Mòdul 5: Continguts
  Pràctica

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats didàctiques dels wikis i com configurar aquesta activitat per treure'n el màxim rendiment

concepte Un wiki és un tipus de pàgina web que s'edita molt fàcilment. Per modificar els continguts d'una pàgina web normal cal editar-la en local amb un programa editor d'html i, en acabat, pujar-la per FTP al servidor. En canvi per canviar una pàgina de tipus wiki només cal accedir-hi des del navegador, fer clic sobre editar, canviar allò que vulguem, previsualitzar el resultat i, si ens agrada, desar-lo. Amb aquests pocs passos els canvis fets queden fixats i a disposició de tothom que visiti la web. Ràpid, oi? és el significat del mot wiki en hawaià.

És molt senzill d'editar un wiki perquè disposem de l'editor html que ens ofereix Moodle i la creació de pàgines noves dins del wiki és automàtica: només cal escriure el NomDeLaPàgina en tipografia tipus camell per tenir una pàgina nova anomenada NomDeLaPàgina.

Per a què pot servir una pàgina d'aquest tipus en un curs de Moodle? Per a moltes coses: cada estudiant pot tenir la seva pàgina personal de presentació i canviar-hi la informació quan vulgui. O pot servir per fer treballs en grup: un estudiant comença el treball i els altres hi afegeixen o canvien coses (no patiu si esborren coses, es pot recuperar qualsevol pàgina antiga que s'hagi modificat). O pot usar-se d'esborrany personal on cada estudiant  va rebent comentaris i orientacions del professorat mentre desenvolupa un treball, fet que li permet anar fent canvis. Ja veiem que les possibilitats són moltes.

Desenvolupament de la pràctica

Prąctica
Pràctica 1. Inserció d'una activitat de tipus Wiki

1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir el wiki: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

escull

4. Triem Wiki amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració del wiki. Comencem donant-li un Nom i escrivint-ne un Resum del contingut

edita

5. Escollim el tipus de wiki que volem. Hi ha tres opcions per triar: professor, en la qual només hi pot escriure el professorat i llegir els estudiants, curs/grup on tant professorat com estudiants editen i veuen el wiki i l'opció estudiant on cada participant té el seu propi wiki tot i que, si és permès, pot veure els dels companys.

opcions

Trobareu més informació sobre les combinacions de tipus de wiki i existència de grups al curs prement el botó d'informació +info

Podem fer que el nom del wiki surti a cada pàgina, admetre, o no, fitxers adjunts a les pàgines del wiki i eliminar l'automatisme en la creació de pàgines noves quan s'escriu el nom en tipografia tipus camell (recordeu: NomDeLaPàgina)
  6. Les següents opcions es refereixen als privilegis d'edició dels estudiants

privilegis

Podem permetre'ls estripar pàgines, suprimir-ne, fer canvis massius, o definir els indicadors. Si pensem que no tenen massa costum de treballar amb aquesta activitat és millor no autoritzar-los (per defecte)
  7. Per acabar de configurar el wiki tenim una sèrie de valors opcionals

opcional

Podem donar un nom diferent al del wiki a la pàgina d'inici, o bé triar una pàgina d'inici amb material que haguem pujat prèviament a la carpeta de fitxers del curs i millorar-ne així el contingut o la presentació.
  8. Quan tinguem marcades totes les opcions desitjades  premem el botó Desa els canvis i el wiki estarà disponible al nostre curs.

practica Pràctica 2. Afegir pàgines a un wiki

1. Fem clic sobre el nom del Wiki i se'ns obrirà la pàgina d'edició amb totes les possibilitats de navegació i edició:

navegació

2. Des de la solapa Visualitza veiem la pàgina principal, des d'Edita podem introduir canvis en les pàgines, Enllaços ens mostra les pàgines que tenen un enllaç que porta a la pàgina que estem veient i Història reflecteix els canvis que ha sofert el wiki; qui i quan va introduir modificacions, des d'aquí podem recuperar una pàgina canviada posteriorment. Fem clic sobre Edita
  3. Se'ns obre la pàgina d'edició del wiki amb l'editor html que ens permet escriure text, donar-li format i, si cal, inserir imatges.

edita

4. Per crear una pàgina nova dins del wiki escrivim el seu nom en tipografia tipus camell, per exemple PaginaProva, si cliquem sobre el botó Previsualització veurem un interrogant amb enllaç a la seva dreta

nova pągina

Quan fem clic sobre aquest interrogant es crearà automàticament una pàgina nova amb el nom PaginaProva i enllaçada amb la principal.
  5. Quan un wiki té moltes pàgines, per exemple, una per cada estudiant d'un curs, podem fer cerques des de la casella de  la part superior de la pàgina, o bé navegar pel wiki des del desplegable d'enllaços

desplega

6. També trobarem un desplegable que ens permet, com a professors,  administrar el wiki

administració

Si voleu un wiki més potent proveu el DFwiki que, molt probablement, vindrà en lla versió estàndard de Moodle 1.6. Es tracta d'un mòdul d'activitat nou desenvolupat a la UPC que potencia les possibilitats d'edició web del wiki clàssic. Permet fer-ne un seguiment més exhaustiu, veure'n l'índex i, finalment, exportat-lo a XML per, a continuació, poder-lo passar a PDF o RTF.

Si voleu saber com instal·lar un nou mòdul al vostre Moodle aneu a la pràctica  5 del mòdul 6.