat principi suposa que en absència d'òrgan sensorial concret i adequat tampoc no hi haurà la corresponent idea (cec, sord, etc.). El convenciment empirista de Hume és tal que no tem acceptar el repte que qui no ho accepti exposi almenys una idea simple que no procedeixi d'una sensació prèvia.

3.2. El principi del costum.

Tanmateix hi ha un problema en el plantejament de Hume que ell mateix proposarà. Exposar una idea suposa no només pensar-la, sinó també presentar-la públicament. Per a això fem ús del llenguatge: no mostrem les idees sinó que les signifiquem amb paraules. Ara bé, sovint trobem paraules que no expressen idees procedents d'una impressió sensible. Moltes d'aquestes paraules, buides de contingut real, són emprades per la metafísica. Segons Hume totes elles han d'ésser excloses perquè no tenen contingut significatiu procedent de l'experiència. Així, l'accent de la filosofia empirista es decanta de la psicologia genètica (origen de les idees) a la lingüística i filosofia del llenguatge (la qüestió del significat de les paraules). Les impressions sensibles són més vives però llur caràcter és privat (individuals), mentre que les idees posseeixen menys força però són representades (mitjançant el llenguatge) de forma pública. Si bé la imatge (la petjada de la impressió) no pot ésser directament comunicable, sinó que resta limitada en la ment del subjecte particular, si que és possible traduir-la gràcies al llenguatge. Però, filosòficament parlant, és això justificable? El terme general representa acuradament la imatge particular? Com, doncs, associem diverses idees fins arribar a una idea complexa? Segons Hume les idees se'ns presenten en la memòria i en la imaginació amb certa regularitat. Després, mercès a diversos principis (el de semblança, el de contigüitat en el temps i en l'espai, el de causa-efecte) les associem. D'aqui es deriven les idees complexes: objecte fonamental dels nostres pensaments i de la raó. Aquestes són fruit de la unió d'idees particulars o simples a un terme que els dóna una significació més extensa.

Hume pensa que aquestes idees abstractes, expressades en termes generals, si bé no aconsegueixen una noció perfecta de l'objecte a què es refereixen (per exemple la idea abstracta d'home varia en cada individu) sí que permeten una noció imperfecta d'aquests, que ens serveix per a la conversació o raonaments quotidians. La qüestió no és gens fàcil de contestar: les nostres idees abstractes individuals són idèntiques o exactes a les dels altres? Si la nostra resposta és negativa continuen tancats -com Descartes- en el jo pensant. Si responem que sí, és lícit suposar que sempre que parlem d'una idea abstracta imaginem exactament el mateix, fent possible així les idees universals.

Hume negarà aquesta possibilitat però molt matisadament: Bé que racionalment és injustificable traslladar una idea abstracta individual a termes generalitzats (escepticisme) generalment tenim el costum i l'hàbit de realitzar-lo. O més concretament, cada paraula representa una sola idea (i aquesta a una sola impressió, com ara "aquest home") particular i concreta. Però a causa d'un hàbit adquirit (pel qual apliquem el mateix terme a objectes diversos només semblants) fabrica una zona de comprensió en la qual és possible l'enteniment en la nostra vida ordinària (així el concepte "home" l'emprem per a molts subjectes amb característiques més o menys semblants). Però en la nostra vida no-ordinària (filosofia, ciència) haurem de tenir cura de l'ús dels termes que emprem. Així Hume clourà afirmant que el terme abstracte és aquell que "corresponent a una idea individual o imatge mental, representa, tanmateix, una pluralitat d'imatges semblants, en desvetllar en nosaltres l'hàbit segons el qual hem aplicat aquesta mateixa paraula per designar imatges que oferien entre elles alguna semblança". Filosòficament parlant això significa que no hi ha possibilitat versemblant d'ultrapassar l'esfera del jo, o, el que és el mateix, que hi ha una gran dificultat a acceptar o construir un llenguatge interpersonal, donat que cada experiència és particular i intransferible.

