Enrera
Mòdul 5: Continguts
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
7
8
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats didàctiques dels fòrums i com configurar aquesta activitat per treure'n el màxim rendiment

   
   
conceptes En Martin Dougiamas, el creador de Moodle, és un ferm defensor del constructivisme. Està convençut que l'aprenent construeix el coneixement sobre la base de la posada en comú amb altres persones amb qui contrasta les pròpies idees i, a través del diàleg, arriba a aprendre.

Per això quan va dissenyar Moodle la primera i principal activitat que hi va incloure van ser els fòrums de discussió. Sorprèn com n'és de fàcil pel professorat crear aquest tipus d'activitat que darrera té una gran complexitat tècnica. I aquesta facilitat permet donar
als fòrums molts més usos dels que es podien preveure en un principi.

Un fòrum serveix per compartir opinions. Quan un participant inicia un tema les seves idees queden exposades a la resta de participants, els quals poden respondre'l. Els següents visitants tenen aleshores l'opció de respondre a la primera intervenció o bé de continuar el debat responent a respostes anteriors. D'aquesta manera un debat pot articular-se en  diferents "fils" de conversa.

A part d'aquest ús bàsic  podem donar-li
a un fòrum altres funcions. Podem fer-lo servir  per a les presentacions dels participants en un curs, per a què cadascú aporti el seu punt de vista i el reforci amb un fitxer adjunt, per debatre temes, per plantejar dubtes, per donar informació o explicar les novetats, etc.
Desenvolupament de la pràctica
   
 
Pràctica

  Pràctica 1. Inserció d'una activitat de tipus Fòrum

  1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir el fòrum: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

    escull

  4. Triem Fòrum amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració del fòrum. Comencem donant-li un nom:

    nom fòrum

  5. Triem el tipus de fòrum entre:
    1. Fòrum estàndard per a ús general  és un fòrum obert en el qual tothom pot iniciar un nou tema en qualsevol moment.
    2. Un debat simple - és un sol tema, tot en una pàgina. Útil per a debats breus i enfocats, com ara un fòrum setmanal sobre un tema concret.
    3. Cada persona envia un debat - Cada persona pot enviar exactament un tema de debat (i tothom pot enviar-hi respostes). Aquest és útil quan vols que cada estudiant iniciï un debat, es presenti o faci una intervenció personal a la que tothom pot respondre
  6. Escrivim la Introducció al fòrum amb el tema que volem es debati o la feina que s'hagi de fer. Podem donar format a aquest text a través de les icones.
  7. Ara triem el tipus d'intervenció dels estudiants. Per defecte els estudiants poden encetar debats i respondre, però podem fer que només responguin intervencions del professorat.

    subscripcio


  8. Hem de decidir si imposem la subscripció al fòrum . Quan un usuari està subscrit a un fòrum rep un missatge de correu electrònic cada vegada que algú hi ha una intervenció. Per això imposar la subscripció significa que Moodle enviarà de forma automàtica aquests missatges. Si no l'imposem l'usuari podrà triar si vol o no vol rebre aquests missatges de correu.
    Pot ser útil en fòrums de llarga durada, de dubtes, etc. Desaconsellable quan els participants no tenen adreça de correu vàlida o bé no l'obren amb regularitat.
  9. Més interessant és, potser, activar el seguiment de missatges llegits perquè quan un usuari entri al curs veurà al costat del nom del fòrum el nombre de missatges no llegits. D'aquesta  manera podrà anar a llegir-los o, si pensa que no li interessen massa, marcar-los com llegits.
  10. Decidim quina serà la mida màxima dels fitxers adjunts. La recomanació és que no superin elas 200Kb que és la mida normal d'un fitxer optimitzat. Si el fitxer és més gran no es pot adjuntar i caldrà rebaixar la qualitat de les imatges a resolució gif o utilitzar un processador de textos que no "engreixi" artificialment els fitxers, com ara l'OpenOffice Writer
  11. El seguiment d'un fòrum mitjançant RSS és una alternativa molt vàlida a la subscripció per correu electrònic. Produeix un fitxer de text molt petit, anomenat "feed", que s'actualitza cada cop que hi ha novetats al fòrum. Ens hi  podem subscriure i fer-ne el seguiment amb un programa lector de RSS. N'hi ha molts de codi lliure que podeu descarregar gratuïtament, com ara el de la Generalitat de Catalunya o Feedreader
    Podeu trobar molta més informació sobre RSS i Moodle en aquest tutorial.
  12. Si activem el seguiment dels RSS hem de dir quants articles volem que contingui, encara que per regla general sol ser de 5.
  13. Ja només resta decidir si volem que les intervencions siguin valorades

    valoracions


    Un fòrum és una activitat educativa com una altra i podem definir criteris per fer les intervencions: nombre mínim de paraules, claredat expositiva, ortografia, sintaxi, etc. Aleshores, i en funció d'aquest criteris de valoració, podem donar, com a professors, una puntuació que podem mostrar a tothom o només a la persona interessada. O podem deixar que siguin els propis participants que es puntuin entre ells. També podem fer que tot i que el fòrum resta obert les valoracions es tanquin un determinat dia. Les possibilitats són moltes i variades.
  14. Finalment triem si fem visible o no el fòrum en el mateix moment de la creació i premem el botó Desa els canvis. Ja tenim el fòrum preparat:

    debat


  15. Per iniciar un debat premem el botó Afegeix un nou tema de debat i se'ns obrirà el formulari d'edició. Recordeu que podem formatar el text d'un missatge i que si hi adjuntem un fitxer d'imatge es mostrarà en pantalla (els fitxers de text adjunts es mostren amb una icona i podem obrir amb un doble clic).
 

   
Atenció !

Proveu a crear les diferents modalitats de fòrum i estudieu-ne les possibilitats didàctiques

   
 
Amunt