Enrera
Mòdul 5: Continguts
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4
5
6
7
8
   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer les activitats anomenades lliçons, llurs possibilitats didàctiques i com configurar-les d'acord a les nostres necessitats.

   
concepte Una lliçó és una activitat interactiva entre l'estudiant i el sistema de manera que aquest va rebent informació seqüenciada a la que ha de donar resposta. La resposta pot anar de de simplement fer un clic per avançar i veure una altra pantalla o bé respondre una pregunta del tipus que decidim. En funció de la resposta podem guiar l'estudiant per diferents camins que poden ser continuar, tornar sobre la mateixa pàgina o bé fer un salt cap a una altra pàgina tot seguint una "ramificació".

Posem un exemple: presentem una informació a l'estudiant i una pregunta amb 3 respostes: una de correcta que el permetrà seguir amb la lliçó, una falsa que li tornarà a presentar la mateixa pàgina i una tercera resposta que el durà a una pàgina de reforç que, un cop llegida, el retornarà al camí principal.

Les lliçons permeten moltes possibilitats a l'hora d'introduir conceptes nous, procediments o, simplement,  practicar una sèrie de conceptes apresos a través d'altres recursos. L'opció de donar format de diapositiva a les pàgines pot enriquir molt la presentació de qualsevol nou tipus d'informació.
Desenvolupament de la pràctica
   
Prąctica
Pràctica 1. Inserció d'una activitat de tipus Lliçó

  1. Activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina
  2. Escollim el punt on volem inserir la lliçó: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent
  3. Anem al menú Afegeix una activitat i el despleguem

    escull

  4. Triem Lliçó amb la qual cosa se'ns obre el formulari d'edició i configuració de la lliçó. Comencem donant-li un Nom

    nom
    Triem si volem  que aparegui un cronòmetre quan l'estudiant està seguint la lliçó (cronometrat Sí), o el fet que hi hagi un temps determinat per seguir la lliçó i, finalment el nombre màxim de respostes o ramificacions de l'activitat.
  5. A continuació triem les Opcions de qualificació, començant per decidir si la lliçó apareixerà o no a les qualificacions del curs (trieu l'opció Sí per a lliçons només de pràctica).

    qualificació

    Podem assignar valors diferents de l'1 per a resposta correcta i 0 per l'errònia si triem Puntuació personalitzada, fins i tot valors negatius. També podem assignar una puntuació màxima i decidir si l'estudiant podrà o no repetir la lliçó, com el cas excepcional de lliçons d'examen. Com que normalment deixarem repetir la lliçó podem triar quina puntuació serà la que desarem i si es mostrarà la puntuació acumulada al llarg dels diferents intents.
  6. El Control de flux ens permet determinar els camins que ha de seguir l'estudiant quan prengui una lliçó.
    flux

    Així decidim si l'estudiant podrà revisar els seus resultats, quantes vegades i, el que és important, què passarà quan doni una resposta correcta:

    resposta ok

    També hem de configurar el nombre màxim de preguntes que farem i el de pàgines que es mostraran. Hom pot veure que una fer una lliçó  implica planificar-la acuradament per endavant.
  7. A Formatatge de la lliçó podem optar per presentar-la com a diapositives de mides determinades i un color de fons adient. Les preguntes, però, surten d'aquest format i es presenten en el normal. Són útils per donar informació perquè presenten els botons de Següent i Anterior per anar-les passant.

    diapositives

  8. Des del Control d'accés  podem configurar l'accés lliure o amb contrasenya i les dates que restarà oberta la lliçó
    acces

    Finalment des de Vista, l'opció en arbre ens ofereix els diferents camins que pot seguir l'estudiant al prendre la lliçó.
  9. Quan hem acabat de configurar la lliçó premem el botó Desa per començar a editar-la.
Prąctica
Pràctica 2. Afegir pàgines i preguntes a una Lliçó

  1. Quan tot just hem acabat de configurar la lliçó ens apareix la pàgina per editar-la:

    edita
    Podem començar per Afegir una pàgina de pregunta simplement clicant sobre el text, cosa que obrirà un formulari d'edició:

    edició

  2. Escrivim el títol de la pàgina i el contingut, al que podem donar format o inserir enllaços i imatges i, en acabat, plantegem la pregunta del tipus que haguem determinat (Vertader/Fals, Opcions múltiples, etc)

    pregunta

  3. Escrivim la possible resposta, el comentari que apareixerà si l'estudiant la contesta, i el que passarà quan es respongui:

    salt


    També triarem la puntuació assignada a cada resposta.
  4. Quan acabem la pàgina la desem i ens apareixerà l'estructura de la lliçó tal com està en aquest punt:

    estructura
  5. Podem comprovar la navegació per veure si realment la lliçó segueix el camí que teníem planificat, 

    navegació

    o bé Afegir una pàgina de pregunta, una ramificació o un final de ramificació.
  6. Quan tenim fetes  totes les pàgines de la lliçó, incloent les preguntes, i hem comprovat que la navegació és correcta ja la podem donar per feta.
Atenció !
Les lliçons ofereixen moltes possibilitats educatives.
El fet d'admetre ramificacions  és molt enriquidor de cara a l'aprenentatge perquè, com a professors, podem preveure les equivocacions que poden cometre els estudiants, presentar-les com a branques i reconduir-los de manera que aprenguin dels seus propis errors.

 
Amunt