3.3. L'escepticisme.

Hume no projecta els límits del coneixement només en el pla subjecte-pensant envers els altres, sinó també en el pla de la relació subjecte pensant - objecte de coneixement (realitat)-. Els sentits -pensa Hume- ens proporcionen una simple percepció de coses, però mai no ens afirmen llur existència. La deducció que les coses existeixen correspon a la raó o a la imaginació. Perquè quan deixo de percebre desapareix la percepció. I com llavors saber que el món exterior existeix d'una manera constant més enllà de les nostres percepcions ? Hume afirma que la nostra imaginació i la peculiar constància i coherència dels canvis que percebem quotidianament ens ho permet creure. Ara bé científicament aquesta existència continuada sabem que és falsa. Perquè només hi ha percepció durant el fet d'estar percebent. Arribat a aquest punt Hume veu com la raó és contrària a la vida humana: allò que acceptem amb la raó (la realitat no és evident) en canvi ho neguem quotidianament gràcies a la imaginació i al principi de costum. Mentre la filosofia ens recomana "dubtar de tot", l'impuls natural considera aquest escepticisme una extravagància. D'aquí conclou Hume que la raó es veu sempre dominada per l'impuls natural, donat que la naturalesa humana és dogmàtica i es recolza sempre en antigues conviccions.

Hi ha encara una altra raó per a desembocar en l'escepticisme. Aquesta raó prové d'estudiar el que Hume anomena principi de causalitat. segons el nostre autor els objectes de la raó humana poden dividir-se en dos:

a) relacions d'idees: enunciats o proposicions demostrativament certs, procedents de meres operacions a priori del pensament i que no depenen de l'existència externa de quelcom diferent a la ment humana; i

b) assumptes de fet o enunciats no evidents en ells mateixos sinó només possibles d'assolir la veritat; llur demostració només és possible a posteriori i depenen necessàriament de l'experiència.

Les relacions d'idees són proposicions necessàries (i quan Hume reconeix llur existència es contradiu parcialment, donat que són idees que no procedeixen de l'experiència). Els assumptes de fet són enunciats contingents amb base experiencial fruit de l'associació d'idees feta gràcies a tres pincipis ja abans esmentats: el principi de semblança, el de contigüitat i el de causa-efecte. Precisament Hume subratlla ara aquest darrer per ser el mode més extens
de connexió entre idees. Es a dir, tot raonament entorn als assumptes de fet es fonamenta en la relació causa-efecte. Tanmateix Hume nega que aquest principi s'arribi a complir alguna vegada, perquè:

1. Si els assumptes de fet procedeixen de l'experiència, per a tenir coneixement de la causa-efecte d'un fet concret caldrà primer una experiència repetida durant una successió (freqüència) de temps.

2. De les dades obtingudes de la meva experiència selecciono aquelles més rellevants i les designo com a causa del fet.

3. Però, puc concloure que tal fet obeeixi realment a aquestes causes o és només el que creu la meva capacitat cognoscitiva ?

I encara: puc afirmar quelcom del cas concret de què tinc experiència, però és lícit racionalment transcendir aquesta experiència i pensar que continuarà esdevenint el mateix? Per què de totes les possibilitats d'esdeveniment d'un fet en preferim una fins al punt d'anticipar-la?

En definitiva, per a Hume realitzar això en nom de la raó és pecar d'imprudent. Encara que en la vida quotidiana ho fem constantment. La conclusió és clara: tot raonament sobre un objecte que és assumpte de fet ha de restrènyer-se als límits sensibles, ni pot conèixer les causes que ho produiren ni anticipar els efectes a què donarà lloc. Consolidem doncs l'escepticisme. No només per la incapacitat racional humana sinó i sobretot perquè no és la raó sinó el costum el motor de la vida humana; són els imperatius psicològics els que se'ns imposen. Per tant no hi ha connexions lògiques necessàries entre esdeveniments. Només creiem que hi ha de debò una existència real entre causes i efectes.



