Enrera
Mòdul 5: Continguts
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
7
8
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les possibilitats didàctiques de les consultes i els qüestionaris i com preparar-ne per treure'n el màxim rendiment.

   
   
conceptes
Les consultes i els qüestionaris són activitats que permeten al professorat recollir informació dels estudiants. Les consultes sobre un tema puntual i concret, i els qüestionaris sobre els coneixements dels estudiants sobre un determinat tema.

Una consulta consisteix en plantejar una pregunta als participants per conèixer la seva opinió o preferència. Sol ser una pregunta que després tindrà repercussió en el treball del propi curs, com ara quin dia o quina hora va més bé realitzar un xat, o quin dia és més adient fer una prova, o lliurar un treball, etc.

El qüestionari, en canvi, ens proporcionarà informació sobre com van aprenent un determinat tema els estudiants. Agrupa un seguit de preguntes, tantes com vulguem, que l'estudiant troba corregides un cop ha enviat el qüestionari. És per tant una activitat que li ofereix un retorn immediat sobre l'avenç del seu treball. Alhora permet al professorat fer un seguiment exhaustiu no solament de les respostes de cada estudiant, sinó també del grup complet informant, entre d'altres temes, del percentatge d'encerts de cada pregunta.

Val la pena que les preguntes estiguin categoritzades per tal de no barrejar-les i trobar-les aviat. També hi ha la possibilitat de compartir-les entre els diferents cursos d'un lloc de manera que la mateixa pregunta surti a qüestionaris de cursos diferents. 

Desenvolupament de la pràctica
   
Prąctica

Pràctica 1. Inserció d'una consulta

  1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir la Consulta: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

    escull

  4. Triem Consulta amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració de la consulta. Comencem donant-li un títol i escrivint el text de la consulta.
  5. Ara hem de donar les diferents opcions entre les que els participants hauran de triar:

    opcio

    A la mateixa línia de cada opció podem limitar el nombre de participants que podran triar-la si habilitem l'opció Limita el nombre de respostes permeses 

    habilita

  6. També podem limitar el temps de resposta a la consulta triant el moment en què quedarà oberta i quan es tancarà
  7. Les opcions es poden visualitzar en horitzontal o en vertical
  8. Podem triar  si els resultats es faran públics o no. En cas de donar-los a conèixer als estudiants podem triar quan: si sempre els mostrem,  només quan hagin respost la consulta o quan aquesta s'hagi tancat.

    publica

  9. També podem escollir si publicar o no els noms dels participants que han respost, i què han respost, o bé publicar els resultats anònimament.
  10. Podem encara activar l'actualització de la consulta i mostrar el nom de les persones que encara no han respost.
  11. Finalment, quan tenim tota la configuració feta premem el botó Desa els canvis per activar la consulta al curs.
  12. Com a professorat a mesura que els estudiants vagin responent o quan hagin respost la consulta veurem els resultats en un histograma en pantalla amb la possibilitat de descarregar-nos les dades en format de full de càlcul Excel o en format de text per a un tractament posterior.
 
Prąctica

Pràctica 2. Inserció d'un qüestionari

  1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir el Qüestionari: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

    escull

  4. Triem Qüestionari amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració del Qüestionari. 
  5. Comencem donant-li un nom i escrivint la introducció. És important explicar aquí el nombre d'intents de què disposarà l'estudiant, com se'l puntuarà, etc. També hi podem donar alguna explicació tècnica (p.ex: fes clic sobre el botó...) o simplement animar els estudiants a fer-lo amb calma i aprofitant l'ocasió per aprendre.
  6. Marquem el moment en què s'obrirà i es tancarà el qüestionari de manera que els estudiants sàpiguen el temps que romandrà obert a la seva disposició. Ni abans ni després d'aquests moments es pot contestar un qüestionari.
  7. Podem imposar o no un temps màxim per respondre'l (per defecte és Cap)
  8. També podem fer que cada pregunta aparegui en una pàgina, o totes en una sola, etc. configurant l'opció Preguntes per pàgina
  9. Podem fer que les preguntes apareguin barrejades a l'atzar de manera que no segueixin sempre el mateix ordre. També ho podem fer amb les respostes de les preguntes de resposta múltiple.
  10. Marquem el nombre d'intents de respondre el qüestionari: un sol cop, 2, 3, etc. Per defecte és il·limitat.
  11. Podem fer, en el cas de diferents intents, que cadascú reemprengui l'anterior de manera que les respostes correctes no es presenten i només s'han de contestar les errònies.
  12. El mètode de qualificació informa de com es puntuarà en el cas de diferents intents: si amb la mitjana de les puntuacions, la més alta, la primera, etc.
  13. El mode adaptatiu de resposta permet a l'estudiant canviar-la immediatament en cas d'haver-la fallat. Això normalment va lligat a una penalització que fa que la puntuació en aquest cas sigui més baixa.
  14. Podem permetre que els estudiants revisin les diferents parts del qüestionari (les respostes, la retroacció, etc) en diferents moments tot marcant les caselles adients
  15. Pel cas de qüestionaris on l'estudiant es juga una part important de l'avaluació podem augmentar les mesures de seguretat i evitar que es copiï fent que aparegui en una finestra segura (on s'han deshabilitat una sèrie d'accions del teclat i ratolí) i que ocupa tota la pantalla. També podem dotar-lo d'una contrasenya o bé restringir les URI des d'on és accessible.
  16. Finalment premem el botó Desa els canvis per començar a Editar el qüestionari  i afegir-hi preguntes.
Prąctica

