Fer un cartell

"Un cartell ha de ser com un cop de puny a la vista" Joan Brossa

activitat 1
Primer de tot cal que feu una reunió de tot l'equip i trieu cins o sis indrets, monuments, costums... molt característics del vostre poble o ciutat. Més endavant n'haureu d'obtenir imatges.

També us caldra averiguar quin és l'origen dels vostres veïns vinguts d'altres països. Teniu vàries maneres de fer-ho. Si l'Ajuntament de la vostra localitat disposa de web potser hi podreu trobar aquesta informació, si no haureu de buscar-la a través d'altres altres mitjans.

Repartiu-vos la feina per parelles entre tots els membres del grup i trieu un coordinador o coordinadora general.

activitat 2
A continuació caldra que els diferents departaments us poseu en marxa.
Els investigadors de camp consultaran a l'escola i a l'ajuntament sobre l'origen de les persones d'origen estranger establerts a la nostra localitat i passaran les dades als documentalistes.
Els documentalistes buscaran informació i imatges a Internet.
Els fotògrafs aniran a fotografiar els indrets que haureu decidit incloure en el cartell.

Cal que sigueu ordenats amb el material. Una de les primeres coses que heu de fer és crear, a l'ordinador que utilitzeu per treballar, una carpeta on anar-hi desant tot el material que aneu recollint i que us servirà per fer el treball final.
Si necessiteu ajuda en aquesta fase podeu clicar aquí.

Mentrestant els redactors i els creatius es reuniran i a través d'una pluja de idees aniran anotant totes les idees que se'ls acudeixin pel que fa a la temàtica del cartell.

activitat 3
Amb tota la informació i el material gràfic recopilat haureu de fer una tria conjunta d'elements propis de la cultura autòctona i elements característics d'altres cultures.
Els creatius i els redactors exposaran les seves idees i entre tots decidireu les fotografies i el text que utilitzareu. Podeu utilitzar l'eslògan proposat o elaborar-ne un de nou.
Us tornareu a agrupar per parelles i fareu un esbós del cartell.

Tingueu en compte
  • La lletra ha de ser grossa per a què es pugui llegir de lluny.
  • El text i la imatge han d'estar ben equilibrats, de manera que la vista vagi de l'un a l'altre amb facilitat.
  • Assegureu-vos que hi hagi un punt d'atenció que guii la vista cap al text.
  • Deixeu espai lliure al voltant del text i les imatges.
  • La senzillesa és més efectiva que la complexitat.

També podeu consultar les següents adreces:

Elements de creació gràfica            http://ense.gencat.es/aulanet/ud/cf/campanya/web/elements.htm#centre
Com es fa un cartell ?                    http://ense.gencat.es/aulanet/ud/plastica/cartell/index.htm

Quan tingueu els esbosos fets triareu el que us sembli més adequat.
A continuació haureu de fer tots de dissenyadors gràfics: Us repartireu les imatges que necessiteu pel cartell i amb l'editor d'imatges que feu servir habitualment manipuleu les imatges fins a aconseguir l'efecte desitjat.

Aquí teniu diferents models de cartells amb temàtiques semblants a la que us demanen.
No heu de copiar-los, però us poden servir com a font d'inspiració.

activitat 4
Quan ja tingueu totes les imatges cal que les munteu en format cartell.
Caldra que també hi consti l'eslogan de la campanya.

activitat 5
Haureu de presentar el vostre treball a la resta de la classe i explicar el procés que heu seguit per arribar al producte final. Caldra que justifiqueu la tria dels diferents elements que heu decidit incloure en el cartell.
Podeu proposar als vostres companys alguna activitat conjunta per reforçar el missatge del cartell.

Si encara no sabeu com posar-vos-hi aquí teniu una proposta de cartell sobre la ciutat de Salt.

Com a indrets que identifiquen a la localitat hem escollit: el carrer major, les deveses, l'esglèsia parroquial i tres escultures força conegudes i situades a llocs cèntrics.

Com a principals origens de persones nouvingudes s'han triat els que estan presents a l'escola: la comunitat magrebina, la de centramèrica, la xinesa, la pakistanesa i la subsahariana.

S'han aparellat indrets de Salt amb elements característics de cadascuna de les cultures escollides i s'han muntat les fotografies. Per exemple, s'ha enganxat el minaret d'una mesquita a l'esglèsia, o s'ha vestit l'escultura de les Loles amb vestits tradicionals de Guatemala... A dalt teniu les fotografies inicials i els fotomuntatges resultants.

A la dreta teniu el cartell acabat. Analitzeu-lo i busqueu-li qualitats i defectes.