L' E M P I R I S M E

César Tejedor

L'empirisme s'extén, en realitat, al llarg de dos segles. Seria, probablement, millor exposar-lo dins el pensament de la Il•lustració, ja que Locke fou un dels seus inspiradors, i Berkeley i Hume visqueren en el sgle XVIII. Tanmateix, ha prevalgut el costum de tractar-lo en paral•lelisme amb el racionalisme, tot desvinculant-lo així del seu context històrico-cultural. D'altra banda, la situació sociopolítica d'Anglaterra en aquests dos segles és absolutament peculiar i difereix de la resta d'Europa. En efecte, si al continent preval l'absolutisme, a Anglaterra té lloc la revolució burgesa. El triomf de la revolució suposà el triomf de les llibertats polítiques, religioses i econòmiques. La classe més beneficiada fou la burgesia (comercial, terratinent i industrial), així com l'Església anglicana. No es veieren satisfetes les reivindicacions igualitàries dels "anivelladors" (levellers) i comunistes (diggers). Anglaterra es convertí, a més a més, en la primera potència comercial i capitalista, i el seu sistema polític parlamentari era el model a imitar. Els teòrics del liberalisme (Locke) i els científics (Newton) anglesos foren, finalment, els inspiradors de la Il•lustració europea.

Els antecedents de l'empirisme es troben en la tradició del pensament anglès (Roger Bacon, pensadors d'Oxford). Igualment, el corrent nominalista s'havia implantat profundament en molts pensadors anglesos. En general, l'empirisme és un corrent filosòfic contraposat, en molts casos, al racionalisme. La contraposició sembla més clara si es té en compte que el racionalisme havia pres com a model la ciència moderna únicament en el seu aspecte matemàtic, i que l'empirisme havia recollit l'altre aspecte: la importància de l'experiència.

Amb l'empirisme, el problema del coneixement (origen i validesa del mateix) passa a ser el tema fonamental, o, almenys, el tema previ i imprescindible abans de començar qualsevol altra investigació.


Tesis fonamentals de l'empirisme.

1) L'origen del coneixement és l'experiència.

2) El conseixement humà no és il•limitat: la mateixa experiència és el seu límit.

3) Tot coneixement és coneixement d'idees.


1 - L'ORIGEN DEL CONEIXEMENT ES L'EXPERIENCIA.

La ment és com una "tabula rasa" (aristotèlico-escolàstic). Tanmateix l'empirisme no es pot confondre amb el sensisme (Hobbes, Condillac: el coneixement neix només de l'experiència externa)

Nota: L'empirisme de Locke no és total. Subsisteix en el seu pensament nombrosos elements racionalistes).


2 - EL CONEIXEMENT HUMA NO ES IL•LIMITAT....

Diferències amb el racionalisme:

El Racionalisme: La raó no té límits. Si segueix un mètode adequat pot arribar a conèixer-lo tot.

Per contra, per l'empirisme el camp del filosofar es redueix notablement i també es redueix la certitud del coneixement. Sobre moltes qüestions només hi ha un coneixement probable i inclús Hume manté una postura escèptica respecte els problemes metafísics.

Matemàtiques: coneixements certs i necessaris.
Física: únicament ciència probable.


3 - TOT CONEIXEMENT ES CONEIXEMENT D'IDEES.

- Coincidència entre empiristes i racionalistes. (Allò que coneix la ment són les seves idees -no pas les coses-).

El pensament es redueix a relacionar idees entre si. En Berkeley aquesta tesi condueix a l'idealisme (negació de la realitat del món material que percebem). Per aquesta raó, els empiristes concedeixen gran importància a les anàlisis dels mecanismes psicològics que expliquen les associacions d'idees entre si.

El contingut i l'abast de qualsevulga idea ha de ser explicat a partir de les idees més simples que la componen. Tots els empiristes accepten la doctrina fonamental del nominalisme: les idees universals no són més que idees particulars unides mitjançant un mot.

- Conclusió:

Els empiristes consideren impossible la metafísica i es dediquen a qüestions polítiques, morals, religioses, pedagògiques... Per primera vegada, estudien la raó des d'un punt de vista crític: que examina els seus propis límits i possibilitats.




JOHN LOCKE (1632-1704).


Locke ja no és un filòsof sistemàtic (en oposició a Hobbes).

