Sessió 3: Del mite al logos

Mites...

Habitualment, necessitem explicacions per a les coses que ens passen. Si perdem el mòbil, tenim tendència a buscar un responsable, ja sigui entre les persones (algú ens ha robat) o no (la causa és haver-me despistat a la sortida del bar).

Lo important és trobar explicacions, que "les coses encaixin".

Bona part de les "coses que ens passen" han estat explicades per la ciència els darrers segles, i les tenim totalment assumides. Per exemple, el sol surt cada matí, i tots podem explicar el seu moviment relatiu envers la Terra (ens ho expliquen als 5 anys). Si hi ha una tormenta, i cau pedra, a TV3 ens expliquen el fenòmen, amb unes quantes imatges, al telenotícies del vespre (abans d'explicar-nos el temps que tindrem demà).

La ciència és cosa de fa pocs anys. I abans?

Abans també donàvem explicacions, també ens era necessari.

Ho feiem amb mites.

El vol d'Ícar...

Dèdal i Ícar Dèdal i el seu fill Ícar foren tancats per Minos al laberint que el savi li havia construït. L’ enginyer va inventar llavors una manera de fugir realment innovadora: va idear unes ales amb plomes que va adaptar a les espatlles amb cera! Dèdal fou, de fet, el primer mestre de la història de l’aviació, però, no podia ser altrament, el seu fill i primer alumne, Ícar, no va escoltar la lliçó i es va apropar massa al sol, per la qual cosa la cera es va desfer i el noi va patir el primer accident aeronàutic conegut. El mar on va caure s’anomenà Mar d’Icària.


Definició i característiques

Trobareu bones definicons del que és un mite, i quines són les seves característiques fonamentals a:

http://es.wikipedia.org/wiki/Mito

http://ca.wikipedia.org/wiki/Mite

http://www.pensament.com/filoxarxa/filoxarxa/FiloXarxa.htm?http://www.pensament.com/filoxarxa/filoxarxa/mito.htm