Pràctica 3. Edició d'un qüestionari: crear categories de preguntes

  1. Un qüestionari l'únic que fa és "lligar" les preguntes d'una determinada manera, però és "buit" en el sentit en què no conté les preguntes, només les crida i les presenta aleatòriament o en un determinat ordre . Per això cal tenir les preguntes fetes per poder incloure-les en un qüestionari.
    També és molt convenient tenir-les classificades per categories, on cada categoria pot correspondre a un curs o a un tema. Al seu torn les categories es poden dividir en subcategories de manera que una pregunta pot pertànyer, per exemple, a la subcategoria Insectes de la categoria Animals.
  2. Editem el qüestionari i, abans de res escollim la categoria de les preguntes que hi posarem. Si no tenim res comencem editant les categories tot fent clic sobre el botó Edita categories que obre un formulari des d'on podem crear una categoria.

    categoria

  3. Deixem com a categoria "pare" Dalt, és a dir, serà una categoria principal, escrivim el nom a Categoria i en podem fer una molt breu descripció a Informació de la categoria.

    Triem si volem que les preguntes puguin ser usades des d'un altre qüestionari (Publica Sí) i premem el botó Afegeix. La categoria està creada.
    publica
     
  4. Podem afegir subcategories a aquesta categoria simplement desplegant el botó sota "pare", triant la categoria de la que penjarà i repetint el procés.
  5. Les categories es poden editar, canviar-ne el nom, moure d'una categoria a subcategoria, etc. Això ens permetrà tenir ben ordenades les preguntes i ens facilitarà el trobar-les quan les necessitem.
  6. Per tornar a l'edició del qüestionari premem el botó Continua
Prąctica

Pràctica 4. Edició d'un qüestionari: crear i afegir preguntes

  1. Ara estem en un punt en què ja hem triat la categoria de preguntes però encara no n'hi ha cap i ens cal fer-les. 
    Anem al desplegable Crea una nova pregunta i fem Tria. Se'ns ofereixen les diferents opcions: 

    tipus de pregunta

  2.  Moodle ens permet fer diferents tipus de pregunta, només ens cal triar el més adient al nostre propòsit (cliqueu sobre info al costat de Tria... per saber-ne més detalls). En aquesta pràctica veurem com fer una pregunta de resposta múltiple perquè és de les més completes. Triem, per tant, aquesta opció i s'obrirà el formulari per editar-la.

    pregunta

  3. Triem la categoria de preguntes a la que l'adscriurem, li posem un títol significatiu i redactem el text de la pregunta.
  4. Un cop feta la pregunta redactem les respostes

    respostes

    És molt important, per a millorar l'efectivitat del qüestionari, donar una bona Retroacció. Si la resposta és correcta per encoratjar l'estudiant i si és errònia per fer-lo adonar de l'error i portar-lo a cercar la solució.
  5. Cal assignar a cada resposta una Qualificació.

    qualificació

    Si deixem el valor per defecte, Cap, vol dir que és errònia, i si li assignem un percentatge vol dir que és correcta. Aquest sistema ens permet plantejar una única solució correcta (amb una qualificació del 100%) o vàries de mig correctes (amb qualificacions del 50%, per exemple)
  6. Un cop redactada la pregunta, les respostes, les retroaccions i assignades les qualificacions Desem els canvis i ja tenim una pregunta en aquesta categoria.
  7. Es poden anar afegint a la categoria preguntes dels diferents tipus fins a tenir-ne prou per incloure-les al qüestionari. Al formulari d'edició veiem que apareixen les preguntes acabades de crear i els botons d'acció:

    afegir

  8. Podem marcar les preguntes que volem incloure i, en acabat, prémer el botó Afegeix al qüestionari. O bé anar-les afegint d'una en una des de la icona <<. Si pel títol no recordem  el text podem clicar la icona amb la lupa i veure-la en una finestreta emergent i, si cal, editar-la.
  9. A la part esquerra de la pantalla apareixen les preguntes que conté el qüestionari i la puntuació que li hem donat a cada pregunta i la total. Si, per exemple, fem un qüestionari amb 10 preguntes que valguin en total 30 punts,  les notes de les preguntes s'escalaran proporcionalment.
  10. Un cop desada la puntuació el qüestionari està acabat. Tot i això sempre podrem entrar a modificar-lo o a editar, si cal, alguna pregunta des de la solapa Visualització prèvia i fent clic sobre el número de pregunta:

    editar

  11. Des de la solapa Informes podrem veure els resultats que han obtingut eles estudiants al fer el qüestionari, el temps emprat, etc. Podem baixar-nos l'informe en format de full de càlcul o de text.
Atenció !

Una opció molt interessant és importar preguntes des d'un fitxer de text en format GIFT. Podeu trobar més informació sobre aquest format fent clic aquí.

En aquesta adreça podreu trobar un plantilla de Word que us permet redactar els diferents tipus de pregunta i, en acabat, transformar-les al format GIFT per a la importació a Moodle.

En aquesta altra adreça trobareu una altra plantilla per l'OpenOffice 2.0.1 que també crea aquests fitxers d'importació GIFT.

Podeu provar a importar les preguntes d'aquest fitxer a un qüestionari del vostre curs.

   
Atenció !

Les enquestes disponibles  ara mateix a  Moodle només permeten fer l'avaluació d'entorns virtuals d'ensenyament basats en una pedagogia constructivista. En versions futures seran més configurables i es podran crear nous tipus .

   
 
Amunt