"Assaig": La teoria del coneixement es converteix en una branca independent de la filosofia. (En Descartes encara era una introducció al mètode). Locke es considerat com el vertader fundador de l'empirisme, el primer gran teòric del liberalisme polític. Té gran influència en la il•lustració francesa i és l'inspirador de la Constitució dels Estats Units d'Amèrica.

TEORIA DEL CONEIXMENT.

- Mètode (mètode històric). Història natural de la ment.

- Finalitat de l'anàlisi de la ment: conèixer l'abast del nostre coneixement.

- Raó crítica: que s'examina a si mateixa per a trobar els seus propis límits (En front a la il•limitació de la raó en el racionalisme).


1 - LES IDEES I EL SEU ORIGEN.

Les idees poden ser:

- simples: de sensació, de reflexió.

- complexes: de modes, de substàncies, de relacions.
Idea: "L'objecte del pensament quan un home pensa".

- Teoria representativista: La idea fa d'intermediari entre la cosa i la ment. Representa a la cosa en la ment. Es la idea (no pas la cosa) la que és l'objecte de la ment.

- Negació de les idees innates: Tota idea procedeix de l'experiència. Aquesta experiència pot ser externa i interna.
Les idees simples: són produïdes per l'experiència directa. Al rebre-les la ment es comporta passivament (no crea).

Les idees complexes: A partir de les idees simples, la ment pot formar activament idees complexes. Combinacions d'idees simples: combina, compara, separa... idees simples.

Sorgeixen tres categories d'idees complexes: 1) modes (propietats); 2) substàncies (suport dels modes); 3) relacions.

- Les idees són signes de les coses. Si volem comunicar-nos necessitem les paraules. Les idees existeixen independentment de les paraules. Es poden tenir idees i pensar sense necessitat de paraules.

2 - ELS GRAUS DE CONEIXEMENT.

Coneixement immediat: intuïció.

Coneixement mediat: per demostració.

Coneixement mitjançant la sensació.

El coneixement intuïtiu és el més perfecte. En canvi, el coneixement sensible és el més insegur (Nota: Trobem un Locke poc empirista i lastrat pel racionalisme).
 

3 - EL MON REAL.

Per bé que allò que coneixem són les idees i no pas les coses, Locke no dubta de que existeixi un món real (postura realista).

- Realisme crític: Força proper en alguns aspectes al cartesianisme.

- Influència cartesiana:

Tenim coneixement intuïtiu de la nostra pròpia existència; tenim coneixement demostratiu de l'existència de Déu; tenim coneixement sensible de l'existència de qualsevulga altra cosa.

Locke admet, doncs, l'existència d'una ment humana substancial que té plena consciència de si mateixa, i en aquesta consciència de si fonamenta la identitat personal, que no és més que la consciència de tot el seu passat.

- Les coses materials són conegudes a través d'idees. La sensació per si sola no prova que existeixi la cosa sentida amb la certesa que dónen la intuïció o la demostració. Però sí ens dóna un coneixement suficient. Les sensacions no són produïdes pels nostres òrgans sensorials; llavors, han de ser degudes a una causa exterior, una cosa real existent.

- Locke empra el concepte "causa" per a provar l'existència del món real.


JOHN LOCKE

 Navarro-Calvo


"Assaig sobre l'enteniment humà" (1690).

1) Negació de les idees innates.

Tesi fonamental del racionalisme: l'enteniment posseeix certes idees i principis innats. Segons el racionalisme seria possible deduir l'edifici sencer dels nostres coneixements fonamentals sobre la realitat a partir d'aquestes idees i principis que l'enteniment troba en si mateix, sense recòrrer a l'experiència.

- Resposta de l'empirisme respecte de l'origen del coneixement: No existeixen idees ni principis innats a l'enteniment. Amb anterioritat a l'experiència el nostre enteniment és com una pàgina en blanc on no hi ha res escrit.

- Definició d'empirisme: Aquella teoria que nega l'existència de coneixements innats i, per tant, afirma que tot el nostre coneixement prové de l'experiència.

- "Assaig sobre l'enteniment humà": Dedicat a demostrar que no existeixen idees ni principis innats. Si els hagués els tindrien tots els individus des del primer moment de la seva existència. No passa ni una cosa ni l'altra. No hi ha doncs idees innates.

2) La gènesi de les idees. El Psicologisme.

Tesi: No n'hi ha idees innates. Totes les idees nostre provenen de l'experiència.

- Deducció:

1 afirmació: El problema fonamental és el de la gènesi de les nostres idees ja que totes elles provenen de l'experiència.

2 afirmació: El nostre coneixement és limitat, no pot anar més enllà de l'experiència.

- Problema: Com demostrar o estudiar la manera en què els nostres coneixements s'originen a partir de l'experiència ? (Estudi des del punt de vista dels processos psíquics de la ment humana) - Psicologisme.

PSICOLOGISME: Prendre les nostres idees més complexes i descomposar-les fins trobar les idees simples de les quals provenen; prendre les nostres idees més simples i estudiar com es combinen i associen tot formant idees complexes.

3) Locke i Descartes: la noció d'idea.

Noció d'idea segons Locke: la mateixa que en té Descartes.

Descartes: El coneixement és sempre coneixement d'idees. No coneixem directament la realitat, sinó les nostres idees sobre la realitat.

Locke: noció d'idea presa de Descartes. Coneixement (o percepció) és coneixement d'idees.

Idea: Tot allò que coneixem o percebem, ja sigui un color o dolor. Les idees són imatges o representacions de la realitat exterior.

4) Classes d'idees: Simples i complexes.

- Idees simples (àtoms del coneixement). L'enteniment és passiu; es limita a rebre-les. a) Procedents de la sensació (experiència externa): idees de les qualitats primàries -(figura, grandària, etc..); idees de les qualitat secundàries -(colors, olors, etc.); b) Procedents de la reflexió (experiència interna).

Locke afirma que només les qualitats primàries existeixen realment als cossos.

- Idees Complexes: combinació d'idees simples. En la seva elaboració l'enteniment és actiu; actua combinant i relacionant idees simples.

a) Idees de substàncies; b) idees de modes; c) idees de relacions.
 

ANALISI DE LA IDEA DE SUBSTANCIA.

Les idees de substàncies (tals com la idea d'individu, d'arbre, de pedra, etc.; en general, totes les idees de coses u objectes) són complexes, compostes d'una sèrie de qualitats o idees simples.

Exemple: Prenguem una cosa, un objecte qualsevol, com ara, una rosa.

Què és allò que percebem ?

- Percebem un cert olor, un volum, una figura, una grandària, una olor agradable, una sensació suau al tacte, etc.; en una paraula, un conjunt de sensacions simples..

- Però és això en realitat la rosa ?

Locke dirà que no. Tots nosaltres ens sentirem inclinats a contestar que el color, la olor, la figura, etc. no són la rosa, etc.

- Què és doncs la rosa, apart d'aquestes qualitats sensibles ?

Atès que l'únic que percebem és el color, la olor, etc. hem de confessar que no sabem què és la rosa, que suposem que sota d'aquestes qualitats hi ha quelcom de misteriós, que les serveix de suport. La substància, el suport de les qualitats és, segons Locke, incognoscible, és un "no sé què".

No coneixem doncs la substància. No sabem què és la rosa. Indubtablement que aquest tros de matèria ha de tenir una determinada estructura en virtut de la qual sempre posseeix aquestes qualitats, aquestes propietats i no pas d'altres. Però aquesta estructura ens és igualment desconeguda.

La conseqüència de l'empirisme de Locke és que no coneixem el ser de les coses, coneixem solament allò que l'experiència ens mostra, i l'experiència solament ens mostra un conjunt de qualitats sensible. L'experiència és, doncs, l'origen i també el límit del nostre coneixement.

5) L'existència d'una realitat distinta de les nostres idees.

A Descartes se li plantejà el problema de l'existència de la realitat precisament perquè va partir de que el nostre coneixement és coneixement d'idees. També a Locke se li plantejà aquest problema per la mateixa raó.

Locke mai no dubtà de que existís una realitat distinta de les nostres idees. La seva mateixa noció d'idea coma re-presentació o imatge. Al tractar de l'existència de la realitat, Locke distingeix -tot seguint Descartes- 3 grans àmbits o zones (El JO, DEU, ELS COSSOS).

- Del JO: De l'existència del JO tenim certesa intuïtiva (segueix Descartes).

- De DEU: DE l'existència de Déu en tenim certesa demostrativa (L'existència de Déu pot ser demostrada tot emprant el principi de causalitat: Déu n'és la causa última de la nostra existència.

- Dels cossos: En tenim certesa sensitiva, ja que les nostres sensacions són produïdes pels cossos en nosaltres, així els cossos són la causa de les nostres sensacions.

Tant l'existència de Déu com l'existència del món exterior, dels cossos, són afirmades en virtut d'un raonament causal: Déu n'és la causa última de la nostra experiència; els cossos són causa de les nostres sensacions.




H U M E



OBRES:

"Tractat sobre la naturalesa humana".

"Investigació sobre l'enteniment humà"


1) Impressions i idees, elements del coneixement.

Hume no estava satisfet amb la manera en què Locke emprava el terme "idea" per a referir-se a tot allò que coneixem. En conseqqüència, reservà el mot "idea" per a designar solament certs continguts del coneixement.

PERCEPCIO:

- Impressions: coneixement mitançant els sentits.
- Idees: representacions o còpies d'impressions.

Les impressions són més vives que les idees. Les idees provenen de les impressions, són imatges o representacions d'aquestes.


2) Coneixement de fets i de relacions entre idees.

A més de la distinció relativa als elements del coneixement, Hume introdueix una distinció relativa als tipus de coneixement:

a) Coneixement de relacions existents entre les idees.

b) Coneixement de fets.

a) "El tot és més gran que les parts"
Aquest coneixement no es refereix a fets, sinó que es refereix a la relació existent entre les idees de "tot" i de "part. Per bé que aquestes idees (com totes) provenen, en darrera instància, de l'experiència, la relació entre les mateixes és, independentment dels fets (Lògica, Matemàtiques).

b) El coneixement de fets no pot tenir altra justificació que l'experiència: les impressions.

3) L'empirisme de Hume i la idea de causa.

Amb el plantejament d'impressions i idees s'introdueix un criteri rigorós per tal de decidir sobre la veritat de les nostres idees.

Com podem saber si una idea qualsevol és vertadera ?

- Si podem assenyalar la impressió corresponent estarem davant una idea vertadera; en cas contrari, estarem davant una ficció. El límit dels nostres coneixements són, doncs, les impressions.
 

A) LA IDEA DE CAUSA I EL CONEIXEMENT DE FETS.

El nostre coneixement dels fets queda limitat a les nostres impressions actuals (és a dir, allò que ara veiem, oïm, etc)., i als nostres records (idees) actuals d'impressions passades (és a dir, allò que recordem haver vist, escoltat, etc.) . Però no pot haver coneixement de fets futurs, ja que no poseeïm cap impressió d'allò que succeirà en el futur (com podríem posseir impressions d'allò que encara no s'ha esdevingut?)

Per contra, no podem estar segurs d'allò que posteriorment tindrem -impressions.
Hume observà que en tots els fets, la nostra certesa sobre el que s'esdevindrà en el futur es basa en una inferència causal: estem segurs de que les coses sota la pluja es mullaran (en comptes de posar-se blaves, per exemple). La pluja es causa i els seus efectes són mullar-se).


B) CAUSALITAT I "CONNEXIO NECESSARIA".

La idea de causa és, doncs, la base de totes les nostres inferències sobre fets de que no tenim una impressió actual.

Però... què entenem per causa ?... Com entenem la relació causa-efecte quan pensem que el foc és la causa i la calor l'efecte?

Hume observa que aquesta relació es concep normalment com una connexió necessària.


C) CRITICA DE LA IDEA DE CONNEXIO NECESSARIA.

Tenim impressió que correspongui a aquesta idea de connexió necessària entre dos fenòmens ? NO, contesta Hume. Hem observat sovint el foc i hem observat que a continuació augmentava la temperatura dels objectes situats prop d'ell, però mai no hem observat que entre ambdós fets existís una connexió necessària.

L'únic que hem observat, l'únic observable és que entre ambdós fets s'ha donat una successió constant en el passat, que sempre succeí el segon després del primer. Que a més d'aquesta successió constant existeixi una connexió necessària entre ambdós fets és una suposició incomprovable. Pròpiament parlant no sabem que l'aigua vagi a escalfar-se; simplement criem que l'aigua s'escalfarà.

Que el nostre pretès coneixement dels fets futurs per inferència causal no sigui en rigor coneixement, sinó suposició i creença (Creiem que l'aigua s'escalfarà) no significa que no estiguem absolutament segurs sobre els mateixos.

Tots tenim certesa absoluta de que l'aigua
del nostre exemple es vagi a escalfar.
Aquesta certesa prové segons Hume de l'hàbit,
del costum d'haver observat en el passat que
sempre que s'esdevinguè el primer, també succeí el segon.



4) Els límits de la inferència causali l'existència de realitats distintes de les nostres idees i impressions.

A la pràctica, pensa Hume, això no és greu, ja que entenim prou amb tal creença i certesa, per a viure. Però fins on és possible extendre aquesta certesa i aquesta creença basades en la inferència causal?

- Podem passar d'una impressió a una altra, però no pas d'una impressió a quelcom del qual mai no ha hagut impressió, experiència.


A) LA REALITAT EXTERIOR.

Segons Locke l'existència dels cossos com a realitat distinta i exterior a les impressions o sensacions es justifica en una inferència causal: la realitat extramental és la causa de les nostres impressions.

Però segons Hume, aquesta inferència és invàlida, ja que no va d'una impressió a una altra impressió, sinó de les impressions a una pretesa realitat que està més enllà d'elles i de la qual no tenim, per tant, cap impressió o experiència.

La creença en l'existència d'una realitat corpòria distinta de les nostres impressions és, per tant, injustificable, tot apel•lant a la idea de causa.


B) LA EXISTENCIA DE DEU.

Déu no és objecte de cap impressió. Ni l'existència d'un món distint de les nostres impressions ni l'existència de Déu són racionalment justificable. D'on provenen les nostres impressions ?

- Locke: de l'exterior.
- Berkeley: de Déu.

- L'empirisme de Hume no permet de contestar a aquesta pregunta. No ho sabem, ni podem saber-ho. Pretendre contestar a aquesta pregunta és pretendre anar més enllà de les nostres impressions i aquestes constitueixen el límit del nostre coneixement. Tenim impressions i no sabem d'on provenen:
 

C) EL JO I LA IDENTITAT PERSONAL.

Considerada com a indubtable segons Descartes. També per Locke i Berkeley (resultat d'una intuïció immediata).

L'existència del JO com a substància, com a subjecte permanent dels nostres actes psíquics, no pot justificar-se tot apel•lant a una pretesa intuïció, ja que sols tenim intuïció de les nostres idees i impressions i cap impressió és permanent, sinó que unes segueixen a d'altres de manera ininterrumpuda:

"El JO o persona no és cap impressió, sinó allò que se suposa
que les nostres idees i impressions es refereixen. Si
alguna impressió originés la idea del JO, tal impressió
hauria de romandre invariable a través del curs total de la
nostra vida, ja que se suposa que el JO existeix d'aquesta
manera. Tanmateix, no hi ha impressions constants i invariables".

No existeix, doncs, el jo com a substància distinta de les impressions i idees, com a subjete de la sèrie dels actes psíquics. Per tal d'explicar la consciència de la pròpia identitat, Hume recorre a la memòria: gràcies a la memòria reconeixem la connexió existent entre les distintes impressions que s'esdevenen; l'error consisteix a que confonem successió amb identitat.
Malgrat que els principis de que partia l'obligaven a arribar a aquesta conclusió, Hume s'adonà de que la seva explicació no és plenament satisfactòria, tot adoptant una actitud resignadament escèptica.


5) Fenomenisme i escepticisme.


Tan sols coneixem les percepcions. La realitat queda reduïda a percepcions, a mers fenòmens, en el sentit etimològic del terme (fenomen = allò que apareix o es mostra).

- Escepticisme: Totes les nostres percepcions són existències distintes i la ment no percep cap connexió real entre existències distintes.



GEORGE BERKELEY (1685-1753)

 Navarro-Calvo

Obras:

"Tratado sobre los principios del conocimiento humano", 1710.
"Tres dilogos entre Hilas y Filonús".

Fue un hombre profundamente religioso, que puso la filosofía al servicio de la fe y combatió a los librepensadores. En 1734 fue nombrado obispo anglicano en el sur de Irlanda.

Berkeley -mitad místico, mitad empirista- constató que en la doctrina de Locke existían ciertas incoherencias, las corrigió y el resultado de todo ello fue una extraa teoría según la cual "el ser de las cosas consiste en ser percibidas". El razonamiento de Berkeley es el siguiente:

a) Las ideas no son representaciones de una realidad exterior y distinta de ellas mismas.

Tomemos un cuadro cualquiera de esos que cuelgan de las paredes de los museos, el "San Pedro", de El Greco, por ejemplo. Tenemos algún medio de saber si la figura humana allí dibujada es realmente una representación o imagen del San Pedro histórico? Evidentemente, no. Para saberlo necesitaríamos conocer no sólo el retrato, sino también el original, para poder compararlos. Este hecho sencillo nos muestra la incoherencia fundamental que, a juicio de Berkeley, cometió Locke: por una parte, afirma que solamente conocemos ideas, que no conocemos ninguna realidad exterior y distinta de ellas; por otra parte, afirma que nuestras ideas son representaciones de esa realidad exterior y distinta de la cual no tenemos conocimiento alguno.

De acuerdo con este razonamiento, Berkeley establece que la afirmación lockeana de que nuestras ideas representan algo distinto de ellas mismas es incoherente y gratuita. Si solamente conocemos ideas (y Berkeley es fiel a este principio), no tiene sentido ninguno decir que son representaciones.

b) Las cosas son, en realidad, ideas y su ser consiste, por tanto, en ser percibidas.

Solamente conocemos, pues, ideas (en el sentido amplio de Locke, que incluye sensaciones, etc.) Una vez sentado esto, Berkeley nos dirige la siguiente pregunta: conocemos las cosas?, conoce el lector la silla en que est sentado, la mesa en que apoya firmemente sus brazos, el bolígrafo que aprieta entre sus dedos? La mayoría de las personas contestaría que sí y Berkeley es una de esas personas. Hagamos entonces un silogismo tomando estas dos afirmaciones como premisas y preparémonos a aceptar la conclusión: sólo conocemos ideas, conocemos las cosas, luego las cosas son ideas.

Es inútil buscar fallo alguno lógico al razonamiento porque no lo tiene. La mesa, el bolígrafo, la silla no son ms que el conjunto de las sensacones (las ideas, en el sentido de Locke y Berkeley) que de ellas poseemos. No hay dos realidades -cosas e ideas-, como pretende Locke, sino una sola, las ideas o percepciones: el ser de las cosas es, por tanto, su ser percibido.

c) La mente humana y Dios.

Las ideas son siempre ideas de una mente que las percibe. Si el ser de las cosas consiste en ser percibidas, el ser de la mente consiste en percibir. Las únicas sustancias son las mentes o espíritus que perciben. Locke había subrayado -y con razón, piensa Berkeley- que el entendimiento es pasivo respecto de las ideas simples, que no las produce ni las crea, sino que las recibe. Ahora bien, de dónde recibe nuestro espíritu las ideas? Ya no cabe contestar con Locke que las recibe de una realidad exterior, distinta de las ideas. Esta realidad no existe, como hemos visto. La conclusión de Berkeley es que nuestra mente las recibe de Dios. Represe en que también Berkeley llega a la afirmación de la existencia de Dios a través de la idea de causa: Dios es la causa de nuestras ideas.

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es